Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:28

Ik sta op een enorme stal dus vaak alleen rijden zit er dus niet in. In kwam flitsend in draf de baan in maar daarna reageerde ze nergens meer op. Ze voelde zich exht verlaten.
In het outdoor seizoen geen last van gehad maar ja die starten pas weer in april
Heb wedstrijd van volgende week maar afgezegd want vind zonde van mijn energie en frustratie haha

Laura volgende week komt ook voor doutz weer de tandarts vind wel belangrijk
Afscheid nemen van paard lijkt me moeilijk

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:15

Toch is dat "nergens op reageren" vaak het gevolg van onze eigen spanning waardoor we verstrakken in ons lichaam en gaan knijpen met de benen waardoor we het paard afremmen.
Oorzaak zit dus niet zozeer in je paard maar des te meer in jezelf, bewust worden dat je niet aanspant als je de baan in gaat, loslaten en relaxen. Maar ja, dat is makkelijk gezegd, daar weet ik ook alles van....

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:58

Caro zeker mee eens
Ik heb wel geprobeerd los te laten maar toen ging ze helemaal stil staan. Lastig maar we gaan gewoon door met oefenen.
Heb hetzelfde mee gemaakt tijdens de oefencross. Wel achter andere aan gaan maar zodra ze zelf een lijntje aan moest rijden stopte ze tenzij de hindernis leuk vind.
Gaat goed komen

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:09

Vervelend Jenny! Maar bedenk wel, het is maar een hobby. Je doet het om plezier te hebben. Zo probeer ik ook de wedstrijden in te gaan. Even een liedje zingen doet bijvoorbeeld wonderen bij mij :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:19

Zo tandarts is geweest had een blaar in zn mond dus even kritisch naar zijn bit gekeken en deze hing net iets te hoog. Ik schrok er wel van hij geeft het dus niet aan.

Ik ga me nu verdiepen in een bitfitter enz om te kijken waar we staan en hoe we het voortaan kunnen voorkomen. Ook even kritisch naar mijn inwerking hand enz kijken kan dus geen kwaad.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:28

Laura1982 schreef:
jammer jenny. maar je kunt nu wel gericht gaan trainen wat sanet ook zegt heel duidelijk zijn weg is weg.
(jou kende deed je dat al maar wellicht meer op het alleen lopen nu zeg maar)

vandaag afscheid genomen van het tinkervriendje van mijn vriendin hij is verkocht en vandaag naar zn nieuwe plek gegaan. we gaan hem missen. tandarts komt vandaag voor douwe ik ben benieuwd wat ze zegt na een half jaar. hopelijk blijft het droog en kan ik daarna even stappen met hem in de bak want op deze manier schiet het niet echt op...

Bij ons is toevallig een tinker gekomen maar zal die wel niet zijn :p

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:29

L vie Hoe heet hij?

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:30

Laura1982 schreef:
L vie Hoe heet hij?

Bambam geloof ik ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:31

Nee deze heet buddy 1.65m hoog en erg lange manen. Hij is richting Egmond aan zee gegaan.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:39

laura: au dat zal zeer gedaan hebben

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:43

Jenny_S schreef:
laura: au dat zal zeer gedaan hebben

Ja ik voel me ook heel naar omdat ik niets gemerkt heb. Hij doet zo onwijs zn best maar nu weet ik hoe het voelt en eruit ziet in een paardenmond dus zal mij niet nog eens gebeuren.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:48

Heftig laura, mijn paard heeft ook poosje terug een aantal dagen met koorts gestaan en ze liet het ook niet merken, na een Buitenrit zag ik opeens groen snot.
Wat zijn die frissen toch ook taai!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:07

Jazeker heel taai. Dat is soms best lastig je moet dan voor mijn gevoel nog scherper zijn.

Tandarts gaf aan dat het kan komen doordat we nu weer een niveau hoger trainen. Er was namelijk niets anders met de laatste keer dat ze er was in juli en toen had hij het niet.

Nu even 3 dagen geen bit in en dan moet het geheeld zijn. Zag net dat Maaike van da praktijk krommerijstreek bitfitter is. Ga haar maar eens bellen voor advies.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:36

Bitfitter wat is dat?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:51

Oei dat is niet fijn Laura, hopen dat net snel heelt.
Een bitfitter is wel intressant als je een goede hebt ik heb er ook over nagedacht maar dit bitje past nu goed.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:52

Jenny_S schreef:
Caro zeker mee eens
Ik heb wel geprobeerd los te laten maar toen ging ze helemaal stil staan. Lastig maar we gaan gewoon door met oefenen.
Heb hetzelfde mee gemaakt tijdens de oefencross. Wel achter andere aan gaan maar zodra ze zelf een lijntje aan moest rijden stopte ze tenzij de hindernis leuk vind.
Gaat goed komen

Als ik jou op mijn rug moest dragen, jij zit steeds heel gespannen erop en ineens laat je alles los. Dan zou ik ook denken, pfoe, fijn, zelf ook even kalm. Je kunt niet van je paard verwachten dat ze dan ineens de benen uit haar lijf gaat lopen voor je.

Ik vind wedstrijden rijden ook best wel spannend en ga op wedstrijd om te presteren. Niet om leuk een rondje te rijden, dat doe ik wel in het bos (maar ook daar geldt, als ik rechter galop vraag, wil ik ook rechtergalop).
Maar op wedstrijd levert dat willen presteren toch verkeerde spanning op. Ik probeer mijn focus steeds meer te leggen op "fijn rijden". Maar dat is erg lastig...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:06

Bitfitter is iemand die precies kan zien of je bit goed past en of je paardje het ook een fijn bit vindt. Moet je wel een goede hebben.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:25

Sanet klopt maar de oorzaak nu is grotendeels dat ze afslaat op het moment ze geen andere paarden kan zien. Ik merk dat ik dan niks meer heb te vertellen waardoor ik zo hard moet werken dat ik halverwege de proef denk waar zijn we aan begonnen haha en ben dan kapot en teleurgesteld.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:53

Ik heb precies hetzelfde gehad als ik concours reed op de manege waar Carolien nu in pension staat. Daar moet in de ene bak worden losgereden en dan moet je naar de andere bak voor de proeven, maar daar zijn geen paarden meer te zien en Carolien vond die bak zo vreselijk spannend dat ze gewoon niet meer wilde loslaten en ik niks meer te zeggen had. Bovendien kon je daar tot afgelopen december maar 1 proef rijden dus ik ben daar gewoon nooit meer gestart.
Nu sta ik er een maand en nu pas gaat ze lekker werken in de "enge" bak, ze is er nu aan gewend. Dus ik start daar nu in maart, gelukkig nu 2 proeven. Maar ik hoop dat ze, nu ze aan die bak gewend is, daar ook goed ontspannen de proeven kan neerzetten.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:53

Caro. Dat was inderdaad hier ook het geval. 2 afzonderlijke bakken. Maar oh man die jury heb nog nooit zo iets mee gemaakt. Moest van de wedstrijdleiding me melden bij de jury en naam zeggen. Kom ik daar aan zegt ze gelijk. " ga maar gelijk beginnen want we hebben tijdsdruk" jemig fijn zo beginnen. Tweede proef haar schrijfster was er mee gestopt hadden ze een meisje uit de kantine geplukt en die deed niet haar best. Zat ze met rollende ogen en te zuchten. Toen zei " ja ga nu nog maar een rondje want dit gaat wel ff duren " haha had ik weer

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:08

Poeeh jenny dat was zeker de vrolijkste thuis.....

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:40

Nou lekker jenny ontzettend frustrerend dan.

Vandaag iemand op mn paard gezeten. Ze ging bokken als ze haar benen aan legde. Na wat bokken en springen deed ze 't goed. En 't rare is dat ze aan de voorkant nageeflijk is en niet sterk!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:49

L vie liep ze op den duur braaf? Hopelijk snel weer samen aan de slag.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:52

Ja uiteindelijk was ze braaf. Echt een dametje ;)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:17

Dan moet ze dus bij jou ook braaf kunnen lopen. Dat wordt dus inderdaad strenger zijn. Maar ja, een merrie moet je wel vriendelijk vragen om mee te werken, lastig dan om streng te moeten zijn *\o/*