Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:45

Ik zou ook gewoon eens gaan kijken, en dan waarom niet bij een paar verschillende fokkers.. Foto's wegen toch niet op tot het paard in het echt zien! Daarbij is zo'n zoektocht natuurlijk ook veel leuker als je de paarden ook live meemaakt :) Staat je hengstje nu al bij jullie en heb je hem al in het echt gezien? Veel fokkers hebben ook hun eigen ideeën, en zo zul je dan ook overal andere types vinden, zo kan je tenminste een beetje in het echt ontdekken wat het beste bij je past..
In principe zijn die erg korte rug en vrij smalle borst juist rastypisch, maar er zijn dus ook wel bredere/zwaardere types.. Over het gewicht nog, op zich zullen er best wat Berbers rondlopen die zonder grote problemen over de 90 kilo kunnen dragen, zeker als het maar voor af en toe is, maar voor dagelijks gebruik is het natuurlijk wel hoe minder hoe makkelijker. Op zich lopen er dan natuurlijk wel andere rassen rond die ook een fijn, relaxed karakter hebben en die gewoon net even nog wat steviger gebouwd zijn.
Over de ezeltjes, ja die hebben het vaak wel zwaar natuurlijk. Het is allemaal zo dubbel, soms doen mensen ook heel moeilijk over hun paarden en over gewicht dat ze moeten dragen maar lopen hun kinderen wel elke dag met een enorm zware boekentas naar school, kijk dat is ook niet 'goed' maar dat moet ook maar. En als je ziet wat een zwaar werk veel mensen hier ook nog gewoon doen iedere dag, dat is ook niet ideaal voor een mensenlichaam natuurlijk. Eigenlijk is je druk maken over zulke zaken natuurlijk een luxeprobleem, eenieder zal zelf moeten beslissen in hoeverre dit de uiteindelijk keuze zal beïnvloeden.
Ik zie hier regelmatig paarden met twee ruiters erop voorbijkomen, een soms best stevige toeriste en haar lokale vriendje achterop, die zullen al snel over de 150 kilo zitten. Ik maak er meestal wel een opmerking over, maar je krijgt gelijk een sneer terug van 'bemoei je met je eigen zaken'. Zo veel mensen kan het gewoon niets schelen. Ach maar dat is natuurlijk wel een extreme situatie!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:14

Vandaag gebeld met de dame waar m'n hengstje staat. Schijnt dat ik geluk heb dat ik deze heb ipv Baroud, Baroud schijnt al ziek geweest te zijn voor ik hem kocht.
Chawek is goed gevoed hij staat al van in begin bij haar)en is nu al groter dan al haar andere berberhengstjes :oo , Hélène had me gezegd dat Baroud niet zo heel groot was, dus Chawek, wellicht door de voeding, zal groter worden. Ze denkt dat hij ook boven de 1m55 zal groeien. Hij is van het bredere type gelukkig.
Ik vroeg iets bezorgd naar het karakter, omdat ik wou weten of hij effectief zo'n kalm karakter had zoals Hélène beweerde en ze zei dat haar andere hengsten meer 'hengst' zijn, dat Chawek de rust zelve is, heel lief, aanhankelijk en dat ze moet opletten dat ze op tijd de poort sluit want dat hij haar volgt als een hondje en vliegensvlug is om mee te gaan door de poort :D
Hij heeft zelfde kleur als Baroud, is dark slate grullo, in de zomer iets lichter.
Loop al hele dag op wolken met al dat goeie nieuws!! Ik ben echt ongelofelijk blij met hem. Belangrijkste voor mij is gezondheid en karakter en dit zit echt goed.
Nu gaat hij naar Hélène, eind maart, samen met de mama die moet bevallen....om gespeend te worden bij leeftijdsgenootjes. Ik wou hem meteen gaan halen, omdat ik dus bang ben...maar 't is ok, hij zal daar nog even staan om niet op traumatische wijze gescheiden te worden van z'n mama. Zo snel als kan, wil ik hem dan gaan halen. Mijn Lusitanomerrie heeft ook zo'n lief en rustig en uiterst zacht karakter en dat gaat echt klikken!!

Tuurlijk zou ik de merrie (Vahlia) eerst bekijken voor ik haar op de trailer laad, maar eerst gaan kijken en dan nog eens over denken zit er niet in. Is 750 km rijden. Deze interessert me zo omdat ze dochter is van L'Aberkhan en Sahlia, twee voor mij toch, uiterst mooie Berbers. Natuurlijk denk ik dan ook direct aan m'n hengst... :D , zou mooie combi zijn!
Ah ik denk dat er te druk wordt gedaan over gewicht. Dit gaat maar over een kwartiertje rond de blok stappen, misschien ocharme twee keren per week. M'n vriend is geen paarde-man, heeft niet veel tijd. Ze is in feite voor mij om trektochten te maken. 't Zou toch heel erg zijn mocht ze met haar carrure m'n vriend geen kwartiertje kunnen dragen (eerst inrijden natuurlijk).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:34

Cambiar schreef:
Ik vroeg iets bezorgd naar het karakter, omdat ik wou weten of hij effectief zo'n kalm karakter had zoals Hélène beweerde en ze zei dat haar andere hengsten meer 'hengst' zijn, dat Chawek de rust zelve is, heel lief, aanhankelijk

Die van mij is 7, en ik denk dat ik nu wel kan zeggen dat hij volwassen is, en zich als een normale hengst gedraagt. Maar 1 tot 3,5 j.. ik zou dat eerder als een mannelijk veulen omschrijven, zeer energiek, oefen-hengstedingen, oneindig spelen, heel leergierig, en als puber op zoek naar de grenzen en de regels :D Die van mij is het meeste veranderd tussen 3 en 4 jaar, zowel fysiek als qua karakter.
Ik wil eigenlijk zeggen, leuk dat ze hem zo voor je omschrijven, maar vergis je niet, je gaat er sowieso opvoedkundig wel je handen mee vol hebben de komende jaren, ook als het een hele normale lieve hengst wordt zoals die van mij nu.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:46

Ruga schreef:
Cambiar schreef:
Ik wil liefst een Berber, omdat ik paard zelf betaal en 80% van de tijd zelf met het paard rij. Ook zou ik graag een veulen hebben van m'n berberhengst met een zuivere berbermerrie.

Dan ga je toch eens kijken..
Ik vind het ook een mooie merrie, op de foto ziet ze er prima gebouwd uit. Ik hou zelf wel van een korte rug (maar ik rij dan ook geen endurance ;) )

Ik rij wel endurance maar hou ook van korte rug hoor. Allen dan wel lang genoeg om een fatsoenlijk zadel te kunnen hebben ;)
(de korte rug was vooral referentie naar een zwaardere ruiter: vaak hebben die ook wat meer zadel nodig plus je wil ook zo groot mogelijk draagvlak hebben op de rug voor meer gewicht)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:08

Ruga schreef:
Cambiar schreef:
Ik vroeg iets bezorgd naar het karakter, omdat ik wou weten of hij effectief zo'n kalm karakter had zoals Hélène beweerde en ze zei dat haar andere hengsten meer 'hengst' zijn, dat Chawek de rust zelve is, heel lief, aanhankelijk

Die van mij is 7, en ik denk dat ik nu wel kan zeggen dat hij volwassen is, en zich als een normale hengst gedraagt. Maar 1 tot 3,5 j.. ik zou dat eerder als een mannelijk veulen omschrijven, zeer energiek, oefen-hengstedingen, oneindig spelen, heel leergierig, en als puber op zoek naar de grenzen en de regels :D Die van mij is het meeste veranderd tussen 3 en 4 jaar, zowel fysiek als qua karakter.
Ik wil eigenlijk zeggen, leuk dat ze hem zo voor je omschrijven, maar vergis je niet, je gaat er sowieso opvoedkundig wel je handen mee vol hebben de komende jaren, ook als het een hele normale lieve hengst wordt zoals die van mij nu.

Tuurlijk wordt hij nog hengst, hopelijk toch :-), maar hij zal niet het karakter hebben van m'n warmbloedhengst waar ik vroeger wedstrijden mee reed. Heb dus al tot m'n scha en schande ervaring opgedaan (meerdere trappen gekregen die me tot op de dag van vandaag herinneren aan dat mannetje) en weet dat een hengst een kordate hand nodig heeft. Toch, ik hoorde het vandaag toevallig nogmaals van een Berbereigenaar, ze zijn veel zachter van karakter dan warmbloeden. Mijn Rolex (was ex-dekhengst van Michel Spaas), die kon zo met z'n oortjes naar voren venijnig naar voren kappen met z'n achterbeen in het washok als er hem iets niet aanstond, ik zie dat een berber niet meteen doen. Ze zitten niet zo in elkaar, dat merk ik trouwens al aan m'n Lusitano's, het is een verademing na de soms venijnige warmbloeden die ik vroeger had!

Ruga, had hij dan een andere hengst om mee te spelen? Schijnt dat ze dan kalmer zijn, als ze mekaar kunnen uitputten, ze botvieren dan niet alles op hun mens...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:15

Moragh schreef:
Ik rij wel endurance maar hou ook van korte rug hoor. Allen dan wel lang genoeg om een fatsoenlijk zadel te kunnen hebben ;)
(de korte rug was vooral referentie naar een zwaardere ruiter: vaak hebben die ook wat meer zadel nodig plus je wil ook zo groot mogelijk draagvlak hebben op de rug voor meer gewicht)

Daarom dat ik ook geen té zwaar paard wil, voor de endurance. Da's nu ook al zo lang een droom. Een McClellan denk ik, blijft nog kort ook al heeft het zadel genoeg zit-ruimte voor een man, klopt dit?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:22

Hangt van de man af he...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:24

Moragh schreef:
Ik vind het een leuk paard, alleen wat smal in de borst... En korte rug...
Ik denk dat je een paard om hiervoor te beoordelen in het echt moet zien...

Berbers zijn over het algemeen wel smal in de borst. De merrie valt redelijk mee als je haar vergelijkt met haar halfbroer.
Deze L'Aberkhan-zoon daarentegen is nog veel smaller gebouwd:https://lh3.googleusercontent.com/-yuTtQP7waH8/UIhUWemdXuI/AAAAAAAAAT8/trJth6J11vY/s512/85.jpghttp://palo-grullo-and-co.pro-forum.fr/t525p15-uzgan-du-verseau-le-black
Zijn volle broer staat bij Chawek, mocht iemand interesse hebben, hij is voor een heel interessante prijs te koop...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:35

Cambiar schreef:
Mijn Rolex (was ex-dekhengst van Michel Spaas), die kon zo met z'n oortjes naar voren venijnig naar voren kappen met z'n achterbeen in het washok als er hem iets niet aanstond, ik zie dat een berber niet meteen doen.

Ow jee.. echt, het mag gelijk welk ras zijn, een paard dat zoiets doet met zijn baas (als je mekaar al goed kent).. bij mij is dat exit. Dat kan gewoon niet zijn zo'n gedrag. Ook niet voor een hengst.
Maar mijn ervaring met ex-sport warmbloeden is gelijkaardig hoor. En je kan die beesten niet veel kwalijk nemen, afgespeend op 4 maand, als 'gevaarlijke hengst' in eenzame opsluiting groot geworden, en vreemde activiteiten met mensen als enige uitdagende uitlaatklep.. wat wil je dan dat die gestoord zijn of af en toe over hun theewater gaan.

Citaat:
Ruga, had hij dan een andere hengst om mee te spelen? Schijnt dat ze dan kalmer zijn, als ze mekaar kunnen uitputten, ze botvieren dan niet alles op hun mens...

Ja, tot een jaar geleden ongeveer. De laatste jaren waren die wel rustig samen, maar tussen 1 en 3 pfoe.. je wil dan echt niet het enige element van verstrooiing zijn voor zo'n jong paard, en zeker niet het speelkameraadje :Y)
Nu heeft hij een merrie als vriendinnetje, maar hij is eigenlijk de slof in huis, zij heeft hier de broek aan ;)

Ik heb ook niks meer met warmbloeden, ik zou echt de intelligentie, gevoeligheid en emotie missen die ik er bij onze paardjes bovenop zie liggen. Maar ik ben misschien een beetje bevooroordeeld ondertussen :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:48

Iets meer over maximale gewichten :
Citaat:
Het zachte weefsel

Die stuwkracht op het zachte weefsel is iets om even bij stil te staan. Huid en spieren onder het zadel steunen op de ribben, worden samengeperst tussen de draagvlakken waar het ruitergewicht op rust en de ondersteunende ribbenkast.

De bloeddruk tussen aan- en afvoerkant is niet zo hoog, hooguit zo’n 140 gram/cm². Het is duidelijk dat dit zachte weefsel vrij gemakkelijk zoveel samengeperst kan worden dat de bloeddruk de boel niet meer kan rondpompen. Die ‘grens’ van 109 gr/cm² wordt nu ook ineens logisch: dan is er nog maar 30 gr./cm² pompverschil over. Nog meer druk op het weefsel, dus nog minder pompdruk betekent een praktisch stoppen van de doorstroming.

Hoe hoger en/of hoe langer de druk op het weefsel is, hoe groter de verstorende werking. Het verschil in druk tussen de aan- en afvoerkant geeft gelijk een uitleg voor het mogelijk ontstaan van zwellingen na het afzadelen: de haarvaten zijn door de belasting samengedrukt en als dat te lang of te krachtig is gebeurd herstellen de kanalen met de hoogste druk zich het eerste en pompen daarbij het weefsel op tót ook de afvoer voldoende opengaat.

Hele verhaal :
http://www.homocaballus.eu/NL/zadel.php

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:05

Cambiar, heel veel succes! Maar als je van de Larzac naar het Domaine Amlalad gaat, rijd dan ook langs bij de elevage du Ceor van Marika Blanc - die heeft nu een stuk of vijf vierjarigen staan en de merries die ik bij haar heb gezien die in het manegebedrijf liepen waren allemaal stevig dames (maar ja, wel allemaal schimmeltjes - dus misschien dat ze daarom afvallen.) De vijfjarigen die ze nu nog te koop heeft staan vond ik niet mooi, maar de vierjarigen zien erop internet leuk uit. En ze maken ook een leuk sprongetje!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:06

Ruga schreef:
Cambiar schreef:
Mijn Rolex (was ex-dekhengst van Michel Spaas), die kon zo met z'n oortjes naar voren venijnig naar voren kappen met z'n achterbeen in het washok als er hem iets niet aanstond, ik zie dat een berber niet meteen doen.

Ow jee.. echt, het mag gelijk welk ras zijn, een paard dat zoiets doet met zijn baas (als je mekaar al goed kent).. bij mij is dat exit. Dat kan gewoon niet zijn zo'n gedrag. Ook niet voor een hengst.
Maar mijn ervaring met ex-sport warmbloeden is gelijkaardig hoor. En je kan die beesten niet veel kwalijk nemen, afgespeend op 4 maand, als 'gevaarlijke hengst' in eenzame opsluiting groot geworden, en vreemde activiteiten met mensen als enige uitdagende uitlaatklep.. wat wil je dan dat die gestoord zijn of af en toe over hun theewater gaan.

Citaat:

Ja, tot een jaar geleden ongeveer. De laatste jaren waren die wel rustig samen, maar tussen 1 en 3 pfoe.. je wil dan echt niet het enige element van verstrooiing zijn voor zo'n jong paard, en zeker niet het speelkameraadje :Y)
Nu heeft hij een merrie als vriendinnetje, maar hij is eigenlijk de slof in huis, zij heeft hier de broek aan ;)

Ik heb ook niks meer met warmbloeden, ik zou echt de intelligentie, gevoeligheid en emotie missen die ik er bij onze paardjes bovenop zie liggen. Maar ik ben misschien een beetje bevooroordeeld ondertussen :D

Haha, hij ligt onder de sloef? Fantastisch! Wil hij haar niet dekken?
Hoe doet HC dat dan? Laat hij ook alles samen lopen? ZIjn hengst is ook een kruising Berber zeker?
Ik kwam gisteren een prachtige foto tegen:
Afbeelding
Zou mijn Berber ook zo'n hals krijgen, of is dit een Berber-Arabier?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:08

nicolanca schreef:
Cambiar, heel veel succes! Maar als je van de Larzac naar het Domaine Amlalad gaat, rijd dan ook langs bij de elevage du Ceor van Marika Blanc - die heeft nu een stuk of vijf vierjarigen staan en de merries die ik bij haar heb gezien die in het manegebedrijf liepen waren allemaal stevig dames (maar ja, wel allemaal schimmeltjes - dus misschien dat ze daarom afvallen.) De vijfjarigen die ze nu nog te koop heeft staan vond ik niet mooi, maar de vierjarigen zien erop internet leuk uit. En ze maken ook een leuk sprongetje!

Thx Nicolanca ;-). We zien wel, maar inderdaad, ik ga geen schimmel kopen ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:57

Cambiar schreef:
Haha, hij ligt onder de sloef?

Laat ons zeggen dat hij zich met veel plezier door haar laat rondsturen zo lang ze eerlijk is. Ze hebben dus ook wel eens een argument, maar dan wordt het nadien weer goedgemaakt. Erg boeiend om bezig te zien allemaal.
Haar doel is een veulen krijgen en grootbrengen, en dat van hem is waken (doet hij ook voor mij, je komt hier niet zomaar het hek binnen :P ), en zorgen dat ze dat in alle rust kan doen, en haar zodanig 'verzorgen' dat ze ook effectief bij hem blijft om zijn 'kudde' te zijn.
Dat is wat geven en nemen natuurlijk, maar vooral haar ideale man proberen zijn, en het is echt wel opvallend hoe erg hij daarvoor buiten zijn eigen wensen wil gaan, ik ken hem nl. al langer :Y) Zo is 'grooming' ineens belangrijk nu, omdat zij dat vindt, en geknabbeld wil worden en dat ook terug doet. Handig voor mij wel, want nu kan ik er ook eens langer als 5 minuten een borstel tegen zetten, ja hij lijkt het zelfs aangenaam te vinden.

Veel sex komt daar allemaal niet aan te pas, ik denk dat er grote misverstanden bestaan over het libido van hengsten als ze los bij merries mogen lopen. Hij dekt ze alleen als ze hengstig is, en vervolgens eigenlijk alleen meer als één keer als zij blijft aandringen. Niet hengstig of drachtig: geen interesse. Je kan paarden niet met mensen vergelijken in dat opzicht.
Wat dan ook weer niet wil zeggen dat hij niet dagelijks met een stijve *piep* staat te zwaaien, maar dat heeft niets met willen dekken te maken. Als je meer wil weten over dat soort gedrag bespreken we het wel eens bij een wijntje haha

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:03

Ik heb zelf in 2011 drie stoeterijen bezocht, toen alleen met de intentie om me te orienteren voor later. Ik wilde de dekhengst en de fokmerries zelf zien, en zien onder welke condities de paarden opgroeien. Mijn kwpn-dame had namelijk tamelijk kostbare gezondheidsklachten, en ik wilde proberen om in ieder geval niet met problemen (veroorzaakt door slechte condities bij de opfok) te beginnen, die komen vanzelf nog wel! (En ik kan me maximaal 2 paarden veroorloven, dus als mijn nieuwe ook iets krijgt dan zit ik met twee pensioenpaarden zonder dat ik zelf iets heb om op te rijden). En als ik iets wilde kopen dan had ik toch iets van vier of vijf jaar in gedachten. Maar uiteindelijk ben ik in april 2012 toch teruggegaan naar de derde stoeterij die ik had bezocht. En heb daar de jaarling gekocht die ik als veulen in augustus 2011 gezien. Ik dacht, ik kan nog wel een paar zomervakanties besteden aan stoeterijbezoeken, maar als ik eigenlijk mijn ideale paardje gezien heb, dan moet ik dat gewoon doen.

Een veterinaire keuring van een veulen levert niet veel op, maar Cambiar, als je nu de luxe hebt dat je een vijfjarige kunt kopen die je mooi vindt, probeer haar dan wel te laten keuren! En ga er heen met de instelling dat je niet precies haar wilt hebben, maar houdt in je kop echt de mogelijkheid open dat ze tegen kan vallen en dat je het dan niet moet doen. Ik heb in totaal een kleine dertig jonge paarden gezien, maar alleen Briska en haar broer bevielen me 100%.

Kan Chawek niet gespeend worden bij die dame in de buurt van Parijs? Heb je echt de verzekering dat hij bij Helene niet in die wei komt waar die bacterien in de grond zitten?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:52

Ja keuren dat weet ik wel ;-), maar heb nu al zoveel paarden gehad, je moet gewoon geluk hebben. Zoals je zegt, thuis kan ook nog veel gebeuren....die ervaring heb ik ook al en Franse veeartsen zijn denk ik niet veel beter dan deze in België, ze zien ook niet alles. Ik hoop door m'n eigen ervaring toch ook al een en ander op te merken.
Met keuringen, heb er nu twee binneste buiten laten keren in Gent en 'zo gezegd' vonden ze niets, dus ik heb er eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in in al die keuringen. Ook is er veel niet te zien op foto's, althans, dat is mijn ervaring na al de kosten die ik al gedaan heb (vroeger warmbloeden, daar school ook regelmatig eens iets aan).
Gewoon een sterk ras kiezen, eventueel geschiedenis nagaan en reden waarom paard verkocht wordt en hopen dat het meevalt. M'n zus is prof in dierenkliniek, die heeft me ook al gezegd dat onder bepaalde leeftijd nog niets te zien is op foto's.
Hélène wil haar zelf graag terug kopen, dus dat zegt ook al veel denk ik.
Neen, Hélène is weg van die besmette locatie. Als dat kon dat hij daar gespeend wordt bij Mérak, dan zouden we dat ook gedaan hebben é? Dat is natuurlijk het eerste wat ik gevraagd heb!! Die mevrouw is er ook klaar mee. Eerst moest hij daar eind februari buiten, nu mag hij nog blijven tot eind maart. Ben al blij dat hij gespeend kan worden op een rustige manier, van zodra het kan ga ik er om.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:56

Haha, leuk verhaal Ruga, goed idee ook ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:22

nicolanca schreef:
Kan Chawek niet gespeend worden bij die dame in de buurt van Parijs?

Of gewoon bij jou? Hoe oud is hij ondertussen?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:22

Spenen door een jaarling op de trailer te zetten en 8 uur later ergens anders uit te laden lijkt me de meest stressvolle manier.

Cambiar, kun je meer vertellen over de afstamming van Chawek en Vahlia?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:30

Ja inderdaad, ik zou dat echt niet doen hoor, spenen is zo'n cruciale fase...iemand vertelde dat ze op die leeftijd in hun schrikfase zitten of zo iets... als daarin iets gebeurd, dan kunnen ze schrikkerig en nerveus blijven. Ik heb het meegemaakt met een Lusitano merrie'tje (is ook wel een heel gevoelig paardje) ze was al gespeend, maar de reis en nieuwe situatie heeft ze enorm onder geleden, nochtans had ik veulen van dezelfde leeftijd gekocht. Ik wil dat dit met geen enkel paard meer gebeurd. Chawek gaat mee met z'n mamie naar Hélène, gaat daar twee of drie maandjes zitten met een ander hengstje, zo wordt hij op heel zachtaardige wijze gespeend. Zijn mama moet binnenkort ook bevallen....
Vahlia schijnt heel 'maternelle' te zijn en graag voor veulentjes te zorgen (staat op de site :) ), mijn idee was om eerst Vahlia te gaan halen en dan Chawekje erbij om naar huis te rijden, zodat hij niet alleen zit.
Verdorie, Pacha is m'n lievelingshengst, ik volg hem al jaren, zeer antiek qua model http://domaineamlalad.e-monsite.com/pages/les-chevaux/etalon.html....nu kan ik ze gedekt krijgen, van Pacha (want ze loopt vlak naast Pacha op de weide, maar is dan volgend jaar weer een veulen erbij...die kan wel bij m'n vriendin staan, maar toch, moet het allemaal betalen...

Chawek is Lehja X Kochise ( Lehja is een lobo dun merrie'tje die van Al Bassatine komt, zeer zacht karakter. Ik had veel interesse in Lehja om te kopen toen Baroud gestorven was en ik nog geld te goed had, maar haar prijs was helaas veel te hoog voor mij, ik denk vooral omdat Hélène haar zelf graag wil houden).http://haras.du.verseau.free.fr/HdV-A/07-HdV-Chevaux/HDV-F-Lehya/Lehya-2009-2010-1000pix/imgcol/index.htm
Vahlia is Sahlia X L'Aberkhan (de moeder Sahlia is 1m60 groot en is een dochter van Kochise).
Ik ben enorm aan de ouders van beide paarden.
Als je googled vind je wel een en ander van deze paarden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:38

nicolanca schreef:
Spenen door een jaarling op de trailer te zetten en 8 uur later ergens anders uit te laden lijkt me de meest stressvolle manier.

Dat bedoel ik ook niet. Als je de merrie met veulen mee neemt, en het veulen speent door het bij je eigen merrie te zetten in de weide er naast voor een paar weken, spaar je de merrie (die zal wel zien dat het ok is), spaar je het veulen een transport, en vervolgens ook de breuk met het hengstvriendje waarvan sprake, waar hij zich erg aan zal hechten de dag dat hij gespeend is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:43

Ruga schreef:
nicolanca schreef:

Dat bedoel ik ook niet. Als je de merrie met veulen mee neemt, en het veulen speent door het bij je eigen merrie te zetten in de weide er naast voor een paar weken, spaar je de merrie (die zal wel zien dat het ok is), spaar je het veulen een transport, en vervolgens ook de breuk met het hengstvriendje waarvan sprake, waar hij zich erg aan zal hechten de dag dat hij gespeend is.

Het is me door iedereen afgeraden geweest. Van bij mij is het transport veel verder dan met z'n moeder naar Hélène. Ik ga het zo laten, mij lijkt het ook het beste. Er zullen verschillende paarden zijn waar hij komt te zitten.
Het is niet ideaal, maar veel veulens worden rond de 6 maanden gespeend, hij zal dus al een jaar zijn. Komt wel goed op deze manier...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:14

Hoi allemaal, hoe gaat het met alle Nederlandse en Belgische Berbers en Berberliefhebbers? Ik weet niet of er mensen hier zijn die geïnteresseerd zijn in discussies over Berberpaarden, op facebook zijn er heel wat aan de gang in oa Barb and Arab-Barb horse picture group.. Een woordje Frans en Duits spreken is wel handig..
Hier gaat alles goed met de paarden, ben elke keer weer onder de indruk van hoe fijn en gevoelig deze paarden zijn <3

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:16

Hoeveel heb jij er inmiddels eigenlijk Zitouna?

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:37

Voor mij is de berber groep op facebookhelaas alleen plaatjes kijken....mijn frans is prut |(
Jammer dat die groep niet in het engels is,dan had ik het kunnen volgen en meepraten.

Met mn halve berber Magico gaat het goed! Niet veel mee gedaan de laatste tijd ivm het beroerde weer en mijn eigen rug klachten.
Het is nu dus een lekker hangbuik zwijntje :D