Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:20

Wat leuk Autumn dat hij zo goed gaat! Hij ziet er ook erg knap uit! Begint hij een beetje volwassen te worden? Het stukje over het dressuur rijden herken ik niet zo, maar ik doe eigenlijk ook bijna nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde. Wel fijn dat je zo een manier hebt gevonden die beter lijkt te passen bij hem. :j
Echt grappig dat hij zo graag springt!

Vinden jullie het ook zo koud ineens? Brr, ik moet echt wennen..vind er niks aan buiten. :o

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:21

Elisa2 schreef:
Wat leuk Autumn dat hij zo goed gaat! Hij ziet er ook erg knap uit! Begint hij een beetje volwassen te worden? Het stukje over het dressuur rijden herken ik niet zo, maar ik doe eigenlijk ook bijna nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde. Wel fijn dat je zo een manier hebt gevonden die beter lijkt te passen bij hem. :j

Vinden jullie het ook zo koud ineens? Brr, ik moet echt wennen..vind er niks aan buiten. :o

Begrijp me niet verkeerd, wij rijden ook niet twee keer achter elkaar. Dat werkte dus niet. Nu ik andere dingen tussendoor doe met hem gaat het juist beter.
Misschien wordt hij wel wat volwassener hoor! Zou best kunnen.
Het is inderdaad opeens echt koud, brrr!

Audesta

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:25

Koud en regen, brrrrr.

Hier ook veel afwisseling hoor, mijn zwarte vind buitenrijden gewoon echt veel leuker en ook daar ben ik bezig met rechtrichten, ritme, lossigheid en dergelijke. In de bak is ze in de herfst wat bokkeriger dus ik combineer het meestal. Rijd dan buiten naar de rijhal, pak daar een kwartiertje dressuur mee en dan weer lekker richting huis. Dan zijn we een uurtje weg geweest zo.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:50

Wat goed dat hij zo goed gaat Autumn!
Super om te horen!

Jaaa heeeel koud, zeker gisteravond, bah.
Blij dat mn verzorgsters soms afvoeren, want is echt niet leuk :+

Dat is ideaal inderdaad Audesta! Lekker afwisselende training en dan blijft t voor beide leuk!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:43

Ik zou het liefst nu in winterslaap gaan :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:45

Autumnn schreef:
Elisa2 schreef:

Begrijp me niet verkeerd, wij rijden ook niet twee keer achter elkaar. Dat werkte dus niet. Nu ik andere dingen tussendoor doe met hem gaat het juist beter.
Misschien wordt hij wel wat volwassener hoor! Zou best kunnen.
Het is inderdaad opeens echt koud, brrr!

Ja dat bedoelde ik, dat het niet werkte voor jullie. Heb het misschien niet helemaal goed verwoord. :o

Misschien is het ook wel een combinatie van beide, maar het belangrijkste is dat het nu goed gaat. :) Met paarden is en blijft het toch altijd puzzelen.

Dat klinkt heerlijk Audesta! Buiten kun je ook goed dressuur rijden en vinden de meeste paarden veel leuker ook. :j

Dat snap ik Jolmer, ik heb ook echt moeite met naar buiten gaan nu. Moet echt weer heel erg wennen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 20:00

Het was vandaag ook echt heel koud. Had les en had het binnen 10 minuten bloedheet hahah maar we zijn weer op de goede weg.
Ook wel meteen meer last van mijn lijf met die kou. Van mij mag het droog en koud worden, dat trek ik een stuk beter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 08:45

Ja hier idem! Die waterkou is echt verschrikkelijk he?

Wel fijn dat de les zo goed ging en het tijdens het rijden wel lekker warm werd haha.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:18

Ik heb wel al die tijd meegelezen maar met de zorgen om Luci (en andere dingen) even geen puf om veel te reageren.

Luci gaat nog steeds “zo zo”. Maandag ontworm ik hem met de Pramox. Wacht express tot maandag omdat we dan niet met het weekend zitten. Hij is nog steeds erg gassig, staat veel met staart van zn billen. Hij heeft wel wat meer energie maar niet zoals ik zou willen. Gelukkig eet hij goed!
Ik heb net nog een wormkit besteld om toch ook maar op leverbot te testen. Volgende stap is een bloedonderzoek (mocht het na de Pramox niet binnen een paar weken beter gaan).

Hij doet zijn best om vrolijk en vervelend, zoals een jaarling hoort, te zijn. Maar nog wel te weinig.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 12:59

He wat vervelend allemaal DGM! Hopelijk gaat het snel beter. Fijn dat hij wel goed eet!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:31

DGM, je zou nog een brokje bij kunnen voeren op basis van esparcette. Vorig jaar kochten wij de anderhalf jarige met een bolle buik en daar bleven ook maar bloedwormen uit komen en ook koliekerig na een wormenkuur en tussentijds. Na het bijvoeren van een brokje op basis van esparcette icm goed ontwormbeleid en super strak alles uitmesten was ze er dan toch vanaf, maar het duurde wel even. Ze is daarna ook echt flink gaan groeien!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:02

Ja die tip heb ik gekregen inderdaad. Zal het binnenkort bestellen, thanks voor de reminder!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:48

Wat een fijne update van jullie Autumnn <3
Audesta, ook lekker lesjes 'nt rijden :D
DGM, wat balen van Luci :(:)

Hier vandaag de dag Rambo 3 jaar, zo gek, het voelt helemaal niet zo lang. Maar dus toch al 3 jaar 'nt klungelen met hem :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:07

Tijd gaat snel he. De cruzado is ook alweer een aantal maanden thuis.

Heb ze beide gereden vandaag. Was lekker weer maar op het einde toch wel koud net. Ben mijn tenen aan het reanimeren :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 18:58

Ik functioneer momenteel niet. Lees wel mee dus maar ik kom buiten niet veel verder dan een rondje voeren en dan moet ik binnen opwarmen. De rits van mijn winterjas ook nog kapot dus geen fatsoenlijke jas. Ik wil weer lente en tot die tijd ga ik wel in een hoekje zitten huilen :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:20

Wat naar Maartje! :(:) Komt dat door de kou?

Haha Audesta, tenen reanimeren.. :+

Tijd gaat echt snel he Tarzan, drie jaar alweer..volgens mij valt het geklungel wel mee haha.

DGM, dat is balen dat hij zo kwakkelt! Hij reageert niet op voer/ gefermenteerd hooi oid?

Havanna is hier nu twee jaar, maar het voelt als veel langer..van ongeleid projectiel wordt het gelukkig steeds meer een geleid projectiel. :+ Kan wel zeggen dat ik met haar een enorm hechte band heb, het is ook echt een paard die graag wil bonden.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:21

Maartje, er bestaan tegenwoordig ook jassen met een verwarmingselement! Ook handschoenen dacht ik.

Audesta heerlijk toch, op de tenen na. Hier heeft het bijna de hele dag geregend. Het naarste is altijd dan de grond landing uit het zadel, au...

3 jaar alweer Tarzan, de tijd vliegt. Het lijkt zo kort, maar als ik erover nadenk is Cas ook 2.5 jaar geleden gaan hemelen.

Elisa, ik was echt in de veronderstelling dat jij Havanna al veel langer had. Kan je nagaan _O- zwangerschapsbrein denk ik.

Wat balen DGM. Ik weet niet of het mogelijk is, maar kan je kijken of je hem op onverpakt hooi kan zetten?

Hier is de afgelopen maand echt een rollercoaster. Waar ik mij minder beroerd in de zwangerschap zelf voel, hebben wij het nieuws gekregen dat er uitgezaaide kanker bij mijn moeder is gevonden. Woensdag horen we eindelijk (na 5 weken) hoe het er exact voor staat en wat het plan wordt. Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen, we zijn er allemaal helemaal klaar mee.

Ik word gelukkig wel nog wel naast die paniek blij van Sol, meestal.
Vlak na het nieuws had ik wel het idee dat hij het enorm goed voelde bij mij. Hij sloeg ineens veel heftiger uit als ik zijn voetjes wilde optillen. Spiegeltje dus. Ik doe wel alles in vrijheid met hem, ook gewoon omdat het goed gaat en niet nodig is. Als ik wel een halster om doe is dat ook dikke prima.
Van de week was het voor het eerst dat alle 4 zijn beentjes zonder getrek of gesla gaf. Dus super hard beloont en direct gestopt daar mee. Denk ook dat het heeft geholpen om wat meer te oefenen dat hij niet om de beloning (snoepje) mag vragen. Hij boog namelijk ook helemaal met mij mee en ging dan een been geven - zo goed is die balans nog helemaal niet.
Ben hem verder hufter proof aan het maken door hem overal als trommel te gebruiken met mijn handen - geeft geen kick. Ook laatst het halstertouw overal over hem heen lopen gooien :') hij denkt, welke idioot heb ik getroffen. En dat is het ook hahaha.
Moet alleen even een zweepje mee nemen. Ben aan het oefenen met achteruit lopen (ik) en hij dan halt houden bij een hand ophouding. Maar hij wilt heel graag IN mijn ruimte staan en halt houden, mis dus wat arm ruimte om hem op afstand te houden. Hij doet het wel echt heel goed, stopt steeds een stukje sneller. Ben hem ook aan het belonen als ik hem roep en dat hij dan komt - hond in opleiding haha. Hij blijft ook echt staan voor de kriebels. Heeft er geen problemen mee om van de kudde af apart te staan. Ik hobbel soms ook een heuveltje op, komt hij op zijn dooie gemakje achter mij aan en als een blij ei staat hij dan naast me bovenop het heuveltje. Met voeren blijft hij lekker bij mij hangen en alles in de gaten houden. Hooibaal open maken is ontzettend interessant, volgt dan echt letterlijk mijn handen - de rest staat dan ergens anders te vreten.
Hoop dat hij zo makkelijk blijft en niet een kwal van een puber wordt.

En laatst dat ik tussen zijn billen aan het jeuken was liet hij alles hangen. Leek toen alsof zijn zak iets begonnen te zakken, maar zag nog steeds geen ballen. Was in ieder geval wel blij dat het iets lager leek te hangen, lijken er toch balletjes aan te komen :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:19

Ja de kou, de reuma vindt dat niet tof

Kelly ik weet het, maar ik weet niet zo goed wat ik daar van vind, of dat iets voor mij is :+ zodra de kou ergens mijn lijf in trekt, raak ik het niet meer kwijt
Sterkte met je moeder :knuffel:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:54

Lijkt me heel naar Maartje

Wat een positieve update over Sol, Kelly! Zijn karakter klinkt heerlijk nuchter, hopelijk gaat hij inderdaad niet teveel puberen straks. Maar dat nieuws over je moeder..wat heftig zeg! :knuffel: Misschien een stomme vraag maar heeft ze nog kans om jouw kind geboren te zien worden? Of horen jullie dat woensdag? Lijkt me heel heftig wat er tegelijk in jouw leven speelt nu.

Haha nee, ik heb zelf ook het gevoel dat ik Havanna al veel langer heb..het is denk ik vooral een goed teken. :)

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:01

Sterkte Kelly!

Kwa het ruwvoer. Sinds hij eind Juli verhuisd is krijgt hij enkel nog onverpakt hooi :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:16

Wat een heftig nieuwe Kelly :(:)
Fijn zo’n spiegeltje <3 die zal je er zeker wel doorheen helpen!

Maartje, balen dat je zo’n last hebt van de kou!

Audesta, tenen reanimeren haha!

Voor mijn gevoel waren die 3 jaar met Fuego veel langer. Het voelt nog niet zo lang met Rambo, heel gek!

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:47

@kelly: veel sterkte met dit vreselijke nieuws. Fingers crossed! Hier weinig te vertellen, druk aan het oefenen met Famosa en Rixoso. Het kraken is bijna helemaal verdwenen. Maar ik kan het nog niet zo heel goed loslaten :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:48

Wat balen zeg dat Luci nog steeds niet top gaat..

Sterkte Kelly. Heel moeilijk zeg...
Wel mooi dat je zo'n spiegeltje hebt!

Nou echt he Maartje. Wat een stomme kou nu!
Heb ook meer last van mn Bechterew nu..

Ohh sommige dames hebben de paardjes nog niet zo lang dus!
Ik heb Star nu 9 maanden, voelt ookal langer haha.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:18

DGM: Wat balen dat het nog niet lekker gaat. Misschien toch alvast een bloedonderzoek doen? Rode bloedwormen kunnen inkapselen in de darmwand. Dan lijken ze “schoon “ maar zitten ze eigenlijk toch vol wormen. Hopelijk gaat het snel wat beter.

Maartje: Ellende die kou, kn me voorstellen dat het met reuma nog extra voelbaar is.

Kelly: Wat goed om te lezen dat je jonkie zo fijn en aanhankelijk is. Meestal blijft dat wel zo hoor. Maar wat een rotnieuws…. Hopelijk hebben jullie snel wat meer duidelijkheid.

Hier een weekje in Spanje even aan het opladen in de zon. Morena gaat dinsdag naar haar nieuwe eigenaresse. Vind het enorm dubbel. Ze is qua karakter zo fijn… Aanhankelijk en enorm nuchter. We hebben vorige week nog een mooie rit gemaakt met drieën. Morena is dan als handpaard nog braver dan Hugo :') ze is voor mijn vakantie goedgekeurd. Bij mooi weer lopen we naar haar nieuwe thuis, ze komt dus in de buurt te staan.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:03

Hij krijgt maandag nog een Pramox. Dan zitten er 2 weken tussen de Panacur en Pramox. Mocht ook na 1 week al maar omdat hij zo opgeblazen was doe ik het na 2 weken.
En ik meen dan 4-6 weken later even mestonderzoek doen.
Hij is gelukkig niet meer opgeblazen inmiddels!
Wel nog dof in de vacht maar dat is natuurlijk niet direct weg.