Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:30

Rianne1807 schreef:
Solana heeft maar 1 bijnaam, ik noem haar al sinds haar geboorte ut kind.

Mist hier een letter of lees ik m zo goed? :')

Hier ook even meelees steen. Weinig bijzonders te melden, het is weer prut weer…

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:09

Hier met Belle de battle tegen 2 vervelende maagzweren.. dus voorlopig wel uit de running :’( inmiddels wel verhuisd van stal. Ze staat nu op dezelfde plek als mijn lieve haflinger.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 23:37

Nadir schreef:
Rianne1807 schreef:
Solana heeft maar 1 bijnaam, ik noem haar al sinds haar geboorte ut kind.

Mist hier een letter of lees ik m zo goed? :')

Hier ook even meelees steen. Weinig bijzonders te melden, het is weer prut weer…

Nee...je leest m goed.
Ut in plaats van het ;)

PreHungaro

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:31

Zo ik ben ook weer herrezen uit de modder, wat was het weekend heerlijk!
Echt weer genoten van de wei, de vogeltjes en het zonnetje.

Autumn: Gefeliciteerd met jullie eerste puntjes in de L1, knap paard!

Jenara: Goed dat je het voelt, dat scheelt al de helft ;-) en rechtrichten is best een uitdaging hoor.
Je schuldig voelen is niet nodig. Je weet nu in ieder geval dat er iets niet lekker zit. Paarden die met de rem erop lopen hebben meestal ergens hinder. Dat hoeft niet eens iets ergs te zijn maar ook bijv. dat de spieren nog niet sterk genoeg zijn. Vergelijk het met zelf sporten. Als je gewichten krijgt die je niet aankunt staak je ook ;-) althans.. ik wel!

Fijn dat de osteo je wat gerust heeft kunnen stellen. Longeren met balkjes werkt ook goed, onbelast trainen is met balken vaak al zwaar voor paarden ;-) En een compliment doet je dan toch wel goed lijkt me. Dan ben je in ieder geval op de juiste weg.

Elisa2: Ook echt een knapperd, en mooi die aalstreep zo!

KellyR: Wat rot dat je zo loopt te kwakkelen met Cas... Snap dat het heel lastig is om dit te combineren als er privé ook nog dingen spelen. Maar dat je er al jaren geen plezier meer aan hebt is niet fijn.. ze zouden toch ook écht ontspanning moeten geven.

_Tarzan: Heerlijk die foto's! Het blijft spannend he, fijn dat hij weer is opgeknapt. Is Rambo alweer helemaal hersteld van zijn ongelukje?

Balou_k: Wat leuk, heel benieuwd!

Dorien66: Wat fijn dat ze het allemaal zo goed oppakt. Ze kijkt op de foto ook echt alsof het haar niet boeit. Zo van: Ohh hoort dit, nouja prima hoor ;-)

Rianne1807: Dat weer hé... Fijn dat je nu weer wat meer kunt doen. Goed dat je de tandarts hebt laten komen voor je het bit indoet. Ik zie het nog te vaak andersom gebeuren. Prachtig ook die lichtere vacht op haar hoofd en billen.

AmistosoN: Wat een beauty! Welkom

Milka: Uiteraard, ook al zo'n knapperd. Welkom!

Maartje_M: Mooie vooruitzichten. Is de botcyste nu opgelost of heeft dat nog langer de tijd nodig?

Flubberboot: Ik hoor goede verhalen over Country Mill! Wat een beetje aanpassing al voor verschil kan maken hé. Hugo is altijd heel duidelijk als het zadel niet meer lekker ligt. Succes in het L2! Is die van jou wel relaxed op de wedstrijden?

Hungaro = Hugo
Morena = Mora

Jorinda: Welkom terug, ik denk dat iedereen last had van die dip ;-)

_Tristan: Ah nee wat rot. Hoe kwam je erachter? Fijn dat jullie verhuisd zijn, hopelijk helpt dit ook tegen de maagzweren.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:33

Hier ook rustig, we zijn nog wat gestart en lessen ondertussen door om straks de overstap de maken naar het Z2. De lengtebuiging en ontspanning blijven een uitdaging maar gaan iedere week beter.

Het lastige is dat wanneer hij "aan" staat lastig zijn ontspanning kan vinden. Maar dat stukje "aan" heb ik wel nodig om hem bij elkaar te rijden en gedragenheid te krijgen.

Morena groeit hard, ze gaat geregeld mee als handpaard op buitenrit.
Zal binnenkort wat foto's delen van haar.

We proberen tussen de buien door ook nog buiten te rijden.
Al is het soms wel even zoeken naar de ruiterpaden :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:35

Dankje Keeyzie! Maar we hebben juist ons laatste puntje gehaald in de L1 :Y) we mogen nu L2 starten!

Citaat:
De lengtebuiging en ontspanning blijven een uitdaging maar gaan iedere week beter.

Het lastige is dat wanneer hij "aan" staat lastig zijn ontspanning kan vinden. Maar dat stukje "aan" heb ik wel nodig om hem bij elkaar te rijden en gedragenheid te krijgen.

Snap helemaal wat je bedoelt daarmee. Ik moet Nero bijvoorbeeld ook echt lekker laten galopperen voor hij in de ontspanning komt. Werkt zoiets ook niet bij jullie? Waar ik bij Nero dus heel erg tegenaan loop, zondag ook weer bijvoorbeeld, dat op een gegeven moment hij met inrijden super loopt. Echt op mijn pinken en zit te rijden. Maar dan moet hij naar een andere bak! Dan gaat zijn hoofd omhoog en is het gedaan met de ontspanning. Ik vind het zo lastig om daarmee om te gaan. Uiteindelijk komt de ontspanning wel weer, maar dan is mijn proef alweer voorbij. En baan verkennen kan ook niet altijd..
Hoe ga jij daarmee om?

Wat een water ook bij jullie! Niet normaal. Gelukkig is jouwe ook wel chill ermee zo te zien.
Nero en ik belanden laatst in de sloot, ik dacht dat het een ruiterpad was maar het was dus een sloot. We zagen allebei het verschil niet hahahah. Hij stond echt tot aan zijn buik in het water. We stonden allebei echt heel beduusd te kijken van oeps dit was toch wat dieper _O-

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:17

Oh wat een water bij jullie Keeyzie :')
Inmiddels wel diploma zeepaard rijker denk ik zo.

We zijn inmiddels wel een vage diagnose rijker, vaag als in, ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet en de dierenartsen ook niet.

In al hun werkzame jaren hebben ze dit nog nooit gezien.

Vorig jaar 2x bij een kliniek in België geweest, onvolledige of zeg gerust maar onjuiste diagnose. Ondanks dat mijn onderbuik gevoel daar werd weggeveegd van de tafel, was dat gevoel wel volledig juist.

Nu bij de Lingehoeve onderzoeken gehad. Eerste bezoek was eigenlijk wat we al hadden gehad, dus klinisch beeld, röntgen en echo.
Op een ontsteking in het hoef gewricht alles piekfijn in orde.

CT scan ingepland voor zijn hoef.
Het idee was dat er iets loos was in het gewricht, dus banden en/of kraakbeen, mogelijk dermate stuk dat het onherstelbaar is.
Omdat in de tijd van België de ontsteking in beide voeten zat (nu niet) gevraagd of ze niet alleen links, maar ook rechts mee willen nemen.
Met de CT scan maken ze eigenlijk 2 scans, 1 van het gewricht, duurt het langst en daarna 1 van de vaten. Omdat er een aanname is gedaan dat het in gewricht zat en hij al redelijk lang onder narcose was, was van het rechtervoetje alleen het gewricht op de scan gezet.
Bij het analyseren kwam er echter een heel ander beeld naar voren.
Hij mist een tussenschotje/membraam tussen zijn hoefgewricht, hoefkatrolslijmbeurs en sesamschede - een afwijking die ze samen in al hun jaren nog nooit eerder hebben gezien.
Deze afwijking zit zowel links als rechts.

Daarnaast heeft hij een verminderde doorbloeding aan de voorkant van de hoef - dit is niet iets waar ze vanuit gingen en hier waren enkel beelden van de linkervoet.

Door de uitzonderlijke aandoening hebben ze hem een weekje gehouden en is hij een 2e x onder de CT geweest voor enkel het vaat gedeelte. Ze wilde namelijk weten of er bij herhaling nog steeds verminderde doorbloeding zat, of dat het een toevalstreffer was.

Bij de 2e CT is naar voren gekomen dat de verminderde doorbloeding op beide voeten aanwezig is, links meer dan rechts.

Er is echter geen aanleiding te vinden waarom deze doorbloeding minder is, vaten zijn tip top, doorbloeding verder in been en voet zijn gewoon helemaal prima. Toe en afvoer werken goed, geen symptomen van (winter) bevangenheid, geen kanteling etc etc etc.

Ook dit is schijnbaar nog niet eerder gezien.

De verminderde doorbloeding zorgt wel voor pijn en mogelijk ook voor de ontsteking in het hoefgewricht, maar het blijft gissen.

Ze zijn nu het een en ander aan het proberen om te kijken of het werkt, maar niemand weet het, want niemand kent het.

Nu staan we op bloedverdunners, vaat verwijders om door het hele lichaam extra impuls te geven voor de doorbloeding zodat het hopelijk helemaal doordruist tot de voorzijde van de hoef.
Staat hij op speciaal beslag met plaatje, met speciaal foam die daar ook wederom de doorbloeding zou moeten activeren.
En krijgt hij Irap ingespoten in het hoefgewricht (als ik het goed zeg). De cortisone zorgt namelijk juist voor een verminderde doorbloeding en heeft mogelijk het setje van verslechteren gegeven toen we in België waren en ze dit wel hebben ingespoten in beide voeten, maar dit is gis werk. Mogelijk was hij anders ook verslechterd, niemand kan het vertellen.

Over 6 weken terug, dan gaan we bekijken of het iets aan het doen is of niet.
Als het niets, of niet genoeg heeft gedaan, dan kunnen ze ook niks anders bedenken wat mogelijk wel zou helpen en dan is het gewoon einde oefening, want hij heeft wel pijn.

Ze verwachten dat als het weer goed komt, dat het goed blijft gaan. Er zou geen reden zijn tot een terug val, dat is in ieder geval niet wat ze terug zien bij andere hoef aandoendingen. Dat zou betekenen dat we ook weer kunnen rijden en gewoon weer leuke dingen kunnen doen zeg maar.

Hij was wel echt super blij om weer thuis te zijn. In de nacht staat hij apart met 4 andere paarden, de rest blijft in de kudde. Vorige keer was hij niet happy toen we in de avond aankwamen en ik hem in stal had gezet, toen eerst even apart in de paddock omdat ik dacht dat hij wilde rollen. Maar hij moest even stoom afblazen in de kudde, daarna ging hij weer lekker mee naar binnen.
Deze x ervoor gekozen om hem meteen weer de kudde in te zetten.
Man man man, wat een onthaal.... spelen, rennen :'), okay, niet helemaal wenselijk.... maar was ook snel weer voorbij. Hij voelt zich in ieder geval goed genoeg om te kunnen spelen, dat is fijn!

Ik hoop dat de regen volgende week mee valt, het foam mag namelijk niet te lang nat zijn. Onze bodem is meestal wel weer snel droog, maar verzadiging in de bodem is aardig hoog..... zucht... Nederland haha

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:08

Tristan sterkte met de maagzweren!

keeyzie volgens mij kunnen botcystes niet vanzelf weer vullen. Het kan ook goed dat ze hem haar hele leven al heeft en dat er door omstandigheden toen pijn op kwam. Ik heb het ontdekt na een peesblessure die wel over was, maar waar ze kreupel bij bleef. Maar ik had haar al als weidepaard gebombardeerd dus alles wat nog kan, maakt me heel gelukkig :D
En wat een water zeg :wow:

Hahahaha Autumn, oeps! Was vast geen lekker badje :')

Kelly wat lastig, zo'n diagnose waarvan je niet weet wat je er mee moet... Als het goed is vanaf morgen wel beter weer, dus dat is voor jullie extra positief!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:22

Jullie gaan zo snel opeens! Ik zal binnenkort even alles lezen en op iedereen reageren.

Fuego doet het gelukkig weer goed, dit weekend lekker even een uurtje op de wei gestaan <3 Nu helaas weer in de modder :+

Knappe kerel <3

Afbeelding

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:30

Hij ziet er goed uit Tarzan! Wat een blub zeg. Nog steeds heel blij met onze droge paddocks O:)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:44

@Tarzan, wat fijn dat hij even heeft kunnen genieten!

@Maartje, kan ik wel geloven, als je zo'n diagnose kreeg, ben je blij met alles wat wel nog kan!

@Kelly, oef wat heftig zeg .. Ik hoop in ieder geval dat je snel wat wijzer wordt, want dat niet weten is vooral erg vermoeiend hé.

@Keeyzie, wat leuk om je ook nog eens te horen! Fijn dat jullie zo goed gaan :D Klink inderdaad wel als een lastig evenwicht! Ben benieuwd naar foto's van Morena!

@Autumn, haha dat verhaal van de sloot, wat heerlijk dat hij er zo nuchter onder blijft ook :')

pff, hier toch nog lastig ... wandelingetje zondag ging best goed, wel heel scheef in draf en galop met momenten, maar ik dacht "ok, hier werken we aan"
Vandaag weer een stukje in de bak gereden en pff, weer niet vooruit te krijgen in draf, ze springt zelfs nog liever aan in galop dan meer te gaan doordraven. Galop links was dan nog ok, galop rechts in die bochten echt héél moeilijk, valt ze echt in elke bocht er (bijna) uit. Toch terug even afgestapt en aan de longe genomen, in stap zet ze gewoon mooi onder, daar is eigenlijk niets te zien, maar in draf blijft ze toch een beetje korter lopen met dat rechtsachter, of dat is toch wat ik zie...

Heb nu eerst nog eens een afspraak gevraagd bij de zadelpasser, was zowieso nog eens nodig, dus wie weet heeft een scheef zadel ook wel een flinke invloed ... maar aangezien de ostheopaat niets kan vinden, weet ik niet goed waar ik het nu verder moet gaan zoeken ... Meteen rug (en evt benen opnieuw) op de foto?

Nu, ik ga mijn paard geen enkele zorg of checkup ontzeggen als ze die nodig heeft, daar heb ik een spaarpotje voor opzij staan ... maar wil ook wel doordacht te werk gaan, we beginnen deze maand met de bouw van ons huis, dus moet opletten dat ik ook niet zomaar geld aan onderzoeken ga beginnen buiten gooien.
Iemand hier nog tips/ideeën waar beginnen met zoeken?

Een ander deel van mij zegt:" train mss heel rustig door, misschien is het gewoon een gebrek aan spieren/kracht na die periode dat ze vast zat?"

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:11

@Jenara, na 1.5 jaar is dit al meer duidelijkheid dan dat we hadden, gelukkig. Maar die 6 weken mogen wel snel voorbij zijn ja.

Ik zou niet meteen aan foto's denken.
Eerst klinisch onderzoek op de kliniek. Aan de DA thuis heb ik echt helemaal niets gehad eerlijk gezegd, maar dat is voor iedereen anders.

Doet ze een beetje hupsen met galloperen? Dat kan namelijk duiden op problemen met SI.

Maar er zijn zo veel dingen waaruit dit probleem voort kan komen.
Als je twijfels hebt over je zadel zou ik sowieso niet meer opstappen voordat dat is opgelost.

Je kan kijken hoe ze reageert zonder zadel. Voor mij was dat de eerst bevestiging dat het niet aan het zadel lag.

Het korter lopen duidt op ongemak in ieder geval.
Als je niet naar de DA wilt kan je ook kijken wat een rust periode doet. Wellicht dan ondersteunen met een goede cranio sacraal.

Als je wel klinisch onderzoek laat doen.
Dierenarts zal beter kunnen beoordelen waar uit het ongemak komt. En dan stap voor stap bespreken wat vervolgstappen in het onderzoek zijn. Daarbij worden ook steeds de kosten besproken.

Is het duidelijk waar het vandaan komt, dan kom je uit op een foto of echo.
Of ze geven aan dat vervolg onderzoek verder niet noodzakelijk is.

Hebben ze geen idee, dan kom je uit op een scinti en heb je een heel ander kosten plaatje.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:41

Kruipt even onder de meeleessteen vandaan..

Kelly wat een verhaal, hoop dat hijopknapt.

Zo is er bij mijn PRE tijdens de maagscopie een afwijking in zijn slokdarm gevonden. Hij heeft er een soort anemoon, zo'n plantje waar nemo in leeft, zitten. Deze beelden zijn doorgestuurd naar Utrecht, die wten niet wat het is. Ook zijn de beelden naar de USA gestuurd ook deze weten niet wat het is. Rare paarden die PRE's

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:52

Sterkte Kelly en Jenara!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:53

Jeetje KellyR, wat een verhaal. Fijn dat je nu wel het idee hebt dat je met de juiste mensen aan de slag bent gegaan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:54

Jenara, volgens mij had ik het ergens al gezegd hoor maar vergeet ook de hals niet mee te nemen. Stalgenootje haar merrie liep ook niet door, na een klein sprongetje viel ze bijna in stap zeg maar. Dat was dus een halsontsteking.

Alenthe, wat heftig zeg. Wat zal je in onzekerheid zitten! Hebben ze een vermoeden wat het is?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:49

Alenthe05 schreef:

Zo is er bij mijn PRE tijdens de maagscopie een afwijking in zijn slokdarm gevonden. Hij heeft er een soort anemoon, zo'n plantje waar nemo in leeft, zitten. Deze beelden zijn doorgestuurd naar Utrecht, die wten niet wat het is. Ook zijn de beelden naar de USA gestuurd ook deze weten niet wat het is. Rare paarden die PRE's

Jouw verhaal klinkt niet heel veel beter.

Hebben ze wel een idee of het goed- of kwaadaardig is?
Hoe zijn jullie bij het idee gekomen om een maagscopie te maken? Wat was de aanleiding?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:49

Wat gaan jullie ineens hard!

Dankje Keeyzie, lastig die balans tussen de aan en ontspanning. Wellicht wordt dat beter met meer km's maken? Aquatraining buiten is vast wel goed voor zijn koppie. :D

Jenara, ik zou denken aan SI gewricht, knie en hals kan uiteraard ook. Als rug en benen eerder goed waren op de foto dan zou ik het eerst ergens anders zoeken. Ze kunnen ook korter lopen door scheefheid aan 1 kant maar daar moet dan wel doorheen te werken zijn/ als je er fanatiek mee aan de slag gaat moet het beter worden en niet slechter. Dan klopt er iets niet.

Ik hoop dat ze het kunnen oplossen Kelly, apart probleem.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:23

KellyR schreef:
Alenthe05 schreef:

Jouw verhaal klinkt niet heel veel beter.

Hebben ze wel een idee of het goed- of kwaadaardig is?
Hoe zijn jullie bij het idee gekomen om een maagscopie te maken? Wat was de aanleiding?

Hij had maagklachten, bleek acheraf horzellarven te zijn. Volgens de DA heeft hij er geen last van. Het is alleen een afwijking wat ze nog nooit hebben gezien en ook niet weten wat ze ermee moeten. Dus tot zo ver afwachten....

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:25

Wel fijn dat de aanleiding bekend is van zijn klachten.
Mogelijk heeft hij hier verder dan geen last van, ik duim mee.

Gisteren nog een discussie met mijn instructrice over Cas.
In de kliniek is gezegd dat hij duidelijk erg veel pijn heeft in zijn voet en dat niet behandelen geen keuze is.
Maar wat dus zo raar is, hij loopt echt bar en bar slecht. Maar hij is echt zoooooo vrolijk.
Hij is bijna continu aan het spelen(inclusief rennen), heeft praatjes, is zichzelf.
Hoe kan het dat een paard wat pijn heeft zo vrolijk is?

Ergens denk ik dat hij niet zal verbeteren - ik hoop dat ik er naast zit - als alles wat we nu doen niet helpt is er niets dat zal helpen en ik dacht dat de keuze voor mij dan ook vrij klaar was.
En omdat ik zelf het vermoeden heb dat het niet gaat verbeteren is het wel een actieve vraag.
Wat doe je met een paard wat vrolijk is, maar wel duidelijk pijn heeft en niet normaal kan bewegen?

Ik weet dat jullie het antwoord niet hebben. Mogelijk wel eens in een soortgelijke situatie gezeten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 18:34

Ja lastig..no feet, no horse. Maar.. kan hij nog paard waardig functioneren als weide maatje? Pijn is er in vele gradaties. Paarden met enorme pijn leren vaak in zichzelf en spelen echt niet meer..

Ook de hele tijd rennen met pijn..mijn ervaring is dat als ze echt hele erge pijn hebben dat ze dan niet veel meer bewegen..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 18:48

Knappe nieuwe spanjaarden! Grappig dat velen een valk hebben!
Elisa, ik krijg toch steeds meer het idee dat die van jou bruin dun is hoor!
Wat fijn Maartje dat je weer opbouwend bent met Elevada!
Balou, ik zag je nieuwe knapperd ergens voorbij komen, echt waauw gaaf dier!!
Flubberboot, knap is die van jou, fijn dat het zadel weer goed ligt en jullie op de goede weg zijn!
Tristan, beterschap voor Belle :(:)
Heerlijk die filmpjes van jou Keeyzie :D
KellyR, sterkte, wat een verhaal zeg!
Autumnn, yep helaas vreselijke grond hier, maar niks aan te doen helaas, ze kunnen gewoon droog staan hoor maar hij stond op de uitkijk en ik op de mesthoop :')
Lastig jenara!
Jeetje wat een rare en lastige diagnose Alenthe05, inderdaad rare paarden :')
Lastige vraag Kelly, maar Fuego loopt inmiddels ook al 1.5 jaar langer rond dan gedacht, elke keer dat ik denk ik moet hem laten gaan krabbelt hij weer op en zie ik de levenslust weer, dus ik kan je helaas niet verder helpen in die keuze :(:)

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:30

Afbeelding

Ik kom ook even aankloppen! Ik heb een 5 (bijna 6) jarige Sorraia x Lusitano kruising, bay dun. We zijn haar nu rustig aan aan het inrijden.

Tarzan, met je eens wat betreft het paard van Elisa, ik durf er wel op te wedden dat zij ook een bay dun is en niet een valk (evt + nd1). :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:17

Oh Balou, nou moest ik op zoek naar de foto’s… wat een knappie <3
Plaats je de foto’s hier ook nog?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:16

Ghazella schreef:
[ [url=m/vuPaih.webp]Afbeelding[/url] ]

Ik kom ook even aankloppen! Ik heb een 5 (bijna 6) jarige Sorraia x Lusitano kruising, bay dun. We zijn haar nu rustig aan aan het inrijden.

Tarzan, met je eens wat betreft het paard van Elisa, ik durf er wel op te wedden dat zij ook een bay dun is en niet een valk (evt + nd1). :)

Welkom!

Zou die van mij dan dezelfde kleur hebben als de jouwe? Want ze is wel beduidend lichter. Hoofd is momenteel wel donkerder geworden. Ik heb geen verstand van kleurtjes. :D