CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:51

Waarschijnlijk omdat ze zo vreselijk duur zijn, bijna 200 euro voor 1 kous! :x
Ik denk dat er ook veel oudere Trekpaardmensen zijn die dat er gewoon echt niet voor over hebben.
Zelf vind ik het ook een heel hoog bedrag, maar als ik garantie had dat het perfect zou zitten en ook echt zou werken, zou ik dat wel doen denk ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:31

O, dat is inderdaad flink prijzig! Dan wil he inderdaad wel garanties.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:29

Ik trof Flynn helaas met dikkere benen aan vandaag ;( Stalseizoen is weer begonnen, en had gehoopt dat het goed zou gaan. Verder zijn zijn benen droog en heel, geen wondjes of wat. Maar ja, dikkere benen 's ochtends is het ook niet echt..

Komende weken toch maar de tijd zien te vinden om hem zoveel mogelijk nog beweging te geven. In de paddock doet hij ook niet zoveel, beetje eten en dom staan :+ En als ik hem op de wei zet staat hij de hele dag bij het hooi te vreten en kan ik hem doordeweeks ook geen beweging geven. En toch maar hard gaan peinzen over een bijrijder. Maar vind dat ook wel link, heb hem geboren zien worden, zelf ingereden en het is zo'n vreselijk fijn paard. Die geef ik echt heel moeilijk uit handen :o

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:11

Duhelo schreef:
indien byemite niet meer werkt, probeer cydectin of moxidectine ...
pour on, en doodt ook mijten die nadien uitkomen... (en ontwormt)

even een eerdere qoute maar doe je de pour on dan over de rug voor de mijten of in de sokken, of maakt dat niet uit , zelf heb ik butox pour on maar is dat ook tegen mijten? ik ben abuis

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:19

Hallo,

Ik kom ook even binnen vallen. Mijn tinker stampt van tijd tot tijd. Krabt met zijn ene achterbeen aan zijn andere achterbeen door ze langs elkaar de schuren. En soms zitten er wondjes, niet in de koorholte maar hogerop het been. Heb ik hier te maken met mijten of CPL? Door de sokken kan ik de dikte niet goed voelen. Door mok heeft hij in de koolholtes al dikke groeves gekregen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:19

Mijn paarden hebben hele nare plekken over gehouden van pour on over de rug, dat gebruik zelf nooit meer :n

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:14

Shelly21 schreef:
Hallo,

Ik kom ook even binnen vallen. Mijn tinker stampt van tijd tot tijd. Krabt met zijn ene achterbeen aan zijn andere achterbeen door ze langs elkaar de schuren. En soms zitten er wondjes, niet in de koorholte maar hogerop het been. Heb ik hier te maken met mijten of CPL? Door de sokken kan ik de dikte niet goed voelen. Door mok heeft hij in de koolholtes al dikke groeves gekregen.

Als ze groeven/rimpels heeft is het cpl.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:22

Hoe is het nu met de CPL'ers?

Hier gaat het goed :j Flynn heeft 1x dikke benen gehad toen hij net op stal stond, nu steeds mooie dunne, droge benen. Benen zijn ook heel. De ribbels trekken niet meer weg, maar goed. Dat had ik ook niet verwacht. Helaas kreeg ik de mijt niet helemaal goed onder controle, hij stond me net wat te vaak te stampen. Nog geen open plekken, maar dat wil ik ook perse voorkomen. Dus dinsdag is er een spuit Dectomax in gegaan. En ik heb een paard wat niet meer in trance staat te stampen, zo fijn! Donderdag tweede spuit. Hij was vandaag ook vreselijk aan en wakker met rijden. Geen idee of het daarmee te maken had, maar ik heb hem lang niet meer zo stuiterig mee gemaakt. Lekker ding is het :D

Afbeelding
:+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:14

Beentjes zien er zo op het eerste gezicht goed uit. :j
Hier ook goede ervaringen met Dectomax!
Kim krijgt die om de maand, vandaag heeft ze er weer 1 gehad.

Hier is de CPL redelijk stabiel, maar wel behoorlijk aanwezig i.c.m de mijt en ik merk dat zowel de spuit als het wassen steeds minder effect hebben.
Vanaf Januari beginnen we met Lymfedrainage.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:47

Fijn dat ie er zo veel baat bij lijkt te hebben Berdien!

Hier niet zo blij. Blijft snotterig, maar ligt niet echt open. Stinkt dus wel, want 't vocht wat er uitkomt blijft in de haren plakken, dat wordt snot en gaat dan ruiken. Ze worden niet slechter, maar ook niet noemenswaardig beter.
Hij staat nog 24/7 op de wei, kleigrond, dus erg nat. Nu bijna iedere dag halve dag op de paddock (zand en betob) zodat t wat kan luchten en drogen.
Maar door de nattigheid ist drama met behandelen en scheren en alles. Maar in z'n koppie blijft ie t meest blij van de wei, en als 't koppie blij is blijft ie vechten (zo noem ik t altijd maar) en dat is belangrijker nu.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:51

Wat waardeloos dat het nog steeds zo open en prut is -O- Hier staan ze voor het eerst op de paddock, die is afgelopen zomer aangelegd. En dat scheelt zo enorm veel! Van overdag in de drek en 's nachts op stal naar overdag in een droge paddock en 's nachts op stal.

Flynn krijgt overigens 2 scheppen gedroogde brandnetel en 2 scheppen gedroogd kleefkruid per dag. Hij eet het graag, dat scheelt := DA vond hem er ook puik uit zien, en ook z'n benen erg mooi voor een CPL'er. Dus ik blijf de komende tijd de Paardendrogist nog wel even sponsoren. Wat dat betreft ben ik erg blij met z'n nieuwe voer: Daily complete van Vitalbix, 4 scheppen kruiden en 2 scheppen lijnzaadvlokken. En onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit (eigen land).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:57

Kleefkruid is hier ook aangeraden, maar geef je dat door het voer heen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:01

Ja :j ik bestel het dus (samen met brandnetel, werkt beiden zuiverend) bij de Paardendrogist. Van beiden twee scheppen door z'n brokjes Vitalbix heen als ze 's avonds gevoerd worden. En als ik hem gereden heb krijgt hij een schepje van elk door z'n brokjes. Ik ben er zéér tevreden over, kan het echt aanraden! Zou dan ook wel beiden gaan voeren, zeker met paarden die er al flink last van hebben. Ze versterken elkaar, en trekken goed de afvalstoffen eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:04

Ah oke, Kim is helaas heel erg ziek geweest en we vermoeden dat dit samen hing met het voer, dus ik ben erg huiverig om daar weer mee te beginnen, maar ik denk dat ik het over een tijdje eens ga proberen. :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:05

Op zich zouden gedroogde kruiden niet zoveel kunnen doen. Ik zou het zeker proberen. Dan wel rustig opbouwen, en niet direct beginnen met 4 scheppen :D Je zou kunnen beginnen met een half schepje van elk, en dat rustig opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:08

Zou wel handig zijn i.c.m de lymfendrainage, ter ondersteuning.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:18

Zeker :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:39

Berdien schreef:
Mijn paarden hebben hele nare plekken over gehouden van pour on over de rug, dat gebruik zelf nooit meer :n

missanita84 schreef:
Duhelo schreef:
indien byemite niet meer werkt, probeer cydectin of moxidectine ...
pour on, en doodt ook mijten die nadien uitkomen... (en ontwormt)

even een eerdere qoute maar doe je de pour on dan over de rug voor de mijten of in de sokken, of maakt dat niet uit , zelf heb ik butox pour on maar is dat ook tegen mijten? ik ben abuis

Bij paarden moet je de pour on ook niet over de rug doen.
Vooreerst is de huid veel gevoeliger dan bij koeien (en staan ze vaker in de zon, dekens op, zadels op, geen strak plan). En waarom het spul op de rug doen zodat het onderhuids helemaal naar de benen moet om daar te werken?
Gewoon per been gaan doseren (ik doe 10 ml per 100 kilo paard, dus de oudste gewoon 20 ml per been, die weegt een 800 kilo, en de jongste gaat tegen de 1000, die krijgt 25 ml per been). Optrekken in een spuitje zonder naald en in verschillende plekken tussen de sokken op de huid doen.

Cydectin doodt trouwens zo goed als alle ongedierte en is langwerkend (sarnacuran, byemite etc werken enkel op het moment en de plaats van aanbrengen, dus een vierkante cm overslaan en het heeft al geen nut meer, eitje die de dag erna uitkomt en ze leven ook vrolijk verder, dus dit moet je met de 3X3 methode doen).
Daar cydectin in de vetlaag onder de huid kruipt gaan ook uitgekomen eitjes dood, en volgens mij ook de maden van vliegen.

Trouwens, als maden diep zitten, zuurstofwater in de wondjes spuiten met een spuitje en dan komen ze zo naar boven zwemmen, daar kunnen ze niet tegen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:00

Tych krijgt brok met golden paste, kokosolie en AlgaeVitalis. Heb Fleur vroeger ook brandnetel gegeven, ga er zeker nog eens naar kijken en over nadenken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:21

werkt die golden paste effectief?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:26

Die krijgt hij voor z'n straalkanker en auto-immuunziekte. Duidelijk verschil toen ik hem dat ben gaan geven :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 00:37

Ik lees hier dat een hoop mensen frontline gebruiken. Is het de fipronil waar het om gaat of is het 1 van de hulpstoffen? Want dan kan het flink goedkoper:

https://www.dierapotheker.nl/product/48 ... n#products
= 16 euro voor 4 pipetten.

Overigens was ik me gewoon aan het inlezen over cpl vanwege de vraag van een klant, zelf heb ik er geen ervaring mee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:47

KBK, ik zat nog eens te denken over wat je zei over die spuiten. Die krijgt ze nou elke maand/om de maand? Krijgt ze ze wel in de serie van twee? Dus de tweede 7-10 dagen na de eerste? Anders dood je wel met de eerste spuit de levende mijten, maar na 7-10 dagen komen de eitjes uit en de nieuwe mijten wil je dood voor ze zelf ook weer eitjes kunnen leggen. Flynn is afgelopen dinsdag gespoten, en wordt as donderdag weer gedaan. Hij zou er dan tot een jaar vanaf moeten zijn. Helemaal over gaat het nooit, maar zo kun je het wel heel goed onder controle houden.

Dit is overigens met alle producten zo, je moet (minimaal) twee keer behandelen in een cyclus van 7-10 dagen, anders blijf je zitten met uitkomende eitjes.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:29

Mizora schreef:
Ik lees hier dat een hoop mensen frontline gebruiken. Is het de fipronil waar het om gaat of is het 1 van de hulpstoffen? Want dan kan het flink goedkoper:

https://www.dierapotheker.nl/product/48 ... n#products
= 16 euro voor 4 pipetten.

Overigens was ik me gewoon aan het inlezen over cpl vanwege de vraag van een klant, zelf heb ik er geen ervaring mee.

Fipronil inderdaad. Dus goedkoper is zeker welkom! Zelfde hoeveelheid? Want van Frontline moet je wel die voor de grootste honden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:32

Die spuit krijgt ze al jaren, ik weet al niet meer hoe het begon. :)
In het begin werkte dit prima, ook gewoon met 1 spuit.