juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:30

Wanneer gaan we een filmpje van jou aan het werk zien Moll? ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:47

ja daar ben ik ook wel benieuwd naar :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:49

nog even twee foto's van mijn driejarige. ben erg blij hoe hij loopt. af en toe neigt hij erachte te kruipen maar als je hem lekker naar voren rijd is dat totaal niet zo. in het begin loopt ie wat hoger wat mij dus ook niet uitmaakt aangezien hij pas drie is

Afbeelding

Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:04

horseyfries schreef:
Wijnanda schreef:
Ja, maar stel dát je paard door die klier niet goed kan/wil nageven, omdat die klier steeds gespannen blijft op een of andere manier/om een of andere reden, dan zou dit natuurlijk het voor de ruiter wel gemakkelijker maken om het wel voor elkaar te krijgen. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord.. Misschien eens op google zoeken.

Een klier is niet gespannen of niet gespannen op zich, hij lijkt gespannen doordat spieren hem eruit drukken. En die spieren, daar heb je als het goed is als ruiter invloed op.

Dit lijkt een beetje op niet het probleem oplossen, maar hetgeen door het probleem ontstaat. Kom je niet verder mee.

Even niet alles gelezen maar ik wil hier toch nog even op ingaan.

Bij 'barokke' paarden, evenals bij koudbloedige dieren, zoals haflingers, fjorden ed. zie je vaak dat er minder ruimte rond de kaak is, de nek is korter, aanzet naar het hoofd is zwaarder en de kaak is groffer.
Daardoor is het juist bij dit soort rassen belangrijk dat je daar met het rijden rekening mee houdt.

Ze moeten dus niet ánders gereden worden (want je streeft natuurlijk bij ieder paard naar losheid in de kaak en over de rug lopen), maar ze hebben nou eenmaal beperkingen waardoor een foutieve aanleuning sneller een probleem oplevert. Voor sommige van deze dieren is zelfs de oprichting in de hogere klassen niet weggelegd.

Het probleem in de aanleuning is bij de robuustere en barokke paarden dan ook nog groter omdat deze meestal van nature wat minder souplesse hebben dan een getalenteerde warmbloed en van nature meer stuwers dan dragers zijn.
En het makkelijk over de rug op de achterhand lopen voel je natuurlijk van voren.

Maar in principe, zodra de bovenhalsspier gaat deinen (loslaat) en je niet al te veel gewicht in je hand hebt, dan zou die klier niet door het rijden zélf mogen opspelen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:15

horseyfries schreef:
Wanneer gaan we een filmpje van jou aan het werk zien Moll? ;)

als ik iemand kan vinden die kan filmen en het op I-net kan zetten want ik ben blij dat ik op bokt kan komen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:08

Er zijn vast wel vrijwilligers te vinden die graag een keer komen filmen ;)

Randalinpony, ik kan me wel vinden in je verhaal.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:20

dat de nek korter is ben ik niet altijd met je eens. heb er namelijk twee staan die een vrij lange nek hebben maar juist erg graag doorknikken en dus vals aan de teugel lopen. terwijl het paard met een hals die vrij kort is. makkelijker te rijden is voor mij, en ook sneller makkelijk over de rug loopt :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:28

De meeste Friezen hebben idd weinig ruimte achter de kaak. Dit kan door een te korte nek komen, maar ook door de brede kaak of zware halsaanzet. Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar er zijn weinig Friezen die drie tot vier vingers ruimte achter de kaak hebben, wat bij warmbloeden eigenlijk de standaard is.

Een "valse knik" betekent dat een paard afbuigt in de verkeerde halswervel, dat wil niet zeggen dat dat komt door een te lange nek. Als ik de paarden op je foto's bekijk vind ik die nek tenminste niet zo lang en is de ruimte bij de kaak ook niet zo groot.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:52

Die ruimte achter de kaak, welke ruimte bedoelen jullie daar anatomisch gezien mee?
Ik ben me erg aan het verdiepen in theoretisch correct rijden (heb zelf alleen maar manegelesjes gehad en daar weinig feiten geleerd zoals ik ze hier lees) maar heb soms wat moeite met zulke omschrijvingen. Ik kan me er wel iets bij voorstellen (ken de anatomie van een paard wel, dus weet de kaken wel te vinden ;) ) maar wil het graag goed begrijpen!

Dan nog een vraagje aan de 'experts' hier, zou je van een foto (of enkele foto's) al kunnen zien wat er mogelijke struikelblokken zijn voor de hoofd/halshouding tijdens het rijden? Mijn 4-jarige half fries (fries x kwpn) is nog niet ingereden (dit ga ik zelf onder begeleiding doen, wanneer hij er klaar voor is) maar ik wil me graag goed voorbereiden. Hij loopt uit zichzelf met zn hoofd erg graag omhoog (vrij in de wei) dus ik ben wel erg benieuwd hoe dat straks onder zadel is. Hij is wel enorm soepel trouwens, maar wel snel gespannen. Maar zouden jullie kunnen zien of het anatomisch ook lastig zou kunnen worden?

deze vragen leken me wel redelijk relevant in dit topic, alvast excuses als dit teveel offtopic gaat!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:31

Als er iemand op zit kan je het wel een beetje zien ja. Maar foto's blijven altijd een momentopname. Film is beter.
Wat goed dat je je zo verdiept er in, daar zouden een hoop mensen een voorbeeld aan kunnen nemen!!!
Ruimte achter de kaak is het stuk waar zijn kaak eindigt (dat ronde bot) en zijn hals begint, voor zover ik weet.

LrssRwnkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:33

kwam jou foto's al eerder tegen lott, vind het er goed uitzien! :j

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:42

Zwerte schreef:
Die ruimte achter de kaak, welke ruimte bedoelen jullie daar anatomisch gezien mee?
Ik ben me erg aan het verdiepen in theoretisch correct rijden (heb zelf alleen maar manegelesjes gehad en daar weinig feiten geleerd zoals ik ze hier lees) maar heb soms wat moeite met zulke omschrijvingen. Ik kan me er wel iets bij voorstellen (ken de anatomie van een paard wel, dus weet de kaken wel te vinden ;) ) maar wil het graag goed begrijpen!

Dan nog een vraagje aan de 'experts' hier, zou je van een foto (of enkele foto's) al kunnen zien wat er mogelijke struikelblokken zijn voor de hoofd/halshouding tijdens het rijden? Mijn 4-jarige half fries (fries x kwpn) is nog niet ingereden (dit ga ik zelf onder begeleiding doen, wanneer hij er klaar voor is) maar ik wil me graag goed voorbereiden. Hij loopt uit zichzelf met zn hoofd erg graag omhoog (vrij in de wei) dus ik ben wel erg benieuwd hoe dat straks onder zadel is. Hij is wel enorm soepel trouwens, maar wel snel gespannen. Maar zouden jullie kunnen zien of het anatomisch ook lastig zou kunnen worden?

deze vragen leken me wel redelijk relevant in dit topic, alvast excuses als dit teveel offtopic gaat!

dat hij graag met zijn hoofd in de lucht loopt wil niet zeggen dat hij niet goed nageeflijk kan lopen.

mijn beide jonge paarden lopen graag met hun hoofd in de lucht. maar met rijden is nageeflijkheid niet een probleem. de merrie die ik in het Z1 heb wil nog wel eens aan de teugel gaan lopen als ze los is. maar met galopperen etc draagt ze haar nek ook hoog.

ik denk dat je dat niet moet vergelijken met wanneer een paard onder het zadel loopt :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:42

LrssRwnkl schreef:
kwam jou foto's al eerder tegen lott, vind het er goed uitzien! :j

dankjewel :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:59

@ Zwerte hier hetzelfde als bij Lott, Hilde die loopt altijd met haar hoofd in de lucht rond te rennen in de wei, als je die los ziet denk je OMG hoe wil je daar een M proef mee rijden :')
Loopt heerlijk uit elkaar, gallopeerd heel groot en omhoog ipv vooruit en in alle gangen de nek erop en hoofd in de lucht :P

In het bos loopt ze ook met haar hoofd omhoog, mag ze ook van mij dan heb ik altijd teugels los, maar dan loopt ze niet héél er omhoog met haar hoofd/hals gewoon oplettend rondkijken doet ze dan zegmaar
En in de bak met rijden gaat ze eerder te diep dan tegen de hand, en met longeren ook.
Dus je komt er straks pas achter als hij eenmaal ingereden is en je hem verder gaat doorrijden, maar komt vast goed :)

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:07

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:26

ik heb al in je topic gereageerd over wat ik ervan vind Wijnanda

in ieder geval wel een hele verbetering :j

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:30

Ik merk ook dat ie veel constanter is in zijn halshouding. Eerst was ik echt een half uur bezig met hem bij elkaar rijden, nu pakt ie dat zo makkelijk op. De galop gaat echt heel goed, was puur een kwestie dat ie achter niet sterk genoeg was. Hij kan nu heel verzameld galopperen, maar ik moet hem wel constant vragen, anders maakt ie zich weer lang, maar alles op zijn tijd :) het gaat super momenteel!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:35

ik denk dat je hem er soms ook doorheen moet 'drukken' om hem te laten voelen waar hij heen moet. als jij hem in dezelfde houding laat galopperen omdat hij het moeilijk vind. dan zal dat niet veranderen. wanneer jij hem eigenlijk net iets verder duwt dan dat hij kan, en daarna weer loslaat. kan hij voelen waar hij heen moet.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:36

Wat vinden jullie van deze hals houding!

dit is een van onze eerste keren samen,

Afbeelding

en dit is af gelopen maand

Afbeelding

We zijn qua training bezig dat hij lager en ronder mag worden zo dat hij zn rug spieren goed gebruikt.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:38

_Lott schreef:
ik denk dat je hem er soms ook doorheen moet 'drukken' om hem te laten voelen waar hij heen moet. als jij hem in dezelfde houding laat galopperen omdat hij het moeilijk vind. dan zal dat niet veranderen. wanneer jij hem eigenlijk net iets verder duwt dan dat hij kan, en daarna weer loslaat. kan hij voelen waar hij heen moet.

Dat doe ik nu ook inderdaad. Door hem constant te blijven vragen op mijn buitenhand blijft ie er doorheen, zodra ik ontspan komt hij eruit. Dus wat ik nu inderdaad doe is hem er constant doorheen blijven drukken zodat hij goed gaat en dan weer loslaten, weer vragen weer loslaten en zo door :j tot ie helemaal snapt hoe het moet :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:39

Denk er om dat als je hem lager en ronder houdt dat de activiteit van de achterhand wel blijft. En dat is nu niet het geval op de foto! :n

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:39

Wijnanda schreef:
_Lott schreef:

Dat doe ik nu ook inderdaad. Door hem constant te blijven vragen op mijn buitenhand blijft ie er doorheen, zodra ik ontspan komt hij eruit. Dus wat ik nu inderdaad doe is hem er constant doorheen blijven drukken zodat hij goed gaat en dan weer loslaten, weer vragen weer loslaten en zo door :j tot ie helemaal snapt hoe het moet :D

Vragen is niet echt een juiste manier om een paard er doorheen te rijden. Een lichte druk van je been en nodig van je hand zou voldoende moeten zijn voor zijn nagevelijkheid.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:40

eerste halshouding vind ik er goed uitzien. van mij mag hij er achter wel mee bij. hij loopt namelijk teveel op de voorhand.

2e foto vind ik moeilijk te beoordelen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:41

Wijnanda schreef:
_Lott schreef:

precies. en probeer dat ook te doen wanneer hij recht is :j

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:42

Daisies schreef:
Denk er om dat als je hem lager en ronder houdt dat de activiteit van de achterhand wel blijft. En dat is nu niet het geval op de foto! :n

Had je het over die van mij/ ;)

Denk dat het een moment opname is, aangezien je ook ziet dat zn voorbeen net bezig is... :D

dit is 3 passen er na ;) Maar dan kon je de hals minder goed zien

Afbeelding