Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:22

Tcm62 schreef:
Als de Ccriollo baas er bij staat zal hij ook niets ondernemen...dat is juist de clou

Dit hebben we geprobeerd maar Santi en Dennis vliegen elkaar dan alsnog aan en de grote baas negeert het. Dennis loopt inderdaad weinig schade op maar Santi was flink gehavend en de bijtwonden in de hals genezen maar langzaam, aangezien hij af en toe mee op pad moet heb ik liever niet dat hij erbij loopt als ZombiePaard. :P

goldenarrow

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:34

Scheelt wel weer grimeren :))

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:11

O dan zou ik ze niet bij elkaar zetten tot dat Dennis zijn hormonen uit zijn bloed zijn..misschien kan je een bloedstest doen zodat je weet of dat de oorzaak kan zijn?

Een van mijn shetterhengsten beet ook in de keel van mijn ruin , een flinke bult die er erg naar uit zag en toen ik zag dat hij steeds uithaalde naar die plek, heb ik meteen gecastreerd en het is nooit meer gbeurd. Ik denk dat het hengstengevecht is..en kan soms 6 maanden duren eer de hormonen uit het bloed zijn...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:32

Ik denk niet dat het aan Dennis ligt, want het is alleen bij Santi en geen van de andere paarden. Hij is juist naar alle paarden erg netjes. Je kunt aan hem niet zien (bij de criollo's) dat hij niet heel lang geleden geruind is. Dat hij vecht als een hengst is logisch als hij het lange tijd geweest is. Dat zijn gewoon geleerde "vecht-technieken" en denk dat hij gewoon ingaat op uitdagingen. En santi daagt uit (en niet zo'n klein beetje ook) en denk dat daar de schoen wringt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:34

@Tcm62 Dennis vertoont geen echt hengsten gedrag, hij kan alleen Santi´s gedrag blijkbaar niet uitstaan. Dat is niks hormonaals, maar "persoonlijk". Dat is dan meteen ook slechter op te lossen.
Soms helpt het als ze samen gereden worden en moe bij elkaar gezet worden, maar soms blijft zo´n vete gewoon. Vooral bij ruinen onderling, ongeacht hoe lang geleden ze gecastreerd zijn.

Santi was altijd een mietje, en kon het goed vinden met andere paarden, dus zijn oude eigenaar staat verstelt dat er gevochten is.

Niet alle paarden kunnen altijd bij alle paarden. Soms is het handiger en veiliger om dat gewoon te accepteren. Zeker als er geen paard is die tussen beide komt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:38

Lusitana schreef:
Santi was altijd een mietje, en kon het goed vinden met andere paarden, dus zijn oude eigenaar staat verstelt dat er gevochten is.

Ik denk dat Santi in portugal te veel respect had voor zijn kudde en nu zijn kans schoon zag. Denk dat het eigenlijk op te lossen is door ze een keer het uit te laten vechten. Maar dan moeten we wel rekening houden dat er wellicht wat opgelapt moet worden. Dennis is gewoon sterker. Santi moet eigenlijk gewoon weer met zijn neus op de feiten worden gedrukt. Maar probeer dat maar bij een Puber. En hij zit in de typische leeftijdsfase :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:20

De puberteit is bij paarden rond hun tweede jaar....

Ik ben er niet bij geweest, ik weet dus totaal niet hoe ze elkaar aanvliegen dus ik kan er niet zoveel van zeggen, maar ben je niet bang voor ernstige blessures bij uit laten vechten als er zulke koppigheid is?

Dit zijn paarden (en daarmee bedoel ik Lusitanos in het algemeen) die van nature niet bang zijn en gewoonlijk kiezen voor vechten/confrontatie boven vluchten (anders waren het geen goede stierenvechterspaarden)en dan kunnen vechtpartijen lang duren en ver gaan.

Is er trouwens al eens samen gereden? Hoe zijn ze samen onder het zadel?

Wel een gedoe, valt best tegen. Je verwacht, juist omdat ze de reis samen hebben gedaan, eigenlijk eerder dat er een soort band is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:40

Er is nog een pubertijd rond het 5e levensjaar. Maar aangezien Santi nogal een puppietje is kan deze rustig iets later zijn.

Rider is nogal bang dat er schade ontstaat. Wat ook logisch is uiteraard. Alleen al wondjes op de zadelplek/singelplek kunnen erg vervelend zijn en dan heb ik het nog niet eens over grote schades en/of blessures :S Alleen de kuddes langdurig apart houden is ook geen optie.

Ja, ze zijn al tegelijkertijd gereden en dan heeft Dennis geen oog voor andere paarden en Rider zorgt er wel voor dat Santi ook zijn aandacht bij haar houdt, maar geloof ook niet dat hij veel problemen maakt, een keer kijken of zo. We willen ook niet dat paarden zich bezig houden met andere zaken de ruiter, dus dat wordt al snel gesmoord...
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 24-09-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:06

Met rijden zijn de paarden heel braaf, we hoefden geen moeite te doen om ze uit elkaar te houden. Konden stijgbeugel aan stijgbeugel rijden en elkaar ook "wegduwen". Ik vind het wel een idee om na het rijden als ze moe zijn eens te kijken hoe het dan gaat. :)

Als ik Santi in de bak rij komt Dennis wel aan het hek uitdagen maar dan negeert Santi hem wel.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:56

Pmaar dan zijn ze onder appel van jullie.

Mijn shetters bv zijn in de hand zo ontzettend lief en makkelijk, maar naar elkaar is gewoon weer anders, dan is de rangorde weer anders.

Jullie beide paarden vechten een rangorde uit...het kan zijn dan Dennis na verloop van de castratie makkelijker daar in wordt, maar dat hoeft niet...soms zijn ruinen felller dan hengsten. Als de ander buigt en toegeeft is het over...Dennis is misschien niet zo zachtzinnig, zonder dat hij wellicht bedoelt te beschadigen..mijn idee is, willen ze er voor gaan, dan maken ze elkaar echt helemaal af...
Ik heb een gevecht gezien tussen een kuddebaas en een fjord die de baas wilde worden, steeds weer probeerde, die deed het vals en de kuddebaas eerlijk..op een dag, vreselijk gekrijs, en de fjord moest en zou knielen, dat heeft een half uur geduurd en de fjord knielde, wellicht omdat hij niet sterker was door zijn lengte en meer moeite moest doen en vermoeid was dus op de knienen ging, letterlijk! Toen was het weer weken stil...

Soms is het een rot gezicht en inderdaad bijten doen ze vaak heel erg hard...en een paardenvel is zo stuk..gelukkig straks winterharen, dat scheelt..

Mijn kuddebaas heeft een veulen van 5 maanden die zo ontzettend brul stijgerend en bijten te keer ging 2 weken lang toen maar eens achterna gegaan en letterlijk op zijn rug gelegd...we hebben nog spijt dat we dat niet hebben kunnen filmen...hij hield hem een aantal tellen met nek plat op de grond toen hij wilde opstaan...daarna was alles rustig...beetje kwijl op veulie, veulie hengst meteen zijn schaduw en werd tot zijn 2 e jaar door kuddebaas rechts van hem gehouden in volledige bescherming van de rest van de kudde, mocht als eerste drinken en eten onder toeziend en beschermend oog kuddebaas...
Paardentaal is zo machtig interessant...

Ik denk dat Dennis heel eerlijk is anders was de ander al flink geblesseerd...maar wij mensen wilen we het niet zo... :D

Mijn pre hengst bv is heel erg makkelijk en schikt zich snel, zijn maat shet die nu dus gecastreert is nu dus ook, er is nooit meer amok..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:50

ja dat soort fratsen is leuk om te doen.. maar niet als je regelmatig shows, demo's en eigenlijk je paarden prof gebruikt. Voor je hobby maakt het niet uit dat je een keertje je paard moet laten staan om een wondje of blessure, maar als show groep, al dan niet professioneel kan je je dat niet veroorloven en stel dat een van de 2 een grote blessure krijgt hierdoor, kan je weer opnieuw beginnen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:16

Of dat ze onder de plekken zitten. Voor je het weet ga je dan online als mishandelaar door het leven.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 10:08

Maar weer eens een kleine update!

De paarden staan nog niet samen, maar verder gaat het goed met ze.

Gisteren is Roland Heiss langs geweest om les te geven, aangezien we wel tegen wat communicatie-dingetjes opliepen. :) Viel allemaal wel mee volgens Roland, we gingen even snel wat basics langs en daarna " Spaß machen". ;)

Santiago was erg braaf en onder begeleiding van Roland ging hij erg fijn lopen. Als kers op de taart nog vliegende wissel en piaffe geoefend, dat gaf wel een machtig gevoel. :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:42

Foto's en filmpjes? :))

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:02

Fijn dat ze het zo goed doen na hun emigratie.....

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:26

Leuk! En foto's... zijn nog leuker, laat maar doorkomen :j :D *-:) *-:)

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 00:44

Leuk dat het zo goed gaat!! En dat je nog wat laat horen over ze;) succes met ze in de toekomst!!