CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timmyturner

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:04

Precies hetzelfde hier, lijkt wel of ze niet meer weggaan ;(
Vandaag hem meegenomen naar het strand, lekker door de zee gelopen, hopen dat ze nu weg zijn en niet meer terugkomen. Ook weer zwavelbloem in huis (werkt toch het beste) GreenXL en andere middelen werken helaas niet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:08

Vliegen zijn ook wel heel hardnekkig hoor, ik had mijn merrie ook weer met prutogen staan. Heeft ze de hele zomer niet gehad, krijgt ze alleen als vliegen echt vervelend zijn.

Sterker nog, ze had zelfs maden in haar straal vanochtend :oo Hoefsmid vond ze. Heeft niets met onderhoud of hygiëne te maken, ze had een zachter plekje in haar straal (hoort ook bij het jaargetijde) en daar zaten er een paar in. Kan al in een tijdsbestek van een paar uur. Hoef bekapt en straal bijgewerkt, en nou is alles weer keurig. Maar je staat wel te kijken :=

Grote ruin gaat heel goed met z'n CPL, oude merrie had wel wat last van mijt. Is weer weg na 2x Frontline, ze heeft nog wel flink rasp in haar sokken voor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:11

Hier vorige week ook weer maden..
Zaterdag gewassen met teatree shampoo en behandeld met sebacil, en tot nu toe lijkt alles weer schoon en dicht :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:18

Balen voor jullie, maar vind het zelf wel fijn om te horen dat het 'overal' is. Stomme kl0tebeesten.

Morgen naar strand, goed weken en badderen en spoelen en daarna gaan z'n sokken er weer af.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:43

Jaan81 schreef:
Balen voor jullie, maar vind het zelf wel fijn om te horen dat het 'overal' is. Stomme kl0tebeesten.

Morgen naar strand, goed weken en badderen en spoelen en daarna gaan z'n sokken er weer af.

Mijn merrie is er inmiddels niet meer. Maar ik herken je opmerking wel. Ik heb heel lang gedacht dat ik de enige was met dat probleem, je hoorde er nooit iemand over.

Heel veel sterkte allemaal dames. Ik weet hoe jullie je voelen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:46

Pootjes weerond geschoren.

19 september:
Afbeelding
Afbeelding
14 oktober:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Linksachter 7 sept:
Afbeelding
En 19 sept:

Afbeelding

MrCheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:07

Jaan veel succes toegewenst. Het ziet er in ieder geval dicht uit. Ik kende de ziekte niet en de eerste hit die ik kreeg op het internet was een praktijk met lymfe massage. Misschien helpt het jullie.

Er zijn natuurlijk tig artsen, praktijken en medicijnmakers die hier weer aan verdienen. Is deze ziekte uit te bannen of in ieder geval te minderen door gericht fokbeleid? Als het overdraagbaar is en een test geeft uitsluitsel dan lijkt het me beter te stoppen met CPL positieve dieren te fokken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:41

Ik ben wel benieuwd wat jullie hier van denken. Zag ik vanmorgen ineens bij mijn fjord. Komt het daar ook voor? Ik zal maandag de DA er eens naar laten kijken, maar vind t wel raar. Het is niet wrm ofzo. Maar kan ook niet met zekerheid zeggen of ze er nou last van heeft, of niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:28

Hoe is jullie ervaring met het smeren van sudocreme op de rimpels/kootholtes?

Heb een 9 jarige fries met Cpl helaas.. dus herkenbaar met rimpels in de kootholtes vaak dikke benen en gevoelig voor mijt.

Naast het wassen met byemite wil ik ook graag dr wondjes en rimpels behandelen. Mokzalf heeft weinig effect en door het kortscheren lijkt het wat droger te worden. Maar het blijft een eeuwig terug kerend verhaal...

Wat denken jullie voor in de winter.. 24/7 buiten laten ivm de beweging die ze op de wei krijgt of s'nachts op stal en overdag paddock?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:56

Fabster, die dingen herken ik wel echt als begin van de CPL. Sorry...

Annem84, ik smeer uiercreme+zwavelpoeder op de ribbels en plooien, maar dat is vooral tegen de vliegen. Kreeg ik hier of in de fb groep als tip, hier geloof ik.
In de winter zou ik m 24/7 buiten laten als je de mogelijkheid hebt. En als ie op stal gaat, zou ik m niet op stro zetten en van tevoren de stalwanden behandelen (tegen de mijt)

Die van mij was gister weer lekker geïrriteerd en drammerig, dus gelijk sokken gaan wassen en de plooien uitgespoten en ja hoor, weer die kl$#@maden :( :'(
Ze zitten gewoon echt in de diepste plooien, niet in de wondjes, maar de net geheelde plekken gaan weer open omdat hij dan met grof geweld loopt te jeuken tegen de maden. Cirkeltje.... -:(-
Dus maar weer in de byemite gezet en zwavel gesmeerd.
M o e d e l o o s . . .

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:05

Volgens mij trekt t bij de fjord nu weg. Heb t met de DA besproken en zei dat t ook van de griepprik kon komen. Haar vacht op haar lijf was ook herl eaar. Dacht al dat t luis was, maar kon niks vinden. Maar dat is nu ook minder. Dus mss valt t toch mee. Hoop ik maar....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de ROS een artikel over het Lymfesysteem en stukje CPL. En dus ook een soort steunkous voor paarden. Of die in knol-maat te krijgen valt, weet ik niet, maar ik wou het toch even delen voor het geval er geïnteresseerden zijn.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:11

Bedankt! Altijd fijn, leesvoer :j
Die kousen zijn er niet in trekpaardmaat. Tenminste, een jaar geleden nog niet. (heb daar wel eens informatie over opgevraagd)

Ik heb gister teatree-olie gekocht. Ik ga kijken of ik dat kan mengen met kokosolie om het daarna op de benen te smeren. Zit alleen te zoeken naar een goede verhouding tussen deze 2. Iemand een idee? De mevrouw van de winkel adviseerde 1 op 5, maar dat was een idee, zoals ze zelf zei, ze weet niet de juiste verhouding, maar raadde me aan het zeker niet te sterk te maken, omdat de huid dan heftig kan reageren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:14

1 op 5, dat klinkt toch behoorlijk sterk. Die teatree olie flesjes zijn vaak maar 10ml, is echt sterk spul. Ik zou eerder richting 1 op 20 of 1 op 50 gaan. Ligt er ook aan hoe dik je het erop wil smeren natuurlijk.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:22

Ik val hier even binnen, vind het een erg interessant onderwerp dus lees al een tijdje mee, maar ik kwam laatst iets tegen wat misschien wel helpt.
Hidez heeft ook kousen die tot maar 4XL gaan, en heb er goede verhalen over gehoord met paarden met CPL. :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:01

8nnemiek schreef:
1 op 5, dat klinkt toch behoorlijk sterk. Die teatree olie flesjes zijn vaak maar 10ml, is echt sterk spul. Ik zou eerder richting 1 op 20 of 1 op 50 gaan. Ligt er ook aan hoe dik je het erop wil smeren natuurlijk.

Dank je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:23

Teatree prikt nogal op wondjes. Dus je mengsel vooraf even op jezelf testen anders denk ik dat je na een paar keer een heel sjaggie paard hebt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 00:04

Zijn er mensen hier die goede ervaringen hebben met steunkousen? En in welke vorm?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 07:51

Ben ik ook wel benieuwd naar Tien :j Ik heb er toen met iemand van zo'n bedrijf over zitten praten, of t niet kan gaan broeien als je t over de sokken heen aan doet. Dat was wel iets om in de gaten te houden dan. Hmmm.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 08:51

Zelf zou ik niet snel voor steunkousen kiezen. Ze moeten echt verdomd goed passen, anders heb je het risico op afknellingen. Zitten ze te los, dan werkt het ook niet. Daarnaast heb je risico op broei, hoe gaat het als ze nat worden etc etc. Ik heb zelf een hele tijd geleden steunkousen aan gehad, en het passen is echt wel een dingetje. En dan nog was het allesbehalve een pretje om ze te dragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:02

Ik doe mijn paard wel eens gewone kousen aan, maar die zijn nauwelijks over de hoeven te krijgen en vervolgens zitten ze om het been gewoon heel los. Echte steunkousen zoals we voor mensen gebruiken is dus bij een paard gewoon niet mogelijk vanwege de brede hoeven. Een steunkous bij een paard zou dus sowieso met klittenband/ritsen of op een andere manier vastgemaakt moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:31

Ja, dat vreesde ik al.
Onze paddock is heel erg droog, maar ze hoeven maar een uurtje in de regen te staan en zo'n kous zal al nat zijn.

Ik merk bij Kim dat het op zich qua wondjes nu meevalt, maar dat haar achterbenen met name behoorlijk dik zijn.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:54

Wie van jullie smeert ook alweer kokosolie op de benen? Hoe doe je dat, eerst verwarmen zodat het vloeibaar wordt en dan smeren?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:16

Ik wil zelf geen steunkousen gaan gebruiken. Ze moeten echt strak zitten om hun werk te kunnen doen en als er dan iets tussen zit als een zandkorrel krijg je gelijk drukkingen en wondjes. En dat wil je juist niet met cpl.

Ik weet niet of het met steunkousen ook zo is, maar bij bandageren met watten om het vocht er uit te persen moeten de benen volledig vrij van wondjes zijn. Heb je wel een zwakker plekje en haal je de bandages er af heb je binnen een kwartier een olifantsbeen. Dat gaat dan ook nooit meer weg. Nogmaals weet ik niet of het met steunkousen ook zo extreem werkt, maar ik durf het niet uit te proberen.

Daarnaast lijkt het me ook erg onprettig voor het paard..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:24

Ze zetten die steunkousen juist ook in bij CPL. Nou weet ik er verder ook niet veel vanaf, maar het lijkt me dan raar als er zulke extreme reacties van komen. Aan de andere kant; als het juist ingezet wordt bij CPL, waarom hebben ze die dingen dan niet in trekpaardmaat. Daar komt CPL toch veel voor.