Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:36

Goeie info, Cambiar!

Briska staat zo'n 70 kilometer ten noorden van de Larzac, maar ik laat haar daar nog even 2 jaar staan, ze heeft het er wel naar haar zin: hier wat foto's van begin februari, ze is nu 1 jaar en 9 maanden oud

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:54

Wat en schatje!!! Een Berbertje?
Lijkt me toch een stevig dametje voor jaar leeftijd...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:01

100% Berber met papieren van het AFCB; twee Tunesiche oma's en twee Algerijnse grootvaders - de verbinding van de hals naar het hoofd is, door de twee Tunesische oma's denk ik, niet zo zwaar. Papa en mama zijn zo'n 1.58m dus ik hoop dat zij ook ergens tussen de 1.55m en 1.60m eindigt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:39

Echt leuke dame! Waar heb je haar gekocht als ik vragen mag?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:17

Briska heet voluit Briska de Bonnefont, en is geboren op het Domaine de Bonnefont in Saint-Martin-de-Fugères, van de familie Sigaud, een half uur ten zuiden van Le-Puy-en-Velay, in de Haute Loire (er zijn in Frankrijk veel plaatsen die Bonnefont heten en er zijn meerdere boerderijen en maneges die Domaine de Bonnefont heten, Bonnefont betekent enkel "goede bron". Als je hun website zoekt, die is http://www.equitation43.com ) De bron waar hun boerderij naar vernoemd is ligt onderaan de helling, vlak bij de Loire, er komt koolzuurhoudend water uit en over de bron is nog steeds een huisje gebouwd. Eind negentiende eew werd het water nog gebotteld en verkocht - het verhaal is dat omdat het gas ontsnapt uit het water en het water na een paar dagen niet meer bruist, het uit de gratie raakte en het bottelen stopte). Ze fokken nu zo'n vijf jaar met hun Berberhengst, Haidouck, die gefokt is door Jean-Yves Bonnet. Ze hadden zelf al hun hele leven paarden, vooral Spaanse paarden, en hebben Haidouck eerst hun eigen merries laten dekken. Na zijn aankoop zijn ze op zoek gegaan naar berbermerries.

Dahran III (de moeder van Briska) hebben ze op aanraden van Chantal Chekroun gevonden bij Jean-Claude Guerrier, een endurance ruiter in het noorden van de Auvergne. Hij wilde zijn fokkerij-activiteiten wat verkleinen en had Uriad al Jahid al gefokt (Al Jahid en Guerrier zijn Arabisch en Frans voor "krijger") uit Dahran III en Lahouar al Shatane (de hengst die Chantal Chekroun gefokt heeft en aan de elevage al Mounira had verkocht). Haar zoon Azouri was de eerste honderd procent berber die ze fokten.

Malika de la Forêt hebben ze gevonden in de Dordogne, bij de Jumenterie de la Forêt, een stoeterij die nu zijn activiteiten heeft beeindigd wegens de leeftijd van de eigenaar. Ze hebben toen ook meteen nog wat jonge dieren van de la Forêt overgenomen om op te fokken (die zijn dus opgefokt op het Domaine de Bonnefont, maar dragen nog de toevoeging "de la Forêt ) - maar die hadden een volbloed arabier als vader. Caprice de Bonnefont was haar eerste zuivere berberveulen, Briska grote vriendje Bolino is nog onstaan uit een dekking met een arabische hengst bij de la Forêt. En ik moet heel eerlijk zijn: Caprice is veel mooier dan Bolino (in ieder geval, op dit moment).

Nikita hebben ze gevonden in Mantet, in de Pyreneen, bij Florence, bij de elevage La Cavale - Nikita was drachtig van Hanz toen ze bij de familie Sigaud kwam, en haar dochter Arum (of Arome - dat heb ik niet goed verstaan moet ik bekennen) wordt straks ook fokmerrie. Samen maakt dat straks dan vier zuivere berbermerries om mee te fokken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:33

Bedankt voor deze info, Nicolanca! Ik heb even een kijkje genomen op de sites, altijd interessant ;-)!
Ben benieuwd naar haar ontwikkeling, hoop nog foto's te zien van haar in de toekomst!

Moragh

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:17

Enige nadeel van opfok in Frankrijk vind ik toch wel het risico op Piroplasmose...
Ik ben er nog steeds niet echt achter wat de risico's op lange termijn daar nu van zijn...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:20

Tja, maar piroplasmose kunnen ze ook al via de placenta van de moeder krijgen, dus dan moet je gewoon geen paard in Frankrijk kopen ... maar eerlijk gezegd weet ik ook niet of antibiotica helpen tegen de niet acute vorm.

Dulusian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:19

Ohh wat een mooie dame!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:01

Moragh schreef:
Enige nadeel van opfok in Frankrijk vind ik toch wel het risico op Piroplasmose...
Ik ben er nog steeds niet echt achter wat de risico's op lange termijn daar nu van zijn...

Moragh, heb je PB gestuurd ;-)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:08

Cambiar schreef:
Moragh schreef:

Moragh, heb je PB gestuurd ;-)

Ik zag het!
Lekker cryptisch voor de rest altijd dat soort berichten ;)

Anyway, ik vind piro zelf erg ingewikkeld... Veel paarden hebben antistoffen en niet daadwerkelijk piro, maar het is moeilijk om dus aan te tonden welke paarden dragers zijn. Als we die paarden naar NL halen kunnen we wel ook zo'n ziekte in NL krijgen en ik weet niet of ik daar mede verantwoordelijk voor wil zijn...

Dan zijn de testen (of de dierenartsen) ook nog eens onduidelijk, ik heb mijn 2 paardjes in Frankrijk laten testen en er komen de meest vage resultaten uit.
Dit schreef de persoon waar ze in de opfok staan (Aspho is al eens met Carbesi voor Piro behandeld)
Citaat:
Heb inmiddels de analyses terug, er is geen touw aan vast te knopen. Watt zou eigenlijk doodziek moeten zijn want die heeft enorm hoge waarden terwijl hij kerngezond is en bij Aspho is de equi afgenomen terwijl de caballi juist is toegenomen. Heb inmiddels ook met de veearts hierover gesproken die op zijn beurt het lab weer heeft gebeld. Hun reactie was dat de conditie van het betreffende paard bepaalt of behandeling nodig is (niet dus) , wat heb je dan nog aan dit soort onderzoeken die wel weer 2 x 45€ kosten. Laatst ook al zoiets meegemaakt met mestonderzoek. Merrie in slechte conditie , volgens lab geen worm te vinden terwijl ze na ontwormen zienderogen opknapte.

Maar omdat je zover weg zit ben je gewoon afhankelijk van wat men daar doet of zegt...
En dat vind ik zelf wel erg frustrerend...
Ik weet nu dus niet of Watt alleen maar antistoffen heeft of echt Piro heeft of wat het geval is....
En bij Aspho al helemaal niet want die zou schoon moeten zijn na de behandeling met Carbesi.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:40

Briska staat op een kleine stoeterij, ik ben er nu drie keer geweest en alle paarden zien er goed uit, dus ik ga me voorlopig niet druk maken. Het grootste deel van het jaar staat ze in - goed onderhouden - weilanden bij de boerderij, en in de zomermaanden staat ze in een wei aan de Loire waar dagelijks toezicht is. Mocht ze ziekteverschijnselen vertonen dan heb ik er alle vertrouwen in dat ze de dierenarts erbij halen.Voor het vertrek naar Nederland zal ik bloed onderzoek laten doen, zodat ze als het moet in Frankrijk behandeld kan worden. Voor de variant Caballi is een afdoende behandeling beschikbaar (Carbesie) als ik het goed begrepen heb; voor de variant euqine geldt dat niet alle stadia van de parasiet daar gevoelig voor zijn dus dat zou een probleem kunnen worden. Op internet is te vinden dat het in Nederland ook al in Zeeland voorkomt, met het advies niet door hoog gras etc. te rijden dus tja...

Je kunt je best doen, en meer niet. Mijn paard in Nederland heeft twee jaar geleden tenauwernood een zware leverontsteking overleeft met als waarschijnlijke oorzaak leverbot (komt voor op natte weilanden) dus ik probeer me maar niet al te druk te maken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:55

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:45

Cambiar schreef:
Aïe, leverbot, daar heb ik ook altijd schrik voor...

Wou nog eens vragen, per toeval kwam ik deze merrie tegen: http://domaineamlalad.e-monsite.com/pages/content/vahlia-du-verseau.htmlhttp://www.mijnalbum.be/Album=M4HPD4PD, ik zou persoonlijk zelf graag een Berbermerrie'tje hebben, maar is in eerste plaats voor m'n vriend. De verkoopster zei me dat ze redelijk groot en 'porteuse' was en het geen probleem zou vormen...
Wat denken jullie?

Mooi paard, maar hij gaat dan wel nog wat geduld moeten hebben (je vriend).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:54

Zou haar zelf eerst inrijden natuurlijk ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:19

Cambiar schreef:
Zou haar zelf eerst inrijden natuurlijk ;)

Ik besef net dat we al in 2013 zijn }:0 :+
Ja dat komt wel goed dan haha..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:49

Berbers zien er ook zo smal uit aan de borst, begrijp niet dat ze rond de 90 kg kunnen dragen...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:02

Als ik heel eerlijk ben, op het forum aube hadden ze het een tijdje terug over deze merrie, iemand vroeg toen waarom ze deze merrie, waarvan ze eerder hadden gemeld dat ze die als fokmerrie wilden gebruiken, nu wilden verkopen. Het antwoord was toen dat ze toch niet helemaal voldeed aan het type paard dat zij zelf willen fokken. Nu kan het natuurlijk zijn dat een merrie niet voldoet aan je fokdoel terwijl iemand anders daar toch een fijn rijpaard aan heeft, maar ja ik heb daar toch een raar gevoel bij.

We hebben eerder al die discussie gehad over gewicht - ik denk eigenlijk dat Zitouna toch gelijk heeft en je beter 85 kilo als max kunt aanhouden als je twintig jaar plezier wil hebben van een paard. Maar er zitten wel grote verschillen tussen de rankere types (voor Briska is denk ik 85 kilo echt de max) - en de stevigere Algerijnse types. (ik heb ook gebeld met het Haras du Freysse en die zeiden dat ze echt wel paarden hadden staan die 90 kilo ruiters kunnen hebben). Ik weet niet waar je woont, anders zou je op de terugweg van de Larzac een kijkje kunnen nemen bij Al Mounira, Varrouza staat nog steeds te koop en het lijkt een stevige dame. Toen ik daar twee jaar terug langskwam wilden ze haar niet verkopen omdat ze hoopten dat ze voskleurig zou blijven, dat is dus niet gebeurd (maar ik blijf dus een zwak voor haar hebben). Maar omdat haar moeder zo goed endurance heeft gelopen is ze niet goedkoop. Doordat het gras in de Bourgogne zo mals is, groeien de paarden daar wel maximaal uit.

@Moragh - trouwens wel rot voor je hoor, dat die testen zo onduidelijk zijn - het was niet mijn bedoeling om luchtharig over jouw zorgen heen te stappen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:08

Ik ben nog druk bezig met afvallen en stap ook pas op mijn paardje als ik onder de 85 kg weeg :) Ze zou me nu wel kunnen dragen, maar voor mijn eigen gevoel vind ik dat prettiger. Madame moet nog minstens 10 jaar mee! :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:25

nicolanca schreef:
Als ik heel eerlijk ben, op het forum aube hadden ze het een tijdje terug over deze merrie, iemand vroeg toen waarom ze deze merrie, waarvan ze eerder hadden gemeld dat ze die als fokmerrie wilden gebruiken, nu wilden verkopen. Het antwoord was toen dat ze toch niet helemaal voldeed aan het type paard dat zij zelf willen fokken. Nu kan het natuurlijk zijn dat een merrie niet voldoet aan je fokdoel terwijl iemand anders daar toch een fijn rijpaard aan heeft, maar ja ik heb daar toch een raar gevoel bij.

We hebben eerder al die discussie gehad over gewicht - ik denk eigenlijk dat Zitouna toch gelijk heeft en je beter 85 kilo als max kunt aanhouden als je twintig jaar plezier wil hebben van een paard. Maar er zitten wel grote verschillen tussen de rankere types (voor Briska is denk ik 85 kilo echt de max) - en de stevigere Algerijnse types. (ik heb ook gebeld met het Haras du Freysse en die zeiden dat ze echt wel paarden hadden staan die 90 kilo ruiters kunnen hebben). Ik weet niet waar je woont, anders zou je op de terugweg van de Larzac een kijkje kunnen nemen bij Al Mounira, Varrouza staat nog steeds te koop en het lijkt een stevige dame. Toen ik daar twee jaar terug langskwam wilden ze haar niet verkopen omdat ze hoopten dat ze voskleurig zou blijven, dat is dus niet gebeurd (maar ik blijf dus een zwak voor haar hebben). Maar omdat haar moeder zo goed endurance heeft gelopen is ze niet goedkoop. Doordat het gras in de Bourgogne zo mals is, groeien de paarden daar wel maximaal uit.

@Moragh - trouwens wel rot voor je hoor, dat die testen zo onduidelijk zijn - het was niet mijn bedoeling om luchtharig over jouw zorgen heen te stappen.

Heb ik ook gelezen op Aube, maar dat wil toch niets zeggen? Ze hebben meerdere hele mooie zwarte berbermerrie's verkocht.
Wat ik ook niet begrijp is dat men een max gewicht berkend 10-20% van gewicht van het paard. Wat dan met een ezeltje, daar rijden toch ook mannen op en die zijn toch héél klein en tenger vergeleken met een paard?
http://dustydavis.com/blogimages/americas/guerrero_man_and_donkey_large.jpg
Een Berber is toch ook een ras die in verhouding sterker is dan een anda, lusi of warmbloed?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:51

Cambiar schreef:
Een Berber is toch ook een ras die in verhouding sterker is dan een anda, lusi of warmbloed?

Uitgaande van een volwassen onbeschadigd paard (+6j).. is een korte goed gebouwde rug (incl bekken en schouders) sterker dan een lange of een slecht gebouwde (of voor wat anders als rijden gebouwde).
Berber is op zich ook nauwelijks een ras te noemen. Een hoop van die paarden met een Berberpapier heeft er tegenwoordig bv. trekpaard doorheen zitten, zo'n rug zou ik alvast niet interessant vinden. Hetzelfde met Anda's of warmbloeden, daar zit nogal variatie in. Je moet volgens mij de bouw per individu bekijken, en niet zomaar rassen vergelijken.

Over ezeltjes, behalve dat het een andere diersoort is, daar wordt traditioneel nogal wat mee afgebeuld. Dus ik vraag me dan af of wat als norm geldt voor het gewicht dat je op een ezelrug 'mag' leggen wel ergens een fysieke grond heeft.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:01

Ruga schreef:
Je moet volgens mij de bouw per individu bekijken, en niet zomaar rassen vergelijken.

Precies mijn idee (wat ik op een ander forum met zelfde onderwerp toevallig net zeg ;)
Citaat:
Ik denk ook dat je niet zozeer moet kijken naar ras maar naar individueel paard...
Ik heb Arabieren waar ik nooit iemand van 80 kg op zou zetten (al heb ik er zelf wel op gereden met dat gewicht toen ik dat nog woog en dat ging prima maar ik rij niet "zwaar") en ik heb er ook 1 waar ik geen probleem zou hebben (qua draagstel, niet qua zadel opp) op er meer gewicht op je laten zitten.

Maar het gaat niet alleen om gewicht maar ook hoe lomp of niet lomp dat gewicht is (dat bedeolde ik met "zwaar" rijden.
Jij hebt het over een onervaren ruiter, (lang?) met wat gewicht. Vergis je ook niet in de lengte van de ruiter en welke onbalans dat mee kan brengen!

Dan moet je een stevig stabiel paard hebben met voldoende lange rug om een groter zadel te kunnen dragen en een goede verhouding tussen rug, lendenen en croupe om ook mooi verbinding van achterhand naar voorkant te hebben.
Grote sterkte botten en gewrichten...
Paard wat eerder wat kortere benen heeft dan langer en een rond stevig torso (voorbenen vrij ver uit elkaar)

Ipv op ras te zoeken zou ik naar een specifiek paard gaan zoeken.
En dan kan je best kijken of er een Berber, PRE of Lusitano per ongeluk aan deze criteria voldoet, maar ik denk dat je rastechnisch meer in de hoek van Criollo's of leuke kruisingen met wat meer stevigheid kan zoeken dan je blindstaren op het hele kleine aantal Berbers wat ooit te koop komt....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:33

Ruga schreef:
Cambiar schreef:

Uitgaande van een volwassen onbeschadigd paard (+6j).. is een korte goed gebouwde rug (incl bekken en schouders) sterker dan een lange of een slecht gebouwde (of voor wat anders als rijden gebouwde).
Berber is op zich ook nauwelijks een ras te noemen. Een hoop van die paarden met een Berberpapier heeft er tegenwoordig bv. trekpaard doorheen zitten, zo'n rug zou ik alvast niet interessant vinden. Hetzelfde met Anda's of warmbloeden, daar zit nogal variatie in. Je moet volgens mij de bouw per individu bekijken, en niet zomaar rassen vergelijken.

Over ezeltjes, behalve dat het een andere diersoort is, daar wordt traditioneel nogal wat mee afgebeuld. Dus ik vraag me dan af of wat als norm geldt voor het gewicht dat je op een ezelrug 'mag' leggen wel ergens een fysieke grond heeft.

Ruga, ik kijk wel op individu hoor. Heb dus Vahliahttp://www.find-your-horse.com/sale-horse-leisure-breeding-endurance-barb-black-dordogne-france-fyh-main-119934.html hier op het oog ivm mijn repliek, heb al foto's en een link gezet, omdat ze niet geschikt zou zijn volgens jullie en volgens de verkoopster wel. Vahlia heeft antieke bloedlijnen, dus toch wel klassieke Berber zonder veel Arabiereninvloed.
Ook heb ik het over een stevige versie, geen fijn typetje. Ik weet ook wel dat ik geen man op een fijn typetje van 93 kg moet zetten.
Moeder van Vahlia is 1m60, ik weet haar staan. Ze is kloek voor een Berbermerrie. De eigenaresse is zeer zwaar. Zwaarder dan m'n vriend. Ik zie zelf geen probleem meer als de merrie goed ingereden is en uitgegroeid is.
Ik wil liefst een Berber, omdat ik paard zelf betaal en 80% van de tijd zelf met het paard rij. Ook zou ik graag een veulen hebben van m'n berberhengst met een zuivere berbermerrie.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:44

Ik vind het een leuk paard, alleen wat smal in de borst... En korte rug...
Ik denk dat je een paard om hiervoor te beoordelen in het echt moet zien...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:16

Cambiar schreef:
Ik wil liefst een Berber, omdat ik paard zelf betaal en 80% van de tijd zelf met het paard rij. Ook zou ik graag een veulen hebben van m'n berberhengst met een zuivere berbermerrie.

Dan ga je toch eens kijken..
Ik vind het ook een mooie merrie, op de foto ziet ze er prima gebouwd uit. Ik hou zelf wel van een korte rug (maar ik rij dan ook geen endurance ;) )