Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
horseyfries schreef:Wijnanda schreef:Ja, maar stel dát je paard door die klier niet goed kan/wil nageven, omdat die klier steeds gespannen blijft op een of andere manier/om een of andere reden, dan zou dit natuurlijk het voor de ruiter wel gemakkelijker maken om het wel voor elkaar te krijgen. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord.. Misschien eens op google zoeken.
Een klier is niet gespannen of niet gespannen op zich, hij lijkt gespannen doordat spieren hem eruit drukken. En die spieren, daar heb je als het goed is als ruiter invloed op.
Dit lijkt een beetje op niet het probleem oplossen, maar hetgeen door het probleem ontstaat. Kom je niet verder mee.
) maar wil het graag goed begrijpen!Zwerte schreef:Die ruimte achter de kaak, welke ruimte bedoelen jullie daar anatomisch gezien mee?
Ik ben me erg aan het verdiepen in theoretisch correct rijden (heb zelf alleen maar manegelesjes gehad en daar weinig feiten geleerd zoals ik ze hier lees) maar heb soms wat moeite met zulke omschrijvingen. Ik kan me er wel iets bij voorstellen (ken de anatomie van een paard wel, dus weet de kaken wel te vinden) maar wil het graag goed begrijpen!
Dan nog een vraagje aan de 'experts' hier, zou je van een foto (of enkele foto's) al kunnen zien wat er mogelijke struikelblokken zijn voor de hoofd/halshouding tijdens het rijden? Mijn 4-jarige half fries (fries x kwpn) is nog niet ingereden (dit ga ik zelf onder begeleiding doen, wanneer hij er klaar voor is) maar ik wil me graag goed voorbereiden. Hij loopt uit zichzelf met zn hoofd erg graag omhoog (vrij in de wei) dus ik ben wel erg benieuwd hoe dat straks onder zadel is. Hij is wel enorm soepel trouwens, maar wel snel gespannen. Maar zouden jullie kunnen zien of het anatomisch ook lastig zou kunnen worden?
deze vragen leken me wel redelijk relevant in dit topic, alvast excuses als dit teveel offtopic gaat!

het gaat super momenteel! _Lott schreef:ik denk dat je hem er soms ook doorheen moet 'drukken' om hem te laten voelen waar hij heen moet. als jij hem in dezelfde houding laat galopperen omdat hij het moeilijk vind. dan zal dat niet veranderen. wanneer jij hem eigenlijk net iets verder duwt dan dat hij kan, en daarna weer loslaat. kan hij voelen waar hij heen moet.
tot ie helemaal snapt hoe het moet
Wijnanda schreef:_Lott schreef:ik denk dat je hem er soms ook doorheen moet 'drukken' om hem te laten voelen waar hij heen moet. als jij hem in dezelfde houding laat galopperen omdat hij het moeilijk vind. dan zal dat niet veranderen. wanneer jij hem eigenlijk net iets verder duwt dan dat hij kan, en daarna weer loslaat. kan hij voelen waar hij heen moet.
Dat doe ik nu ook inderdaad. Door hem constant te blijven vragen op mijn buitenhand blijft ie er doorheen, zodra ik ontspan komt hij eruit. Dus wat ik nu inderdaad doe is hem er constant doorheen blijven drukken zodat hij goed gaat en dan weer loslaten, weer vragen weer loslaten en zo doortot ie helemaal snapt hoe het moet
Wijnanda schreef:_Lott schreef:ik denk dat je hem er soms ook doorheen moet 'drukken' om hem te laten voelen waar hij heen moet. als jij hem in dezelfde houding laat galopperen omdat hij het moeilijk vind. dan zal dat niet veranderen. wanneer jij hem eigenlijk net iets verder duwt dan dat hij kan, en daarna weer loslaat. kan hij voelen waar hij heen moet.
Dat doe ik nu ook inderdaad. Door hem constant te blijven vragen op mijn buitenhand blijft ie er doorheen, zodra ik ontspan komt hij eruit. Dus wat ik nu inderdaad doe is hem er constant doorheen blijven drukken zodat hij goed gaat en dan weer loslaten, weer vragen weer loslaten en zo doortot ie helemaal snapt hoe het moet
Daisies schreef:Denk er om dat als je hem lager en ronder houdt dat de activiteit van de achterhand wel blijft. En dat is nu niet het geval op de foto!
Maar dan kon je de hals minder goed zien