Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:22

beert schreef:
Anna79 schreef:
Lieve help,hoelang gaan jullie nog doorzagen. Punt is wel gemaakt lijkt mij.

Nou dit inderdaad. Wat een pagina aan flauwe reacties en aannames. En maar blijven timmeren op TS. En als ze dan MOET antwoorden wat ze gaat vragen, krijgt ze een pagina aan reacties waarom een piste niet goed genoeg is. Niemand kent die stalhouder, dus aannames over peperdure bodems en klagende stadgenoten slaan nergens op. Ik snap wel dat TS geen zin heeft om antwoord te geven.

Als al haar reacties zo afgewogen worden, lees dan ook nog eens de laatste zinnen van het bericht van haar moeder dat ze weidegang willen opbouwen.

Ik wil zo veel - maar het moet mogen/kunnen ook. TS heeft vandaag voor de 5de keer dezelfde vraag aan haar staleigenaar gesteld, ik zie niet in waarom ze nu een ander antwoord dan voorheen zou krijgen.

Chanelle007

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 20:34

Pff junder kunnen zagen wi. Lees eerst eens voordat jullie iets zeggen. Sorry maar nu begin ik wel pissig te worden. Maar ja hoor begin maar weer te timmeren tegen me.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:38

Maar hebben ze daar geen paddocks dan ts? Hoe doet de stal dat swinters dan? Persoonlijk zou ik het buiten staan al geregeld hebben voordat ik naar een nieuwe stal ga.

Hoe doen ze het nu met je merrie dan? Mag die wel al naar buiten?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:42

Je kan het timmeren noemen, maar ik begrijp dat het paard sinds zaterdag niet op een paddock of weiland komt en dat moet je gewoon echt niet willen. Dit is één van de belangrijkste punten wat paardenwelzijn betreft en een jong dier zonder medische noodzaak binnen houden is uiteindelijk alleen positief als je op vliegles zit te wachten.

Het is veel beter voor je paard als hij een paar uur per dag lekker paard mag zijn op een paddock of weiland. Kan hij z'n koppie ook even leeg maken en z'n benen strekken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:51

TS, ik zou lekker stoppen met reageren, het is toch nooit goed. Er zitten hier een aantal mensen die het leuk vinden om te blijven doorzagen. Er zijn veel goede adviezen gegeven, ik zou zeggen, neem ze ter harte en doe je uiterste best om iets fijns op te bouwen voor en met je paard. Heel veel succes met je beauty en er zijn ook genoeg deskundigen die je per pb kunt benaderen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:51

Het paard mocht/mag in de avonden de wei op van de stalhouder maar de moeder wil dat toch niet?
Dus het is niet dat de staleigenaar niet meedenkt over buitenkomen van de hengst.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:58

Anna79 schreef:
TS, ik zou lekker stoppen met reageren, het is toch nooit goed. Er zitten hier een aantal mensen die het leuk vinden om te blijven doorzagen. Er zijn veel goede adviezen gegeven, ik zou zeggen, neem ze ter harte en doe je uiterste best om iets fijns op te bouwen voor en met je paard. Heel veel succes met je beauty en er zijn ook genoeg deskundigen die je per pb kunt benaderen.

Jammer dat t nu geen volgtopic van een prachtig paard meer is.. ik sluit me bij bovenstaande aan. Zou graag foto’s en ontwikkeling volgen maar word een beetje gaat van het hameren en herhalen.
TS, ik kwam ook net een topic tegen over hengsten houden, misschien vind je daar nog waardevolle info. En hopelijk als het stof wat neergedwarreld is een mooi volgtopic!
Succes met je mooie paard

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 21:01

hasufel schreef:
Anna79 schreef:

Jammer dat t nu geen volgtopic van een prachtig paard meer is.. ik sluit me bij bovenstaande aan. Zou graag foto’s en ontwikkeling volgen maar word een beetje gaat van het hameren en herhalen.
TS, ik kwam ook net een topic tegen over hengsten houden, misschien vind je daar nog waardevolle info. En hopelijk als het stof wat neergedwarreld is een mooi volgtopic!
Succes met je mooie paard

Welk topic als ik vragen mag?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 07:17

Ik weet niet hoe ik die link kan toevoegen maar het topic heet hengsten houden, als je dat in de zoekbalk invult vind je het wel.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 07:18

Anna79 schreef:
Ik weet niet hoe ik die link kan toevoegen maar het topic heet hengsten houden, als je dat in de zoekbalk invult vind je het wel.

Bedankt :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 07:48

Chanelle007 schreef:
Pff junder kunnen zagen wi. Lees eerst eens voordat jullie iets zeggen. Sorry maar nu begin ik wel pissig te worden. Maar ja hoor begin maar weer te timmeren tegen me.

Ik ga hierna niet meer reageren, want het is toch aan dovemansoren gericht, dat schiet niet op zo. Het is allemaal vaak genoeg gezegd nu - ofwel doe je er wat mee, ofwel ook niet. Jouw keuze :)

Jij begint pissig te worden omdat men "zaagt en timmert" tegen je. Ik ben nochtans geen houtbewerker hoor :)

Anderen worden dan weer pissig omdat men uit ervaring wéét dat dit heel erg fout kan lopen. Omdat je die ervaringen gewoon maar in de wind slaat, en niet eens wilt overwegen of men hier en daar misschien wel een punt heeft.

Jouw paard zal ook snel pissig gaan worden, op deze manier. Begrijp je niet dat men dat hier probeert te vermijden? Zo ongeveer élk paard zou pissig worden als hij/zij niet buiten kan/mag. Het maakt voor een paard niet uit waarom hij/zij niet buiten kan - dat beseft het dier niet. Jij kan netjes gaan uitleggen dat het bijvoorbeeld te slecht weer is, of dat er geen wei vrij is, maar dat begrijpt je paard dus niet. Die zal dan niet denken "oh morgen schijnt de zon weer en dan kan ik wel buiten." Zo werken hun hersenen niet - zij leven in het NU, en NU mag je paard niet buiten. Meer weet je paard niet. Tel daarbij zijn hormonen, waar hij meer last van zal hebben dan de gemiddelde ruin/merrie, en je hebt een combinatie die echt voor problemen kan zorgen.

Wat IK lees, is dat je goede bedoelingen hebt, maar dat je die niet omzet naar de praktijk. Met enkel goede bedoelingen komt je paard niet buiten - je moet hem aan zijn halster nemen en buiten zetten. Pas dan is het goed. En zonder te veel met verwijten te willen gooien, begrijp ik niet goed waarop je verhuisd bent naar een stal waar het buiten gaan nu een probleem blijkt te zijn.. Het welzijn van je paard moet ten allen tijde op de eerste plaats komen - dat maakt jou een goede eigenaar, niet de leuke setjes of het gave hoofdstel of het feit dat jouw paard zijn ballen nog heeft. Leer hiervan - mocht je ooit nog verhuizen, zorg dan dat al deze dingen op voorhand uitgeklaard worden. Hoelang komen ze buiten, waar zal hij staan, komen ze 's nachts binnen, hoe laat is dat dan, hoeveel en welk voer krijgen ze, mag er een lesgever van buitenaf komen, ... Jij vind misschien zelf dat je een goede stal hebt uitgekozen en dat je echt goed bezig bent, en het is niet mijn bedoeling om je af te breken maar als je paard niet dagelijks urenlang buiten gaat is dat dus niet het geval. Dan staat het welzijn van je paard niet voorop, en daar wordt je hier inderdaad op afgerekend. Je zal het vast goed bedoelen, maar dat toont zich niet in de praktijk. Het paard heeft geen stem - dus proberen Bokkers die stem te zijn, met het welzijn van het paard voorop.

Ik wens je heel veel succes toe, en dat meen ik oprecht.
Ik hoop dat je paard heel erg snel buiten mag, urenlang, en dat hij paard kan zijn en zichzelf en jou niet in de problemen brengt door zijn hengst-zijn. En dat jullie een mooie band kunnen opbouwen, en zowel aan de hand als in het zadel een leuke combinatie zullen vormen.

En, TS? Als je in de toekomst nog eens een topic opent op Bokt - weet dan dat niemand reageert om je te pesten oid - men reageert hier met het welzijn van het paard op de eerste plaats. Dat is alleen maar mooi :)
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 04-09-20 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 08:14

Mooie post LWDaisy, TS doe er je voordeel mee :) want dit slaat de spijker op zijn kop (om dan toch maar door te gaan met houtbewerkings-termen...)

heel veel succes met je prachtpaard

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 08:32

Pffff ik doe mijn best en tis weer niet goed

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 08:33

Doe je best richting je paard en zijn welzijn en niet richting Bokt. Overleg en zorg dat je paard een fijn paardenbestaan kan hebben en zoek naar de juiste begeleiding :) Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:12

Chanelle007 schreef:

Je best doen is iets anders dan het goed voor elkaar hebben voor het dier. Dat is niet hetzelfde maar dat zie je helaas niet in. Daisy heeft dat heel netjes verwoord maar het lijkt erop dat jij bij elke goede opmerking in de verdediging schiet.
Doe er iets mee en laat je moeder dit topic ook lezen. Want het lijkt er zo langzamerhand inderdaad op dat jullie kennis en kunde ver onder de maat is. Niet erg , zo zijn we allemaal begonnen maar de meesten nemen belangrijke zaken aan. Trippelen , laten snuffelen, gillen naar elkaar, 24 uur op stal ?
Eigenaren met totaal geen hengstenervaring , garantie voor ongelukken en een doodongelukkig paard . Doe je voordeel met bokt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:11

Dat is ook de reden dat de " flauwe " opmerkingen steeds terugkomen. Het is een wisselwerking. Idd LWDaisy heeft het mooi verwoord. Het is jammer dat ts ook opbouwende feedback niet weet te pakken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:23

Mooie woorden LW

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:34

Chanelle007 schreef:

Dat is het enige wat je oppikt uit dit topic? Dat is waar men over valt, je gaat zelf in de slachtofferrol zitten en reageert totaal niet op goede tips en adviezen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:04

Echt iedere deelnemer hier hoopt dat je met zijn/haar bijdrage het welzijn van het dier kan verbeteren...

Jij leest enkel het negatieve, als mensen iets tig keer herhalen moet je misschien eens nadenken of ze gelijk hebben ipv je pesten/zagen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:10

Mooie post LWDaisy, ik sluit me er volledig bij aan.

Chanelle007 schreef:

Maar snap je nu werkelijk niet dat het daar niet om gaat? Of je je best doet, interesseert me niet.
Je paard heeft een aantal basisbehoeften, en een daarvan is buiten komen met andere paarden, en dat minimaal 8 uur op een dag. En goede bedoelingen zijn leuk, maar je kunt met goede bedoelingen hele stomme dingen doen, en als ik met goede bedoelingen een glas uit het raam gooi, is het nog steeds stuk.

Het is ook niet "weer" niet goed, het is nog steeds niet goed, want je doet van alles wat je niet moet doen, en je doet niet wat je wel moet doen, en wij willen hier niet lezen over een vreselijk ongeluk, want geloof je, die ellende hebben we hier ook genoeg gezien. Je kunt ook gewoon leren van de fouten van een ander he :)

En dan verder zijn er nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden omdat je een hengst hebt - of je castreert hem en bent van die ellende af.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 20:38

bigone schreef:
Chanelle007 schreef:

Je best doen is iets anders dan het goed voor elkaar hebben voor het dier. Dat is niet hetzelfde maar dat zie je helaas niet in. Daisy heeft dat heel netjes verwoord maar het lijkt erop dat jij bij elke goede opmerking in de verdediging schiet.
Doe er iets mee en laat je moeder dit topic ook lezen. Want het lijkt er zo langzamerhand inderdaad op dat jullie kennis en kunde ver onder de maat is. Niet erg , zo zijn we allemaal begonnen maar de meesten nemen belangrijke zaken aan. Trippelen , laten snuffelen, gillen naar elkaar, 24 uur op stal ?
Eigenaren met totaal geen hengstenervaring , garantie voor ongelukken en een doodongelukkig paard . Doe je voordeel met bokt.

Dit doet hij nu niet meer.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:44

Mooi zo.

Hopelijk kunnen jullie binnenkort leuke foto's maken van hem in de wei of paddock.

Heb je al een lesgeefster kunnen vinden?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 00:11

Avalanche81 schreef:
Mooie post LWDaisy, ik sluit me er volledig bij aan.

Chanelle007 schreef:

Maar snap je nu werkelijk niet dat het daar niet om gaat? Of je je best doet, interesseert me niet.
Je paard heeft een aantal basisbehoeften, en een daarvan is buiten komen met andere paarden, en dat minimaal 8 uur op een dag. En goede bedoelingen zijn leuk, maar je kunt met goede bedoelingen hele stomme dingen doen, en als ik met goede bedoelingen een glas uit het raam gooi, is het nog steeds stuk.

Het is ook niet "weer" niet goed, het is nog steeds niet goed, want je doet van alles wat je niet moet doen, en je doet niet wat je wel moet doen, en wij willen hier niet lezen over een vreselijk ongeluk, want geloof je, die ellende hebben we hier ook genoeg gezien. Je kunt ook gewoon leren van de fouten van een ander he :)

En dan verder zijn er nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden omdat je een hengst hebt - of je castreert hem en bent van die ellende af.

Oké, ik het niet laten om het toch nog eens te proberen :+
Exact wat jij zegt, Avalache81. Het is niet "weer" niet goed, het is inderdaad "nog steeds" niet goed. Het is vanaf dag 1 niet goed, TS, omdat je vanaf dag 1 dingen doet die je niet moet doen met een paard in het algemeen en een hengst in het bijzonder; en het is ook nog steeds niet goed omdat je vanaf dag 1 de dingen die je moét doen nog stééds niet doet.

Zorg ervoor dat je paard buiten komt, élke dag, uuuuuurenlang. Zorg ervoor dat hij dagelijks sociaal contact heeft, en paard kan zijn. Zorg ervoor dat niemand, paard en/of mens, last ondervind van jouw paard zijn overvloed aan hormonen of jouw gebrek aan ervaring/kennis. Zorg voor begeleiding voor jezelf, je paard en je moeder, zowel op de grond als in het zadel. Leer hoe je correct moet omgaan met een hengst, op alle mogelijke gebieden.

Je bent volwassen en je hebt de verantwoordelijkheid van een levend wezen op je genomen. Daar heb JIJ voor gekozen, niet je paard. JIJ hebt HEM gekozen, niet andersom. Jij (of je moeder) hebt voor hem betaald, zoals je voor je boodschappen in de winkel betaalt, je hebt hem bewust gekocht. Je bent het daarom aan hem verplicht om voor hem te zorgen, om te voorzien in minstens zijn basisbehoeften - weidegang, verzorging, voer, water, een schone stal, beweging, sociaal contact, ... Doe dat. Elke dag. Anders ben je het niet waard een paard te hebben. (Ga nou niet huilen dat ik gezegd heb dat jij jouw paard niet waard bent - ik zeg dat je je paard niet waard ben als je hem/haar, dit geldt voor iedereen dus niet alleen voor jou persoonlijk, niet kunt voorzien in de basisbehoeften. Vooral als dat voortkomt uit koppigheid gecombineerd met gebrek aan ervaring en kennis.) Je bent het aan hem verplicht hem een zo goed mogelijk leven te bieden, en dat heeft hij opgesloten in stal, barstend van de hormonen, zonder deftig sociaal contact, nu dus niet. Dat zijn geen verwijten - dat zijn feiten. Wees een verantwoordelijke eigenaar en los dat op, zet zijn welzijn ALTIJD op de eerste plaats en hou op met excuses te maken om jezelf in de spiegel te kunnen aankijken door naar school te wijzen, je ging al naar school voor je een paard kocht dus dat had je moeten incalculeren bij de overweging om een paard te kopen, hou op met je geweten te sussen door te zeggen dat je al 5x al de staleigenaar bent gaan vragen wanneer je paard buiten mag, het gaat om het resultaat (paard mag heel de dag buiten met anderen) en dat haal je niet. Ga morgen bellen bij die man, en vraag wanneer je paard buiten mag. Niet nu? Niet vandaag? Zoek dan een andere stal en verhuis asap. Hou op met dit voor jezelf goed te praten - al heb je goede bedoelingen, je schiet te kort nu.

Zoals wij thuis zeggen: tirez votre plan, en schoon scheef is ook recht ;)

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 22:00

Ik heb Apollo zijn vader en moeder gevonden
Vader: llama baluarte
Afbeelding
Moeder: Yedra

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:45

Leuk TS.. die vader is een stevige heer zeg