Wat betreft achteruitlopen als verzet of uit angst weet ik niet zo goed, want hij is redelijk volgzaam, dus als ik zeg dat het goed is gaat hij ook wel. Hij kijkt dan ook niet boos of angstig. Hij houd zijn oortjes mooi naar voren en kijkt hooguit een beetje verward. Hij is vorige winter ingereden. Eigenlijk meer ruitermak gemaakt en daarna op stal gezet voor een paar maanden en is daar ook erg vermagerd. Hij heeft hier het voorjaar kunnen aansterken en we zijn hem daarna rustig gaan op pakken. We gaan nu zegmaar met kleine stapjes vooruit en we doen ook alles met alle geduld, maar ik merk dat hij snel genoeg krijgt van het rondjes lopen in de bak, dus we doen nu heel veel verschillende dingen eigenlijk. Grondwerken, met les doen we soms spelletjes en een laag sprongetje, vaak balkjes en soms een stukje buiten over de weg aan de hand. Dan blijft hij veel langer geconcentrerd dan wanneer we gewoon dressuur doen.
Edit: Zoals ik zei, de basishulpen gaan over het algemeen wel goed, maar zodra het strenger of specifieker word gaat hij dingen door elkaar halen en krijgen we soms miscommunicaties...