Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:23

Is mestonderzoek betrouwbaar bij die jonkies? ze kunnen inderdaad ook flink last hebben van wormbesmettingen. Hopelijk helpt het in ieder geval!

Ah Morena verkocht, ja dat lijkt me ook moeilijk om afscheid te nemen..zo'n leuk dier. Maar wel heel leuk dat ze in de buurt komt te staan. Zo kun je haar nog wel op blijven zoeken?

Dat is een goed teken Jolmer wat betreft Star! Bechterew is ook een vorm van reuma toch?

Pastis, wel fijn dat het kraken bijna helemaal verdwenen is! Vertrouwen moet groeien denk ik dat er niks aan de hand is.

Tarzan, dat komt misschien ook door de andere soort band?

DGM

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:50

Nee dat is niet betrouwbaar, hij wordt ook standaard elke 2-3 maanden ontwormt (heb schema in mn agenda) maar nu met de grote hoeveelheid bloedworm is het wel even handig om tussendoor te checken! Het ontwormen is om en om tegen bloedworm en de andere wormen. Als hij nog bloedworm uitscheidt dan kan ik beter nog een keer tegen bloedworm ontwormen ipv de andere, snappie? :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:57

Ja ik snap het helemaal, voor bloedworm is inderdaad weer een ander ontwormingsmiddel nodig en deze is vaak hardnekkig bij jonge paarden.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 11:49

Bedankt allemaal, tot woensdag weten we eigenlijk helemaal niets zeker. Super frusterend en ik vind het echt bizar dat je 5 weken onderweg bent voordat je je diagnose/behandelplan hebt. In buurlanden gaan ze daar toch anders mee om... oncoloog zei wel dat ze het mee ging maken @Elisa, maar de informatie die ze had was nihil, weet niet hoe veel we daar op kunnen vertrouwen.

Hoop ook dat hij lekker zo blijft. Wel leuk om ze vanaf zo jong te zien opgroeien naar een straks, hopelijk, knap stabiel paard met bekende geschiedenis. Lijkt alsof hij van niets echt onder de indruk is. Bijt nu ook wat beter van zich af.

Dat hij dan ook nog zo gevoelig blijft met onverpakt hooi DGM. Ben benieuwd wat er uit je wormentest komt. Hier ook elke 3 maanden als ik het goed zeg. Hoop dat er snel wat verbetering in zit. Nooit leuk als ze niet okee zijn.

Vervelend Maartje, dan zou je eigenlijk helemaal ingepakt moeten zijn. Even verder mee denken - in Zweden deed ik alles in ski kleding, afhankelijk van de kou meer laagjes. Bij matige kou alleen ski broer, anders thermobroek er onder etc etc. Zijn dikke rij handschoenen die je ook op stal kunt gebruiken met daaronder dunne thermo handschoenen. Altijd zorgen dat er lucht tussen je lichaam en je bovenste laag kleding zit, dan blijft de warmte hangen. Dus gewoon bij de decathlon of anwb een goedkope wijd zittende ski broek kopen, zijn ook water dicht :')
Alleen dan heb je het rijden nog niet opgelost. Had hier dan thermolaarzen met een lange rij jas, maar je zou ook een wollen rijrok kunnen overwegen om je benen goed warm te houden.

PreHungaro, weekje Spanje klinkt super! Maar afscheid nemen lijkt me enorm lastig. Wel fijn dat ze in de buurt blijft!

Pastis, mentaal blijft het altijd een dingetje he. Niet teveel proberen te doen, anders kijk je ze uiteindelijk zelf kreupel.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 13:21

Oh wat naar Kelly, dat afwachten lijkt me verschrikkelijk.

Er is voor 13 december een plek in mijn duo les we van ton Duivenvoorden vrij gekomen. Iemand zin om mee te komen? Heb eventueel een paard te leen maar dan moet er zelf vervoer geregeld worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:16

Mee eens, zeker bij zoiets ernstigs als kanker..dan kan 5 weken een enorm verschil maken. Ik hoop het in ieder geval echt voor jullie dat ze het mee mag maken en sowieso dat ze toch nog iets vinden waarmee ze haar leven kunnen verlengen.

Sol klinkt als gedrag wel een beetje als Havanna, alleen is die dus bang voor andere paarden en dan is ze niet meer zo stoer. Maar voor de rest wel, bij de vereniging is de bak nu versierd in kerststijl..geeft ze helemaal niks om. Ze keek 1 rondje en toen was het klaar haha.

Leuk aanbod Audesta!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:31

Mijn zwarte en pensionada zijn ook van die stoere dames. Van de duvel niet bang, van een grassprietje wat verkeerd om staat soms wel :')

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 10:26

Wat een leuk aanbod Audesta, heb er helaas geen tijd voor en al 2 maanden niet op een paard gezeten..

Kelly, heel frustrerend dat het zolang duurt zeg!
En hij was een tijd heel goed gelukkig. Denk dat het nu echt van de wormen komt.

Luci zal wel blij zijn met dit weer. Zodra er een zon tevoorschijn komt heeft hij het zo warm met zijn dikke vacht.

Wat jammer dat Havanna zo bang voor andere paarden is, Elisa!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 20:15

Haha Audesta, ja dat had ik ook ineens..stond een mestbakje op een plek waar het normaal nooit staat en mevrouw schrok ineens. Heel bijzonder. :D

Dat hij zo,n dik pak haar heeft DGM voor een Iberisch paard. Heb toch al het idee (wellicht ten onrechte) dat die minder gemaakt zijn voor de winter. Hopelijk voelt hij zich snel weer beter!

Ja, heel jammer die andere paarden angst..ze durft niet eens te kroelen met de Tinker. Ze ziet er wel goed uit in haar wat donkerdere wintervachtje. Al zeg ik het zelf. O:)

Afbeelding

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:27

Beertje
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 17:08

Wat een knapperds dgm en Elisa <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:36

Ahh knappie hoor DGM, lekkere teddy!

En knap Elisa! Wat is ze donker zeg!!!

Hier foto's gemaakt voor kerst alvast van de ponybende!
Afbeelding
Afbeelding
En de knappe Starrie <3
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:07

Nou dames, met een beetje geluk kan ik weer LEGAAL meepraten met jullie. *\%/*

Ik was eigenlijk helemaal niet op zoek maar ik heb gevonden wat ik zocht, woensdag is de keuring, als ze goed is, is ze van mij :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:37

Super leuk Tarzan! Ik zal voor je duimen!

En Jolmer, wat een fantastische foto,s! Heb je een fotograaf laten komen? Echt heel mooi, zulke foto,s wil ik ook nog een keer maken.

En dankjewel , heel apart kleurtje heeft ze nu inderdaad. :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:51

Oeeehh wat spannend Tarzannn!! Ben heeeel benieuwd!

Neee heb t zelf gedaan Elisa!
Kan t voor je regelen hoor hahha :D

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:46

Spannend Tarzan! Krijg je het nog druk mee :D heb je een specifiek doel voor ogen?

Hele leuke foto's Jolmer!

Lekker harig DGM, hier ook haha

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:53

Wat leuk Tarzan!
Blijven ze allemaal nu op 1 plek?

Mooie foto’s Jolmer!!
Wil ik ook van Luci maar geen idee hoe of wat haha.

Ze ziet er goed uit Elisa!

Uitslag van mestonderzoek is binnen. 2,5 week na de panacur nog 1400 epg op bloedworm.
Gister de Pramox erin gedaan en over 4 weken weer kijken..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:03

Leuke foto’s jolmer <3

Nou, helaas moet Rambo dan wel echt verkocht worden. Maar ik heb zonder te zoeken gevonden wat ik zocht. Vandaag de tweede keer gaan kijken en het voelt heel goed. Uiteraard een Spaanse :D
Dus even duimen allemaal woensdag :))
Edit: Ze gaat dan naar de pensionstal dus niet alles op een plek

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:52

Wat een knapperds DGM en Elisa.
En wat een heerlijke foto’s Jelmer, maak je die zelf?

Tarzan: spannend! Ik zal voor je duimen. Vind je het lastig om Rambo dan weg te doen? Had het idee dat jullie juist naar elkaar toe aan het groeien waren.

Morena staat sinds dinsdag op haar nieuwe plek. We zijn wandelend die kant op gegaan, heerlijk.
Had het wel zwaar.. vooral Hugo in de hoek van de wei zien staan wachten en hinniken brak mijn hart. Gelukkig zit hij sinds vandaag weer wat beter in zijn vel. Ik zette uit automatisme nog twee bakken voer neer..

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:59

Ja ik vind het heel lastig om Rambo weg te doen en dat klopt, maar ikzelf blijf spanning houden met rijden en als ik dan eerlijk ben is hij beter af bij iemand die dat niet heeft. Dat probleem ligt ook aan mij en niet aan hem. Maar ik heb er heel veel moeite mee hoor! Ik heb er ook echt even goed over na moeten denken!

Jij ook veel sterkte :(:) zal ook wel pijn doen om haar weg gebracht te hebben!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:24

Is het al woensdag????! *\%/*

PreHungaro, ga jij nog op zoek naar een nieuwe?

Eerlijk, als ik deze niet toevallig was tegengekomen dan was ik ook gewoon verder gegaan met Rambo. Ik zie het maar als een teken van boven van mijn geliefde Fuego die ziet dat ik blijf strugglen. Alles klopt aan dit paard en mijn gevoel wordt er heel blij van! Ondanks de afstand toch twee keer gaan kijken of het gevoel écht klopt en ja het klopt! Ze geeft mij een heel fijn, vertrouwd en rustig gevoel, precies wat ik zoek, het voelt als mijn paard! :D (alleen nog even duimen voor woensdag!)

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:41

Dat klinkt heel goed Tarzan! Ik duim dat ze woensdag goedgekeurd wordt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:45

Ik snap het wel Tarzan, als je steeds blijft twijfelen aan een paard en ook open staat voor anderen dan is het denk ik niet "jouw" paard. Hopelijk komt ze woensdag glansrijk door de keuring!

Ah Morena naar haar nieuwe eigenaar, wel fijn dat dit gewoon wandelend kon maar kan me voorstellen dat het afscheid nemen pittig was. Ook voor Hugo, heeft hij nog wel een ander maatje?

Luci nog steeds bloedworm, heb dat ook eens hardnekkig gehad bij een jong dier. Die kreeg toen een schema van om bepaalde ontwormingsmiddelen en dan om de twee, vier, zes werken ontwormen oid. Bloedworm kan zo hardnekkig zijn! Hopelijk is hij er snel vanaf!
Hij heeft een lekker wintervachtje.

Ik heb je een PB gestuurd Jolmer!

En dank jullie wel, vind ik natuurlijk ook maar ik ben bevooroordeeld. :D

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:06

Tarzan, wat een ongelooflijk leuk nieuws! En ik begrijp dat het een meisje is, extra leuk. Ik ga keihard duimen voor je :j

Ik zit al 5 weken onder een steen, realiseer ik me nu. Maar ik lees wel mee! Wat ontzettend vervelend van die bloedworm.

Met Taruga gaat het heel goed, maar ik ben eigenlijk iets te druk om echt stappen te zetten. Nou ja, het is ook meestal oliebol, dus ik trek me er maar niets van aan. Keutel lekker door, in slakkentempo.

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:25

Dankjewel allemaal <3
Hopen dat het snel woensdag is dat ik meer kan delen, ik kan niet wachten om haar te halen namelijk :D (en nee nooit verwacht dat ik weer zo’n enorm goed gevoel zou krijgen bij een paard!!!)
En ja het is een merrie, ik ben geen merrie mens en het wordt mijn eerste merrie maar ze voelt goed! :D

Elisa, begrijpelijk dat je bevooroordeeld bent, je eigen is altijd de mooiste natuurlijk :D

Aaah Dorien, gewoon lekker kleine stapjes maken samen <3