[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:08

Nou hè Zonnebloem! Vond ik ook.. kijk gelijk heel anders naar 'm! <3

Snap ik Janine, zou ik mooi doen ook :j Het voelde waarschijnlijk nog heel erg eigen, na nog maar zo'n korte periode weg... :(:)
Jelske ziet er goed uit weer <3 Zomervacht die er onder vandaan komt glimt volgens mij ook als een jekko! :D

Ja hè Lys, ben ook zo benieuwd!! Hij komt sowieso vast als heel ander paard terug!! Of het een positieve verandering is, gaan we beleven :')
Verhuizen, als in: paarden aan huis?! :D :D Leuk zeg, lekker alleen met Friezen bezig zijn <3 Ene kant lijkt me dat erg leuk, anderzijds vind ik de Quarters toch ook wel erg leuk, en het springen en crossen ook _O- Ennn gefeliciteerd met de nieuwe auto! :D Hier ook een zwarte bijpassende auto _O-

Dankje boemel :D :D

Jinthe1

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:28

Wat leuk om zo'n foto te krijgen van Dije. Hij ziet er mooi en happy uit.

Lys, spannend om te verhuizen. En een trek auto zodat je niet afhankelijk bent is ook heerlijk!!

Janine, ze ziet er toch al heel veel beter uit! Heel fijn *\o/*

Hier gister naar Friesland gereden en onze twee jarige hengst bekeken in de opfok. Was even zoeken ik de grote groep maar we hadden hem gevonden :j
Goed gegroeid en zag er gezond uit. Niet heel veel behang maar wel correct op de benen. Je kunt in zo'n groep niets over beweging zeggen dus dat is nog even afwachten. In oktober halen we hem naar huis en doen hem dan naar de eerste bezichtiging (als hij sterwaardig is tenminste :Y)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:07

Oehhh spannend Jinthe!! :D Heb 'm liever goed op de benen, dan met veel haar :P

Hebben jullie een idee voor een hengst die goed beenwerk, een hoop haar ( :') ) en maat doorgeeft? Is Beart iets voor op de Sjaard-merrie? Pier? Alwin?

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:25

xXutopiaXx schreef:
Oehhh spannend Jinthe!! :D Heb 'm liever goed op de benen, dan met veel haar :P

Hebben jullie een idee voor een hengst die goed beenwerk, een hoop haar ( :') ) en maat doorgeeft? Is Beart iets voor op de Sjaard-merrie? Pier? Alwin?

Dan zou Beart denk ik het beste zijn van de 3 opties.
Alwin is van achteren erg zwak. tenminste de meeste van zijn nakomelingen dan. En pier mag voor meer power. maar dan is mijn mening.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:25

Ohh de foto van Jelske zie ik nu pas, die ziet er idd al veel beter uit.. Hoe groot en oud is ze inmiddels?

xXutopiaXx schreef:
Ja hè Lys, ben ook zo benieuwd!! Hij komt sowieso vast als heel ander paard terug!! Of het een positieve verandering is, gaan we beleven :')
Verhuizen, als in: paarden aan huis?! :D :D Leuk zeg, lekker alleen met Friezen bezig zijn <3 Ene kant lijkt me dat erg leuk, anderzijds vind ik de Quarters toch ook wel erg leuk, en het springen en crossen ook _O- Ennn gefeliciteerd met de nieuwe auto! :D Hier ook een zwarte bijpassende auto _O-

Hahaha, ach daar gaan we wel vanuit dat dat positief is toch.. :D

Nee, helaas niet aan huis, maar wel (bijna) de deur ernaast. Hij komt bij mij in de straat te staan. Bij 2 andere Friese ruinen. We zijn nog steeds aan het kijken voor een huis met meer grond maar gezien de huidige huizenmarkt tel ik er niet op dat dit op korte termijn zal zijn.
De les die ik ga doen is alleen voor Friezen en de stal is heel erg Fries gefocust, maar er zijn wel evengoed andere rassen aanwezig en ook die geven ze les, alleen heb ik zelf bewust gekozen voor de Friezen lessen (heb ook nog 2x per week 'gewone' lessen, waarin ik laatst voor het eerst 'gesprongen' heb, Picasso is echter niet echt een springtalent en ik zelf ook niet haha)

Haha Jinthe, dat lijkt me idd nog best lastig om je eigen paarden terug te zoeken in zo'n groep, zeker als er meer Friezen tussen zouden staan.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:18

Wat jelske er super uit! Die groei achterstand haalt ze wel weer in.

Ik had een paar hele gave foto's ontvangen van Hiske en mij. Ze was best heftig die dag :+
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:30

Jaa ben zo blij! Maar man ze laat zoveel scheten :+

Gave foto Getty !!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:59

Mooi getty!!!

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:35

Boemel.. mooie foto van Diekke haar koppie! Prachtig!

Lobke.. wat een mooi paard zo! Daar komt wel iemand voor *\o/*

Timmie.. verstandige oplossing zo. Voor je het weet verlies je je vertrouwen. Iets verder doorgereden kun je er zelf vast ook met meer overtuiging op weg rijden!

Thornforest.. bekend plekje idd. Ik twijfel nog erg of we Pientje thuis houden of toch nr de opfok doen. Lastige keuze vind ik. Pas er ook zo graag zelf op!

Xxutopiaxx Wat een knapperd die Dije. Wanneer moet hij er voor?

Janine.. snap dat je het verlies zo stetk voelt. Ze was pas net weg. Jelske ziet er goed uit. Hoe groot is ze nu?

Lys.. verhuizen is leuk. De huizenmarkt is echt zo moeilijk op dit moment. Het is bijna niet te betalen en huis met ruimte bijna niet te vinden. Maar je paard staat dan wel echt dichtbij huis. Dat is echt fijn!

Prachtige foto Getty! Heel mooi!

Pientje spam;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pientje lijkt de laatste dagen heel gevoelig voor fel zonlicht en/of pollen. Overdag, in de volle zon wordt ze helemaal iebelig en slaat ze steeds met haar hoofd, rent boos rondjes en krijgt zo'n waterig neusje. Vandaag voor t eerst maar een maskertje op met UV bescherming. Dat ging gelukkig stuk beter voor haar.

En hebben jullie ook een idee hoe groot een enter nu moet zijn ongeveer? Oukje is natuurlijk met achterstand geboren. Ze groeit wel goed maar ik vind haar nog niet zo groot. Wat denken jullie. Of wil ik te snel 8)7

Onderste foto staat ze bij onze oude B pony in..

Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:57

Ynekes ze is groter dan m’n A merrie die is 1.18 ongeveer ik schat haar tegen de 1.30 aan maar zou even moeten meten maar ze is wel klein nog steeds...

Denk dat die van jou groter is!
Ziet er goed uit.

Ach ze groeit goed en is blij en vrolijk als ze maar gezond blijft !
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:21

Als het even kan, zou ik ook wachten met verhuizen nu Lys... 't is gekkenwerk! Maar wel fijn dat ie zo'n stuk dichterbij komt te staan :+:

Wauw Getty, wat een geweldige foto!! <3

Ynekes, als ie op gaat, is het 28 juni volgens mij :D

Wat een knapperd is Pien <3

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:47

Geweldige foto's allemaal <3
Allemaal knappe paarden!

Ik meet Marten elke 1e van de maand, hou een lijstje bij om te zien hoe hij groeit. Hij is van 1 juli 2020. Uit mn hoofd was hij 1 mei 1.47 schoft/ 1.49 kruis, in ieder geval 4 cm gegroeid in 1 maand, sinds 1 april staan ze weer op de wei, daarvoor was het ongeveer 2 cm per maand.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 00:08

Bobjebo.. oh das een goed idee. Ga haar gewoon ook even iedere maand meten. Zal toch zo'n meetstok kopen. Dan is het niet gokken maar weten!

Janinevv.. die van jou lijkt zo ook niet heel klein vind ik! Staat ze nu 24/7 buiten?

Xxutopiaxx dat is al snel! Hou het id gaten

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:18

Vandaag ben ik eigenaar geworden van een driejarige Elias x Uwe.
AfbeeldingI

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:43

Superleuk!! Gefeliciteerd :D :D

ynekes, dan staat ie toch al ruim 6 weken in training! Maar het voelt wel heel snel al ja :') :oo

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:41

Ynekes Jaa 24/7 buiten.

Wauw gefeliciteerd Fleur!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:42

Fleur gefeliciteerd!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:08

Mooi fleur, gefeliciteerd!!

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:19

gaaf Fleur! Veel geluk saampjes!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:52

Gefeliciteerd Fleuribelle, hopelijk een mooie toekomst samen tegemoet!

Wat is Pientje ook leuk Ynekes <3

Utopia, ben benieuwd hoe Dije terug gaat komen. Rijden ze hem ook of alleen aan de longe? Spannend wel, en merrie kan van stamboek tot ster eerste premie maar een hengst is ster of niet. Minder smaakjes maar hopen op de beste :):)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:01

Nee, is echt alleen werk aan de longe.. vind ik ook wel fijn, want hij is niet de makkelijkste onder het zadel, en zo weet ik zeker dat ie niet 'verpest' wordt :P Al weten zij ook vast wel wat ze doen, maar nu zijn wij zo lekker op elkaar ingespeeld :D

Hij is er alweer bijna een weekje!! Ben benieuwd hoe hij het aan de longe doet, maar daar heb ik nog geen bericht van gehad -O- Jammer dat ze niet zoveel berichtjes sturen.. ik krijg er het liefst 3 per dag _O- Als ze er over een weekje nog vertrouwen in hebben, gaan we vast eens bij 'm kijken :D <3 Ben zo benieuwd!!

Jammer dat bij hengsten alleen ster of geen ster is... maar 't is niet anders :P Kunnen ze nou ook nog minder dan niet-ster worden? Als ze zeggen: "neeee, die is zo lelijk, da's geen Fries" :') Ofzo?! :')

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:26

xXutopiaXx schreef:
Nee, is echt alleen werk aan de longe.. vind ik ook wel fijn, want hij is niet de makkelijkste onder het zadel, en zo weet ik zeker dat ie niet 'verpest' wordt :P Al weten zij ook vast wel wat ze doen, maar nu zijn wij zo lekker op elkaar ingespeeld :D

Hij is er alweer bijna een weekje!! Ben benieuwd hoe hij het aan de longe doet, maar daar heb ik nog geen bericht van gehad -O- Jammer dat ze niet zoveel berichtjes sturen.. ik krijg er het liefst 3 per dag _O- Als ze er over een weekje nog vertrouwen in hebben, gaan we vast eens bij 'm kijken :D <3 Ben zo benieuwd!!

Jammer dat bij hengsten alleen ster of geen ster is... maar 't is niet anders :P Kunnen ze nou ook nog minder dan niet-ster worden? Als ze zeggen: "neeee, die is zo lelijk, da's geen Fries" :') Ofzo?! :')

Nee dat kan alleen bij merries.

Bij hengsten heb je ster A als hij een bezichtiging met goed gevolg afsluit.

Als hij de tweede bezichtiging goed afsluit en door mag naar de voorrijdagen wordt een hengst ster AA en als hij het co afsluit met goed gevolg wordt een hengst ster AAA en dus dekhengst.

Dan kan hij daarna nog preferent verklaard worden op basis van zijn nakomelingen op latere leeftijd.

Edit:wel kan een hengst nog sport en sport-elite worden.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 21-05-21 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:28

Ahh oké.. dus Dije kan in het slechtste geval 'geen ster' worden? Gelukkig :') :D Maar dit is toch niet hetzelfde als een eerste bezichtiging?! Dit is toch 'gewoon' een stamboekkeuring?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:35

xXutopiaXx schreef:
Ahh oké.. dus Dije kan in het slechtste geval 'geen ster' worden? Gelukkig :') :D Maar dit is toch niet hetzelfde als een eerste bezichtiging?! Dit is toch 'gewoon' een stamboekkeuring?

Ster is ster..

Als hij nu ster wordt verklaard zou je hem in theorie mogen aanmelden voor de tweede bezichtiging in januari volgend jaar.

De stamboekkeuringen waarin een hengst het ster predicaat kan halen is zodat mensen die wel graag het ster predicaat (waarde verhoging paard) maar niet voor dekhengst willen gaan niet hoeven te wachten tot november en niet helemaal naar drachten hoeven te gaan om hun hengst te laten keuren.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 21-05-21 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:38

Hahahaha, dan zakt de moed me nog verder in de schoenen dat ie ster verklaard gaat worden _O-