[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynekes

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 07:21

Sannathris... Quick wordt groot zeg! Echt een knapperd! Fijn dat je al een opfokplek hebt!

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:20

O Denneboom, ik had jouw foto helemaal gemist. Wijze dame.

Sannahtris, klinkt als een goed plekje. Dacht eerst wellicht is het dezelfde opfok als waar Nanne staat want je omschrijving komt exact overeen, maar het is toch een andere opfok.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:46

Ik ben gisteren even gaan kijken bij de nieuwe stalling waar jelske heen gaat in oktober. :D heel leuk gesprek gehad. Vrouw zag het al helemaal zitten dat ik een kleintje kreeg en wou graag helpen. En de mogelijkheid bieden om dochterlief binnen te laten slapen als ik ging trainen.

Ik heb haar dochter even les gegeven op hun tinker met pssm, die leefde helemaal op. Die wil graag wedstrijden rijden maar heeft geen idee hoe ze moet trainen en vind instructeurs lastig te begrijpen. Maar met mij klikte ze heel goed. Er staat nog een jaarling die wel wat manieren moet leren nog _O- maar die wel slim zat is. Wordt wel een leuk paard later.

Lekker kleinschalig, en hij komt dan gewoon lekker buiten van de winter. En de nu nog jaarling wordt misschien zijn eerste liefdesverhaal als ze wat ouder is _O-.

De paddock staat gewoon gras in, mooi omheind met een hoog hek. Als de dames hengstig zijn en dubbel draad blijkt niet genoeg dan kan hij in de paddock gezet worden.
Bos is een half uur stappen.

Ik vind het een mooi positief vooruitzicht :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:21

Wat een fantastisch vooruitzicht Absolem. Klinkt als een goede match!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:43

Mag ik zo brutaal zijn om hier even in te breken en een vraag te stellen?
Ik lees al een poosje mee :o :D

Ik ben zoekende naar een fries maar weet niet goed welke wegen te bewandelen.
Marktplaats voelt niet helemaal oke en weinig aanbod.

Kan iemand mij wellicht informatie geven over (kleine) fokkers of betrouwbare stallen?
Per pb mag ook _/-\o_

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:54

Marus schreef:

Kan iemand mij wellicht informatie geven over (kleine) fokkers of betrouwbare stallen?
Per pb mag ook _/-\o_

Niks mis met marktplaats hoor. Maar betaalbaar aanbod is schaars momenteel overal. Wat is je budget en wat is je doel? Dressuur of aangespannen rijden? Of allebij?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:02

Aanbod is heel schaars.
Kans op succes hangt van een aantal factoren af, onder andere je doel, je voorkeuren en je budget. Als je daar meer over kunt zeggen komen er vast goede tips.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:06

Ja daar kom ik ook achter dat het aanbod schaars is en de prijzen toch wel stijgen.
Wat ook logisch is vraag en aanbod verhaal :')

Wat ik zoek?

Een maatje :)
Voorkeur merrie
Leeftijd vanaf 2 tot ong 12
Dressuur
Stokmaat liefst boven de 1.62
Geen rillerig type
Prijsklasse tot ong 7500

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:57

Marus, maakt het papier/premie je nog wat uit?
Stallen die je zou kunnen bellen of ze wat hebben staan:
Stal de Mersken,
Piet Wijbenga
Stal Sibma
Leny Haytema heeft ook een groot netwerk

Alhoewel ik denk dat deze eerder hengsten/ merries met goede papieren (= vaak 10.000+) hebben staan. En je met dat budget (wat een hoop geld is) desondanks daar waarschijnlijk niet slaagt.

Denk dat marktplaats niet eens zo’n slechte vindplaats is.

Succes met zoeken!!
Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 16-05-21 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:16

Marus schreef:
Ja daar kom ik ook achter dat het aanbod schaars is en de prijzen toch wel stijgen.

Wat ik zoek?

Voorkeur merrie
Dressuur
Geen rillerig type
Prijsklasse tot ong 7500

Er staan nu 2 3-jarige merries op marktplaats. Beide in 1 advertentie. Rontgenologisch gekeurd.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:07

Dat klinkt goed absolem.

Hier even creatief met foto’s maken. Ze komt net uit het land, we bouwen nog op maar ze ademende zwaar dus wilde haar even observeren. En in die tijd maar even foto’s schieten. :D
Afbeelding
Afbeelding

Bij Nanne is mijn eerste doel al bereikt. En dat is meer voorpluk dan Sierou. :+

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:12

Mooie foto’s zo tegen die blauwe lucht!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:37

Marus schreef:

Per pb mag ook _/-\o_

Ik heb mijn Friese merrie via Sporthorses.
Beetje een knullige advertentie en slecht beeldmateriaal. Maar, uit een soort wanhoop (we konden geen geschikt paard vinden), toch maar gaan kijken.

Een 11 jarige stamboekmerrie gekocht M1+4 onder het zadel, enkel en dubbelspan beleerd en goed verkeersmak. Had alleen al even stilgestaan en had dus wat extra tijd nodig. Ik had jouw budget gelukkig niet eens nodig.

Op stallen zijn de bedragen vaak hoger dan eur 7500,00. Dat was ook mijn budget vorig jaar. Maar, een 2 of 3 jarige moet best lukken. Wij werden heel fijn geholpen bij de Nieuwe Heuvel. Zou ik zo naar terug gaan.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:45

Ik heb mijne via een andere advertentie op sporthorses gevonden.
Wel was mijn budget hoger, en vond ik de keuze niet reuze zeg maar.
Op de profi handelstallen kom je er niet onder de 10.000

Mijn guppie wordt over paar dagen 3 jaar.
Ben hem zo eens in de week een keer aan het longeren voor 10 minuutjes en dat doet ie echt leuk.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:26

Dat wordt inderdaad wel goed zoeken voor dat budget en meer kans op particulier via bijvoorbeeld marktplaats dan een stal.

Ik heb 2 serieus geïnteresseerde voor Emma, maar ik twijfel zo erg.
Die hengst heeft mijn hart gestolen, maar Emma is zo lief en ze doet het zo goed.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:31

ThornForest schreef:
O Denneboom, ik had jouw foto helemaal gemist. Wijze dame.

Sannahtris, klinkt als een goed plekje. Dacht eerst wellicht is het dezelfde opfok als waar Nanne staat want je omschrijving komt exact overeen, maar het is toch een andere opfok.

Okee waar staat nanne dan?
Ja of toch thuis houden in de kudde en vroeg laten ruinen ? mmm al die keuzes je word er gek van hahhaha..

@ynkes jaa dankje! En wat ga jij met je veulen doen ook opfok of lekker thuis? <3

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:04

@Boemel : zo kun je zien dat de adv niet altijd alles zegt. Ik probeer daar ook meestal doorheen te kijken. Paard an sich moet mij irl raken.
Maar jeumig beneden dit budget? Was dat in deze bizarre tijd? :D

@ivy_power: wat een super leuke!
Ik heb een paar maanden geleden gebeld met een aantal stallen en toen was er voor dit budget al bar weinig aanbod. En aangezien het per week gekker wordt zal er nu vast en zeker zeer weinig zijn.....

Maaaaar ik ben vanavond verliefd geworden op een super leuke lieve 3 jarige merrie :D
Wordt aankomende week gekeurd... en mag ik dan ook als ‘eigenaar’ hier mee komen kletsen?
Ik kreeg via een kennis deze tip en ben wezen kijken. Bij een fokker, voelde goed!
Wel boven budget....ze is drachtig dat was voor mij wel ff een twijfel. Maar besloten haar te kopen. Als ze goedgekeurd wordt dan rijdt hij haar door nar stal.

Spannend *\%/*

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:32

Marus schreef:
@Boemel : zo kun je zien dat de adv niet altijd alles zegt. Ik probeer daar ook meestal doorheen te kijken. Paard an sich moet mij irl raken.
Maar jeumig beneden dit budget? Was dat in deze bizarre tijd? :D

@ivy_power: wat een super leuke!
Ik heb een paar maanden geleden gebeld met een aantal stallen en toen was er voor dit budget al bar weinig aanbod. En aangezien het per week gekker wordt zal er nu vast en zeker zeer weinig zijn.....

Maaaaar ik ben vanavond verliefd geworden op een super leuke lieve 3 jarige merrie :D
Wordt aankomende week gekeurd... en mag ik dan ook als ‘eigenaar’ hier mee komen kletsen?
Ik kreeg via een kennis deze tip en ben wezen kijken. Bij een fokker, voelde goed!
Wel boven budget....ze is drachtig dat was voor mij wel ff een twijfel. Maar besloten haar te kopen. Als ze goedgekeurd wordt dan rijdt hij haar door nar stal.

Spannend *\%/*

Vorig jaar Juni gekocht. Toen waren de prijzen ook al hoog, maar wellicht laag vergeleken met nu.

Spannend voor jou!
Zal duimen dat ze goed de keuring door komt!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:41

Leuk Marus! Wat is het voor 1?

Wat doen jullie om de manen zo lang en vol mogelijk te houden?

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:43

Dennenboom schreef:
Marus schreef:

Wat ik zoek?

Voorkeur merrie
Dressuur
Geen rillerig type
Prijsklasse tot ong 7500

Er staan nu 2 3-jarige merries op marktplaats. Beide in 1 advertentie. Rontgenologisch gekeurd.

Die staan denk ik bij vd jagt te koop of niet? Uit Lunteren?
Opzich zijn ze erg aardig, daar komt die van mij vandaan. Maar als zij zeggen dat ze bereden zijn, dan hebben er 2 met sedatie op gezeten... Die van mij kreeg ik heel groen mee, terwijl ik haar als goed doorgereden gekocht heb. (overigens niks van gemerkt tijdens het proefrijden)

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:53

Leuk Marus! Hopen dat ze goed is!
Wat voor een is het?

Leuk Absolem, klinkt als een mooi plekje!

Sannathris.. ik ben er nog niet helemaal over uit. Heb wel contact met goede opfok hier id buurt gehad maar als het goed klikt met de enter hou ik haar misschien ook wel gewoon thuis. Lastige keuzes zijn dat altijd :j
Blijf het altijd wat moeilijk vinden de zorg uit handen te geven aan een ander. Maar het is ook heel goed voor ze, mits ze op een fijne plek staan.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:55

LoveWithJoy schreef:
Die staan denk ik bij vd jagt te koop of niet? Uit Lunteren?
Opzich zijn ze erg aardig, daar komt die van mij vandaan. Maar als zij zeggen dat ze bereden zijn, dan hebben er 2 met sedatie op gezeten... Die van mij kreeg ik heel groen mee, terwijl ik haar als goed doorgereden gekocht heb. (overigens niks van gemerkt tijdens het proefrijden)

Ze bedoeld waarschijnlijk de merries die in Noord Holland te koop staan.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:06

Verschilt heel erg hoe het gedrag is bij een wisseling van stal. Titus die had bij mij nog nooit in z'n leven gesteigert bij het opstijgen. En Brigitte de man die had problemen met zijn gedrag waardoor ze mij opbelde of het gebruikelijk was.

... Ik heb zonder zadel op die knol gereden. _O-
Was voor mij een wereld paard.

Dus soms is het moeilijk inschatten wat en hoeveel ze met een dier gedaan hebben.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:33

Absolem schreef:
Verschilt heel erg hoe het gedrag is bij een wisseling van stal. Titus die had bij mij nog nooit in z'n leven gesteigert bij het opstijgen. En Brigitte de man die had problemen met zijn gedrag waardoor ze mij opbelde of het gebruikelijk was.

... Ik heb zonder zadel op die knol gereden. _O-
Was voor mij een wereld paard.

Dus soms is het moeilijk inschatten wat en hoeveel ze met een dier gedaan hebben.

Ja dat is ook wel weer waar. Inmiddels heb ik er een wereld paard aan en kan ik zonder zadel rijden, onder haar door lopen en letterlijk tussen haar voorbenen doorkruipen. Maar in het begin is dat wel anders geweest haha.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:42

Klopt dat een paard ineens ander gedrag kan laten zien bij de nieuwe eigenaar of stal. Heb dat zelf eerder mee gemaakt.
Dit is ook wat ik vaak spannend vind hoe dat uit gaat pakken.

Het is een Haitse x Fabe merrie 3 jaar 1.66 en drachtig van Yme.

Als de koop definitief is dan plaats ik een foto