Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:39

Hier heten ze onder sommige omstandigheden allemaal muts or trutje :+
Elevada heeft wel de meeste bijnamen; Elie, Elfje, Elvie, Koningin, mevrouw, Diva, Vada (als ik boos ben := ) ik vrees dat degene waar mijn hart stiekem het meeste naar uit gaat toch de meeste namen heeft hahaha
Jonique heeft er ook wel een paar, zoals Dikke Dolly, Bollie, witje maar meestal gewoon Joon of Joni of JoniPony
Mara doet het maar met Mara want anders wordt het Maartje en dat is raar :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 09:09

Haha logisch ook, daar zul je ook wel het meest intensief mee bezig zijn? Mara Maartje noemen zou inderdaad raar zijn. Je kunt haar ook nog Ma noemen haha.

Jammer van je wedstrijd Audesta maar de clinic klinkt wel heel fijn! Van de klassieke instructeur?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 09:45

Van Ton :) Ook klassiek dus haha.
Daar ga ik iedere 3 maanden ongeveer op clinic. Super leerzaam, fijne aanvulling op mijn eigen lessen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 11:48

Snap dat je de shet hebt omgedoopt tot Rocky .
Wij hadden een mini shet what about adrian van de nieuwelande
Ofwel Bo

Tiney heet Otajirma , ja mond vol die nergens over gaat alleen verwijst naar de stam waar ze uitkomt de hele merrie stam heet Irma op t eind .

Luna was al Luna , maar Nina wilde toen omdopen naar Moonlight , maar zei het is ongeveer hetzelfde alleen klikt Luna makkelijker .

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 12:25

Hier heten ze ook anders dan ze officieel heten :') Iets met moeilijke namen.
Istmo De Lyw is omgedoopt tot Pedro/Peet.
Empresario is omgedoopt tot Piet en dan Pieter als hij stout is _O-

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 08:05

Luci heet op papier Luchador, vanwege zijn kleur en de streken die je wel bij de kleur hoort vond ik Lucifer makkelijker.
In de gangpaden is het vooral Luusje Pluusje en Luci.

Ik schreeuw even: Al een week geen koliek!
Hij staat weer samen met zijn “pleegmoeder” en prompt eet hij buiten weer :)
Hij was gewoon in staking omdat hij even alleen moest staan (wel paarden naast hem).
Woensdag bij een paddock paradise kijken voor hem. Hopelijk klikt dat van beide kanten. Dan komt hij op 5 auto minuten van huis!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:12

Ton lijkt me ook heel leuk/ leerzaam Audesta!

Hoe kom je bij Tiney bij een best wel groot paard Zinzi? :D

Heerlijke simpele FB, makkelijk te onthouden. :)

Ah arme Luci, had hij teveel stress? op 5 min van huis zou wel lekker zijn Hebben ze daar ook andere jonge paarden?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:17

Zs werd Tinie genoemd , en wat lijkt qua klank daarop , juist Tiney
Maar misschien is de naam niet helemaal juist
Ze is namelijk met haar 6 jaar nog steeds een reuze kleuter .
Anderzijds speelde haar grootte haar parten in het verleden .
Met 2.5 zadelmak gemaakt want ze was al zo groot en zou misbruik daarvan gaan maken als er gewacht werd met beleren .
Later moest ze in met enige haast klaar gestoomd worden voor Ibop test want er zijn premies te halen als ze ster en voorlopig keur geworden zijn .
Dus al met al heeft haar stokmaat geen voordeel voor haar gehad.
En is kleintje misschien wel leuk .

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:53

Elisa2 schreef:
Ah arme Luci, had hij teveel stress? op 5 min van huis zou wel lekker zijn Hebben ze daar ook andere jonge paarden?

Er staan 4 andere paarden, waarvan 1 wat jongere (5 jaar). Luci is geen hele uitbundige puber (nog?) dus op zich zou hij het fijn kunnen hebben met de 5 jarige.

Ik denk dat hij het inderdaad zo vreselijk stom vond dat hij besloot bij het draad te wachten tot hij weer naar binnen mocht. Juist aan die kant staan ook geen andere paarden, aan de andere kant kon hij contact hebben met 3 paarden. Dus ja echt onvrede maar ik kan de andere eigenaren ook geen ongelijk geven dat ze een jonkie met wormen er even niet bij willen :)

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:55

Afbeelding
‘s Middags even binnen eten vind hij nog steeds leuk!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:57

Eten is ook gewoon leuk :')
Fijn dat het beter gaat!

Hier eindelijk wat rustiger qua werk. Geen vakantie maar wel wat daagjes vrij en tijd om mijn to do list af te werken zonder alle overleggen en presentaties. JEEJ.

Nu lekker naar buiten, paarden doen :)

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 15:31

Lekker Audesta!

Ik werk vanaf half November ook al dubbele uren vanwege alle zieken. Griep slaat goed om zich heen.
Moet nog een laar dagen bikkelen en dan vanaf de kerst tot 5-1 vrij. Ben er erg aan toe!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 07:38

Lekker Audesta wat rustiger en leuk die clinics van Ton!

DGM, heerlijk even binnen smullen!
Fijn dat het nu gelukkig even goed gaat en hij geen koliek heeft gehad!
Jeetje wat gaaf, een paddockparadise zo dichtbij, hier heb je dat soort stallen eigenlijk helemaal net in de buurt, te weinig ruimte denk ik…

Haha al die namen en roepnamen, geweldig!
Hier gewoon afkortingen van hun eigen namen tot nu toe, en dat werkt prima.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 09:00

Ik denk dat een paddock paradise ook alleen goed werkt als er veel ruimte is. Ken er hier twee, een met veel ruimte en een met weinig en bij die laatste heb ik wel wat twijfels over de bewegingsruimte.

Het zou leuk zijn als hij met die vijfjarige kan spelen inderdaad DGM, kan me wel voorstellen dat hij het niet leuk vond om in zijn eentje te staan.

Ah gosh Zinzi, wat een verhaal weer..eigenlijk best weer heel sneu. Alsof paarden misbruik maken van hun grootte..pfft, wat achterhaald weer. Maar de naam is zeker leuk bij zo'n groot paard met een jeugdige geest.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 09:47

Klopt wat je zegt, vooral zulk soort stallingsvormen heb je echt genoeg ruimte nodig en genoeg voerplekken, anders geeft het alleen maar ellende…
En dat is net wat hier ontbreekt, ruimte…
Je mag hier in de buurt al blij zijn als je een stal vindt waar je paard overdag een paar uur naar buiten kan…

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 09:48

Ligt er net aan hoeveel paarden er lopen ook.

Wij hebben een pp op 1 hectare en 3 kleine paarden en een mini erop lopen.
Onze paden zijn breder dan de gemiddelde op dus eigenlijk is het 1 grote rond lopende paddock met weitjes,schuilstallen en wadis en langzaamaan leuke beplanting door het bos.

Maar er zit wel heeeeeel veel geld in. Gewoon een paddock aan laten leggen was goedkoper geweest :')
En we zijn nog niet klaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 09:57

Nou ja dat is eigenlijk hetzelfde, het gaat om de ruimte per paard, heb je minder ruimte,dan ook minder paarden, zoals jij aangeeft. Dan kan het prima.
Maar in deze regio staan er zomaar 40 of 50 paarden in een pensionstal, dan moet je echt veel ruimte er omheen hebben om een goed functionerend paddock paradise systeem aan te leggen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 10:23

Klopt dan heb je wel een hectare of 10 nodig.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 11:09

En een hele berg geld!

En het is ook veel werk, want die voerpunten moeten allemaal aangevuld worden en onderhouden worden en de mest ligt natuurlijk ook overal.

Wij hebben een paddock + rijbak in de vorm van een L op elkaar aangesloten. En aan de korte kant van de L loopt dan een pad naar achter van 100 meter lang en achteraan is een soort rotonde rondom een weitje. Maar de track is van klei en daar komen ze nu niet. Ergens wel blij mee want dat scheelt ook uitmesten. En ik kan er zelf ook echt niet komen met hooi of de kruiwagen, je zit helemaal vast.

Dus ik ben wel blij dat ze momenteel alleen bivakeren op de paddock en rijbak. Ze hebben 1400m2, een schuilstal en 2 hooipunten met zijn 4'en en ze kunnen lekker de hele dag buiten staan, droog staan en liggen. En willen ze in de modder spetteren dan kan dat ook want de track is wel gewoon open :')

Het is niet optimaal, maar wel goed genoeg. Ze bewegen, ze spelen, ze slapen, ze eten. Ik heb gekeken voor pensionstalling in de buurt met een (bruikbare) rijbak, maar of ze kwamen niet buiten, of 3 a 4 uur op een klein paddockje en dat vind ik toch te weinig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 13:16

ja en die ruimte is hier in de buurt niet, want grond is schaars en mega duur hier… helaas…

Waar wij jaren gestaan hebben hadden we echt geluk, stonden ze lange dagen buiten in redelijk ruime paddocks en de zomer ook op de wei.
Helaas moesten we daar weg en nu op een stal waar ze in de wintermaanden het ook moeten doen met een dagdeel paddock, zomer is wel weidegang mogelijk en dan kunnen ze ook de hele dag.
We proberen het nu zo te doen dat ze dan eind van de dag als we er zelf zijn ook nog een tijdje naar buiten gaan, het is roeien met de riemen die hebt…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 13:44

Ja het is heel lastig om afhankelijk te zijn en als er dan zo weinig te vinden is in de buurt.

De PP waar ik het over had heeft denk ik een afmeting van 20x40. Ik zie die paarden dus altijd alleen maar stilstaan. Sprintje trekken zit er niet in.

Bij ons hebben ze gewoon een paddock met hooiruif en schuilstal en een halve hectare wei voor z'n 2en/ 3en nu. Wei gaat s, middags open.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 16:58

Ik heb op zich “keuze” uit 2. Bij beide moet ik nog kijken. 1 is behoorlijk groot en zou hij het 3e paard zijn. De andere, waar ik volgende week ga kijken, weet ik nog niet. Alleen dat het een pp is en ze 2 schuilstallen en 1 inloopstal hebben.

De grote zit op 25 minuten rijden, de ander op 5 minuten. Dus ik hoop heel erg dat die 2e, zo dichtbij, wat is!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 17:03

Ja ruimte is zeker een ding daarin ja..
Ik kwam uit Rotterdam, daar had je helemaal geen ruimte...
Dan was je inderdaad wat Nouvel ookal zegt al blij dat je paarden uberhaupt buiten kwamen.
Ik had geluk op een stal te staan waarbij werd aangeboden of ik een uitloopstal wilde
Was alles bij elkaar 100/150m2 maar toch. Het was wel fijn!
Nu heb ik 4 hectare beschikbaar, waarvan wel het meeste weiland is.
Maar toch.

Wat fijn DGM
Hopelijk houdt hij t zo vol!!
En zou fijn zijn als die ene op 5 minuten afstand wat is! Heel benieuwd!
Ze kunnen ook flink stoïcijns zijn natuurlijk
Maar blij dat ie weer eet en wormvrij is!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 18:33

Goede 24/7 buiten stalling is echt duur in onderhoud ja. Hier hebben ze gelukkig ruimte zat om sprintjes te trekken. Doet Lis ook regelmatig :+

Vandaag Elevada een keer gereden met mijn Edix paddle. Ik ben zo niet gewend aan een zadel dat ik echt zelf moet oefenen voor ik met Lis echt ga rijden, dus Mara en Elevada moeten me even helpen haha

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 09:19

Stallingen , het is overal wat .
We hebben hier zandgrond en wel n aantal PP op ca half uurtje
En die zijn dan 3 ha ofzo maar staan er wel 25 of meer op .
Onderhoudt moet echt bijgehouden worden , is er een week minder gedaan heb je onkruid etc .
En vooral heel veel modder.
Ik ben echt bang voor mok dan door het hele verleden met Zinti .

Ik wilde op onze plek wel n track maken etc want dat had ik op mijn vorige huur weitje ook . Heb je een stabiele groep kan dat op weinig ruimte prima werken . Je moet alleen je ruimte goed leren kennen en de zomer gebruiken om zwakke plekken voor de winter te verbeteren .

Momenteel hebben we bijna 1.5 ha te gebruiken. En veel gras nog
Heb een grote weide met aparte toegang naar de overkapping en de stallen .
De overkapping kunnen ze altijd onder de stallen niet altijd .
Het gangetje is me te smal om ze zelf in en uit te laten lopen zonder toezicht .

Wij zijn enorm blij met ons doe het zelf plekje .
Dinsdagavond komt Kyento (Rambo )
Wij vinden het dan ook wel vol .
2 merries en 2 jongens

Grappig trouwens want Tarzan kent Tiney van de eigenaar die haar van ruiter naar ruiter heeft gestuurd .
Wereldje is klein zeg