[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

My_Chimanga

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:47

Als hij nog nooit op gras heeft gestaan weet ik het niet precies.
Wat ik nu met de mijne weer doe is eerst even alleen in de bak laten (met redelijk groene rand zodat ze al wat te knabbelen hebben) en gewoon zorgen dat ze al lekker een bodempje hooi hebben gegeten voor ze naar het land gaan, dan zijn ze minder gulzig...
Ik heb nu een klein stukje land afgezet en de bak, dan hebben ze ruimte om te dollen en alvast wat meer gras. zo ga ik er steeds een klein strookje bij doen zodat ze even wat lang nieuw gras hebben maar niet te veel. Ik haal ze trouwens 's avonds weer binnen dus ze staan niet dag en nacht buiten!

Zal zo even foto's uploaden.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:50

Nou hij kan ook wel grazen als hij in zijn paddock staat, maar hij durft niet zo goed in de buurt van de stroomdraden te komen ... :o?
Wellicht kan ik een stukje afzetten, dat maaien ( of er eerst de andere paarden op laten grazen ), en hem daarna er op voor een paar uurtjes. Hij heeft onbeperkt hooi, dus volproppen gaat niet echt lukken denk ik.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:54

Als je m toch voorlopig nog apart zet van de groep kan je inderdaad ook telkens een klein stukje doen, kan je het zo opbouwen ;). Al ben ik meer voor het gelijk in de groep zetten vooral als de groep net nieuw is, anders krijg je weer die machtstrijd.... Maar ja is en blijft lastig... Shaggy heeft altijd samen gestaan met andere dus dat was niet zo'n probleem...

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:58

Groep is niet nieuw, die staan al jaren bij elkaar. Ze staan gescheiden van een paar draden, maar echt neuzen heeft hij nog nooit gedaan met ze.
Hij zal sowieso zijn plek moeten vinden, en manieren om met ze om te gaan. Hoop dat hij niet teveel rake klappen krijgt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:58

Limonade schreef:
Nou hij kan ook wel grazen als hij in zijn paddock staat, maar hij durft niet zo goed in de buurt van de stroomdraden te komen ... :o?
Wellicht kan ik een stukje afzetten, dat maaien ( of er eerst de andere paarden op laten grazen ), en hem daarna er op voor een paar uurtjes. Hij heeft onbeperkt hooi, dus volproppen gaat niet echt lukken denk ik.

Waarom eerst maaien of kort laten grazen? Kort gras heeft een veel hoger fructaangehalte en dus groter risico.
Zou hem gewoon af en toe op lang gras laten staan om te wennen. Niet te lang. Evt. eerst aan de hand een half uurtje ergens langs de kant.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:01

BrankaZ schreef:
Waarom eerst maaien of kort laten grazen? Kort gras heeft een veel hoger fructaangehalte en dus groter risico.
Zou hem gewoon af en toe op lang gras laten staan om te wennen. Niet te lang. Evt. eerst aan de hand een half uurtje ergens langs de kant.

Aha, wist ik niet. Heb hem af en toe aan de hand al even laten grazen.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:03

Ohh das wel lastig het land gebeuren met capote is een graaskorf in het begin ook niet iets of zeg ik dan iets stoms. Of idd een klein stukje en dat opbouwen kwa uren wil je hem uiteindelijk wel in de groep hebben of hebben jullie geen gemengde groep

Amor gaat wel gelijk het land op naja wanneer die mag na zn castratie eerst de weekjes afwachten want wij hebben een gemengde groep. Maar idd liever gehad dat ie meteen met de eerste groep het land op kon omdat tog nog wel onderdanig naar andere paarden nog en ook nog niet van zich afbijt.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:04

Limonade schreef:
Groep is niet nieuw, die staan al jaren bij elkaar. Ze staan gescheiden van een paar draden, maar echt neuzen heeft hij nog nooit gedaan met ze.
Hij zal sowieso zijn plek moeten vinden, en manieren om met ze om te gaan. Hoop dat hij niet teveel rake klappen krijgt.

Staan ze nu ook al samen of gaan ze nog als groep het land op? Het is vaak minder 'heftig' als ze net het land op gaan dan dat ze al een tijdje samen staan. Ook als ze al eerdere jaren 's zomers samen op het land hebben gestaan en de winter weer apart. Dat is mijn ervaring in ieder geval ;).

Ik had met Shaggy ook gewoon een makkelijke.... Was niet dominant maar liet ook niet over zich heen lopen... De enige keer dat ie achter na werd gezeten was als ie zelf aan het uitdagen was. Hij mocht niet tussen tintel en de rest van de groep staan maar moest daar buiten blijven (want ja tintel vond het zijn groep) maar telkens deed ie weer een stapje dichterbij tot tintel het weer genoeg vond en achter m aan ging :'). En ja hij is toen wel is op zn plaat gegaan en had daardoor een schaafwond, de sukkel. Maar dat is bij mij toen het enige geweest...

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:05

Ja we hebben wat merrie´s, ruinen en 2 jarige. Ook een groep enters, en dan hengsten. Maar die komen binnenkort weer, staan dan in de opfok op het land 24/7.
Dus even kijken waar hij het beste bij kan. Voorkeur heeft toch wel de 'gewone' groep, dan zijn de meeste dames met 2 ruinen ( dacht ik ).

( en 2 drachtige merrie's, maar daar komt hij niet bij te staan )

Groep staat nu ook al bij elkaar in de bak/paddock.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:59

1Afbeelding
2Afbeelding
3Afbeelding
4Afbeelding
5Afbeelding
6Afbeelding
7Afbeelding

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:24

dapperdedo - fijn dat de operatie goed is gegaan en succes met het halen van amor vandaag

geeske - super dat ze weer lekker in de achtertuin staat, alleen jammer dat ze zo'n draak was met trailer laden.
en leuke fotos

esther - een heerlijke vakantie gehad zo te lezen, lekker hoor

astrid - leuke fotos die laatste van jullie samen is ook heel mooi, en fijn dat het longeren zo goed gaat

bij ons bouwen we de wei ook altijd op, eerst 1 uurtje dan 2 uurtjes dan 3 tot 4 en dan mogen ze heel de dag blijven staan

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:43

Wanneer is Capote precies gecastreerd? De eerste 2 maanden moet je er nl vanuit gaan dat ze nog "per ongeluk" vruchtbaar zouden kunnen zijn... Het gebeurt niet vaak, maar komt voor. (en nee, verklaren kan ik dat niet, vind het zelf heel onwaarschijnlijk, maar het schijnt waar te zijn, is ook zo bij andere dieren)
Dan zou je die 2 maanden nl kunnen gebruiken om hem aan fulltime gras te laten wennen, geleidelijk. En dan naast de groep waar hij uiteindelijk inkomt. Vaak wordt er best al wel wat qua rangorde bepaald als ze naast elkaar staan, zonder dat ze bij elkaar kunnen!

In ieder geval succes!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:50

Nou Galan is ook officieel ruin.... ben net gebeld door de kliniek dat alles goed is verlopen en hij weer staat. :(:)
Wel even slikken maar het is het beste zo. Kan hij tenminste rustig met een paar vrienden in de wei.

Astrid wat een leuke foto's!

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:03

vera fijn dat het bij Galan ook goed geslaagd is,
nu kunnen alle diertjes fijn herstellen

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:17

Zo wij zij ook bijna thuis amor stond meteen op de trailer en zijn bijna thuis.

Nu moet ie nog 6 weken op boxrust en 2x lopen pff hoe gaan we dat volhouden.

Fijn dat goed gaat met galan

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:31

Oh DD, wat een ramp...arm paardje :(:)
Hopen dat ze voorbij vliegen!

ja ben echt blij dat het goed met hem gaat tot zover. Arm ventje... :=

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:37

Verliezen wel veel mannen hun ballen de laatste tijd :P.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:45

Het is voorjaar, hè :D

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:56

Femke_Tweety schreef:
Wanneer is Capote precies gecastreerd? De eerste 2 maanden moet je er nl vanuit gaan dat ze nog "per ongeluk" vruchtbaar zouden kunnen zijn... Het gebeurt niet vaak, maar komt voor. (en nee, verklaren kan ik dat niet, vind het zelf heel onwaarschijnlijk, maar het schijnt waar te zijn, is ook zo bij andere dieren)
Dan zou je die 2 maanden nl kunnen gebruiken om hem aan fulltime gras te laten wennen, geleidelijk. En dan naast de groep waar hij uiteindelijk inkomt. Vaak wordt er best al wel wat qua rangorde bepaald als ze naast elkaar staan, zonder dat ze bij elkaar kunnen!

In ieder geval succes!

Ongeveer 4 weken geleden, had inderdaad juni in mijn hoofd dat hij bij de andere paarden kon. Tot die tijd aan de wei wennen.
Denk dat ik hem er eerst een uurtje of 2 opzet voor een paar dagen. Dan een 4 uurtjes voor een weekje. Daarna een halve dag etc.
En hij komt er eerst naast te staan met 2 touwtjes er tussenin. Als dat na een paar weken goed gaat, 1 touwtje. En als dat goed gaat ( en hij kan niet meer 'per ongeluk' bevruchten, dan maar er bij.
Hij stond naast 2 ruinen, ging perfect, maar helaas zijn die verhuisd naar hun eigen stalling. Jammer!

Vera, fijn dat hij ruin is! Nu even rustig herstellen, en heeft hij ook geen last meer van die akelige hormonsters!

Oef, 6 weken boxrust voor Amor? Arme hij ( en jij! ). Sterkte en succes. Hier was 1 week boxrust al erg veel vond ik, en 2 x daags 10 minuten stappen.

De ballen vliegen hier in de rondte, haha. Ach ja,beter zo. Wat heb je aan een hengst als je er niets mee doet? En daarbij komt dat ze nu lekker bij vrienden op het land kunnen.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:59

hihihi ja de ballen vliegen je om de oren :Y) .

ja 6 weken donderdag nog 5 maar wat een tijd zie er nu al tegen op lopen mag gelukkig wel en mag het ook opbouwen eerst 10 min en dan langer is goed voor de spieren hij loopt nu nog alsof die moet poepen := en hij krijgt meerdere momenten een plukje hooi bij zodat ie wat te doen heeft en veders maar dingen verzinnen wat ie in stal kan doen hij houd van slopen haha. hij heeft nu een likit hangen dus daar is ie wel weer een dag mee zoet.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:49

Laatst bij kofietijd o.i.d. was een paard dat ze hadden leren 'schilderen' toen die zo lang op boxrust moest... misschien leuk om te oefenen? ;-)
Naja, ik heb t met Chim nu 3 weken volgehouden en nu staat ze gelukkig weer thuis en kan ze het land op, maar nog wel steeds 2x per dag die wond verzorgen... ook geen leuk klusje!

Maar met hengsten vind ik het wel fijn dat ze geruind worden als ze niets met hun mannelijkheid mogen/kunnen doen... dat zit dan toch ook in dat koppie! En als de rust in het hoofd kan komen is dat voor het diertje net zo fijn toch?! Als ze dan ook gewoon die behoefts niet meer hebben missen ze het ook niet!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:37

My_Chimanga schreef:
Laatst bij kofietijd o.i.d. was een paard dat ze hadden leren 'schilderen' toen die zo lang op boxrust moest... misschien leuk om te oefenen? ;-)!

die zit hier ook op bokt! Heb er wel eens wat foto's van gezien.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:43

Nou de stalhouder had Capote al op het land gedaan, hahaha!
1.5 uurtje, en hij vond het erug leuk. Jammer genoeg was ik er niet bij, echt een boer hé haha. Die denkt niet van 'goh, misschien vindt dat penny meisje het wel erg leuk om te zien' wahaha.
Ach morgen gaat 'ie weer.
1 merrie is hengstig, zit gelukkig een stukje land tussen, maar dat vindt Capote nog wel interessant hoor. Flink showen :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:37

Wat heerlijk dat Capote al op het land heeft gelopen! Wel jammer dat je het inderdaad niet hebt gezien maar ja er komen nog genoeg dagen :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:12

Limonade schreef:
Het is wat met die paarden!! Sterkte voor diegene die het nodig hebben.

WHHAAAAA!! Moet even blij zijn! Ik heb Capote vanavond gelongeerd ( en stiekem heel goed naar Suzanne gekeken gisteren hehe ) en het ging ECHT fantastisch. Nu zal niemand me geloven haha, maar had het eigenlijk moeten filmen :D
Linksom perfect, eerst 5 minuten rustig in een kleine cirkel gestapt, daarna mooie overgang naar draf wat hij heel rustig en netjes deed. Toen een lekker stuk gegaloppeerd. Daarna andere kant op, was wat moeilijk maar heb stug doorgezet, stap draf en galop. Galop wilde hij racen, elke keer weer terug gehaald net zolang tot hij rustig galoppeerde. Toen ging het perfect! Op dat moment terug genomen, lekker gestapt en geknuffeld.
Zo fijn! Voor veel waarschijnlijk doodnormaal, maar voor mij als paarden-leek is dit echt een hele grote stap. ook voor mijn zelfvertrouwen natuurlijk :D
Suzanne, je zou trots zijn geweest haha :D

Daar doen we het voor toch! Laat t weekend maar zien :)