[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iEmmaaa

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:26

Pff wat een lastige situatie. Ik vrees dat ik je daar niet zo mee zou kunnen helpen, ik zou niet weten wat ik zou moeten doen :(

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:50

zo hee dat is echt lastig. Ik denk dat als het slagingspercentage hoog is dat ik het wel waard zou vinden maar het is echt heel lastig dus ik zou het denk ik ook niet weten. :(

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:33

Heerlijk Nynke, je paard zo zien genieten!

Ah lieve Alpha. Staat hij nu de hele dag op stal? Is er geen paddock of aparte wei?

Maanlicht valt me niets tegen zo zonder sokken!
Leuk paard!

Siebert zonder ballen :(:)
Gaat het herstel goed?

Droversrun, echt geen idee. Sterkte!!

Ik heb gisteren Koen z'n baard weg geknipt :') zat steeds per ongeluk aan die haren te trekken met het hoofdstel vast maken

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:36

Hahah klinkt heeel bekend :+
Ik haal regelmatig baardje weg met scheerapparaat, en werk de uitstekende haren op de benen dan ook meteen bij. De oren mag ik niet aan komen met een scheerapparaat, iemand enig idee hoe ik daar toch een gewoonte van kan maken bij haar? :Y) Want met een schaar kan ik echt niet overweg haha, het gaat ook alleen om uitstekende puntjes weg te halen en niet oren helemaal uitscheren.

Deze temperatuurwisselingen he.. word er stapelgek van :+
Heb haar gisteren maar weer 0 gram op gedaan, ze stond onder 100 maar ze stond gewoon te zweten. Ben eigenlijk niet zo van weer terug gaan naar 0 maar als ze staat te zweten is dat voor haar absoluut ook niet fijn.
Ademde ook snel, dus wel even in de gaten houden maar hoop dat ze onder de 0 gram gewoon fijn aan voelt.
Weet echt niet wat ik ermee aan moet, het wordt nu opeens weer warmer en dan is t volgende week opeens Siberië 2.0 %)

Overigens hoest ze af en toe ook geel slijm uit haar mond, en icm dat zweten (wat ze eerder niet deed met 100 gram) en snel ademen heb ik toch besloten om haar wat langer rust te gunnen en ben ik gisteren nog niet opgestapt.
Wel doe ik een beetje stappen en draven aan het halster aan de longeerlijn, ze beweegt wel veel losser dus dat is fijn :j

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:48

Lastig he. Koen staat nu onder 100 grams, volgende week 200 denk ik

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:31

Ja ben heel benieuwd hoe het volgende week is.
Heb je een foto van hem? :D Ben wel benieuwd!

Denk dat Wikje gewoon een beetje verkouden is ofzo, in rust ademt ze ook wat sneller dan gewoonlijk.
Het is niet dat ze loopt te pompen en ze lijkt het ook niet benauwd te hebben maar ik ga vandaag voor de zekerheid wel even temperatuur opmeten en kijken hoe ze onder de 0 grams is.
Zou leuk zijn als t vandaag weer wat beter is :=

Hoor wel vaker dat paarden die voor t eerst echt gemasseerd worden een beetje verkouden achtig worden, die mevrouw zei ook dat er ook paarden zijn die koliekerig worden dus t is altijd een beetje in de gaten houden.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:49

Hoezo ben je niet van terug over gaan naar 0 grams?
Als het warmer is, trek je toch ook een dunnere jas aan? :?

Mag je niet aan de oren komen met scheren? Uberhaupt niet aan dr oren komen of alleen met scheerapparaat met geluid?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:39

Ja, daarom heb ik t ook gedaan :)

Ik mag wel aan de oren komen, heb t wel geprobeerd met schaar en dat vindt ze eigenlijk wel prima.
Dus dat is niet het probleem lijkt me, denk dat ze t geluid gek vind.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:57

Alpha staat nu even alleen in de stal idd. Niet ideaal maar het is even niet anders. Alle weides die we hebben kan hij klasien zien, dus dat is niet handig. Maar we gaan hem morgen proberen te koppelen aan zijn nieuwe vriendje en dan kan hij straks hopelijk alvast een halve dag naar buiten. Dan zetten we klasien sochtends buiten en Alpha s'middags.
Als alles dan straks weer helemaal rustig is kan hij gewoon lekker de hele dag met zijn vriendje in de wei lopen :).

Hier gaat bijna iedere twee de tondeuse over Klasiens baard. Weg ermee :') ze staat nu onder een 100 grams staldeken met een 0 grams regendeken er overheen als ze buiten is. Ze heeft nu nog niet veel wintervacht dus hoop dat ik het scheren zo lang mogelijk kan uitstellen.

Volgende week wil ik voor het eerst met haar gaan rijden sinds haar zwangerschapsverlof :).

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:31

Pff vandaag weer naar de kliniek met Famke voor een nieuwe echo van haar pees... Ben zenuwachtig en hoop zo dat het beter is! Anders moet ze misschien geopereerd worden :( Maar goed, hopen op het beste!

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:41

Koen <3 ik heb weinig foto's met mezelf haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:42

Celine_Famke schreef:
Pff vandaag weer naar de kliniek met Famke voor een nieuwe echo van haar pees... Ben zenuwachtig en hoop zo dat het beter is! Anders moet ze misschien geopereerd worden :( Maar goed, hopen op het beste!

Succes! Ik duim voor jullie!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:02

Succes Celine_Famke!

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:14

ik scheer ook altijd hanne dr baard en dr oren mag ik met een schaar en scheermachine niet aankomen alhoewel het me wel lukt als ik het sneaky doe <<) (na het opzadelen zonder dat ik bezig ben geweest met scheren ofzo)

succes celine we zijn aan het duimen!

koen is een knapperd zeg! wat is zijn afstamming?

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:48

MarianneW : het herstel gaat heel goed , zoals de DA had gezegt ging de koker wat dik zijn maar voor de rest voelt hij zich supergoed, loopt te showen zoals altijd :p

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:10

Ff offtopic :):) of misschien wel niet :+
In 2012 hebben we voor Dirk (zie profiel) Sport aangevraagd. Toen is het bijgeschreven op zijn papier. Nu gevenze bij een predicaat ook een certificaat weg. Dus die aangevraagd, ook ontvangen vandaag :):) dus het mooie predicaat gaat aan de muur! :+:

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:13

Succes Celine!

Anneke leuk he! Heb ik voor Klasien ook aangevraagd. Zij had hem een paar jaar geleden ook al gehaald en nu hangt die sinds een paar weken op the wall of Fame in de kantine op stal! (Mijn stalbaas is ook haar fokker en oude eigenaar ;))

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 00:21

Ik heb een vraag aan jullie.
Ik rij dus op een 4 jarige fries en hij is normaal gesproken heel langzaam. Zodra je wat leuke dingen in de bak zet als hindernissen en balken, wil hij echter wel sneller worden. Nou heb 3 keer met hem gesprongen en de eerste keer tikte hij er best veel af, maar logisch dacht ik, want hij heeft het nog nooit gedaan en moet er nog een beetje handigheid in krijgen. Het ging die keer ook steeds beter. De tweede keer deden we eigenlijk spelletjes en ben ik maar 2 keer over de hindernis geweest, maar wel gelijk 2 keer foutloos. Nu had ik vandaag weer springles en het ging weer echt bagger eigenlijk. Hij werd wel heel enthousiast, maar liep op 2 keer na alles omver en er zat ook geen stijgende lijn in. Hij heeft zelfs een hindernis inclusief staanders omgegooid... Zou dit onhandigheid of onoplettendheid kunnen zijn, omdat hij eigenlijk nog maar een puberpaardje is? Zijn concentratieboog is ook nog niet heel groot, maar aangezien hij wel lekker voorwaarts bleef is dat wel een teken dat hij het leuk vond.
Wij springen overigens niet hoger dan 30 cm en vaste cavalettis heb ik bewust over geslagen omdat ik dan bang ben dat hij zich nog een keer bezeerd... Zijn coordinatie is sowieso nog niet echt top, maar vandaag was het wel echt heel slecht. Balken draven heeft hij steeds minder moeite mee, ondanks dat hij dit in het begin ook lastig vond.
Ik ben heel erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, want ik weet dat friezen over het algemeen niet de beste springers zijn, maar op 30 cm alles omgooien heb ik nog nooit gezien eigenlijk.

Edit: Het springen doe ik vooral omdat hij het leuk vind en hij normaal niet zo het plezier van het rijden kan vasthouden. Hij vind het dan 10 minuten helemaal leuk en daarna gaat hij gewoon stil staan en krijgen we hem niet zo makkelijk meer vooruit :+ . Als we spelletjes of wedstrijdjes doen of springen kan hij het wel een uur volhouden.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:43

Mijn fries gooide de hele hindernis om omdat hij het verschrikkelijk vindt.

Ik vind het moeilijk oordelen waarom hij langzaam is met dressuur rijden. Dit kunnen streken zijn, hij kan het echt niet leuk vinden, medisch...?!
Wat zegt een goede (!!) instructeur?

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:20

Lastig om te zeggen... een goede instructeur zoals Anneke zegt Zou ik zeker aanraden.
Friezen zijn van nature geen top springers. Er zitten zeker bij die een sprong kunnen maken (of heel goed kunnen springen) maar sommige hebben die aanleg ook niet.
Misschien rustig laten wennen aan balkjes draven en een keer los laten springen kijken hoe hij het dan doet. Qua balans en de leeftijd is het misschien helemaal niet gek dat hij het (nog)niet kan of heel moeilijk vindt.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:26

Annekeee schreef:
Mijn fries gooide de hele hindernis om omdat hij het verschrikkelijk vindt.

Maar dat is het nou juist. Als we een hindernis neerzetten is het oortjes erop en gaan. Daarom dacht ik van ziet hij het misschien niet goed of heeft hij het gewoon niet door hoe het werkt en vind hij het juist mooi om alles om te gooien. (Hij is wel echt een sloper. Als hij alleen op stal staat overleeft de voeremmer het meestal niet. Dan moet er echt iemand bij blijven. Krukjes kunnen ook niet heel blijven, ook al sta ik er gewoon op ofzo dan gaat hij er ook ineens op staan en dan breekt ie.)

Ik heb opzich een goede instructrice en die zegt ook dat hij 1 de beenhulp nog niet helemaal correct begrijpt. Als je lichte druk geeft doet hij prima wat je vraagt, maar zodra hij stil staat en hij wil niet meer en ik word gelijkmatig wat strenger kijkt hij ook heel warrig gaat hij bijvoorbeeld achteruit, omdat hij supersnel even is ingereden omdat hij verder heel braaf is. Ik denk dat dat allemaal iets te snel is gebeurd en het is ook niet helemaal goed gebeurd, daardoor haalt hij dingen soms door elkaar. Dus nu de taak aan mij. Gelukkig heb ik echt een goede instructrice die zelf ook al heel wat paarden heeft opgeleid.
En 2 hij is best wel flegmatiek van aard. Als er andere paarden gaan gaat hij wel, maar als hij alleen moet en alle andere paarden in de bak staan stil kan ik het wel vergeten.

Maar nogmaals het gaat mij vooral om het springen. Dat langzame en dat stilstaan gaat langzaamaan wel beter, dat heeft gewoon nog even tijd nodig.

@Pien1989: Ja ik dacht zelf al aan balans, maar dan is het gek dat er de eerste keer zo'n stijgende lijn in zat en de tweede keer eigenlijk helemaal goed ging en de derde keer weer heel slecht eigenlijk. We zijn ook al veel aan het balkjes draven, wat zoals ik al eerder zei nu helemaal goed gaat. In wezen hoeft hij bij zo'n lage hindernis niet veel meer te doen.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:45

Lastig zeg!
Inderdaad, ik ken ook een Fries die t heel leuk vindt, maar t gewoon echt niet kan en daarom alles omgooit.
Verder zou ik t eigenlijk niet weten.
Mijn merrie vindt het helemaal leuk, alleen ze kon t eerst niet heel goed. Ze gooide nou ook weer niet alles eraf maar het is wel steeds beter geworden en krijgt wel een redelijke techniek voor een Fries :P
Hoop dat je eruit komt!

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:02

Ik heb in het begin al eens wat foto's hier geplaatst van onze fries Peter.
Hij stond tot een maand geleden in de opfok. Heb hem vorige maand laten beleren/zadelmak/voor de kar, wel bijna elke dag geweest. Laatste 2 weken zelf ook al gereden, Vanmiddag komt hij weer thuis *\o/*
Hij krijgt eerst een paar weekjes rust en dan wat rustig grondwerken enzo.
Ben erg blij met hem. Is een heel fijn paard. Maar een rustig fries karakter niet dus, haha.
Op de stal waar hij beleerd is zei de stalruiter, t is een fries met een kwpn karakter.
Afbeelding

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:09

ak145461 als hij achterwaarts gaat zonder hulp, duidt dat vaak op verzet of angst.

Maar wat je zegt, misschien snapt hij het allemaal niet, waarom ga je dan springen :o als hij jouw basis hulpen niet begrijpt? Ik snap dat je zegt voor de afleiding maar ik denk dat het niet helemaal fair naar het paard is, omdat hij jouw basis hulpen niet begrijpt.
Ga je wel eens het bos in? Loopt hij dan wel door? Sommige jonge paarden missen nog het balans en als ze dan in een "afgestompte" bak moeten lopen, voelen ze zicht "opgesloten". Dus welllicht durft hij nog niet. Omdat het inrijden allemaal snel is gegaan.
Hoe lang is hij zadelmak?
Weetje ik vind het ook moeilijk oordelen he, via internet. Bedoel, ken het paard niet, weet niet hoe die loopt?! En weet ook niet hoe jij als ruiter er op zit. Misschien doe jij als ruiter iets onbewust verkeerd.
Geen verwijten hoor probeer je te helpen, en een andere kijk te geven. :)

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:08

Ak145461 ik kan je niet helpen sorry :(

Welkom maximosa! Ik denk dat wij elkaar de hand kunnen schudden mijn Friese zit ook zo in elkaar :')