Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:31

Lvie. Apart he hoe je paard anders kan reageren met een ander er op

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:35

Nou ja, ook bokken en springen heel vaak. Maar haar interesseert het niet en drukte haar gewoon door en dat durf ik niet..

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:16

Klote is dat hè maar gaat jou ook straks lukken. Wat helpt is tijdelijk een bodyprotector dragen

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:29

Ja is dat echt? Dan moet ik er even 1 aanschaffen. :P
Zij gaat er nu deze week op en ik hoop dat ze de trucjes dan wel een beetje verleerd is!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:04

Ja ik reed vroeger een fries die mij er bewust wilde aflazeren. Ik met knikkende knietjes er steeds op. Ik dacht waar ben ik mee bezig joh haha. Ik ding aan en haar een rotschop verkocht wn rijden. Toen was het wel snel over gelukkig en durfde ik hem na een tijdje weer af te doen.
Bokriempje aan zadel of halstertouw om nek van paard geeft ook houvast

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:11

Oh dat is nog wel slim een bok riempje. Tieleman er om en er kan weinig gebeuren. Ik ben ook wel iemand als die het zat is dat ik d'r dan een school verkoop maar moet altijd eerst ff boos zijn haha

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:50

Zo wat gaat het topic weer hard
Beetje bij kunnen lezen maar moet nog even terugkijken :o
Zijn er nog meer die volgend weekend weg gaan op wedstrijd?

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:47

Pfoe gister ook een boksessie gehad :7 Mevrouw wilde niet aandraven, want zodra ik de hulpen gaf begon ze steeds te bokken... Haar even streng toe gesproken en na een tijdje heeft ze toch nog fijn gelopen ondanks dat ze er nog een keer van tussen is gegaan.. Weet niet waar ze ineens last van heeft hoor, maar dit heeft ze nog nooit gedaan tot nu toe. Vandaag er weer op en dan zullen we zien of ze mijn boze woordjes gister heeft gehoord :')

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:38

Zoooo het is weer hard gegaan :=

Ik ga zo voor het eerst sinds anderhalve week weer lekker even rijden, gewoon maar even wat spiertjes los werken en dan is het waarschijnlijk wel weer genoeg geweest.

Ik heb net ook even een gelukje gevonden, ik zat nogal in de knoop met welke selectie wedstrijden ik wilde starten voor het kampioenschap omdat alles wat dichtbij was we niet konden. Nu zat ik nog eens naar de data te kijken en de selectie in drachten is op vrijdag avond, drachten is normaal voor ons dik 2 uur rijden maar nu komt het... Ik ben die hele week al met paard in drachten voor een instructieweek en die is vrijdag begin van de middag afgelopen, dus dan blijven nog maar een halve dag extra in drachten om ook maar gelijk de wedstrijd mee te pikken, heb ik toch nog genoeg selecties om te rijden :))

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:01

Dat komt dan idd goed uit Emmaaa!! Zou leuk zijn.

Ik ben helemaal happy! Vandaag korting bij Epplejeck. Eindelijk m'n lichtgrijze rijjasje gekocht, oornetje en zweepje erbij. Nu alleen nog ff zo'n sjieke plastron bestellen en we zijn weer helemaal nieuw :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:15

Hahaha lekker geshopt suus! Ik ook twee paar schoenen voor prijs van een en twee spijkerbroeken met lengte maat zomaar in de winkel. Dag kan niet meer stuk.

Emma wat leuk! Wat voor instructie week is het?

Michelle heeft goed gesprek met haar merrie gehad hihi.

De zon begint hier te schijnen heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:26

Waarschijnlijk moet je haar gewoon even door pakken l_vie. Gewoon doorzetten. Komt vast helemaal goed!

Over 2 weken heb ik me 3e onderlinge wedstrijd.

Vandaag weer gereden, in het begin is ze heel druk, maar op het laatst is ze totaal niet meer aan me been. Ik ben niet consequent en duidelijk genoeg, ik geef zeg maar onbewust been. Niet echt handig. Maar het is best moeilijk om niks te doen. Ik zit ook in twijfel waar ik mee moet rijden, met zweep, met spoor, zonder ect... Heb nu het idee dat het met spoor alleen maar verslechtert... Morgen gewoon alleen met zweep proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:27

Suusenmalvin schreef:
Dat komt dan idd goed uit Emmaaa!! Zou leuk zijn.

Ik ben helemaal happy! Vandaag korting bij Epplejeck. Eindelijk m'n lichtgrijze rijjasje gekocht, oornetje en zweepje erbij. Nu alleen nog ff zo'n sjieke plastron bestellen en we zijn weer helemaal nieuw :D

Foto's!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:29

Jenny_S schreef:
Lvie. Apart he hoe je paard anders kan reageren met een ander er op

Hier het zelfde. Had er een poosje geleden ook iemand op en bij haar liep ze super. Zij is ook veel consequenter en strenger als ik ben.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:48

Laura1982 schreef:
Hahaha lekker geshopt suus! Ik ook twee paar schoenen voor prijs van een en twee spijkerbroeken met lengte maat zomaar in de winkel. Dag kan niet meer stuk.

Emma wat leuk! Wat voor instructie week is het?

Michelle heeft goed gesprek met haar merrie gehad hihi.

De zon begint hier te schijnen heerlijk!

Is een instructie week van het PMO en Epplejeck, ik ben vorig jaar bij de knhs geweest. Super gezellig maar was me iets te massaal met 200 man, hier laten ze maximaal 35 man toe. Ik heb gekozen voor een dressuur week, dus lekker twee keer per dag fanatiek dressuur lessen volgen maar voor de liefhebbers kun je ook een springweek of een allround week (met spring, cross en dressuur) volgen.

Klasien liet vandaag ook even zien dat ze kan bokken :') , na anderhalve week niet gereden te hebben was ze natuurlijk lekker stijf geworden maar ik vond dat ze er maar gewoon even door heen moest.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:21

Zonder sporen Amoor want dat is alleen voor de verfijning van je hulp niet om je paard voorwaarts te krijgen.
Als ze druk is moet je veel overgangen en schijnovergangen.
En been is vooruit is dan bij tikken met je zweep tot dat ze wel vooruit gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:35

Jamiejoyce schreef:
Zonder sporen Amoor want dat is alleen voor de verfijning van je hulp niet om je paard voorwaarts te krijgen.

Ik heb de spoor ook niet aan om aan te sporen. Maar meer voor op bijvoorbeeld een volte en dat ze dan wijkt voor je binnen been. Of als correctie hulp. Maar ik vindt correct been geven erg moeilijk. Ik geef vaak onbewust been zonder dat ik een reactie krijg. Het is erg moeilijk om niks te doen. En ik heb soms het idee dat ik gelijk been geef met mijn hak/spoor als ik onbewust been geef, waardoor ze dus afgestompt raakt. Daardoor heb ik het idee dat het met sporen alleen maar slechter gaat. Daarom wil ik voortaan gewoon met zweep zonder spoor rijden, om zelf te oefenen met mijn been geven.

Ik ben daar vaak mee bezig geweest, dan ging op elke letter een over gang rijden daar werd ze erg voorwaarts van, maar ook wel weer rennerig, ook met de zweep vindt ik haar erg rennerig overkomen (is niet echt een woord geloof ik)

Wat is verfijning precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:39

L_Vie schreef:
Ja is dat echt? Dan moet ik er even 1 aanschaffen. :P
Zij gaat er nu deze week op en ik hoop dat ze de trucjes dan wel een beetje verleerd is!

Pas wel op dat ze precies weet bij wie ze het kan doen.
Als ze weet dat ze het bij jou wel kan doen, zal ze dat ook blijven doen tot dat jij iets verandert.
Maar het helpt vaak wel, iemand anders erop, misschien kun je dan van die vrouw zien hoe zij het doet en het dan zelf toepassen :j

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:05

Emma daar heb ik net iets over gelezen in de fryso. Klinkt echt heel leuk misschien ook iets voor ons voor volgend jaar.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:08

Laura1982 schreef:
Emma daar heb ik net iets over gelezen in de fryso. Klinkt echt heel leuk misschien ook iets voor ons voor volgend jaar.

In de Fryso stond denk ik ook wat over een week die volledig in het thema van het Friese paard staat? (Heb hem nog niet open geslagen) dat is er ook namelijk, ik ga echter naar een "gewone" week met vriendinnen :) je krijgt hier in ieder geval veeeeeeel meer luxe dan bij de KNHS en dat voor maar €50 extra :=

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:10

Douwe blijkt een allergie te hebben voor zijn bit. Hierdoor heeft hij de blaren in zijn mond. Dit kan soms ineens tot uiting te komen. Augintaan (hopelijk zeg ik het goed) kan hij niet verdragen. Nu opzoek naar een roestvrij staal bitje waar hij net zo lekker op loopt. Instructrice gaf aan dat dit vaker voor komt.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:12

Argentaan bedoel je denk ik ;) haha wel goed dat je daar nu achter komt dan! Ik rij zelf ook met een argentaan bit vind dat ze er altijd fijn op reageren, op wat voor soort bit rij je hem nu dan?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:17

Ik had er een trust bit met sweet iron in zitten maar daar is hij dus allergisch voor. Mijn andere dubbel gebroken bit is van argentaan en kan hij ook niet verdragen.

Mag nu een bitje van mijn instructrice lenen (myler) om te kijken hoe hij daar op reageert.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:19

AmoorM schreef:
Jamiejoyce schreef:

Ik heb de spoor ook niet aan om aan te sporen. Maar meer voor op bijvoorbeeld een volte en dat ze dan wijkt voor je binnen been. Of als correctie hulp. Maar ik vindt correct been geven erg moeilijk. Ik geef vaak onbewust been zonder dat ik een reactie krijg. Het is erg moeilijk om niks te doen. En ik heb soms het idee dat ik gelijk been geef met mijn hak/spoor als ik onbewust been geef, waardoor ze dus afgestompt raakt. Daardoor heb ik het idee dat het met sporen alleen maar slechter gaat. Daarom wil ik voortaan gewoon met zweep zonder spoor rijden, om zelf te oefenen met mijn been geven.

Ik ben daar vaak mee bezig geweest, dan ging op elke letter een over gang rijden daar werd ze erg voorwaarts van, maar ook wel weer rennerig, ook met de zweep vindt ik haar erg rennerig overkomen (is niet echt een woord geloof ik)

Dat is allemaal basis werk als je het tempo niet onder controle hebt kan je ook niet fatsoenlijk een proef rijden.
Ik draag geen sporen maar op een volte kan ik hem openen en sluiten in stap draf en galop. Maar verfijning is eigenlijk dat je bijna de hulp niet ziet dus maar een klein drukje geeft.
Je moet proberen je hak uit te drukken en tenen naar binnen draaien dat wil al wel eens helpen met het steeds aansporen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:51

AmoorM schreef:
Jamiejoyce schreef:

Dat is allemaal basis werk als je het tempo niet onder controle hebt kan je ook niet fatsoenlijk een proef rijden.
Ik draag geen sporen maar op een volte kan ik hem openen en sluiten in stap draf en galop. Maar verfijning is eigenlijk dat je bijna de hulp niet ziet dus maar een klein drukje geeft.
Je moet proberen je hak uit te drukken en tenen naar binnen draaien dat wil al wel eens helpen met het steeds aansporen[/quote]

We zijn ook nog niet klaar voor een echte proef.
Dat openen en sluiten gaat zonder sporen tegenwoordig ook goed . :j Ik denk dat we gewoon heel hard moeten oefenen met been geven en benen stil houden en niks doen voordat ik weer sporen om doe. Voor mijn gevoel wordt ze heel rennerig als ik veel overgangen rijdt om haar aan het been te krijgen. Ik krijg haar bijvoorbeeld moeilijk terug naar stap en omdat we nu veel bezig zijn met de galop wil ze alleen maar galopperen. Als ik van draf naar middendraf wil gaat ze galopperen.

Vernemen jullie ook verschil met binnen en buiten rijden qua aan het been en tempo?