[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:02

Ja heb nu gewoon van die recht-naar-beneden vlechten. Maar zo'n hengst/merrievlecht ziet er mooier uit :D
Laatst bijgewerkt door Limonade op 16-04-12 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

somokkele

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:05

Als het is om zijn manen te behouden zou ik lekker manen recht naar beneden vlechtjes houden. Bovenkant los vlecht en naar onder toe strakker. Een hengstenvlecht blijft nooit lang zitten en moest ik elke 2 dagen opnieuw vlechten. Gewone vlechten kon ik langer laten zitten zonder dat het uitging, lelijk werd of ging jeuken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:12

Bij Mo worden die ook snel rommelig bovenaan... Maar goed, zij heeft ook gewoon schapenvacht :')

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:13

@limonade: om manen te beschermen/kweken/laten groeien gewoon losse vlechten naar beneden doen! Arjen heeft normaal ook gewoon losse vlechten in (let er goed op dat je de eerste slagen wat losser doet zodat er geen spanning op komt als hij gaat grazen). Ik deed alleen soms met rijden (als ik toch opnieuw ging vlechten) een hengstenvlecht in. Of gewoon een keer voor de leuk, lekker frunneken haha Op wedstrijd had ik ze altijd los.

Hengstenvlecht blijft inderdaad nooit zo goed zitten en trekt ook meer aan de manen vind ik. Losse vlechten vind ik toch makkelijker/handiger voor normale onderhoud van de manen zegmaar. Arjen heeft stuk of 8/9 vlechten in dacht ik.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:19

Losse vlechten is idd wel makkelijker, maar hengstenvlecht vind ik gewoon heel sjiek staan! Dan komt de hals zo mooi uit! Alleen ik maak dus altijd een merrievlecht en dat zakt behoorlijk uit. Ga maar weer eens een hengstenvlecht proberen dan! Alleen stilstaan is niet het sterkste punt van Chim;-)

De wond was vrij diep, zeg een vingertopje van je wijsvinger... maar die is wel mooi dicht / soepel. Vandaag had ik het idee dat het wat beter was. Ze draaft ook al regelmatiger al is ze nu natuurlijk helemaal wat stijf. Beetje jammer: Mok.... doordat ik nu al bijna anderhalve week aan het spoelen ben 2x per dag heeft haar been toch wel wat veel vocht gehad en is ze nu mok aan het ontwikkelen. Gelijk maar even zalf gehaald en vanavond insmeren.
Gedonder zo zeg!! Bah... Maar ze knuffelt nog wel lekker :+:

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:21

Nou dan hou ik het nog even bij de gewone vlechten. Heb gewoon gevlecht, niet super strak maar ook niet echt los. Zal ze vanavond dus even loshalen en opnieuw doen.
Hij bleef heel netjes staan, terwijl er net een bult nieuw hooi was neer gekwakt. Fijn dus!

My_Chimanga, he wat een gedonder zo. Jammer!

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:22

balen geeske dat ze nu mok aan het ontwikkelen is, hopelijk helpt de zalf en ben je er snel vanaf.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:32

Ik hoop het ook echt! Ging net zo de goede kant op met ons! |(
Nouja, van t weekeind wel twee keer weer lekker buiten gereden en dat moeten we ook oefenen, dus daar nu maar wat meer op richten! Buiten lopen en in de bak nog wat draven... Ga er trouwens niet te veel op hoor, en draf doe ik zoiezo niet onder zadel. Wil niets forceren, het duurt dan wel lang, maar als ik dat ga doen kan het alleen maar slechter worden ben ik bang! Dus geduld hebben....

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:40

groot gelijk geeske beter haar goed de tijd geven om te herstellen dan dadelijk een grotere blessure oplopen :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:17

Vervelend Geeske, sterkte!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:43

Hmm losse vlechten naar beneden dus alleen deed ik ze denk ik iets te strak dus zal ze voortaan wat losser vlechten wie weet dat dat beter blijft zitten maar dat doen we over paar weken wel weer als ik van me gips af ben dus nu ff los.

Geeske hier ook 1 die niet stil kan staan hoor maar denk dat dat door de leeftijd en hormoontjes komt

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:09

Opzich kan je de vlechten ook gewoon strak vlechten (doe ik ook) alleen de eerste 2/3 slagen losser (zodat als het paard met het hoofd naar beneden gaat, het niet te strak gaat staan. Als je als het paard het hoofd gewoon omhoog heeft al strak vlecht, trekt paardlief de haren er natuurlijk zo uit als ze haar hoofd naar beneden doet (voor hooi/kuil/gras). Op die manier. Rest van de vlecht kan gewoon strak natuurlijk maar bovenaan moet genoeg speling zijn. Ik vlecht Arjen meestal gewoon op stal en vaak staat hij dan kuil te eten dus dan mooi met het hoofd naar beneden als ik de eerste slagen doe, weet ik zeker dat er niet teveel spanning op staat).

Ik heb heerlijk gereden vanmiddag! Lekker bezig geweest met buiging van het lichaam, veel voltes en mooi gebogen door de bochten, mooi om het been heen vouwen. Hij deed het echt super! Heb maar kort gereden (rij graag kort maar krachtig, zeker omdat hij nog zo jong is maar kort en hou het zelf ook nog niet zo lang vol haha) en met zoiets is natuurlijk elke bocht een uitdaging, maar was echt heel erg tevreden <3
Woensdag weer, nu al zin in :D

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:09

De vlechten zaten nog goed! Bovenop lijkt het wel alsof er 'nieuw' haar groeit. Of het zijn oude manen die zijn afgebroken :Y)

Nou foto's maken lukte ook niet, haha. Hij kreeg net hooi, dus toch even naar buiten. 3 x de bak rond stormen en toen weer bij het hek.... HONGER! }:0 Ik dus nog even de bak in, en hij liep me als een hondje achter na.
Oké, toch maar weer naar stal.
Het is wel een eet liefhebber hahaha ( net zijn baasje ).

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:51

Wat ik altijd deed om de manen te behouden, is een keer in de 10 dagen manen wassen (zilvershampoo) en goed uitborstelen, dan Cowboymagic erin en dan als het nog nat is strak in redelijk dunne vlechten, dan blijft het het beste zitten, dan 10 dagen er niet aanzitten en dan een dag los zodat het kan ademen en dan weer opnieuw, manen waren bij allebei meer als een meter lang en flink dik, ook de voorpluk, Friezen die ik nu doe staan samen in een inloopstal en lopen steeds te klooien dus manen zien er niet uit, maar goed daar ga ik niet over.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:56

Vlecht je de voorpluk ook? Heb die nu nog los hangen. Hij heeft een aardige voorpluk, maar mag altijd langer!
Heb het niet gewassen, wel Cowboymagic er in gedaan. Als het wat warmer is, zal ik hem even wassen.
Gefeliciteerd trouwens :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:00

Ik doe voorpluk ook.
Welke cowboy magic doe je erin? Bodyshine of detangler? Ik doe altijd detangler en in de staart een combinatie. Nadeel van detangler is namelijk dat zand enzo er zo aan "plakt" met ls gevolg dat mijn zwarte friezel regelmatig een bruine staart heeft als hij in de (binnen)bak heeft gerold :P

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:09

Oef, even zoeken hoor welke ik heb. De Cowboy Magic detangler & shine.
Blijft echt niets in plakken, tenminste, nog niet. Hij rolt veel, maar ziet er nog netjes uit.
Het is ook niet zo'n zwijn, heb nog geen 1 poepvlek ontdekt. Was er al bang voor aangezien hij spierwit gaat worden.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:10

als het in vlechten zit wil het prima maar als het los is plakt zand enzo als de paasei eraan :P (had manen gewassen, detangler erin en volgende dag vlechten... alleen komen ze 's ochtends in de stapmolen of in de bak tijdens het uitmesten van de stallen, dat heb ik geweten haha overduidelijk dat hij in de grote binnenbak had gestaan en daar even goed gebruik van heeft gemaakt :P
Als het eenmaal in de vlechten zit gaat het prima maar na het vlechten waren mijn handen zwart :oo

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:09

dankjewel Limonade

alleen detangler erin, de shine vind ik zonde van het geld voor hoe lang je het ziet, voorpluk ook invlechten, oh ja ik deed er van die katoenen/badstof haarbandjes in en dus geen elastiekjes want die worden hard en dan breekt het eerder en krijg je van die dunne punten met van die dunne haarbandjes gebeurd dat minder snel en ze blijven goed zitten dus kan ze rustig vaker gebruiken. Oh ja voor wedstrijden deed ik hun staart in 3 vlechten en dan in een staartzak, ziet er misschien mal uit, maar ze hebben er geen last van en staart blijft schoon.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:14

Miepie, gefeliciteerd!

Ik moet ook nodig weer gaan vlechten, doe het nu af en toe en dan heeft het natuurlijk 0 zin... maarja.
Ga misschien vandaag maar weer een poging doen! Chimanga heeft bovenin al een heeele dikke bos maar das allemaal nog kort. Verder zijn haar manen halslengte, kan dus nog heel wat aan! Die bovenste korte laag moet zoiezo goed bij groeien...
Sinds haar verhuizing van stal is er echter een stuk van haar manen af helaas. Ze staan in boxen met een open voergang en aangezien ze nu aan de andere kant staat en kijkt naar haar buurvrouw komt ze steeds met haar manen tegen de zijkant van het voerderrek aan. Beetje jammer! Gelukkig komt ze bijna naar huis en heeft alles weer rust... :-)
Wel een mooie uitvinding trouwens, zo'n voergang! Kun je mooi in de gaten houden hoeveel ze eten, hoe snel ze eten, of ze proppen draaien etc.

Wees maar blij dat Capote niet zo'n draak is! Vreselijk altijd, al die vlekken op het hoofd en de hals.... -O-

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:48

Schiet niet op zo he geeske... :(
Goed afdrogen na het spoelen, het wordt wel steeds meer werk zo he! Wij doen met mok vaak een paar keer wassen met betadine shampoo, dan heeeeel goed afdrogen en dan zalf erop, of vaseline als ze op t land staan.

Gefeliciteerd Miepie!

Vlechten doe ik niet zoveel. Oba heeft niet zoveel manen, dat is een beetje mislukt ofzo bij haar:P En zij ligt aaaaltijd te rollen en vies te zijn dus 1x in de zoveel tijd gaat gewoon de schaar er weer in. Echt kort maak ik ze niet, dat vind ik lelijk, maar langer dan 20cm zijn ze nooit.
Fiela heeft wel veel manen, dus daar leg ik af en toe wat rechte vlechten in, maar ze blijven wel behoorlijk mooi en wil er ook niet te veel aanzitten, ben ook bang dat het gaat breken als er vaak elastiekjes en vlechten inliggen..
Bah er zal zo wel regen aankomen. Dames staan nu nog lekker in de wei, maar dan moeten ze er zo maar weer uit.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:54

Hallo iedereen! *\o/*

Alles goed hier? Tijdje terug dat ik er was, maar kom weer ff gezellig binnen vallen..

Nieuwkomers, welkom! :)

Geeske, wat baaaaalen van Chi.. Nu maar goed schoonhouden en wat stappen dus. Ellende hoor, maar hopelijk knapt ze snel op. Dikke pech...

Denise, jij nog aan het opbouwen met je kanjer! Zag laatst nog leuke foto op FB. En druk ook met sporten las ik, gaat t goed?

Angela lekker aan het rijden op nikita. Nog geen baasje voor noushka? En verder onderzoek voor je aandoening/moeheid las ik? Spannend, succes hoor..

Astrid helemaal gelukkig met dr knappe schimmel! :D En geen poepvlek nog :oo ? Mag hij wel met CHico praten haha, das echt een smeerkees af en toe! :D

Dapperedodo, aahh nee.. écht ongeluk op vrijdag de 13e gehad. Flink balen zeg! Sterkte :(:)

Suus, hoe is t met jou en Goya?

Esther zit lekker met dr bips in Egypte volgens mij, doet het beter dan wij 8-)

En verder... ben ik het alweer kwijt :+ . Lees altijd wel bij hoor! Hier alles goed. Chico is weer door de malle molen heen geweest met tandarts, hoefsmid, zadelpasser. En hij loopt weer als een trein, afgelopen dagen heerlijk getraind <3 . Volgende maand maar weer is een keertje de wedstrijdring in!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:02

Hee Iloon, leuk dat je ook ff aan komt waaien! Fijn dat het met Chico lekker gaat. Alles mooi gecheckt voor de zomer, fijn! Krijgen we binnenkort foto's te zien?
Met Goya gaat alles goed, onze training gaat ook super! Over 2 weken doen we mee aan de clinicdag die georganiseerd wordt door de vereniging van het spaanse paard en eind mei doen we mee met de clinic van Bruno Da Silva. Allemaal leuke dingen in het vooruitzicht!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:19

Ja moet even iemand regelen die foto's kan maken, is alweer tijd terug ja... :D . Wat leuk al die uitstapjes/clinics met Goya. Gaat de training nu beter? En de shetties? Ook nog happy in love? ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:23

ja, leuk!
Ja, zeker leuk. De training gaat super. Heb begin dit jaar rontgenfotos laten maken van zijn been, was niets op te zien. Nu dus correct trainen, echt letten op dat linkerachterbeen die gewoon zwakker is. En dat gaat super.
Ukkels gaan ook goed, hebben hun verzorgmeisje waar ze helemaal blij mee zijn. En ook nog happy in love :)
Hoe gaat het bij jou in de love, of geniet je nog steeds lekker van het vrijgezel zijn?