Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:42

Ah klinkt als een heerlijk paardje! Geniet ervan ( beetje jaloers hier }:) )

esmmar

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:54

Je maakt echt reclame voor het ras. Geweldig zoals je jouw ervaringen op dit topic beschreven hebt. Hier krijgen andere paardenliefhebbers moed van om verder te kijken dan hun eigen kikkerlandje.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:11

Hoe gaat het met die andere die jullie daar ook hebben gekocht? Of mis ik een topic? :o?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:00

Met Dennis gaat het goed. Hij wordt voornamelijk door mijn man gereden, dus geen hele bosverhalen van mij, behalve dat hij niet echt onder de indruk is van alles. En hij doet schijnbaar zijn arabierenbloed eer aan qua acceleratie en snelheid in galop.

Ik heb uiteraard wel op hem gereden om even te voelen hoe hij is. En dat was uiteraard heerlijk, hij is super aan de hulpen en werk willend. Je merkt bij hem dat hij al wat meer gezien heeft dan Santi en wat rustiger (volwassener?) van geest is. Het is verder nog even fijn-tunen qua hulpen en binnenkort gaan we met de schriktraining beginnen.

We waren even bang dat we een lastige met hem zouden hebben in de kudde. Hij is niet zo heel lang geleden geruind en was flink aan het patsen. Maar heeft nog niet 1 hoef opgetild bij onze Alfa. Hij wilde volgensmij wel een krachtmeting houden, maar was een beetje overdonderd door het “ga maar lekker daar spelen, ik ben niet onder de indruk en snuffel liever aan dit stukje zand”-attitude.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:18

Heerlijk om lezen dat jullie 2 zo'n fijne paarden gevonden hebben !

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:32

En vandaag heb ik weer een kleine update. We hebben gisteravond alvast wat schriktraining gedaan. Zo hebben we een witte doek om zijn oren geslagen (keek hij niet naar om) met een grote vlag gereden (vond hij wel even spannend, die kraken nogal door de verf) en met een revolver geschoten (hij schrok wel, maar was niet bang)

Dus deze schriktraining heeft hij met vlag en wimpel doorstaan…

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:26

Fijn om te horen!

Ondertussen heb ik hier regelmatig de oude eigenaar van Santi aan de lijn die hem ontzettend mist en vraagt hoe het gaat.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:24

Leuk om de updates te lezen. Fijn dat de paarden zo goed bevallen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:32

Echt fijn dat het zo goed gaat met de paarden :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:06

Lusitana schreef:
Fijn om te horen!

Ondertussen heb ik hier regelmatig de oude eigenaar van Santi aan de lijn die hem ontzettend mist en vraagt hoe het gaat.

Ai, da's ook sneu voor die man :(:)

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:46

Lusitana schreef:
Fijn om te horen!

Ah dat is ook sneu!
Wel fijn om te horen dat hij zoveel om hem gaf!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 18:36

Ja, hij vraagt mij ook vaak hoe het met Santi gaat, erg lief. Hij vertelde dat hij nu een nieuw paardje in training heeft maar dat het nogal wennen is om weer helemaal opniuew te moeten beginnen!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:34

Afgelopen weekend waren we op de Elf Fantasy Fair voor de stichting en mocht Dennis ook mee. Dat had verschillende redenen, het was een mooie gelegenheid om te kijken hoe hij reageerde op een andere omgeving, situatie en daar hadden we ook de mogelijkheid hem even te rijden. Maar voornamelijk omdat ik het niet verstandig vond om Dennis en Santi een weekend alleen te laten (dan moest één van de twee alleen staan, want het botert niet echt tussen die twee). Nu bleef Santi samen met onze Raaf thuis.

Het inladen was wel erg spannend, die arme knol stond echt te trillen op de trailer (totdat Loki en Muis erbij kwamen), het lange transport en gesjouw had hem dus geen goed gedaan. Maar ondanks dat hij het dus eng vond, was hij erg braaf, geen gestijger, getrek of ander rare fratsen, behalve een beetje ezelen en met wat geduld stond hij er zo op!

Hij reageert niet echt op het vreemde terrein. Hij vond het wel niks dat onze paardjes een show gingen lopen (bleven wel binnen gezichtsveld) en dat was de 1e show dus hinniken en wat ijsberen op verschillende tempo’s, maar de 2e show was het al alleen maar kijken. Verder hebben we hem zaterdags nog gereden op ons showveld. Hij liet zich van zijn eigenwijze kant zien, want hij wilde niet bij onze paardjes vandaan, maar de mensen, muziek, façades, rare dingen in het veld boeiden hem niet.

En de terugweg wilde hij even niet de trailer in, maar het trillen was weg… Hij was al een stuk relaxter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:55

Wauw fantastisch, wat een superknollen!!!

Nog even en ik ga over van de volbloed arabier naar Lusitano haha.

Nee hoor, ik was altijd al gek op deze rassen: Arabier, Berber, Lusitano, Andalusier, fjorden en dravers.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:09

Ragdollcat schreef:
Wauw fantastisch, wat een superknollen!!!

Nog even en ik ga over van de volbloed arabier naar Lusitano haha.

Nee hoor, ik was altijd al gek op deze rassen: Arabier, Berber, Lusitano, Andalusier, fjorden en dravers.

Dennis is een lusi-arab he ;) je kunt het ook combineren :P

charmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:25

Weer eens verdwaald op bokt en wat een leuk verhaal om te lezen.
Vroeg me af of je inmiddels shows met hem hebt gedaan? foto's?

Lusitana ook nog actief... ook erg leuk om te zien/lezen, heeft mij toendertijd ook goed geholpen +:)+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:56

Nee, Dennis hebben we nog niet ingezet in shows. Rijtechnisch zijn paard en ruiter af en toe nog miscommunicaties en die moeten eerst weggewerkt worden. Daarnaast moet er ook een vertrouwensband komen tussen paard en ruiter voor dergelijke extreme situaties, dat lukt niet in een paar weken. En tenslotte moet het paard de show wat vaker doorlopen hebben voordat je hem in kan zetten en onze agenda is momenteel zo druk dat er geen tijd is voor extra showtrainingen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:46

Santi mag a.s weekend mee naar een demonstratie maar ook dat is vooral om te wennen. :) Een demonstratie is daarnaast ook "makkelijker" dan een show want in een show kun je je geen fouten veroorloven en in een demo is er wat meer vrijheid. Ik hoop dat hij net zo braaf zal zijn als dennis met Elfia was. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:42

Riddershow schreef:
Maar voornamelijk omdat ik het niet verstandig vond om Dennis en Santi een weekend alleen te laten (dan moest één van de twee alleen staan, want het botert niet echt tussen die twee). Nu bleef Santi samen met onze Raaf thuis.

Ik dacht dat ze juist wel samen konden? :P

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 20:53

Ze leken erg naar elkaar toe te trekken na hun reis samen, maar in de eerste nacht zijn ze op één of andere manier uit de paddocks ontsnapt en bij de andere paarden terechtgekomen, waarna ze vreselijk zijn gaan vechten. Sindsdien houden we ze apart maar ze lopen elkaar ook uit te dagen over het hek heen. Van de week heeft Riddershow nog geprobeerd of ze samen konden met de alfa erbij om de boel rustig te houden, maar ze vlogen elkaar direct weer aan en wederom heel heftig. Niet een beetje schoppen en mopperen maar echt vechten als hengsten, ondanks dat ze beiden dus al geruint zijn.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:17

Wat vreemd....maar misschien zijn ze niet gewend om in een groep te staan? Weten jullie hoe lang geleden ze geruind zijn?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 22:42

Dennis nog niet zo lang, Santi wel langer. Dennis stond op z'n vorige stal met een ander paard samen, Santi al enkele jaren niet maar heeft jaren in een wilde groep gelopen.

Ze staan nu apart van elkaar maar allebei wel met 2 Criollo's erbij en dan gaat goed. Maar zodra ze bij elkaar kunnen zoeken ze het gevecht op... :(

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:09

Dennis is dus nog hengst in zijn hoofd en misschien nog wat hormonen...

Jouw paard kan wellicht nog wat sociale vaardghed vergeten zijn...in een jonge groep heerst ook vaak alleen het recht van de sterkste als ze niet worden opgevoed door oudere leden van de groep..

Als Denns jouw paard aanvalt of domineert en jouw paard dat niet pikt, weet je ook meteen hoe hij in elkaar zit...als hij zich onderwerpt ipv grote mond terug geeft, is er geen gevecht meer...kennelijk wil hij dat niet.

Hebben ze wonden? Of ziet het er gewoon naar uit...Mijn hengst en oudere ruin speelden ook en dat was ook gesteiger en gepluk aan elkaar...maar mijn hengst shet begon ineens flnk te brullen en uit te dagen steigerend en wel naar mijn pre hengst..dat was dus tegen elkaar op steigeren en enorm brullen...dat hield niet op en ik heb ze na een half uur uit elkaar gehaald...de volgende dag begon het weer...de shet wilde mijn pre er onder hebben en dat kan al met een blik zijn die hem niet bevalt...shet is jaar jonger, maar een manneke..nu zijn ze super samen, ook uitdagen hoor, maar speels, wie het snelst de bocht kan nemen...bijtend in elkaars zij en moe gespeelt neus aan neus eten..

Ik heb toen de shet geruind en probleem over...Dennis even niet bij jouw paard laten, wacht maar even een half jaar voor de zekerheid...

Een van de criollos is duidelijk de baas, en dat zal degene zijn waar ze voor op zij stappen..kijk even welke het is..een goede kuddebaas doet het mer een blik of een fronsje, even aanstalten maken ec en niet met brul, gil aanval etc...maar met natuurlijk overwicht.

Ze steeds bij de criollos laten, uiteindlijk zal een van de nieuwe paarden een brutaliteit uit proberen en op zijn plaas gezet worden...dat is goed voor ze ... Ik had 2 hengsten en 2 ruinen samen, dat kon omdat de oude ruin de baas was en die hield alles subtiel stilletjes ordelijk..toen hij dood was kwam er getreiter en een wilde baas zijn....een is nu verkocht, shet geruind en alles nu ok...

Die criollo zal zijn taakje netjes doen,...als je tijd hebt te observeren, is zo mooi en leerzaam....ik kon er uren van genieten.

Heb mijn hengst niet hoeven op te voeden, een klein beetje, maar respect, geduld is hem geleerd door de baas...ik hoefde maar na te doen...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:28

Dennis zijn hengstengedrag valt eigenlijk nogal mee, je zou niet geloven dat hij kort geleden is geruind. Hij staat nu samen met de baas en knorremans (dikke maatjes met de baas) en hij heeft nog geen hoef opgetild (en de baas ook niet, was niet nodig). Het enige vechtgedrag wat hij laat zien is puur op santi gericht, ook de andere criollo’s laat hij met rust (en dat zijn geen leiders).

Santi doet mij letterlijk denken aan een puberaal jongetje. Hij heeft (toen wij weg waren) samen gestaan met de baas en wilde wel de krachmeting aangaan, maar de baas heeft dat gelijk de kop in gedrukt en hem flink op de plek gezet, bij hem zag je het “ja, maar” nog heel lang na-echoen, maar geen schijn van kans. Maar zodra hij 1 cm ruimte ziet wil hij die ook gaan pakken.

Ik heb vooral het idee dat Dennis natuurlijk wel bezig is met rangorde, maar er veel chiller in is, want met alle criollo’s gaat het prima. Maar misschien kan hij gewoon niet tegen pubers of adhd-ertjes.

Bij een gevecht tussen Dennis en Santi, is voornamelijk Santi de gehavende. Het helpt natuurlijk ook niet mee dat Dennis net ff iets groter is. Ze steigeren dan echt tegen elkaar op, maar ik heb Dennis ook als een pitbull aan de hals (zijkant) zien hangen, terwijl Santi wat tegen probeerde te sputteren. De wonden vallen qua diepte op zich ook nog mee, maar Santi zag er wel uit als een mad-max creatie.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:16

Als de criollo baas er bij staat zal hij ook niets ondernemen...dat is juist de clou