Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:51

berdien85 schreef:
Amoor: Het bos is wel behoorlijk nat nu.. Maar rustig stappen en af een toe een klein drafje lukt wel hoor :)

Ik heb gisteravond ook nog kunnen rijden. Eigenlijk had ik verwacht dat ie bevroren zou zijn, maar dat was (nog) niet zo. Ging ook best lekker.. Ze liep lekker los.

Meer dan uitstappen zal het dus niet worden. Nog maar even wachten dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:10

Hoe bereiden jullie een wedstrijd voor?

Hebben jullie soms ook het gevoel dat je een beetje beperkt wordt met een fries? Ik ben hartstikke blij met mijn paard hoor, maar als ik denk aan springen, eventing, endurance lijkt het me niet dat ik dit kan gaan doen met mijn fries. Zoals Tim Lips gaf afgelopen weekend (geloof ik?) eventing clinics en het lijkt me erg leuk om later ook aan zulke dingen mee te doen, maar ja dan ben ik bang dat hij dat niet eens wil omdat het een fries is. Zelfde met springles, op de manege heb ik dat wel eens gehad en ze kan leuk springen, instructrices waren verbaast. Maar toch heb ik dat beperkte gevoel wel eens, in mijn omgeving zeggen ze ook vaak dat je met een fries niet moet springen. Al met al als mensen dat zeggen of vinden, ben ik nog trotser op mijn paard! :(:)

geertje3

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:15

ach je kunt best wel een keer springen of een clinic eventing volgen, maar je moet je er wel bewust van zijn dat friezen eigenlijk niet gemaakt zijn om hoog en langdurig "hard" te galloperen.
Toen mijn merrie nog goed was heb ik ook weleens een springles of een crossles gedaan. heb zelfs wel oefen crossen met haar gedaan. Maar ik had de dag er op wel een doodmoe paard ondanks dat haar conditie wel top was.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:26

Zoals ik al eerder aangaf is best wat mogelijk maar ja met een engelsbloed of volbloed paard gaat het net even wat makkelijker. Deze zijn vaak lichtvoetiger san onze friesjes
Maar desondanks ga ik dit jaar gewoon weer crossen en al moet ik 3 seizoenen of langer in de beginners groep dan doe ik dat net zolang tot ik controle heb. En ook in de beginners groep spring ik sloten en vaste hindernissen van zo'n 90 cm. Enige probleem met die van mij is is dat ze een volgpaard is en het toch wel spannend vind om uit zich zelf te lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:31

geertje3 schreef:
ach je kunt best wel een keer springen of een clinic eventing volgen, maar je moet je er wel bewust van zijn dat friezen eigenlijk niet gemaakt zijn om hoog en langdurig "hard" te galloperen.
Toen mijn merrie nog goed was heb ik ook weleens een springles of een crossles gedaan. heb zelfs wel oefen crossen met haar gedaan. Maar ik had de dag er op wel een doodmoe paard ondanks dat haar conditie wel top was.

Ach weet je, dit is mijn eerste paard en ik moet alles nog leren, dingen omtrent paarden en rijden ect die je niet in een manege les leert. (voor heen altijd op manege paarden gereden.) in het begin wou ik persee wedstrijden rijden, het moest (van mezelf) zeg maar. Uiteindelijk na 1 jaar nog geen start kaart aangevraagd. Ik heb mijn doel een beetje aangepast in plaats van me te focussen op de dressuur en wedstrijd rijden wil ik vooral ervaring op doen. Wat dressuur wedstrijden rijden(officieel) een springles, een clinic of les in eventing (van Tim lips bijvoorbeeld) buitenritten op vreemde plekken, strandritten, mennen. Overal wat van proeven zeg maar. En ik hoef echt geen hindernissen van 1 meter te springen, spring liever een parcourtje van 50 cm waar je Springtechnisch veel meer leert. Deden we laatst in de les, in een volte over de hindernis, via een gebroken lijn en dan lage hindernissen van 40 a 50 cm. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-15 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:35

Jenny_S schreef:
Zoals ik al eerder aangaf is best wat mogelijk maar ja met een engelsbloed of volbloed paard gaat het net even wat makkelijker. Deze zijn vaak lichtvoetiger san onze friesjes
Maar desondanks ga ik dit jaar gewoon weer crossen en al moet ik 3 seizoenen of langer in de beginners groep dan doe ik dat net zolang tot ik controle heb. En ook in de beginners groep spring ik sloten en vaste hindernissen van zo'n 90 cm. Enige probleem met die van mij is is dat ze een volgpaard is en het toch wel spannend vind om uit zich zelf te lopen

Waar doe je dat dan? Lijkt me echt gaaf! En wat maakt het uit dat je in de beginners groep zit, ik vindt het al knap dat je het doet. Wat is de beginners groep dan? Tot welke hoogte? En vanaf welke hoogte begint het?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:47

Ik doe elk jaar een crosstrainingscursus in renswoude de schalm en start dan gewoon tussen de kwpners enzo. Exht heel laag hebben ze niet. Ja het inspringen zijn wat boomstammetjes maar daarna begin je gelijk heel pittig. Scheet twintig kleuren. Heb voorheen een aantal trainingen in Moordrecht gedaan vond die pittig voor een starter maar toen ik hier kwam schrok wrl even haha
Maar Marie gaat er toch wel voor
Hoger dan een meter kom je niet bij de beginners

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:49

geertje3 schreef:

Wat leuk! Waar heb je dat gedaan?

Je kunt je voorbereiden dat je paard de volgende dag doodmoe is, dan geef je hem of haar de volgende dag rust of en een hersteltraining. Heb ik ook als mijn paard hard gewerkt heeft voor de kar, dan moet ik daar de volgende dag ook rekening mee houden. Zelfde als ze op de dinsdagavond met mijn vader de les in gaat, dan rijden ze een uur volop en kan ik echt merken dat ze de volgende dag wat vermoeid is en of spierpijn heeft.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:51

Afbeelding

Afbeelding

Deze kon ik zo snel vinden op mijn gsm

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:52

Naar een crosstraining geef ik wel vitamine e extra ivm verzuring etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:55

Jenny_S schreef:
Ik doe elk jaar een crosstrainingscursus in renswoude de schalm en start dan gewoon tussen de kwpners enzo. Exht heel laag hebben ze niet. Ja het inspringen zijn wat boomstammetjes maar daarna begin je gelijk heel pittig. Scheet twintig kleuren. Heb voorheen een aantal trainingen in Moordrecht gedaan vond die pittig voor een starter maar toen ik hier kwam schrok wrl even haha

Dat lijkt me inderdaad wel spannend ja! Kreeg je wel eens nare opmerkingen? Maar bij het gewone springen heb je toch ook BB? Dat is 60 of 80 cm? Waarom is dat bij het crossen niet dan?

Hier in de regio zijn ze een beetje anti-cros geloof ik, omdat het vast hindernissen zijn.

Mijn paard heeft meer dan een jaar geleden een pees blessure gehad. Gelukkig is dat helemaal genezen. Maar ik ben toch een beetje huiverig met springen, we springen haast nooit omdat de spring bak niet berijdt baar is. Maar als we wat meer gaan springen en vooral bij cros wil ik toch een scan laten doen voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:56

Jenny_S schreef:
Naar een crosstraining geef ik wel vitamine e extra ivm verzuring etc

Goede tip! Gewoon sublimenten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:00

Wat een gave foto's! Vond je dat niet eng? Ik moet een beetje over mijn springangst heen, ik vindt het echt super, maar ook eng. Ik ben vooral bang dat een paard weigert en ik voorover vlieg. Een aantal jaar geleden reed ik op de manege mee met oefenspringen, gewoon op een manege paard en paard galoppeerde actief op de hindernis af maar op het laatste moment weigerde hij en vloog ik er 4 keer aan toe af. :evaw:

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:07

Bb is 80 inderdaad
Je kan wel tripalons rijden dan heb je vaak meerdere hoogtes
Maar met de oefencross zaten er ook veel tussen van rond de 60-70
Die afsprongen zijn doodeng. Heb ook vaak ogen dicht hoor haha
Ik vind de heggen het minst eng maar daar trekt doutz heel erg aan

Nog nooit domme opmerkingen gehad. Juist alleen leuke. Ze vinden het allemaal knap.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:10

Heb ook een filmpje staat in mijn profiel. Op zich eenvoudig lijntje maar dan zie je een beetje wat er soms verwacht word.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:19

Ik heb met m'n vorige paardje wat crosslessen gevolgd en vond juist alles doodeng behalve op en afsprongen die vond ik juist super gaaf om te doen, vooral van die piano's op en af hahaha :=

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:27

Klopt de piano's zijn goed te doen maar dit zijn afsprongen van 80-100 M dan lach ik een stuk minder haha

Edit denk dat ik wat overdrijf wat betreft de hoogte haha maar in iedergeval hoger dan de piano's

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:59

Jenny_S schreef:

Ziet er cool uit die foto's!
Die van mij is niet gemaakt voor het springen, van balkjes draven maakt ze al sprokkel hout _O-

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:02

Ik denk echt dat je je vergist hoor. Met een beetje oefenen en lef kan ook die van jou er netjes over. Maar men haakt al snel af omdat men er vanuit gaat dat een fries het niet kan. Ik kreeg het ook niet kado
Wanneer de hindernis te laag is springen ze niet en gaan ze er dwars door heen. Wat hoger gaat meestal wel goed.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:07

En TREC dan, Amoor? LIjkt je dat niet wat? Dat is echt vaardigheid met wat hele lage hindernissen.
Gaaf hoor Jenny, dat je dat zo aandurft, die cross. Brr.. Ik ben geen springheld, dus van mij hoeft het ook niet. En naar wat ik begreep wordt Femme zo'n enorme bom als ze een hindernis ziet, dat je als ruiter er echt af ligt. Nah.. laat dan maar hihi ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:17

Vroeger heel veel gecrossd met kwpners maar douwe vergeet regelmatig zn voetjes op te tillen en ik ben ook niet meer zo stabiel dus kom wel kijken hoe jullie het doen:d

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:51

Echt gave foto's Jenny!
Ik heb ook wel eens gedacht aan spingles 1 x in de zoveeltijd voor afwissling de vind het best leuk om een klein sprongetje los mee te pakken. Alleen hier kreeg ik helaas rare opmerkingen over

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:08

De meeste piano's zijn idd niet zo hoog maar ik heb ook de hogere losse op en afsprongen gedaan tot en met 85cm :D

Afbeelding

Mijn vorige paardje was wel 1.81 dus de verhoudingen waren een beetje zoek, ik heb ergens ook een foto dat we een opsprong maken maar meneer springt niet die tilt gewoon z'n voeten heel hoog op... Lang leve mega lange benen hebben :')

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:29

@jamie: vind raar dat je commentaar krijgt, waar bemoeien ze zich mee. de paardensport is soms zo dom

@laura: ja rond les 3 mag je mee hoor haha even inkomen

@iemaaa: ja die piano's zijn inderdaad leuk om te doen, worden ze lekker heet van. leuk paardje trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:27

Suusenmalvin schreef:
En TREC dan, Amoor? LIjkt je dat niet wat? Dat is echt vaardigheid met wat hele lage hindernissen.
Gaaf hoor Jenny, dat je dat zo aandurft, die cross. Brr.. Ik ben geen springheld, dus van mij hoeft het ook niet. En naar wat ik begreep wordt Femme zo'n enorme bom als ze een hindernis ziet, dat je als ruiter er echt af ligt. Nah.. laat dan maar hihi ;)

Daar ga ik me eens in verdiepen, in trec.

Kun je niet oefenen met rustig springen?