witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:40

een enkele keer komt er gewoon een vos fries voor, uit geprimeerde ouders, alleen dat mag de buitenwereld niet weten dus wordt zo'n veulen vaak gelijk weggemoffeld.
In amerika zijn ze er gek op en fokken ze er juist op

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:23

Zoals ik weet waren er vroeger wel witte friesen..

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:10

Ik ben laatst op de Friezenstoeterij van Ted Kop Jansen geweest en daar stonden ook 2 Witte Friezen!! Zagen er heel bijzonder uit!

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:08

Die bestaan toch niet volgens dit topic??

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:12

Nee, denk het ook niet. Op hun site staan ook alleen maar zwarte knollies *heb even gespiekt via google, was toch wel heel benieuwd hoe dat erut zag Haha! *

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:58

Orola schreef:
Die bestaan toch niet volgens dit topic??

Hij noemde ze zelf ook 'witte friezen' het was een kruising tussen een fries en ik dacht uit em goofd een lusitano. Het zag er ook echt uit als een fries in het wit Haha!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:00

Pluttersput schreef:
Nee, denk het ook niet. Op hun site staan ook alleen maar zwarte knollies *heb even gespiekt via google, was toch wel heel benieuwd hoe dat erut zag Haha! *

Ik denk ook niet dat de beste man al zijn paarden op de site heeft gezet Knipoog Hij heeft meer dan 80 paarden staan! Volgens mij heeft hij alleen zijn hengsten en de sportpaarden op zijn site staan!
Misschien dat ne naam ofzow niet klopt..maar hij had het zelf ook over dat het eigenlijk een 'witte fries' is. Hij had er 2 staan op zijn stoeterij en hij zei ook dat hij ze zuiver voor de leukigheid had gefokt voor zichzelf! Hij wilde er niet mee verder fokken o.i.d.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:02

Ik heb wel ooit een schimmel fries gezien in friesland, dat vond ik ook erg apart.Het was een oudere merrie en helemaal schimmel ,leuk !

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:09

als een fries wit geboren wordt mag ie niet opgenomen worden in het stamboek dus eigenlijk geen fries. een foutje kan best voorkomen want friezen hadden "vroeger Knipoog" inderdaad ook andere kleuren als zwart, maar dat is er dus uitgefokt zoals eerder vermeld.

cremello is geen albino. een albino zou rode ogen hebben doordat het paard geen pigment heeft en een cremello heeft blauw en als je goed kijkt (eventueel afspuiten natmaken) hebben ze zelfs nog aftekeningen. woordt zegt het trouwens al, ze zijn creme-kleurig Knipoog

heb me al eerder laten wijsmaken dat albino's niet bestaan, maar dit zou ook een foutje van de natuur moeten zijn want paarden in de natuur worden aan zonlicht blootgesteld, hetgeen voor een albino toch niet zo prettig kan zijn, want die verbrand levend. Knipoog

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:55

mellamoshan schreef:
als een fries wit geboren wordt mag ie niet opgenomen worden in het stamboek dus eigenlijk geen fries. een foutje kan best voorkomen want friezen hadden "vroeger Knipoog" inderdaad ook andere kleuren als zwart, maar dat is er dus uitgefokt zoals eerder vermeld.

Nee dat zou niet kunnen met schimmel, aangezien dat dominant is en dat gen dus niet 'verborgen' kan worden door een andere kleur, een schimmel heeft altijd minstens 1 schimmelouder, daarom zou een schimmel fries ook altijd een ouder van een ander ras moeten hebben. Dan kan hij sowieso niet worden opgenomen in het stamboek, want hij is niet raszuiver. Bij de fries kan vos wel 'spontaan' opduiken, aangezien dit een resesief gen is, en zich alleen maar toont wanneer een paard alleen maar twee genen voor de kleur vos heeft, en niet ergens anders voor. Daarvoor zou je dus twee friezenouders moeten hebben die beide verborgen het vos-gen dragen en die dit ook nog eens overdragen op het veulen. Bij twee ouders met vos gen heb je dus 25% kans op een voskleurig veulen

Er bestaan cremello's die zo licht van kleur zijn dat ze bijna wit zijn.

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:30

hoi hoi, ik heb een half fries half camargue hij is nu 8 maanden en met een beetje geluk wordt ie wit dus danheb ik een witte halve fries Haha!

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:30

Isis83 schreef:
hoi hoi, ik heb een half fries half camargue hij is nu 8 maanden en met een beetje geluk wordt ie wit dus danheb ik een witte halve fries Haha!

Grappige combinatie heb je foto's? Haha!

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:55

ja die heb ik zeker maar kan ze hier niet op krijgen heel raar is dat moet je maar ff uitleggen hoe dat nou moet hahaha groetjes.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:42

Isis83 schreef:
ja die heb ik zeker maar kan ze hier niet op krijgen heel raar is dat moet je maar ff uitleggen hoe dat nou moet hahaha groetjes.

Kijk even rechtsboven in het boktmenu. Staat een knopje; Help. Daar wordt het helemaal uitgelegd Lachen. Ik ben ook benieuwd!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:28

Sisco4life schreef:
er bestaan wel albino paarden hoor! er is zelfs een ras van de Cremello. Ik denk dat er tussen alle rassen wel een albino zit, dat is gewoon een gebrek aan pigment en dat kan iedereen overkomen.
Lijkt wel een beetje op een fries:
Afbeelding

de cremello:
Afbeelding

Cremello's zijn geloof ik nog nét geen albino's, net iets meer pigment: ze hebben ook blauwe of bruine ogen i.p.v. de kenmerkende rode ogen... Albinopaarden bestaan wel dacht ik...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:38

Het zijn van geen kant albino's. Het is namelijk een dubbele verdunning. Uit twee palomino's kan een cremmelo (of een palomino of een vos) komen. Dit heeft helemaal niks met albinisme te maken.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:40

De eeuwige discussie dat er wel of geen albino paarden bestaan........

Baal er zo enorm van dat ik geen foto's meer heb van 20 jaar geleden! Ik reed namelijk op een albino pony, dit paardje mocht onder geen beding overdag de stal uit als de zon scheen en werd zomers alleen uit stal gehaald na zonsondergang...... Spierwit, met rode ogen, ben na die periode nooit meer zo'n paard tegengekomen.....

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:45

napoleon schreef:
De eeuwige discussie dat er wel of geen albino paarden bestaan........

Baal er zo enorm van dat ik geen foto's meer heb van 20 jaar geleden! Ik reed namelijk op een albino pony, dit paardje mocht onder geen beding overdag de stal uit als de zon scheen en werd zomers alleen uit stal gehaald na zonsondergang...... Spierwit, met rode ogen, ben na die periode nooit meer zo'n paard tegengekomen.....

Als je even het topic doorleest, zul je uitvinden dat het dus wetenschappelijk bewezen is dat er geen albinopaarden bestaan.

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:17

deze week laat ik foto's zien van mijn halve fries half camargue als het lukt met die foto's hahaha groetjes

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:36

Isis83 schreef:
deze week laat ik foto's zien van mijn halve fries half camargue als het lukt met die foto's hahaha groetjes

Ik ben benieuwd! Lachen

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:38

Ik ken de cremello wel, maar een witte Fries, wauwwww dat zou gaaf zijn!!

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:44

x_Charlie schreef:
Nee, er bestaan geen albino paarden en ook geen witte Friezen Knipoog (gezocht op internet)

Toch is het raar want er bestaan wel albino mensen, albinokonijnen, albinoslangen,....
Laatst bijgewerkt door disney op 13-06-07 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:45

Rete interessante discussie dit! Ik volg het....

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:47

disney schreef:
x_Charlie schreef:
Nee, er bestaan geen albino paarden en ook geen witte Friezen Knipoog (gezocht op internet)

ik heb nogthans eens een foto gezien van een wit paard met rode ogen... kvond het eigelijk heel lelijk

Pas als je hier een foto plaatst, geloven we je Knipoog Haha, als je het topic even vluchtig doorleest, zal je zien dat het wettelijk is bewezen dat er geen albino paarden bestaan. Als een paard rode ogen heeft, zou het dus een albino paard moeten zijn, maar die leven niet langer dan een week (?) (o.i.d, correct me if I'm wrong Knipoog )

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:00

albino paarden bestaan wel maar zul je niet snel zien omdat het zeer zelden voorkomt (mutaties, zo bestaan er ook witte negers) en ze kunnen overdag niet naar buiten dus dan zie je ze ook niet in de wei.