[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:43

xXutopiaXx schreef:
Hahahaha, dan zakt de moed me nog verder in de schoenen dat ie ster verklaard gaat worden _O-

Nobody said it would be easy... Waarom denk je anders dat ik jelske al zo vroeg in lichte training gezet heb? :=

Dekhengst wordt ie hoogstwaarschijnlijk niet tenzij hij zich opeens bizar goed laat zien. Maar ster moet haalbaar zijn met de juiste dosering training/rust/groei.

xXutopiaXx

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:48

Kom ik met m'n 6 weken training _O- Nou, ben benieuwd :') De mensen om me heen lijken er meer vertrouwen in te hebben hahaha

Spannend ook van Jelske :D Hoe oud issie nu ook alweer?! En vanaf welke leeftijd mag je ze aanbieden, 2?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:06

xXutopiaXx schreef:
Kom ik met m'n 6 weken training _O- Nou, ben benieuwd :') De mensen om me heen lijken er meer vertrouwen in te hebben hahaha

Spannend ook van Jelske :D Hoe oud issie nu ook alweer?! En vanaf welke leeftijd mag je ze aanbieden, 2?

Hij is nu twee. En vanaf 2,5 mogen ze aangeboden worden voor sterverklaring.

Maar dit jaar ik het financieel niet kunnen bolwerken door mijn ongeplande zwangerschap . Dus het wordt volgend jaar dat hij het toneel op mag.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:58

Mmm ik lees toch wat dingen die net iets anders zijn. Een sterverklaring op een 'normale' keuring of de eerste bezichtiging is even "zwaar'. Ster is inderdaad ster. Echter als een hengst naar de tweede bezichtiging zou willen dan moet hij alsnog (ookal heeft hij eerder dat jaar zijn ster gehaald op een normale keuring) op de eerste bezichtiging verschijnen. De A, AA of AAA vermeldingen zijn alleen de testuitslagen van de aanlegtesten. Een hengst die op de tweede bezichtiging is geweest krijgt daar wel vermelding van op het papier. Dat geeft namelijk aan dat hij ook rontgelogisch op de foto is geweest bijvoorbeeld.

De 28ste is het keuring bij Gaasterland en Henswoude geloof ik. Gaat hij daar aangeboden worden? Spannende weken zo Utopia! Heel veel succes!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:40

Knap paard Fleur! Gefeliciteerd! :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:58

Wow mooie verschijning Fleur! Gefeliciteerd!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:09

Volgens mij gingen ze naar Gaasterland :j Heul spannend! Net een filmpje gekregen en herken 'm nu al niet meer terug! :oo <3 En duidelijke extra verduidelijking, dankje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:28

Vraagje, ik heb een trailer gekocht die beladen 1300 kg is. De auto zou op 2265 beladen zitten. Rekenen ze ook zo? Want dan zit de combinatie 65 kg boven de 3500 waardoor ik dus mijn E rijbewijs moet halen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:38

Zonnebloem92 schreef:
Vraagje, ik heb een trailer gekocht die beladen 1300 kg is. De auto zou op 2265 beladen zitten. Rekenen ze ook zo? Want dan zit de combinatie 65 kg boven de 3500 waardoor ik dus mijn E rijbewijs moet halen.

Wat mag je auto trekken?
Ze kijken namelijk naar het geladen gewicht op papier, niet wat de combinatie in werkelijkheid weegt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:39

Ik vind het keuringsverhaal wel interessant. Ben helemaal niet bekend met premies etc, wanneer halen ze A AA of AAA?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:45

ivy_power89 schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Wat mag je auto trekken?
Ze kijken namelijk naar het geladen gewicht op papier, niet wat de combinatie in werkelijkheid weegt.

Oja?
Even gekopieerd:
Ledig gewicht: 1.610 kg
Laadvermogen: 655 kg
GVW: 2.265 kg
Max. trekgewicht: 1.700 kg

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:58

Ze tellen volgens mij gewicht auto rijklaar + aanhanger max. massa bij elkaar op.. dat mag inderdaad niet boven de 3500 uitkomen, én de auto moet zwaarder zijn dan je aanhanger, daarbij mag aanhanger max. gewicht niet boven het max. trekgewicht van de auto uitkomen :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:18

Ivy power, de lettercodes A AA en AAA staan voor de scores uit de aanlegtesten zoals de ABFP, CO en IBOP. Hoe hoger de score uit deze aanlegtest hoe meer A’tjes erachter komt.

Zonnebloem, ik was ook zo aan het puzzelen met de auto’s en trailers. Heb toen de knoop doorgehakt en mijn e rijbewijs gehaald. Ben er blij mee, scheelt weer een hoop gedoe.

Fleuribelle, gefeliciteerd met je Black Beauty! Wanneer kun je haar ophalen?

Bobjebo: leuk dat je dat doet! Ik ga ook een meetstok op mijn verlanglijstje plaatsen.

Lobke: hoe verloopt de verkoop?

Timmie, is ondertussen de stalhouder al opgestapt? Hoe ging dat?

Jinthe: correct beenwerk is natuurlijk de absolute basis. Zonder dat kunnen het sowieso wel schudden. Wat betreft groei behang, zou dat ook nog sterk per paard kunnen verschillen wanneer dat echt tot volle groei komt?
Mooi helder op een rijtje gezet trouwens Jinthe.

Absolem, wanneer je hem voor de keuring aanbiedt, wil je hem zelf helemaal voorbereiden of breng hem dan ook weg?

Xutopia, ik ben echt fan van zijn behang, dat geeft hem echt iets extra’s. Gaaf om je paard zo in een metamorfose te zien! Spannend hoor de 28ste. We kijken mee!

Janine, lief puppy paard zo. Nog een paar groeispurten verder en je bent vergeten hoe ze was. Soms is het er “ineens”.

Lys_ppa: nog een dikke week en Picasso staat bij je in de straat. Hopelijk klikt het goed met de ruinen en zijn ze de eerste paar dagen elkaar een beetje heel.

Getty, wauw! Wat een mooi actie foto, mooie combinatie samen, om trots op te zijn.

Ynekes, mijn veulen was met het mooie weer ook super onrustig met zijn hoofd. Bij haar waren het de vliegjes waar ze krankjorum van werd.

Hier verliezen we de merrie niet meer uit het oog, 320 dagen drachtig. Gisteren zelfs de DA nog even laten komen. In 1,5 uur tijd 6 keer staan en liggen, midden op de dag. Als ze lag, lag ze volledig languit en roerloos. Geen fijn gezicht. Geen koliek, geen weeen, misschien een draaiend veulen. Vannacht en vandaag alles weer normaal. Spannend weer even zo’n naderende geboorte. Duimen dat alles goed gaat.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:25

@sunnyhorse, bedankt!
Odin is nog niet onder zadel, heeft enkel als veulen een eerste premie gehaald. Maar ik ben eigenlijk wel altijd fanatiek met testen enzo haha. Dus ik ga mij er wel in verdiepen.

@zonnebloem.
Als ik het zo bekijk mag jij deze combinatie niet rijden met een B rijbewijs.
Ik kan niet in je portomonee kijken, maar voor 500 euro kun je je E rijbewijs halen en hoef je hier gewoon niet meer over na te denken en verzekerings technisch zit je zowieso safe

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:27

SunnyHorse, sinds gisteren staat ze thuis. De kennismaking met mijn andere Fries ging super. Die is namelijk super hengstig en gisteren geïnsemineerd. Haar veulen vond het wel spannend.

Spannende tijd bij jou met de komst van het veulen.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:51

Sunnyhorse..spannende tijd ga je tegemoet!!
Mijn stalhouder heeft nu 2x gereden..super braaf. Ze gaf wel aan dat ze echt wel iets spanning voelde maar zij heeft daar zelf geen last van dus kan ibbeltje hier veel beter mee helpen. Met rijden bedoel ik echt Max 10 minuutjes. We doen alles echt in rust en goed is goed. Ik heb dus onbewust toch spanning. Deze oplossing is zo fijn voor ons. Ibbeltje meer ervaring en vertrouwen krijgen op een rustige manier

Ik heb ook mijn e rijbewijs gehaald om deze reden..klaar met het puzzelen en je kunt dus altijd met elke auto en trailer op pad.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:03

Fijn dat het een goede zet lijkt Timmie. Belangrijkste nu is succes en positieve ervaring op doen. Dan is 10 minuten ruim voldoende!

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:51

Oo ik moet me dan ook nog even verdiepen in de keuring voor de hensten. Dacht dat ze daar ook met premies werkten. :+

Spannend Sunnyhorse.

Timmie, klinkt als een goede oplossing zo. Zo kan Ibbeltje eerst ook mooi ervaring op doen en vertrouwen krijgen.

Fleur, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Ik vind haar er goed uitzien Janine. Ze lijkt niet eens heel klein zo.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:10

SunnyHorse schreef:
Ivy power, de lettercodes A AA en AAA staan voor de scores uit de aanlegtesten zoals de ABFP, CO en IBOP. Hoe hoger de score uit deze aanlegtest hoe meer A’tjes erachter komt.

Zonnebloem, ik was ook zo aan het puzzelen met de auto’s en trailers. Heb toen de knoop doorgehakt en mijn e rijbewijs gehaald. Ben er blij mee, scheelt weer een hoop gedoe.

Fleuribelle, gefeliciteerd met je Black Beauty! Wanneer kun je haar ophalen?

Bobjebo: leuk dat je dat doet! Ik ga ook een meetstok op mijn verlanglijstje plaatsen.

Lobke: hoe verloopt de verkoop?

Timmie, is ondertussen de stalhouder al opgestapt? Hoe ging dat?

Jinthe: correct beenwerk is natuurlijk de absolute basis. Zonder dat kunnen het sowieso wel schudden. Wat betreft groei behang, zou dat ook nog sterk per paard kunnen verschillen wanneer dat echt tot volle groei komt?
Mooi helder op een rijtje gezet trouwens Jinthe.

Absolem, wanneer je hem voor de keuring aanbiedt, wil je hem zelf helemaal voorbereiden of breng hem dan ook weg?

Xutopia, ik ben echt fan van zijn behang, dat geeft hem echt iets extra’s. Gaaf om je paard zo in een metamorfose te zien! Spannend hoor de 28ste. We kijken mee!

Janine, lief puppy paard zo. Nog een paar groeispurten verder en je bent vergeten hoe ze was. Soms is het er “ineens”.

Lys_ppa: nog een dikke week en Picasso staat bij je in de straat. Hopelijk klikt het goed met de ruinen en zijn ze de eerste paar dagen elkaar een beetje heel.

Getty, wauw! Wat een mooi actie foto, mooie combinatie samen, om trots op te zijn.

Ynekes, mijn veulen was met het mooie weer ook super onrustig met zijn hoofd. Bij haar waren het de vliegjes waar ze krankjorum van werd.

Hier verliezen we de merrie niet meer uit het oog, 320 dagen drachtig. Gisteren zelfs de DA nog even laten komen. In 1,5 uur tijd 6 keer staan en liggen, midden op de dag. Als ze lag, lag ze volledig languit en roerloos. Geen fijn gezicht. Geen koliek, geen weeen, misschien een draaiend veulen. Vannacht en vandaag alles weer normaal. Spannend weer even zo’n naderende geboorte. Duimen dat alles goed gaat.

Ik maak hem zelf klaar. Maar ik laat hem door van manen voorbrengen. Dus ik rij hem waarschijnlijk zelf naar drachten toe en dan ga ik wel ff koffie drinken in het dorp tot ze me opbellen dat ie weer naar huis kan :z. Het voorbrengen zelf is toch een vak apart.

Anders moet ik hem een dag voor die op toneel moet naar van manen brengen zodat hij met hun mee kan naar drachten en dan twee dagen later weer ophalen.
Dan wisselt ie in drie dagen twee keer van omgeving en dan ook nog het halve land door in die drie dagen. Dat is veel te vermoeiend/stressvol voor hem.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:32

Spannend Sunnyhorse!! Duimen dat alles goed gaat!

Wil je 'm ook niet zien lopen Absolem?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:49

Mooi paard Fleuribelle, gefeliciteerd!

Baal wel dat de combinatie te zwaar is voor een B rijbewijs. Heb een trailer gekocht voor zo'n 3 keer per jaar naar het strand (dat is 10 km) en indien nodig naar de kliniek.
Mijn man heeft wel zijn E rijbewijs, maar die heeft geen zin om mee te gaan naar het strand.
Nu mag mijn eigen auto niet veel trekken, maar ik wil volgend jaar een andere auto kopen die 1500 kg mag trekken.
Dus of ik neem de gok dit jaar nog voor die 3 keer 10 km of kijk mijn man lief aan om te rijden totdat ik mijn nieuwe auto heb gekocht.
Of ik ga wel voor mijn E rijbewijs en ben niet afhankelijk.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:54

Sunny, dat klinkt spannend inderdaad. Hopelijk gaat alles goed en hebben jullie snel een mooi en gezond veulen!

Ivy, een score van 73 tot 77 punten geeft een A, van 77 tot 82 is AA en hoger dan 82 en hoger krijgt een AAA.
Mocht je overwegen om naar de keuring te gaan dan kan het voordelig zijn om eerst een test te rijden (ibop of abfp). Bij een goede testuitslag worden namelijk de cijfers voor stap en draf positief meegenomen bij de keuring aan de hand. Mocht je paard dus net iets te kort komen in beweging aan de hand, maar de testcijfs van de ibop zijn wel goed dan worden die cijfers meegenomen. Een paard wat voorlopig ster is kan op die manier dus ook definitief ster worden.
De korte versie :+

Timmie, dat klinkt positief! Fijn dat je de juiste hulp gevonden hebt :j

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:09

Zonnebloem; ik zou gaan voor je man lief aankijken :D Die paar dagen in 't jaar, moet ie toch wel voor je over hebben :P

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:21

xXutopiaXx schreef:
Spannend Sunnyhorse!! Duimen dat alles goed gaat!

Wil je 'm ook niet zien lopen Absolem?!

Tenzij de Maatregelen versoepeld zijn tegen die tijd mag dat niet :(

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:56

Sunny spannend zeg!
Misschien de “10” dagen draai? Is dit haar eerste ?

Okee ik heb dus een nieuwe welsh cob merrie gekocht al poosje terug. Die mensen kwamen haar gister brengen want ze was drachtig..

Die man vond Jelske super goed bewegen en vond haar er niet extreem slecht uit meer zien.

Mooi gebouwd ook.

Haha ik was zo blij zo stom :+