Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Lusitana schreef:scoopje schreef:Stierenvechten gaat juist om het plezier van het martelen.
Dat is dus wat tegenstanders denken/vinden, maar wat niet waar is voor Portugese stierenvechters.
Lees jij in het artikel dat het meisje het gaat om het plezier van het martelen?
scoopje schreef:Woohoo, ik doe ook mee!
Misschien mag ik een ander oefen-object voorstellen, rockwitch? Er zijn namelijk nog plekken met een flinke vetbult waar weinig zenuwen onder zitten: het menselijk achterste!
Dat is zeker even ongevoelig voor pijn als zo'n stieren-vetbult.
Dus als de pro-stierenvechters even met de broek naar beneden in de bak willen gaan staan kunnen diegenen onder ons wiens paard bang is voor koeien al even beginnen trainen in de kunst van het spietsen. Vinden jullie vast niet erg, toch?
Lusitana schreef:Je kreeg nog geen antwoord omdat ik aan het typen was en anderen postten, dan kom ik er niet tussen. Het is niet omdat ik je negeer:detour schreef:Maar Lusitana, hoe weet jij dat zo'n dier geen angst en pijn ervaart? Kun je dat wetenschappelijk bewijzen?
Ik heb al in het begin van het topic aangegeven dat we het alleen aankunnen nemen op anatomische kennis van het gebied, dat vet heeft (plus een dikke huid die ik nieteens genoemd heb, vandaar dat de haken vlijmscherp moeten zijn en met een bepaalde lengte) en weinig zenuwen dat er weinig of geen pijn is, (en bovendien zullen ze een hoge pijndrempel hebben omdat ze nu eenmaal dieren zijn die onderling vechten) en dat de wilde stieren van nature geen angstige dieren zijn, maar agressief. Dit blijkt uit hun instinct tot aanval ipv wegrennen bv.
Daarbij, ik beweer nergens dat er geen pijn is, alleen dat we aannemen dat die niet ondraaglijk is.
), weinig zenuwen en een dikke huid. Dus dan zou het best vergelijkbaar zijn als daar een haak in geploft zou worden. Lijkt mij toch alles behalve pijnlijk.... suleilitha schreef:Pure aannames dus en nergens bewijs.
)..
Lusitana schreef:Je kreeg nog geen antwoord omdat ik aan het typen was en anderen postten, dan kom ik er niet tussen. Het is niet omdat ik je negeer:detour schreef:Maar Lusitana, hoe weet jij dat zo'n dier geen angst en pijn ervaart? Kun je dat wetenschappelijk bewijzen?
Ik heb al in het begin van het topic aangegeven dat we het alleen aankunnen nemen op anatomische kennis van het gebied, dat vet heeft (plus een dikke huid die ik nieteens genoemd heb, vandaar dat de haken vlijmscherp moeten zijn en met een bepaalde lengte) en weinig zenuwen dat er weinig of geen pijn is, (en bovendien zullen ze een hoge pijndrempel hebben omdat ze nu eenmaal dieren zijn die onderling vechten) en dat de wilde stieren van nature geen angstige dieren zijn, maar agressief. Dit blijkt uit hun instinct tot aanval ipv wegrennen bv.
Daarbij, ik beweer nergens dat er geen pijn is, alleen dat we aannemen dat die niet ondraaglijk is.
Lusitana schreef:suleilitha schreef:Pure aannames dus en nergens bewijs.
Op grond van wat we weten van de stieren.
Bewijs jij nou maar eens wetenschappelijk dat ze wel angst en ondraaglijke pijn ervaren...
detour schreef:Oke thanks voor je uitleg, maar is bloedend weefsel niet altijd voorzien van zenuwen? Of is dat bull? (Goh, detour leuke woordspeling)..
Maar er is dus pijn. en de een zijn pijngrens ligt elders dan die van de ander; daar heb ik dus moeite mee. En hoe verzinnen ze het: Vlijmscherpe punten nodig ivm dikke huid?..![]()
Stieren zijn niet alleen maar agressief.
Diablo schreef:Dus als niet bewezen is dat ze¨pijn hebben, is het oke om ze te prikken? Rare gedachtegang.....
Lusitana schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg dat we aan kunnen nemen dat er nauwelijks pijn is, maar er wordt alom gedacht dat er wel vreselijke pijn is. Dan vraag ik me af waar dat aan afgeleid wordt.
Bloed heeft op zich niks met pijn te maken, aderen zijn gevoelloos, zenuwen hebben gevoel.
Iemand die totaal verlamd is kan bloeden als een rund (ik kan ook leuke woordspelingen er in gooien), maar dat wil niet zeggen dat hij het voelt.
scoopje schreef:De argumenten die lusitana aanvoert zijn (heel toepasselijk) bull sh*t. Er is geen enkele plaats op het lichaam die van nature ongevoelig is. Bij een mens net zo min als bij een stier. Als ze ergens een haak in je lijf steken heb je gewoon pijn. Daar valt niet omheen te l*llen.
Kennelijk kom je in zenuwrijk gebied als ze wel bloeden, daarbij klopt dat de vetlaag idd gevoelig is! Heb het zelf mee gemaakt, ging door de grond van de pijn.
Lusitana schreef:Ik zeg niet dat het ongevoelig is, maar minder gevoelig. Zenuwrijke gebieden zijn gevoeliger dan zenuwarme.
En waar het om gaat is in hoeverre de haken een stier dwars zitten en als je er naar kijkt, zul je zien dat ze een keer schudden of omkijken, maar het doet ze verder niet zo veel. De reacties bij bloedloos stierenvechten zijn trouwens exact hetzelfde en daarbij weten we abslouut zeker dat er geen pijn is, dus het is niet pijn die de stier motiveert, maar ook dat wisten we al, ze gaan van nature op bewegende dingen af. Daarom kan bloedloos het ook gewoon vervangen, het veranderd niets.
Ik kijk zelf trouwens ook liever naar bloedloos en dat mogen ze van mij ook zo snel mogelijk invoeren, maar ik ben niet zo truttig over het hele gebeuren.
hlidar schreef:ik snap niet dat je dit goed blijft praten, stierengevechten zijn niet goed! het slaat helemaal nergens op. bloed heeft niks met pijn te maken, kom op zeg, als ik jou een haak in je huid rag doet dat toch gewoon zeer.
http://www.stieren.net/index.php?id=20
detour schreef:Uit het gedrag, uit het bloeden, het feit dat die pijlen blijven hangen als ze rondspringen geeft aan dat er meer wordt doorboord dan alleen huid.
Bloed an sich niet, maar jouw lijf is doorspekt van zenuwen, net als bij zoogdieren, en aderen en zenuwen liggen niet altijd ver uit elkaar...
Citaat:Een verlamming kan van te voren wel degelijk pijn geven, hoor, en deze stieren hebben met dergelijke symptomen niks te schaften..
Citaat:Als je er zo neutraal in staat, zou jij je dan eventueel aanbieden als medisch studie object door je met pijlen te laten doorprikken? (Die net zo scherp zijn en in verhouding net zo diep gaan in jouw huid als die van de stier)
Ja dus.Citaat:Zo ja; dan vind ik jouw mening echt doordacht en onderbouwd, want dan sta je echt volledig achter je verhaal. Zo nee- sorry hoor, maar dan meet je met twee maten.
Citaat:Als jouw paarden (als je die hebt) volgens dezelfde theorieen gepiercet zouden worden, zou je daar dan moeite mee hebben?
Lusitana schreef:Maar ik zie een normaal Portugees stierengevecht als het summum van rijkunst.
Lusitana schreef:Dat zenuwrijk weefsel goed wordt doorbloed wil niet zeggen dat alles wat bloed zenuwrijk is... of dat bloeden per definitie altijd pijn doet.
Je weet dus helemaal niets van het ras, anders kwam je niet met die laatste opmerking. Dit zijn dieren die elkaar verwonden en doden in kuddes. Er zijn stieren die moeten worden geslacht (en niet eens de arena halen) omdat ze teveel andere dieren doden. Ze leven in grote gebieden er is geen sprake van intensieve dierhouderij en frustratie daarom.
scoopje (en detour en iedereen die denkt dat pijn een rol speelt), bij bloedloos stierenvechten is er zeker weten geen pijn en toch reageert de stier exact hetzelfde.