[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:33

Timmie06 schreef:
Duimen dat het gewoon een leuke dag wordt...eerlijk gezegd reken ik nergens op en ben ik daar ook op voorbereid door de nieuwe heuvel..

Spannend! En het gaat vast goedkomen. Geniet er zelf ook een beetje van he *\o/* Het is een hele speciale ervaring zo <3

Ik heb de factuur mogen betalen voor de keuring en ik moet zeggen dat het me erg mee valt :)

Dennenboom

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:09

Succes Timmie! Spannend :D

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:28

Gefeliciteerd met je derde premie merrie! *\o/*

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:31

Gefeliciteerd

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:53

Gefeliciteerd met de derde premie! *\o/*

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:03

Gefeliciteerd, toch mooi een derde premie! *\o/*

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:18

Gefeliciteerd Timmie!!

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:22

Yeaahhh. Super fijn!!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:22

Leuk he!!! Totaal onverwachts toch een 3e premie...ik ben helemaal happy.
Ze deed het best leuk...ga zo nog even terug kijken op de stream want in die kantine krijg je niet helemaal precies mee wat er gezegd wordt. En dan al die mensen die er heel veel verstand van hebben met elkaar horen smoezen..pffff..zenuwslopend gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:25

Gefeliciteerd Timmie!

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:35

Fijn Timmie.. toch een mooie derde premie. Hebben mooi mee gekeken hier.
Ben een poos niet zo actief geweest, veel aan mijn hoofd gehad dus geen ruimte gehad om alles te volgen.
Maar mistte het wel dus per vandaag actief terug hier!

Afbeelding
Ons veulen Pientje is afgelopen weken erg ziek geweest. Bleek het rotavirus te hebben.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:35

Gefeliciteerd Timmie!

Hoe is het nu met Pientje?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:51

Yneke, arme Pientje. Nu weer helemaal opgeknapt? Welke symptomen had ze ervan?
Zal met name diarree zijn, maar kun je ook makkelijk verschil bemerken wanneer het “slechts” de eerste diarree bij hengstigheid merrie is en wanneer het rotavirus is?

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:56

Gefeliciteerd met je 3e premie Timmie.
Wat naar ynekes. Hoe gaat het nu met Pientje?

Het is niet handig om na de keuring gezien te hebben naar Sierou te gaan. Vergeleken al de goedgevormde keuringsmerries is Sierou net een Belg. :+

Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:06

Thornforrest, een Belg :+
maar die merries staan al weken op Sonja bakker rantsoen hè? Die zijn echt kilo’s lichter... kreeg mijn merrie ook met geen gram vetje teveel na keuring bij nieuwe heuvel. Nu ze als hoogdrachtige merrie mag recreëren zie ik maar weinig overeenkomsten met hoe ze bij de nieuwe heuvel was... toen was ze echt sportmodel, nu is ze Barock type ;) en lekker rastypisch := ofzoiets...

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:53

Nou ibbeltje die krijg 2 kilo sportbrok en 2 volle scheppen haver per dag. Moet ik echt gaan afbouwen als dat krachtvoer..poeh
Ik zelf voer haar iig elke middag fibra want ruwvoer weet ik niet precies hoeveel dat is. Ik zie wel vaak restanten liggen maar goed...voor ons eindelijk rust ;-) vrijdag neem ik haar lekker mee.
hahahaha een belg...schei uit joh...prachtig!!!

Ach Pientje...dat vind ik toch wel zo'n leuk veulen. Hoe gaat het nu met haar?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:10

SunnyHorse schreef:
maar die merries staan al weken op Sonja bakker rantsoen hè? Die zijn echt kilo’s lichter... kreeg mijn merrie ook met geen gram vetje teveel na keuring bij nieuwe heuvel. Nu ze als hoogdrachtige merrie mag recreëren zie ik maar weinig overeenkomsten met hoe ze bij de nieuwe heuvel was... toen was ze echt sportmodel, nu is ze Barock type ;) en lekker rastypisch := ofzoiets...

Ze staan totaal niet op een Sonja bakker rantsoen. Er gaan kilo's krachtvoer en hooi in om de trainingen aan te kunnen. Keuringklaar maken is geen kattenpis. Das keihard werken voor zo'n paard.

Sportconditie is de eigenlijke conditie waarin ze horen te zijn. De meeste eigenaren hebben hun friezen veel te dik en onderbespierd.

Rastypisch zijn heeft ook niks te maken met gewicht. Maar met uitstraling (vorm hoofd, hoeveelheid behang, hoe kijkt een paard de wereld in,vorm en plaatsing van de hals).

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:15

Absolem schreef:
SunnyHorse schreef:

Ze staan totaal niet op een Sonja bakker rantsoen. Er gaan kilo's krachtvoer en hooi in om de trainingen aan te kunnen. Keuringklaar maken is geen kattenpis. Das keihard werken voor zo'n paard.

Sportconditie is de eigenlijke conditie waarin ze horen te zijn. De meeste eigenaren hebben hun friezen veel te dik en onderbespierd.

Rastypisch zijn heeft ook niks te maken met gewicht. Maar met uitstraling (vorm hoofd, hoeveelheid behang, hoe kijkt een paard de wereld in,vorm en plaatsing van de hals).

Was ook maar met een knipoog geschreven.... mijn merrie is op het moment ook veel te dik ondanks dat ze ook nog steeds goed gespierd is.

Wat ik wel serieus bedoelde is het rantsoen: deze is wel degelijk vaak anders hoe de paarden thuis gehouden wordt.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 06:27

Heb direct na de keuring de foto’s bij Ingrid besteld. 17 stuks... Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:39

Mooie Ibbel!

Op keuringsconditie houden is inderdaad een hele kunst. Onze ruin moet 4 a 5 keer per week beweging, zeker wanneer hij gras eet ontploft hij binnen een paar dagen. Hij groeit echt van de lucht..
Dus herkenbaar, die Sierou..

Het verschil met Pientje haar diarree rond de hengstigheid was heel duidelijk. Het begon nl met 39 graden koorts. Pas dag later ook diarree. Ze dronk slecht en at geen hooi of kuil meer. En ze was heel sip. Ze was echt behoorlijk ziek.
Door de schade van dat virus kunnen haar darmen de melk niet goed meer verteren dus moet ze nu 24 uur per dag om de drie uur een pilletje zodat haar darmen worden geholpen de melk op te nemen; dit gebruiken mensen met lactose intoletantie. Waarschijnlijk zo lang ze melk drinkt blijft die gevoeligheid. Sinds we die pilletjes om de drie uur geven is de diarree weg en is ze in no time weer haar vrolijke zelf geworden. Echt een wonder wat dat doet.. Het virus heeft ze gelukkig ook overwonnen want sinds maandag ook geen koorts meer. Het kost wat nachtrust maar gelukkig is blije Pien weer terug!

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:17

Och jeetje. En ze zit ook nog wel even aan de melk...wat een zorgen. Maar fijn dat de pillen werken en pientje weer terug is. Slopend als ze zo ziek zijn.

Sierou is dit jaar erg aan je jojo-en, vooral nadat Nanne geboren is, maar ze wordt ook ouder natuurlijk dus zal een wisselwerking van beide zijn. De ene keer is ze zo ingevallen dat ik ervan schrik (met name flanken en kont) en een week later denk ik weer dat ze wel weer mag minderen. Heb nu wel een connectie gelegd met dekens. Wanneer ik deze af heb kost het haar denk ik teveel energie om haar warm te houden want zonder deken valt ze in no time in en wanneer ik de deken weer op heb trekt ze week mooi bij en mag het wel weer wat minder zijn.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:18

@Timmie gefeliciteerd wat zal je trots zijn op je merrie zeg mooie foto’s ook en natuurlijk prachtige merrie dat heeft ze toch maar even geflikt! <3
Ik had helaas op half punt jaar geen 3e premie ook zo zuur maar was wel trots op der !

@ynekes jeetje dat is schrikken zeg wat naar, hoe gaat het nu?? Knapt ze al een beetje op sterkte !!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:56

ThornForest schreef:
Och jeetje. En ze zit ook nog wel even aan de melk...wat een zorgen. Maar fijn dat de pillen werken en pientje weer terug is. Slopend als ze zo ziek zijn.

Sierou is dit jaar erg aan je jojo-en, vooral nadat Nanne geboren is, maar ze wordt ook ouder natuurlijk dus zal een wisselwerking van beide zijn. De ene keer is ze zo ingevallen dat ik ervan schrik (met name flanken en kont) en een week later denk ik weer dat ze wel weer mag minderen. Heb nu wel een connectie gelegd met dekens. Wanneer ik deze af heb kost het haar denk ik teveel energie om haar warm te houden want zonder deken valt ze in no time in en wanneer ik de deken weer op heb trekt ze week mooi bij en mag het wel weer wat minder zijn.

Het is wat dat betreft ook echt heel erg apart dit jaar kwa weer. Van schaatsen naar een zonnetje en van 18 graden weer naar vriespunt en alles in 3 weken tijd bij wijze van spreken.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:57

sannahtris schreef:
@Timmie gefeliciteerd wat zal je trots zijn op je merrie zeg mooie foto’s ook en natuurlijk prachtige merrie dat heeft ze toch maar even geflikt! <3
Ik had helaas op half punt jaar geen 3e premie ook zo zuur maar was wel trots op der !

@ynekes jeetje dat is schrikken zeg wat naar, hoe gaat het nu?? Knapt ze al een beetje op sterkte !!

Dank je wel. Ben er heel blij mee maar eerlijk is eerlijk...niet op gerekend . De punten krijg ik denk ik nog opgestuurd? Ik heb er nu niets van gezien nog.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:29

Prachtige foto’s! Waardevol om deze te hebben. Ingrid maakt vaak mooie sprekende foto’s.
Succes met opstappen vandaag en morgen.

Gelukkig is het enigszins onder controle te houden Ynekes met de pilletjes, maar het is er wel een zorg bij zo. Pientje oogt gelukkig wel happy op die foto.

Thornforrest, dat is inderdaad super lastig dat wisselende gewicht. Als je echt daadwerkelijk iets gaat zien, te schraal of te zwaar, blijf je ook zo achter de feiten aanlopen. Balans zoeken is best lastig.

Merk ook aan mezelf dat te schraal ik lastiger vind om aan te zien dan iets te rijk. Zeker als er een veulen is. Maar dat zit vooral tussen mijn oren.

Daarnaast wisselen de factoren ook met de seizoenen, nu bijv de introductie van het voorjaarsgras is weer aanpassen en zoeken naar rantsoen.

Het is snachts soms ook nog super fris. We hebben half open stallen, staan daar echt wel uit de wind, maar de temperatuur wordt echt wel laag. De Fries doe ik geen deken meer om, had het idee dat ze dit met haar dikke buik echt niet meer prettig vond.

Ze staat nu op vitalbix breed en grow, voorjaarsgras en snachts hooi. De glimt als een malle, heeft appeltjes, maar is wel te zwaar, maar gelukkig nog goed in conditie. Dit laat ik even zo, eerst veulen eruit, en als alles goed gaat en veulen groeit goed, dan pakken we de training op en daarna ook weer het rantsoen.

Vanavond weer mennen *\o/*