Briska staat zo'n 70 kilometer ten noorden van de Larzac, maar ik laat haar daar nog even 2 jaar staan, ze heeft het er wel naar haar zin: hier wat foto's van begin februari, ze is nu 1 jaar en 9 maanden oud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cambiar schreef:Moragh schreef:Enige nadeel van opfok in Frankrijk vind ik toch wel het risico op Piroplasmose...
Ik ben er nog steeds niet echt achter wat de risico's op lange termijn daar nu van zijn...
Moragh, heb je PB gestuurd
Citaat:Heb inmiddels de analyses terug, er is geen touw aan vast te knopen. Watt zou eigenlijk doodziek moeten zijn want die heeft enorm hoge waarden terwijl hij kerngezond is en bij Aspho is de equi afgenomen terwijl de caballi juist is toegenomen. Heb inmiddels ook met de veearts hierover gesproken die op zijn beurt het lab weer heeft gebeld. Hun reactie was dat de conditie van het betreffende paard bepaalt of behandeling nodig is (niet dus) , wat heb je dan nog aan dit soort onderzoeken die wel weer 2 x 45€ kosten. Laatst ook al zoiets meegemaakt met mestonderzoek. Merrie in slechte conditie , volgens lab geen worm te vinden terwijl ze na ontwormen zienderogen opknapte.
Cambiar schreef:Aïe, leverbot, daar heb ik ook altijd schrik voor...
Wou nog eens vragen, per toeval kwam ik deze merrie tegen: http://domaineamlalad.e-monsite.com/pages/content/vahlia-du-verseau.htmlhttp://www.mijnalbum.be/Album=M4HPD4PD, ik zou persoonlijk zelf graag een Berbermerrie'tje hebben, maar is in eerste plaats voor m'n vriend. De verkoopster zei me dat ze redelijk groot en 'porteuse' was en het geen probleem zou vormen...
Wat denken jullie?
nicolanca schreef:Als ik heel eerlijk ben, op het forum aube hadden ze het een tijdje terug over deze merrie, iemand vroeg toen waarom ze deze merrie, waarvan ze eerder hadden gemeld dat ze die als fokmerrie wilden gebruiken, nu wilden verkopen. Het antwoord was toen dat ze toch niet helemaal voldeed aan het type paard dat zij zelf willen fokken. Nu kan het natuurlijk zijn dat een merrie niet voldoet aan je fokdoel terwijl iemand anders daar toch een fijn rijpaard aan heeft, maar ja ik heb daar toch een raar gevoel bij.
We hebben eerder al die discussie gehad over gewicht - ik denk eigenlijk dat Zitouna toch gelijk heeft en je beter 85 kilo als max kunt aanhouden als je twintig jaar plezier wil hebben van een paard. Maar er zitten wel grote verschillen tussen de rankere types (voor Briska is denk ik 85 kilo echt de max) - en de stevigere Algerijnse types. (ik heb ook gebeld met het Haras du Freysse en die zeiden dat ze echt wel paarden hadden staan die 90 kilo ruiters kunnen hebben). Ik weet niet waar je woont, anders zou je op de terugweg van de Larzac een kijkje kunnen nemen bij Al Mounira, Varrouza staat nog steeds te koop en het lijkt een stevige dame. Toen ik daar twee jaar terug langskwam wilden ze haar niet verkopen omdat ze hoopten dat ze voskleurig zou blijven, dat is dus niet gebeurd (maar ik blijf dus een zwak voor haar hebben). Maar omdat haar moeder zo goed endurance heeft gelopen is ze niet goedkoop. Doordat het gras in de Bourgogne zo mals is, groeien de paarden daar wel maximaal uit.
@Moragh - trouwens wel rot voor je hoor, dat die testen zo onduidelijk zijn - het was niet mijn bedoeling om luchtharig over jouw zorgen heen te stappen.
Cambiar schreef:Een Berber is toch ook een ras die in verhouding sterker is dan een anda, lusi of warmbloed?
Ruga schreef:Je moet volgens mij de bouw per individu bekijken, en niet zomaar rassen vergelijken.
Citaat:Ik denk ook dat je niet zozeer moet kijken naar ras maar naar individueel paard...
Ik heb Arabieren waar ik nooit iemand van 80 kg op zou zetten (al heb ik er zelf wel op gereden met dat gewicht toen ik dat nog woog en dat ging prima maar ik rij niet "zwaar") en ik heb er ook 1 waar ik geen probleem zou hebben (qua draagstel, niet qua zadel opp) op er meer gewicht op je laten zitten.
Maar het gaat niet alleen om gewicht maar ook hoe lomp of niet lomp dat gewicht is (dat bedeolde ik met "zwaar" rijden.
Jij hebt het over een onervaren ruiter, (lang?) met wat gewicht. Vergis je ook niet in de lengte van de ruiter en welke onbalans dat mee kan brengen!
Dan moet je een stevig stabiel paard hebben met voldoende lange rug om een groter zadel te kunnen dragen en een goede verhouding tussen rug, lendenen en croupe om ook mooi verbinding van achterhand naar voorkant te hebben.
Grote sterkte botten en gewrichten...
Paard wat eerder wat kortere benen heeft dan langer en een rond stevig torso (voorbenen vrij ver uit elkaar)
Ipv op ras te zoeken zou ik naar een specifiek paard gaan zoeken.
En dan kan je best kijken of er een Berber, PRE of Lusitano per ongeluk aan deze criteria voldoet, maar ik denk dat je rastechnisch meer in de hoek van Criollo's of leuke kruisingen met wat meer stevigheid kan zoeken dan je blindstaren op het hele kleine aantal Berbers wat ooit te koop komt....
Ruga schreef:Cambiar schreef:Een Berber is toch ook een ras die in verhouding sterker is dan een anda, lusi of warmbloed?
Uitgaande van een volwassen onbeschadigd paard (+6j).. is een korte goed gebouwde rug (incl bekken en schouders) sterker dan een lange of een slecht gebouwde (of voor wat anders als rijden gebouwde).
Berber is op zich ook nauwelijks een ras te noemen. Een hoop van die paarden met een Berberpapier heeft er tegenwoordig bv. trekpaard doorheen zitten, zo'n rug zou ik alvast niet interessant vinden. Hetzelfde met Anda's of warmbloeden, daar zit nogal variatie in. Je moet volgens mij de bouw per individu bekijken, en niet zomaar rassen vergelijken.
Over ezeltjes, behalve dat het een andere diersoort is, daar wordt traditioneel nogal wat mee afgebeuld. Dus ik vraag me dan af of wat als norm geldt voor het gewicht dat je op een ezelrug 'mag' leggen wel ergens een fysieke grond heeft.
Cambiar schreef:Ik wil liefst een Berber, omdat ik paard zelf betaal en 80% van de tijd zelf met het paard rij. Ook zou ik graag een veulen hebben van m'n berberhengst met een zuivere berbermerrie.