Hoi Monica,
welkom! Ik snap dat je als een blok bent gevallen voor Freibergers. Mij gebeurde hetzelfde. Ik zocht een solide, niet te groot en braaf paard maar nog wel rijtypisch. Alles wat ik wilde heb ik gevonden in mijn Freiberger.
Ik heb alleen ervaring met mijn eigen paard. Die ervaringen kun je hier lezen (als je klikt op het vetgedrukte 'geplaatst' naast de datum rechts boven mijn posts dan zie je alleen mijn berichten in dit topic). Ik kan dus geen algemeenheden vertellen, alleen over mijn eigen ervaring.
De Kolonel is echt een gouden paard. Hij lijkt wel wat op Ello, kan ook snel onder de indruk zijn maar tegelijk ook nuchter. Als hij iets spannend vindt blijft hij gewoon vrij kalm ipv te exploderen zoals ik van mijn KWPNers gewend was. Dat is voor mij echt het grote verschil. Ik kan ondertussen aardig lezen en schrijven met hem. De Kolonel is ook echt een bemoeial. Steekt overal zijn grote snoet in, maar op een verlegen bescheiden manier. Heel leuk vind ik.
Hij kende niets dressuurmatigs maar dat pakt hij fantastisch op. Hij is zo fijn ah lopen dat ik overweeg te gaan starten. Iets wat ik niet echt van plan was maar ja, hij loopt zo fijn.
Verder durf ik zelfs te springen met hem, iets wat ik niet verwacht had. Buitenrijden gaat nu ook fijn. En hij gaat deze zomer weer in het tuig. Super allround dus. Dat vind ik tof. 
Als ik een minpunt moet noemen is dat ik onderschat heb wat de verhuizing vanuit CH doet met zo'n dier. Misschien is De Kolonel de uitzondering hoor maar ik merk dat hij moeite heeft met voer en klimaat. Bij elke seizoenswisseling even een terugval, zeker naar de warme lentedagen toe. Ook last van zijn darmen gehad etc. Wel allemaal onder controle nu maar moest daar wel op sturen. Het is natuurlijk ook heel anders, moerassig NL of een frisse alpenweide...
Monica1965 schreef:Zijn er ook Bokkers met ervaringen met het direct kopen uit Zwitserland, bv. tijdens de Concours Marche of via een handelsstal in de Jura? Ik ga half augustus naar CM/FM event, gewoon om een keer mee te maken en ik ben niet van plan daar iets te kopen maar ik ben wel benieuwd naar de verhalen van mensen die dat wel hebben gedaan. Zijn er verder nog bruikbare tips over de FM?
Wat ontzettend gaaf dat je daar heen gaat. Zoiets zou ik ook wel eens willen, naar zo'n evenement. Hoe ben je daar achter gekomen, waar het is enzo? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Zou leuk zijn als je ze wilt delen hier.
Geen tips verder. Behalve het aanbod dat je van harte welkom bent om De Kolonel te komen bekijken als je dat zou willen (midden NL).
O ja, en zoek eens op de berichten van Lara Silver op bokt, zij woont in de Jura en heeft ervaring met Freibergers in hun natuurlijke habitat.