Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 09:35

4 hectare is wel echt heerlijk Jolmer! Kun je ook hooien van eigen land.

Is dat zo anders dan een normaal zadel Maartje? Ik ken dat helemaal niet..

1.5 hectare is ook heerlijk Zinzi, en spannend dat Kyento/ Rambo dinsdag komt! Inderdaad grappig dat kleine (paarden) wereldje.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 12:31

Edix is sowieso anders dan een gewoon zadel, die zijn super flexibel. En de paddle is zelf meer een luxe barebackpad waar beugels aan kunnen. Speciaal voor de hyperubergevoelige Lis die dus al heel snel vond af het zadel niet lekker lag, ook al zei de zadelpasser “kan in principe nog best”
Maar omdat hij zo flexibel is, is hij dus ook makkelijk te passen op verschillende paarden

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 12:34

Heerlijk de mensen die zoveel ruimte hebben voor hun paarden, jaloers op!
Zo fijn als ze lekker veel buiten kunnen lopen in goede omstandigheden.

Zinzi succes met inrichten, klinkt goed hoor!

Maartje, wat voor soort zadel is dat? En hoe werkt dat dan anders dan een gewoon zadel?
Edit, lees het nu!

Afbeelding
Trevo vermaakt zich in de paddock wel aardig met zijn skippybeest :D

Afbeelding
We proberen ze zoveel mogelijk samen even los te gooien als het weitje niet te nat en glad is.

Afbeelding
Knap koppie :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 12:45

Super fijn DGM, hopen dat jullie dit vast houden.

Wel heerlijk die eigen plekjes in de buurt.
Die plekjes zijn heel spaarzaam, vooral ook hier in de regio. Ik zag er laatst wel 1 voorbij komen voor €1440, met een max van 4 (of 5?) paarden, helemaal kaal. Is dan gewoon niet leuk.

Ik ben gisteren voor Sol wel bij een ander plekje wezen kijken. Hij moet niet weg, maar ik loop zelf tegen wat dingetjes aan. Ik kan hem bijvoorbeeld niet makkelijk uit de kudde halen. De kudde is het niet gewend en als er iets open gaat, dan gaan ze altijd met zijn allen. Als ik Sol dus even helemaal apart wil, dan heb ik 7 kerels die ook lopen te duwen om mee te willen. Terwijl ik ze terug probeer te jagen wordt Sol weer bang voor het draad, uiteindelijk staat er dan nog ergens een prik paaltje niet stevig in de grond, waardoor ik nog meer lijn in de gaten moeten houden _O- en dan ben ik er wel weer even klaar mee.

Op die plek ben ik bang dat ik niet tegen zijn voerbehoefte op dit moment kan voeren. Overwegend koudbloed, zeer arm hooi - wel onbeperkt. Op energierijk krijg ik hem nu al niet vet omdat hij zo veel groeit. Hoeft natuurlijk ook niet, maar ben bang dat ik teveel bouwstoffen af ga pakken om lekker te kunnen groeien, zonder er kgs andere troep door heen te moeten gooien. Qua ruimte was het ook enigszins beperkt, met een stabiele kudde goed te doen. Maar nu met bagger... ik laat hem schieten. Veel plekken waar hij over de max schofthoogte heen gaat straks, of plekken waar je dagelijks moet mesten - ik wil niet elke dag heen moéten. Het is allemaal namelijk niet om de hoek.

Ik mis stiekem toch wel een beetje aanspraak op stal, mensen die dingen ondernemen met hun paard etc.

Ik kijk rustig verder en zolang hij hier mag blijven staan hebben we geen spoed. Ik zou het alleen fijn vinden als er wel een plekje vrij kwam waar we ons goed in kunnen vinden.

Die edit klinkt ook wel fijn!

Knappe man Nouvel!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:08

Succes met het zoeken naar een nieuwe plek Kelly! Lijkt me zo lastig… ik heb jaren zeer tevreden ergens in pension gestaan en daarna aan huis dus ik je dit niet :=

Hier de paddle op de haf, ziet er verder uit als een gewoon zadel
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:44

Kijk wat wij vandaag gedaan hebben *\%/* *\%/* *\%/*
Afbeelding

Nouvel, hij is echt knap he, prachtig! <3
Kelly, succes met de zoektocht naar een nieuwe stal!
Maartje, ziet er goed uit!
En ja ik kwam er inderdaad achter dat ik het paard van Zinzi ken, hoe toevallig!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:17

Wat toevallig zeg dat je het paard van Zinzi kent zeg!

Ohh bijna is t zover dat Rambo/Kyento komt! Spannenddd!

Jaa Elisa, het is een lekker stuk!
Land gebruik ik toch niet, iets met hoefbevangenheid enzo....
Misschien dat ik het ga proberen aankomend jaar.

Haha Nouvel die foto met t skippypaardje haha.
Heerlijk.
Knappp <3

Ziet er comfortabel uit hoor Maartje!
Staat goed op de haf!

Wat goedddd Tarzan!! <3
Hoe was ze?!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:15

Het kan heel interessant zijn Jolmer, wat je niet gebruikt kun je gewoon verkopen.

Heerlijk Tarzan!

Dat ziet er wel heerl comfortabel uit Maartje, de zadels worden wel steeds meer door ontwikkeld heb ik het idee.

Klinkt inderdaad lastig Kelly, ik hoop dat je nog een fijn plekje voor hem kunt vinden die wat beter aansluit bij je.

Trevo ziet er goed uit! Mooie actiefoto ook die steiger foto..doe je al iets met hem Nouvel?

Gisteren was het echt heerlijk weer, wij heben een stuk gewandeld..in het begin was ze lekker druk en aan het einde helemaal zen. Zo grappig hoe dat werkt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:50

Wow Tarzan wat stoer zeg, gaaf!

Ziet er comfortabel uit Maartje!

Hmmm ingewikkeld Kelly, hopelijk vind je een passende oplossing…

Elisa, ja hij doet het goed, alleen nog wat aan het tobben met mok maar dat lijkt nu eindelijk wat beter te gaan.
Nu vooral nog bezig de dagelijkse dingen in en om de stal. Meelopen, poetsen, voetjes geven, etc…

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:47

Gisteren was het idd heel lekker!

Vandaag is het koud. Net een stukje wezen mennen met de mini en de man, keertje oefenen zodat we ook als gezin eens op pad kunnen. Zometeen nog met de zwarte op pad maar eerst even opwarmen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:58

Hopelijk vindt je iets wat past Kelly

Tarzan wat gaaf dat je zo comfortabel bent met Karma , heerlijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 16:27

Audesta schreef:
Gisteren was het idd heel lekker!

Vandaag is het koud. Net een stukje wezen mennen met de mini en de man, keertje oefenen zodat we ook als gezin eens op pad kunnen. Zometeen nog met de zwarte op pad maar eerst even opwarmen.

Dapper om nu buiten te mennen..ik vind het veel te koud brr.

Fijn dat hij het goed doet Nouvel, hij moet alles natuurlijk nog leren. Mok kan rottig zijn in de winter bij nattigheid. Zeker als ze er gevoelig voor zijn!

Havanna heeft voor het eerst van haar leven een springparcours gezien en paarden die daar over heen springen. Nou dat was wel wat hoor.. kreeg ook een springpaard aan de hand. :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 16:42

Oei weer een nieuwe beleving rijker! :D

Ja mennen in de winter is wel fris, maar kan ook wel heerlijk zijn als je je maar goed inpakt.
Vorig jaar waren wij in de kerstvakantie nog lekker met Daan een weekje in Someren en toen ook nog heerlijk in het bos gemend.
Door alle toestanden erna was dat de laatste week dat hij voor de wagen heeft gestaan…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 16:47

Ah, dat is echt triest als je er dan aan terug denkt hè? Totaal niet verwacht toen dat het zo zou lopen natuurlijk.

Ik ben echt een koukleum, denk dat als ik nu buiten op de bok ga mennen dat ik zo stijf wordt dat ik er niet meer af kom..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 16:59

Nee dat is heel raar als ik dan naar de foto’s en filmpjes van vorig jaar zit te kijken…
Zo onwerkelijk…

Ideaal is het ook niet met deze temp mennen, je kunt er beter opzitten of langeteugelen ofzo…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 18:04

Ja of longeren of wandelen, daar krijg ik het ook wel lekker warm van meestal.

Lijkt me ook echt heel onwerkelijk, zoiets verwacht je ook niet ondanks dat het met paarden altijd kan gebeuren natuurlijk.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:33

Het was ook echt koud ja, brrrr. Komende week gaan we ook niet denk ik met die gevoelstemperatuur.

Ik mag hopen dat jullie met de huidige paarden eindelijk eens zorgeloos mogen genieten nouvel.

Hahahaha die havanna, zo doet mijn zwarte bij schapen en varkens.

Nog een fijn rondje gemaakt, ze had er zin in.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:47

Ik zit komende week met die gevoelstemperatuur binnen hoor, doei! :brr:

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:48

Ja ik kijk er ook niet echt naar uit ofzo maarja alles beter dan 10 maanden regen :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:10

Haha zijn schapen en varkens zo eng? Daar geeft Havanna dan weer helemaal niks om.

Lekker Audesta!

Ik zie ook echt op tegen die kou, is ook niet mijn weer.. extreem koud of extreem warm. Vind het allebei vreselijk.. wordt weer bak slepen voor de vorst en hopen dat we nog iets kunnen blijven doen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:28

Ik kan hier beter tegen dan regen maar het is nog niet mijn ideale weer.

Ja ik weet niet wat dat is met die kleine dieren, het zit ook echt diep. 3 jaar geleden kon ik er echt niet langs komen zonder te verongelukken. Nu met heel veel geduld en snoep lukt het redelijk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:17

Ja kou is beter dan regen. Wij moeten morgen ook even de boel slepen voor de vorst

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:41

Nou echt. Gisteren was het heerlijk, maar vandaag was het echt heeeeel fris!

Ahh moeilijk om daarbij stil te staan Nouvel.

Haha die Havanna, bijna zelf een springpaard dus :+
Wel goed om te zien voor dr een keer haha.

Star had dat in t begin ook toen we net schapen hadden. Maar inmiddels is ze t gelukkig gewend haha.

Nou die vorst, vreselijk.
Waterbakken bevroren. Bah bah.
En de bak slepen, hele goeie nog inderdaad ja!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:30

Ik vind alles onder de 15 graden vreselijk. Kan slecht tegen die kou :')

Havanna die mee springt met de springende paarden, zal er komisch uit gezien hebben haha

Tarzan op buitenrit met Karma, leuk!

Schapen en varkens voor Audesta haar zwarte, dat snap ik wel, zijn ook rare beesten.

Zag nog mooie foto’s langs komen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:52

Haha ja, alleen voor mij iets minder grappig..het is best een linke loetje dan. Als ze paarden hoort galloperen of in dit geval afzetten of landen dan denkt ze dat ze aan het klepperen zijn en dat ze mee moet doen en raakt verschrikkelijk opgenaaid.

Apart Audesta, varkens snap ik nog wel qua geur..maar schapen? Je zou er bijna een paar schapen bij zetten inderdaad.

Ik vindt waterkou het ergste en een harde koude wind..zoals volgens mij vandaag voorspeld is brr. Krijg daar ook echt hoofdpijn door. Maar ja, goed aankleden maar en gewoon doorgaan.