juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:43

deze foto vind ik er goed uitzien. nog wel iets teveel op de voorhand :j

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:01

Ik vind het bij deze foto wel netjes;

Afbeelding

Natuurlijk loopt ze hier niet actief genoeg, dat was een reactie op mijn zenuwen volgens mijn instructrice, want vantevoren liep ze goed. (1x proefje)
Maar ze heeft hier wel mooi lengte in haar hals, op de loodlijn. Dat zie ik liever dan het standaart friezentikje, in een krul. Dat heb je toch snel bij een fries, zie ik vaak op stal. Maar ik stel me voor dat dit al iets in de richting moet komen van hoe het 'zou moeten'. Natuurlijk ben ik geen perfecte ruiter :o kan ook zijn dat ik het mis heb.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:08

horseyfries schreef:
Wanneer gaan we een filmpje van jou aan het werk zien Moll? ;)

:D
Maar bedankt voor je commentaar Moll ;). Gelukkig ben ik nog geen Grand Prix en hebben Prins en ik alle tijd om rustig verder te trainen :). Ik wil hem vooral rustiger en gedragener hebben, maar gezien dit al heel veel moeite heeft gekost, denk ik dat dat nog wel eventjes gaat duren O:)

@ Judith: Hij loopt iig niet achter de loodlijn :). Maar "iets" actiever is wel een understatement. Hij loopt behoorlijk op de voorhand, en aan zijn beenzettig is te zien dat hij niet echt actief doorloopt. Vind het wel top dat je hem niet in de krul trekt, maar gewoon met wat druk op je teugels rijdt. Als je hem van achter meer door kan laten lopen komt hij vanzelf goed over zijn rug.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:13

Judith, ik vind dat je nogal aan het bit hangt. daarnaast loopt hij vreselijk op de voorhand en vind ik het een slechte opname om aan ons te laten zien eerlijk gezegd.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:27

@Judith: het lijkt alsof ze wat in je hand hangt, daarnaast is ze (?) ook niet echt actief met haar achterhand en het lijkt alsof ze net niet lekker nageeflijk is. Heb je meer/andere foto's?

@winia4ever: ziet er heerlijk ontspannen uit! Neusje lekker eruit, ja fijn beeld!

Matsje schreef:
@ cruesli:
Ik vind de bovenste foto erg goed er uit zien. Je ziet zeker verbetering, maar het is ook wel een heel andere foto en het paard is op de bovenste in een heel andere conditie.
Bovenste foto toont een mooi beeld, redelijk ontspannen rug, mooi gedragen hals, weinig spanning en de neus er mooi wat uit. Nu is het natuurlijk wel een momentopname, wat meer foto's zouden een wat duidelijker beeld geven. Maar zo op het eerste gezicht vind ik het er netjes uit zien.
Probeer trouwens wel je armen ontspannen te houden, bij je lichaam, en gebogen. Er lijkt ook wat druk te zitten op de binnenhand, maar dat kan ik niet heel duidelijk zien op deze foto.
Hoe oud is het paard?

Dank voor je commentaar!
Ik heb indd moeite om mn armen goed ontspannen te houden, ik moet aan zoveel dingen denken (tja moeilijk dat paardrijden ;) ) dat mn armen nog wel eens een eigen leven willen gaan leiden. Maar ik ga er nog meer op letten! Druk op binnenhand lijkt indd wel een beetje zag ik ook, maar ik ben juist heel zacht (vaak te zacht) met mn handen, dus ik denk dat die druk opzich wel meeviel.
Mn paard is bijna 5 en sinds april vorig jaar onder het zadel.
Hier nog wat recentere foto's:

Dit vind ik wel fijne beelden:
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v306/cruesli/15-2.jpg

Hier krult hij zich meer op:
http://img.photobucket.com/albums/v306/cruesli/14-2.jpg

En zo is het galop beeld nu nog. Galop is nog ernstig moeilijk voor ons beide, doen we pas sinds een paar maanden in de bak
Afbeelding

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:30

Afbeelding

Afbeelding

op die eerste foto kan je duidelijk zien dat hij te sterk wordt en er achter komt en dat ik daar teveel op reageer. Maar uiteindelijk kan ik niet ontevreden zijn over het plaatje. Bij de 2e foto mag hij minder rond en neusje er meer uit.. Maar hij had zo'n heerlijk vervelende bui waardoor ik hem erg rond heb gehouden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:33

winia4ever; Die laatste foto loopt hij ook van de achterhand af, ja ik had het tegen jou. het Maakt niet uit, ik zal niet zeggen dat ik een perfecte ruiter ben. Maar ik zou graag wat meer activiteit vanuit de achterhand zien ipv dat de voorkant zo belangrijk is

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:35

cruesli schreef:
@Judith: het lijkt alsof ze wat in je hand hangt, daarnaast is ze (?) ook niet echt actief met haar achterhand en het lijkt alsof ze net niet lekker nageeflijk is. Heb je meer/andere foto's?

@winia4ever: ziet er heerlijk ontspannen uit! Neusje lekker eruit, ja fijn beeld!

Matsje schreef:
@ cruesli:
Ik vind de bovenste foto erg goed er uit zien. Je ziet zeker verbetering, maar het is ook wel een heel andere foto en het paard is op de bovenste in een heel andere conditie.
Bovenste foto toont een mooi beeld, redelijk ontspannen rug, mooi gedragen hals, weinig spanning en de neus er mooi wat uit. Nu is het natuurlijk wel een momentopname, wat meer foto's zouden een wat duidelijker beeld geven. Maar zo op het eerste gezicht vind ik het er netjes uit zien.
Probeer trouwens wel je armen ontspannen te houden, bij je lichaam, en gebogen. Er lijkt ook wat druk te zitten op de binnenhand, maar dat kan ik niet heel duidelijk zien op deze foto.
Hoe oud is het paard?

Dank voor je commentaar!
Ik heb indd moeite om mn armen goed ontspannen te houden, ik moet aan zoveel dingen denken (tja moeilijk dat paardrijden ;) ) dat mn armen nog wel eens een eigen leven willen gaan leiden. Maar ik ga er nog meer op letten! Druk op binnenhand lijkt indd wel een beetje zag ik ook, maar ik ben juist heel zacht (vaak te zacht) met mn handen, dus ik denk dat die druk opzich wel meeviel.
Mn paard is bijna 5 en sinds april vorig jaar onder het zadel.
Hier nog wat recentere foto's:

Dit vind ik wel fijne beelden:
http://img.photobucket.com/albums/v306/cruesli/13-2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v306/cruesli/15-2.jpg

Hier krult hij zich meer op:
http://img.photobucket.com/albums/v306/cruesli/14-2.jpg

En zo is het galop beeld nu nog. Galop is nog ernstig moeilijk voor ons beide, doen we pas sinds een paar maanden in de bak
http://img.photobucket.com/albums/v306/cruesli/18-2.jpg

vind hem hier toch te veel in de hand komen en lijkt dat er meer druk onstaat dan dat de bedoeling is, had graag een raktie meer hals lengte gezien, echter detail, je arm lijkt wat staties en wat geblokeert, en de hand is achter de schoft, van waar die type teugel?
de schoft is nog teveel gesloten vandaar dat achter niet bij wil komen, de galop is moeilijk dat zie je goed zoals je aan geeft, mijn advies is hem dieper en iets ronder in te stellen
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 01-06-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten. In link geplaatst.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:37

Daisies schreef:
winia4ever; Die laatste foto loopt hij ook van de achterhand af, ja ik had het tegen jou. het Maakt niet uit, ik zal niet zeggen dat ik een perfecte ruiter ben. Maar ik zou graag wat meer activiteit vanuit de achterhand zien ipv dat de voorkant zo belangrijk is

Ja dat kan inderdaad wel kloppen, we zijn ook veel bezig met overgangen en tempo!!..Dat wil er zo nu en dan nog wel eens inzakken *D

Jij hebt en knappe fries zeg!! echte hengsten nek <3

Volgens mij hebben wij een beetje het zelfde probleem de achterhand er onder houden..?
Laatst bijgewerkt door daphneM op 31-05-10 21:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:37

Je bent nooit uitgeleerd he..

Dankjewel, hij is wat dikker geworden dus de nek wordt ook mooier. En nee ik heb er totaal geen moeite mee om zijn achterhand er onder te houden?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:39

Melle sluit moeilijk. dat is zijn probleem :)

daphneM

daisies: De foto geeft een beetje het beeld dat hij voorover keukelt en zn achterhand daardoor niet helemaal er onder zet. en voor mijn idee, wat je zelf al zei hij was wat drukker,maar probeer dan toch teugel lengte te geven ik heb het over foto 2, waar hij nog iets achter de L.L loopt, maar dat zei je zelf al :D

Je houding daarin tegen is echt perfect! mooie houding, mooi recht je benen mooi aangesloten
Laatst bijgewerkt door daphneM op 31-05-10 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Moll

Daisies schreef:
http://94.100.114.79/976400001-97645000 ... _w6UH.jpeg

http://94.100.118.203/976400001-9764500 ... _hRz2.jpeg

op die eerste foto kan je duidelijk zien dat hij te sterk wordt en er achter komt en dat ik daar teveel op reageer. Maar uiteindelijk kan ik niet ontevreden zijn over het plaatje. Bij de 2e foto mag hij minder rond en neusje er meer uit.. Maar hij had zo'n heerlijk vervelende bui waardoor ik hem erg rond heb gehouden.

de eerste foto stor ik me verschrikkelijk aan, je geeft zelf aan dat hij sterk word en je zelf te veel reageerd, echter verstort dit werkelijk alles in het beelt en vind het dus niet mooi.
foto 2 ook hier werk je het paard tegen met de hand die tever naar achter is dus voor de schoft bij het zadel waardoor je duidelijk ziet dat de schoft geslotenblijft en de rug niet mee doet, en de schouder niet vrij is.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 01-06-10 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:41

Mol ik blijf nieuwschierig naar rijfoto's van jou :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:41

Klopt als een bus Moll, zal binnenkort eens foto's maken als meneer wat rustiger is. Maar een voorover keukelend paard lijkt me wel heel bijzonder :')

En ik vind foto 1 niet verschrikkelijk storend, maar dat is mijn mening :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:43

Afbeelding

Afbeelding

persoonlijk vind ik dit twee betere foto's van melle.

ik zie hem ook liever er iets achter. omdat hij zijn rug moet loslaten. en dat helpt niet door hem van voren los te gooien

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:45

Moll schreef:
vind hem hier toch te veel in de hand komen en lijkt dat er meer druk onstaat dan dat de bedoeling is, had graag een raktie meer hals lengte gezien, echter detail, je arm lijkt wat staties en wat geblokeert, en de hand is achter de schoft, van waar die type teugel?
de schoft is nog teveel gesloten vandaar dat achter niet bij wil komen, de galop is moeilijk dat zie je goed zoals je aan geeft, mijn advies is hem dieper en iets ronder in te stellen

Oke, en dat baseer je dan alleen op de foto's die je ziet of heb je ook naar de 2de link gekeken? Klopt namelijk dat op de eerste foto ik mn hand achter de schoft heb, daar had ik hem wel meer ruimte mogen geven. De type teugel is voor een tiedemann hulpteugel. De dag hiervoor had ik in de bossen gereden en had ik de tiedemann nodig gehad. Voor deze training nog geen zin gehad om de teugels te wisselen, maar het type teugel zal ook niet veel verschil erop uitmaken lijkt me zo ;)
Ik vind de eerste link, die foto, zelf wel een heel fijn beeld geven, alleen mn been moet daar langer en hij loopt op de voorhand. Maar goed, hij is nog een jong paard en we zijn nog zoekende naar een fijne houding.

En de galop, tja zomaar even 'dieper en ronder instellen', dat knopje zit er nog niet op :D Ik ben al blij dát hij galoppeert! Nu eerst maar eens sterker worden met galopperen in de bak. Ondertussen blijf ik hem wel naar mn hand toerijden, maar hij is gewoon nog niet sterk genoeg om na te geven in de galop. Maar ik ben desondanks toch best blij met dit beeld van de galop, wel redelijk bergopwaarts en hij valt niet giga enorm uit elkaar. :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:47

_Lott schreef:
http://94.100.118.100/976400001-9764500 ... _d4G1.jpeg

http://94.100.114.22/976400001-97645000 ... _sFwv.jpeg

persoonlijk vind ik dit twee betere foto's van melle.

ik zie hem ook liever er iets achter. omdat hij zijn rug moet loslaten. en dat helpt niet door hem van voren los te gooien

foto 1 is eenn leuk plaatje de hand is mooi op de plaats echter lijkt het dat er wat druk opp de teugel komt, laat de hand nog wat naarvoren komen en zachter zijn dn zal de achterhand nog beter onder treden en het hoofd mooi op de plaats komen, denk er aan teugelgewicht is voldoende.
je moet op passen dat door dat je hem daar tegen houd de kans is dat hij stekerig word op het voorbeen.

foto 2 mooi beeld ook hier mag hij er iets uit komen maar detail, wees wat losser op de binnen hand.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 01-06-10 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:48

Lott: Wat hij nou heeft is een "Eigen houding"ik zie liever Lager en langer dus hoofd richting de grond, dan kin richting de borst!..Hier in knikt hij alleen met zn hoofd, en houd hij zn rug nog steeds vast!..Ik bedoel richting het hals strekken, en dan halve wegen vast houden! dus lang en laag,! en niet hoog en kort met de kin...snapje? (niet aanvallend bedoelt hoor)

beetje dit idee, hier laat hij in zn rug los,
Afbeelding

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:49

een foto van jara tijdens een ontspannen training na een weekend vrij :)

Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:50

_Lott schreef:

snap ik heel goed, echt waar ik ga het echt proberen op de 20 jarige en op de 7 jarige , maar moet eerst iemand vinden die het kan, ik ben namelijk altijd alleen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:51

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 01-06-10 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

winia4ever dus jij ziet een paard altijd liever lang en laag over de grond? nou ik niet hoor. dan leren ze niet sluiten. en zeker hun achterhand er niet onder te zetten. want jou paard valt finaal op de voorhand. en ik wil proberen door te sluiten en lossigheid in het lichaam dat het paard zijn gewicht op de achterhand zet. en mijn paard laat ik ook wel eens achter de loodlijn lopen. vaak bij het instappen. puur omdat ik wil dat ze loslaat en ze zich eruit wil drukken. in de stap heeft ze hier moeite mee. wanneer ik haar er doorheen gevraagd heb ontspan ik mijn hand weer zodat zij zich kan ontspannen in deze houding.

het lijkt wel of lang en laag een hype is. maar een paard wordt daar op ten duur echt niet beter van hoor. ja tijdens het in en uitrijden.

Horsea_nl

Moll schreef:
_Lott schreef:

snap ik heel goed, echt waar ik ga het echt proberen op de 20 jarige en op de 7 jarige , maar moet eerst iemand vinden die het kan, ik ben namelijk altijd alleen.

je vriendin :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:55

_Lott schreef:
Moll schreef:

je vriendin :D

ja maar die loopt op alle dag op het moment, en voor die tijd was ze veel al onderweg voor les geven.