Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:26

Qua lengte hoefde hij niet langer. Volgens de vrouw in de winkel zou een maat groter nog ongemakkelijker gaan zitten. Ze had wel een goed verhaal alleen ben ik dat vergeten. :')

Als ik naar de foto's kijk denk ik dat Ello (ik noem hem in gedachte steeds Elmo, van Sesamstraat :D ) wat smaller is dan De Kolonel. Die is echt vierkant. Stalgenootje heeft laatst een uurtje gereden en heeft een week spierpijn gehad van het breed zitten, en haar paard is al best fors.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:34

Haha, tja, ik vind Ello al zo enorm breed, vergeleken met mijn Arabje! En hij is ook wel aardig in omvang toegenomen sinds hij hier hele dagen op het land staat...
En Elmo snap ik ook hoor, het is soms net een muppet :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:34

Ha, ik heb nu de Bucas Big Neck. Vind het nog niet ideaal voor Kiara. Trekt nog steeds iets bij de shouders. Maar het is nog wel de beste uit de rij die ik heb besteld. Hou deze dus nu maar, dan heb ik tenminste iets. Is ook wel een mooie deken. Kiara heeft ook een dik buikje, dus heb bij de Paardendrogist meteen van die extra clipjes bestel, zodat je de buikflap langer kunt maken :). Maar buikflap is vrij aardig uitrekbaar, dus is denk ik niet nodig.

Verder heb ik nog contact met een webshop uit Nederland die ook wel dekens importeert uit UK, voor shires. Die zijn echt breder op de schouders. Maar heb nog niet gehoord of ze het nu kan bestellen voor me. Dat is dan de Epic Classic Combo Fly Sheet.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:41

We hebben de afgelopen weken weer mooi wat ritjes gemaakt!

Meinweg (Roermond)
Afbeelding

Afbeelding

Sint Anthonis (bij ons in de buurt)
Afbeelding

Afbeelding

Laag Soeren (afgelopen weekend)
Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:10

Oh........ Laag Soeren! Ik heb vijf jaar in de buurt daarvan gewoond. Mijn paard stond toen in Laag Soeren. Daar kun je fantastisch rijden! Heerlijk joh. Ga je daar dan met de trailer naar toe voor een dagje?

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:25

Ja, Laag Soeren is bijvoorbeeld bijna 1,5 uur rijden met de trailer. We maken dan een route van 18-20 kilometer. Doen we ongeveer 3 uur over (we stappen veel). Dan laten we de paarden lekker even grazen en rijden weer terug naar huis. Is prima te doen! Lekker om ook eens een andere omgeving te zien.

Dus als jullie ooit zin hebben in een Freiberger rit :) !

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:52

Oh tof joh! Deze zomer is nog te vroeg voor dat soort avonturen voor mij. Maar als De Kolonel het zo goed blijft doen dan zou ik volgende zomer best dit soort dingen moeten kunnen doen. Lijkt me gaaf om weer in Laag Soeren te rijden. :j

Ik moet nog 2 weekjes wachten (en vier grote tentamens tackelen :roll: ) en dan gaan De Kolonel en ik op ponykamp! Op avontuur! :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:21

Wat ga je doen Ir111: Ponykamp?

En wat voor opleiding doe je?

Kiara doet dat super mee op pad. Dapper paard!
Alleen de binnenbak op de nieuwe stal blijft heel eng...... Veel enger dan een bos in Laag Soeren haha.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:38

Ik ga naar : http://www.sporthorsemanshipunited.nl/5day.html

Ik zit in het eerste jaar van mijn (deeltijd)opleiding tot fysiotherapeut. Prima jaar gehad maar afsluitende tentamenblok is even flink pittig.

Hmmm ik rij vaker in de bak dan het bos dus geloof dat ik wel blij ben dat De Kolonel zo braaf is in de bak. :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:26

Wat leuk dat 'ponykamp'! Ik vind Karen Rohlf heel interessant.
Heel veel plezier! Ben benieuwd naar je leerpunten. Dus ik zie een verslag graag tegemoet :)

Fysiotherapie zal wel pittig zijn. Wil je daarna ook iets met paarden gaan doen?

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:07

Wat voor maat hebben jullie voor de dekens?

Ik zou zeker ook niet heel veel groter pakken, want dan worden ze veel te lang voor onze korte Freibergers en dan gaan ze achter juist heel erg trekken, waardoor ze voor strakker komen te liggen. Ik vind het maar lastig hoor, een goede deken te vinden. Maar die Big Neck is tot nu toe de beste. Misschien dat ik ga werken met een gewone elastische singel eromheen ipv de buikflap. Bij Kiara trekt alles snel naar achteren namelijk en dan komt het bij de borst en schouder heel strak te zitten als ze gaat grazen. Misschien dat de singel alles een beetje naar voren kan houden. Kiara is dus duidelijk niet gemaakt voor en deken, blij dat ik ervoor gekozen heb om haar in de winter deken-loos te laten staan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:20

Ik vind vooral Liesbeth erg leuk. Ben heel benieuwd. :) Verslag volgt uiteraard. :))

Zojuist dekens besteld, een Horseware en een Amigo, allebei een 'big neck'. Heb 185 besteld, denk dat dat zelfs aan de lange kant is maar 175 vond ik wel heel erg kort. :+

Pfff, en dan nu weer braaf aan de studie. Moet nog zoveel doen. := Ik ga eerst deze vier jaar maar eens afmaken. Dan zie ik daarna wel of ik nog wat met paarden wil doen. Ik weet het nog niet, mensen vind ik ook heel leuk namelijk.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:35

Welke Horseware heb je besteld dan?
Ik heb de Amigo XL ook geprobeerd. Was geen succes.
Alles van Horeware (Rambo, Amigo) heb ik al geprobeerd. Paste allemaal niet. Terwijl ik dat geweldige dekens vind!
De Bucas Big Neck tot nu toe de beste pasvorm. Maar nog niet helemaal tevreden.

Overigens heb ik voor Kiara een 195!!! Je hebt ook nog tussenmaten van 190. Die was bij Kiara in de Bucas Big Neck eigenlijk nog te klein. Ik zal haar eens opmeten haha. Misschien is ze stiekem wel groter dan 1.58!

Succes met studeren!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:57

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:06

185? Jee wat klein! Ik heb voor Ello 190 inderdaad. Hij zou 1.56 zijn, maar denk eerder 1.58. Voor mijn Arabje van 1.46 heb ik al 1.75.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:08

Hmmm. De deken die ik eerder paste was 180 en die was qua lengte perfect. := Nu ga ik twijfelen jongens. :')

Oh nee, de laptop moest dicht. :roll: zucht...

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:21

Afbeelding
Mijn dame is super blij met haar deken. Gewoon de goedkope van de welkoop /3
Zonder is ze niet happy en de hele dag onrustig.
Hebben de 195cm

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:33

Het is uiteindelijk deze geworden:

https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 721?v=True

Die zat het minst slecht. Gelukkig op dit moment niet nodig maar moest het wel nodig zijn dan heb ik m liggen. Het is een 1.83mtr. Die zit op zich goed maar moet niet langer zijn. De Kolonel is een propje. :+

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:57

Afbeelding

Mijn fribi verandert in een zebra in de zomer!
:D Ik heb dezelfde deken ook voor bij het rijden, want in de bossen zijn die dazen toch echte monsters!

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:09

Beste Bokkers,
Ik ben sinds kort ook gezwicht voor de Freiberger. Het is jammer dat er in NL relatief weinig bekend over het ras is. Ik werd getipt door een Nederlands echtpaar, tijdens mijn vakantie in de Vogezen Fr. Zij hadden ook een aantal jonge Freibergers staan. Dit is trouwens een super leuk ruiter cq. wandelvakantie adres, mits je van rust houdt. Midden in de bossen, slechts 6 uur rijden vanaf Amsterdam. Check: http://www.le-morillon.nl
Maar goed, nog even verder over de mooie/brave Freiberger.
Vanaf dag 1 na mijn kennismaking met de FM, ben ik om. Omdat ik al enige tijd op zoek ben naar een super braaf (koel in het hoofd), robuust en niet te hoog paardje! Dus toen ik begin dit jaar van het Freiberger paard hoorde, was dit een schot in de roos.
Hoe zijn jullie ervaringen met de FM? En met dressuur? Ik heb geen hoge ambities op dit gebied, ik wil straks na de aankoop, lekker samen aan de gang binnen en buiten maar ik zou het wel leuk vinden om te proberen om ooit een proefje te rijden. Ik ben al in contact met de Stal in Olst over mijn toekomstige FM 'droompaard'. En hoe is jullie ervaring met de gezondheid van de Freiberger? Hebben ze ook zwakke plekken? Ik lees namelijk alleen maar positieve berichten! Dat is natuurlijk mooi maar hoor ook graag naar de dingen waar ik straks op moet gaan letten. Ik zag bv. op Internet dat er ook leverfibrose voorkomt bij de FM. (Zie hier een deel, wellicht handig om te lezen):
"nakomelingen & nazaten van een hengst genaamd Wigar, hetgeen bevestigt dat de lever aandoening erfelijk is"
Zijn er ook Bokkers met ervaringen met het direct kopen uit Zwitserland, bv. tijdens de Concours Marche of via een handelsstal in de Jura? Ik ga half augustus naar CM/FM event, gewoon om een keer mee te maken en ik ben niet van plan daar iets te kopen maar ik ben wel benieuwd naar de verhalen van mensen die dat wel hebben gedaan. Zijn er verder nog bruikbare tips over de FM?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:51

Hoi Monica, wat ontzettend leuk dat je ook voor de Freiberger gevallen bent! Ik geloof dat ik 1 van de nieuwste Freiberger eigenaren hier in het topic ben. Sinds april ben ik de trotse eigenaar van Ello, een 5 jarige Freiberger ruin :D
Dat is geheel toevallig gegaan. Ik heb al jaren een gepensioneerde Arabier en begon het rijden toch wel te missen. Wilde alleen niet weer zo'n heethoofd. Nog geen idee wat, maar ook zeker geen koudbloed... Dat was in elk geval in elk geval zo tot ik bij stal Vastenholt kwam in Olst. Zij importeren geregeld 2 Freibergers uit Zwitserland en verkopen die dan. Ik geloof dat veel van de Freibergers uit dit topic daar ook vandaan komen.
Beide Freibergers die ze op dat moment hadden staan vond ik heel erg aanspreken, veel meer dan alle paarden die ik tot dan toe had gezien. Inderdaad cool en nuchter en vooral ook heel erg mensgericht. Verder ook rubuust en sterk en naar mijn weten gezond en geen bekende afwijkingen. Die leverfibrose die jij noemt ben ik dan ook niet mee bekend.
Nu, na bijna 3 maanden ben ik er nog steeds heel erg blij mee. Het is een geweldig lief, open, nieuwsgierig en meewerkend paard. Wel erg snel onder de indruk van dingen, maar hij is dan ook nog jong. Hij uit dat echter niet zo explosief als bijvoorbeeld een Arabier. Maar een mooie grote speelbal naast z'n paddock en Ello durft niet meer naar buiten. Wel als je met hem meeloopt en het voordoet, maar niet uit eigen beweging. Een deken zomaar omdoen (wat hij nog helemaal niet kende), geen enkel probleem, maar leg hem niet zomaar op de grond, dan is ie kennelijk levensgevaarlijk. Doe je hem dan een halster om, loopt hij gespannen, maar braaf al snuivend met je mee...
Leukste vind ik nog steeds de mensgerichtheid, of zoals iemand hier in het topic zei "het zijn allemaal bemoeials" ;)
Die stal in Zwitserland klinkt geweldig, maar met paarden aan huis kun je niet zomaar meer weg helaas...
Als je ze dichterbij wilt bewonderen, neem dan eens contact op met stal Vastenholt in Olst!
Iemand hier in het topic had laatst ook nog een heel leuke te koop, weet niet of dat nog steeds zo is. Je komt hem vast wel tegen als je terug bladert in het topic.
Ben benieuwd wanneer we jouw Freiberger hier mogen verwelkomen! *\o/*

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:55

O ja, wat ik persoonlijk een nadeel vind, is dat ze in Zwitserland al met 3 jaar beleren. Persoonlijk vind ik dat veel te jong. Nu geloof ik niet dat mijn paard daar "schade" door heeft ondervonden, maar zou er zelf nooit voor kiezen. Zeker niet als ik zie hoe ontzettend puppie hij nu met 5 jaar nog is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:12

Hoi Monica,

welkom! Ik snap dat je als een blok bent gevallen voor Freibergers. Mij gebeurde hetzelfde. Ik zocht een solide, niet te groot en braaf paard maar nog wel rijtypisch. Alles wat ik wilde heb ik gevonden in mijn Freiberger.

Ik heb alleen ervaring met mijn eigen paard. Die ervaringen kun je hier lezen (als je klikt op het vetgedrukte 'geplaatst' naast de datum rechts boven mijn posts dan zie je alleen mijn berichten in dit topic). Ik kan dus geen algemeenheden vertellen, alleen over mijn eigen ervaring.

De Kolonel is echt een gouden paard. Hij lijkt wel wat op Ello, kan ook snel onder de indruk zijn maar tegelijk ook nuchter. Als hij iets spannend vindt blijft hij gewoon vrij kalm ipv te exploderen zoals ik van mijn KWPNers gewend was. Dat is voor mij echt het grote verschil. Ik kan ondertussen aardig lezen en schrijven met hem. De Kolonel is ook echt een bemoeial. Steekt overal zijn grote snoet in, maar op een verlegen bescheiden manier. Heel leuk vind ik.

Hij kende niets dressuurmatigs maar dat pakt hij fantastisch op. Hij is zo fijn ah lopen dat ik overweeg te gaan starten. Iets wat ik niet echt van plan was maar ja, hij loopt zo fijn. :D Verder durf ik zelfs te springen met hem, iets wat ik niet verwacht had. Buitenrijden gaat nu ook fijn. En hij gaat deze zomer weer in het tuig. Super allround dus. Dat vind ik tof. :j

Als ik een minpunt moet noemen is dat ik onderschat heb wat de verhuizing vanuit CH doet met zo'n dier. Misschien is De Kolonel de uitzondering hoor maar ik merk dat hij moeite heeft met voer en klimaat. Bij elke seizoenswisseling even een terugval, zeker naar de warme lentedagen toe. Ook last van zijn darmen gehad etc. Wel allemaal onder controle nu maar moest daar wel op sturen. Het is natuurlijk ook heel anders, moerassig NL of een frisse alpenweide...

Monica1965 schreef:
Zijn er ook Bokkers met ervaringen met het direct kopen uit Zwitserland, bv. tijdens de Concours Marche of via een handelsstal in de Jura? Ik ga half augustus naar CM/FM event, gewoon om een keer mee te maken en ik ben niet van plan daar iets te kopen maar ik ben wel benieuwd naar de verhalen van mensen die dat wel hebben gedaan. Zijn er verder nog bruikbare tips over de FM?

Wat ontzettend gaaf dat je daar heen gaat. Zoiets zou ik ook wel eens willen, naar zo'n evenement. Hoe ben je daar achter gekomen, waar het is enzo? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Zou leuk zijn als je ze wilt delen hier.

Geen tips verder. Behalve het aanbod dat je van harte welkom bent om De Kolonel te komen bekijken als je dat zou willen (midden NL).

O ja, en zoek eens op de berichten van Lara Silver op bokt, zij woont in de Jura en heeft ervaring met Freibergers in hun natuurlijke habitat. :)

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:42

/3 He Deborah2,
Bedankt voor je uitgebreide reactie, geinig om ook jouw enthousiasme te lezen!
Ik ben al in contact met Stal Vastenholt in Olst. Ik heb daar circa 3 weken geleden 2 jonge merries bezichtigd maar doordat ik niet snel genoeg kon reageren, waren de 'beauties' verkocht. Ik durfde zelf geen beslissing te nemen omdat ik geen ervaring heb op het 'paardenkopengebied'. Ik had via via een paardenraadgeefster in de hand genomen maar die paardenkenner kon niet mee in de tijd dat de 2 merries aangeboden werden. Ze was te druk. Erg zonde, maar er komt er vast 1 op mijn pad. Ik had in 1ste instantie twijfels over hun jonge leeftijd - omdat de meeste mensen zeggen: koop een niet te jong paard! En heb eerlijk gezegd ook lichte voorkeur voor een ruin, maar gut wat waren ze allebei braaf!
Ik vind 3 jaar ook erg jong om al beleerd/bereden te worden maar zo schijnt het te gaan. Ze lijken er niet onder te lijden, wat ik kan zo kan zien van de buitenkant dan!
Een Arabier en een Freiberger dat is inderdaad een groot verschil. Staan jouw paardjes bij jou aan huis? Wat heerlijk! Ik zal een pensionstal of manege moeten zoeken. Heb al wel wat stalletjes op het oog. Heb je foto van Ello? Leuk om te lezen dat hij ook zo braaf/lief is. Welk deel van NL wonen jullie?
Ik zelf woon in de Bollenstreek, bij Leiden. Lekker bos en strand in de buurt.
Ik zag ook, na wat speurwerk, dat er eind mei een ruin werd aangeboden op Bokt.nl Volgens mij is dat hetzelfde paard waar ik op reageerde via www.freiberger.nl Hij heet Ragon, als ik me niet vergis. Dat had mijn idool kunnen zijn. Bruin/lief/dressuur en ruin, prachtige combi! Ik houd mijn ogen open! :roll:
Desnoods contact ik de mensen uit de Vogezen om samen er 1 in de Jura uit te gaan zoeken! Zij hebben veel ervaring. Maar praktisch gezien zou kopen in NL wel mijn voorkeur hebben.
Het schijnt een 'happening' te zijn het FM event daar in Saignelégier Zwitserland. Een heel weekend Freibergers kijken! Leuker dan dat, bestaat er momenteel niet! hihi! +:)+
Take care *\o/*

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:09

Hallo Ir111 ,
Ik laat jullie weten hoe het was op Concours Marche in de Jura, dat is half augustus 2016. Ik werd getipt door de eigenaren van de paardenstal in Frankrijk, toen ik daar op vakantie was eind mei jl. Zij gaan ook bijna ieder jaar een dagje op en neer. Het is niet gek ver van de Vogezen af.
I keep you all posted!