[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:38

Sorry dat ik jullie topic binnenval! Maar voor de gene die Maximo kennen van Halley.. fokster Lisenka.
Even een update! Het gaat super met hem. Hij wordt deze week 3 jaar. Ik ben een aantal weken terug begonnen met hem en pakt alles zo goed op. over 3 weken gaat hij weer het natuurgebied in en gaat hij nog lekker een aantal maanden spelen. maargoed hier wat foto's

NienkeNiels schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Waauw wat een topper!! Had van de week gelongeerd met bijzet. En vandaag met rijden pakte hij het al zo goed op dat hij gewoon al nageeflijk liep.. ik had niets in mn handen! Ook het galopperen ging stukken beter. De rem zit er nu echt op hihi en ook het sturen gaat goed. Ik ben weer mega trotss <3

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:44

Vera, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Van As wist ik het natuurlijk al ,was er ook even bij. Knap paard hoor, foto's doen geen recht ;)
Nienke, ik ben geen voorstander om op een paard van nog geen 3 jaar oud te gaan zitten. Het zitten an sich tot daar aan toe, maar er al mee rond rijden, nee.

Hier alles verder goed! Goya gaat lekker, gaan 29 april mee doen aan een clinic doma vaquera, van mieke hylkema. Staat in het teken van het spaanse paard, die dag, word leuk dus!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 06:26

Ik denk dat bijna iedereen hier in het topic er zo over denkt, suuz. Ik begrijp nooit zo goed dat mensen niet een half jaartje/jaartje meer geduld hebben om daarna langer van hun paard te kunnen genieten :n
Wel fijn dat het goed met hem gaat, maar helemaal met zo'n medische achtergrond zou ik er niet op stappen terwijl hij nog geen drie is.

Wel heel leuk om te lezen dat Galan en Capote goed zijn aangekomen bij hun blije eigenaressen :D
Vera, blijft Galan hengst en wat wil je met hem gaan doen, dressuur wedstrijden of iets heel anders? Zo'n leuk paard hè, gefeliciteerd!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:08

:wave:

leuke soeske zo'n clinic!

nienke, super dat hij het zo braaf doet! +:)+
maar na zijn medische achtergrond en al het getob dat je lichamelijk met hem hebt gehad had ik denk ook nog even gewacht met echt gaan rijden...

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:34

@ angela wat fijn dat nikita steeds beter gaat en noucka buiten ook wat leuk dat je vader ook lkkr kan rijden met nikita.

@ geeske leuke bil foto zo te zien heb je een lkkr ritje gehad ook lkkr omgeving.

Wat leuk paardje die galan blijft ie voorlopig nog hengst?

Ik ben die enkel nu al zat maar moet nog 2 weken gips :(. Gisteren wel opgehaald en bij me paardje geweest ze waren ze aan het opmeten dus amor ook gedaan en hij is duideluk overbouwd zn billen staan nu op 140 en schoft 135 dus dat gaat de goede kant op.

Ow kan al aftellen nu volgende week gaat ie voor castratie wordt echt tijd

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:45

Ik moet zeggen dat ik net 5 weken bezig ben en hij deze week 3 wordt. Ik 1x per week rijd en dan 5a10min. Over 2 weken gaat hij weer,lekker,tot november het natuurgebied in om te spelen

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:01

NienkeNiels schreef:
Ik moet zeggen dat ik net 5 weken bezig ben en hij deze week 3 wordt. Ik 1x per week rijd en dan 5a10min. Over 2 weken gaat hij weer,lekker,tot november het natuurgebied in om te spelen

En dat is precies 5 weken, 1x per week 5 à 10 minuten te veel. En dan heb je nog maar 5 keer 5 à 10 min gereden en ben je al met aanleuning bezig? Er is heel veel informatie te vinden over waarom het nou niet goed is om zo vroeg op je (Spaanse) paard te gaan rijden.

Kom misschien wat hard over, zo bedoel ik het niet, maar vind het gewoon zonde.
Wel fijn dat ie binnenkort nog even paard kan zijn :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:19

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:21

fijn dat alle paarden goed zijn aangekomen en allemaal rustig staan
voor de nieuwelingen welkom
mooie foto's voorbij zien komen van knapperds

angela leuk dat je vader ook op nikkita rijd

astrid ik kan ook nog steeds uren kijken naar mijn kanjer

nienke ook ik ben geen voorstander van vroeg beleren en al helemaal niet van voor dat ze 3 zijn, heike ben ik pas gaan inrijden toen die 4 was en dat was toen nog eigenlijk te vroeg voor hem.
maar gelukkig gaat die bijna naar de wei en kan die daar weer lekker paard zijn.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:58

Amor wordt dus bijna gecastreerd, spannend hoor! Hoop dat hij er zelf het meeste aan heeft. Kan hij lekker met anderen de kudde in en heeft hij niet zo'n last van zijn hormonen meer!

Vroeg op een paard stappen is ook niet zo favoriet bij mij... wel fijn dat hij straks weer terug mag het land op! Maar dan zou ik hem pas daarna gaan beleren. En dan nog ben je voor een spanjaard al best vroeg, als hij 3,5 is. T is wel een mooi dier!
Wel moet ik toegeven, Chim was dan 5 toen ik er op ging, dan zijn ze toch al wel erg sterk hoor! Maarja, wel al bijna helemaal uit ontwikkeld.

Iemand enig idee hoe lang een dik been kan blijven? Wat een beetje normaal is? Ben er nu wel een beetje klaar mee eigenlijk. Iedere morgen is het weer dik, na het lopen weer bijna helemaal normaal maar behoorlijk warm, spoelen, en dan 's avonds weer herhalen. Dan ziet het er steeds weer wat beter uit maar de volgende morgen is het gewoon weer 'even' dik naar mijn idee zeg!
Bah.... Dipje

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:11

Suuz, jaja ik ga vanavond nieuwe foto's maken.
Hij staat overdag buiten in de paddock, maar kan natuurlijk niet echt crossen. Vanavond ga ik hem even lekker in de bak een uurtje uit laten rauzen.
Gisteravond zijn manen gevlecht (moet echt zo'n hengstenvlecht leren! ), maar we gaan een flinke bos manen kweken! :D

Vroeg rijden, ook niet mijn ding. Ik laat Capote ook eerst even wennen, acclimatiseren en rustig aan doen. Ik heb nog tijd zat om te rijden!

Dik been... nou na regelmatig spoelen en al dat soort dingen meer behoor je toch wel resultaat te gaan zien. Even overleggen met de VA?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:24

Ja, die zegt dat ik goed bezig ben, en dat zegt eigenlijk iedereen wel, maar ik zie naar mijn idee te weinig verbetering hoor! Niet leuk zo... :( Al heb ik het idee dat als ze gewoon loopt en doet ze er niet echt last van heeft. Alleen als er iets op de wond komt dan trekt ze haar been op en begint te schoppen, dus dat zal wel zeer doen!
Maar als ze op rust staat staat ze nog wel op allebei de benen op rust, dus ze leunt wel gewoon vol op haar slechte been...

Ik moet ook echt leren 'hengstenvlechten'! Doe mijn best maar ik krijg de vlecht niet recht op haar manenkam, en dan krijg ik het laatste stuk dus niet in de vlecht want die manen zijn het kortst... ;-)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:32

Is de wond heel diep Geeske? Heeft de veearts m wel gezien ook? Het kan verschillende oorzaken hebben denk ik... Het kan een beschadiging van de pees zijn bijvoorbeeld, dat duurt heel lang, het kan aan de wond liggen, een infectie zijn. Ik denk dat je veel geduld moet hebben en veel moet stappen. Het is wel logisch dat het 's ochtends erger is, want dan heeft ze een hele nacht gestaan, en blijkbaar is dat gewoon niet fijn voor dr.
Oba heeft ook ooit eens zichzelf aangetikt, maar dat moest toen ook gehecht worden en als ik daar dan zalf op smeerde schopte ze ook. Maar die was dus echt diep en gelukkig hadden we het nog niet gespoeld want anders had het niet meer gehecht mogen worden.

Ik denk dat ik mezelf zachtjes uitdruk wanneer ik zeg dat ik geen voorstander ben van vroeg beleren. Nu ik een beetje weet hoe dat proces in elkaar zit qua groei snap ik niet dat mensen dat doen of denken dat een paard wel volwassen genoeg is. Een paard van 3, hoe ie er uiterlijk ook uitziet, is nog lang niet volgroeid. En op een paard van nog geen eens 3 zitten, hij wordt deze week 3 en dit is dan dus de 6e week dat je er iets mee doet, dan was ie dus 2 jaar en iets meer dan 10 maanden toen je er op ging, tja, lijkt me gewoon een beetje dom he. Ik zeg niet dat je moet wachten tot ze 8 zijn ofzo, maar met 4 rustig aan beginnen lijkt me toch wel netjes.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:33

Ik kon hetr goed maar het is al een aantal jaren geleden dus ik moet het weer even opfrissen haha maar ik heb er laatst 's nachts over gedroomd dus ik weet weer hoe het moet!
Ik deed namelijk altijd ondersteboven hengstenvlecht zegmaar. Dus dat hij erop ligt. En dan moet je de pluk volgens mij onderdoor pakken, zal het volgende keer als paardlief de manen los heeft even proberen maar volgens mij was het zo.
Dan komt hij er helemaal mooi bovenop te liggen en zakt ook niet uit. Op deze manier: http://img268.imageshack.us/img268/2247/foto4.jpg (maar niet met touwtjes of wat, gewoon op deze manier strak tegen de manenkam aan. En volgens mij moet je de nieuwe pluk dan bij de onderste pakken toch? Weet iemand hoe dat precies zit? Want dat weet ik dus niet meer...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:26

Inderdaad onderlangs vlechten en goed op de manenkam trekken.
Ik ga op een krukje staan, dan zie ik of de vlecht goed op de manenkam ligt en kan makkelijker de plukken zo aantrekken dat het recht komt te liggen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:04

@branka: en dan de nieuwe pluk bij de linker/onderste pakken toch? en niet bij de rechter, bovenste, zoals met normale hengstenvlecht?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:30

My_chimaga: Hoelang heeft ze die wond nu? Je ziet vaak bij paarden met een wond dat ze na een nacht bijna stilstaan in de box weer een dik been hebben. Oplossing zou zijn als het mogelijk is dag en nacht buiten zetten. Maar zoals je verteld ben je al met goede dingen bezig. Als hij niet buiten kan staan s'nachts dan misschien vlak voor de nacht nog even een stuk lopen en been koelen. Je had er toch ook al weer opgereden? Denk dat het wel goed komt maar zijn tijd nodig heeft.

Ik ben ook totaal geen voorstander van voor het 4e jaar beleren. Helaas was Aafke al beleerd ze word in mei 4. Maar doe het heel rustig aan en heb ik niet teveel tijd dan laat ik haar lekker staan. Vindt nu 1/2 keer in de week rijden meer dan zat. Paard van mijn vader hebben we ook pas met 4 jaar beleerd en dan even 2 maand en toen weer hele winter stil gezet. Is echt jammer dat de mensen geen geduld hebben. Resultaat is gewoon dat je niet zolang plezier van je paard hebt.

Hengstenvlechten kan ik wel maar om het zo uitteleggen is wel lastig.

Ik heb zaterdag en zondag sgmw met Tjesse van de week nog even keertje hindernis oefenen en proefje doornemen. Eens zien hoe hij aanpakt hij is een stuk voorwaartser dan enkele jaren geleden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:44

Ilsemarie schreef:
@branka: en dan de nieuwe pluk bij de linker/onderste pakken toch? en niet bij de rechter, bovenste, zoals met normale hengstenvlecht?

Op de foto die jij hebt geplaatst is er bovenlangs gevlochten (noemen ze een merrievlecht). Dan zakt de vlecht sneller van de manenkam.
Kan op het moment geen foto vinden die dat duidelijk laat zien. Maar een nieuwe pluk haal je eerst helemaal onder de vlecht door en slaat hem van buitenaf met de pluk waar je al mee vlecht over de andere pluk heen.
Manen van Frío hangen los. Zal kijken of ik vanavond een goede vlecht kan maken en die op de foto zetten.
Je kan ook even bij de Bokt wiki, misschien dat er daar een goed voorbeeld staat.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:52

Whe, een hele toestand dus zo'n vlecht. Oooh en ik heb al niet zoveel geduld. Heb nu de vlechten gewoon los hangen, ziet er niet zo sjiek uit haha.
Maar, de dochter ( pennymeisje ) van de stalhouder kan wel een hengstvlecht leggen. Dus ik laat het haar gewoon doen. En als het niet stevig is, zet ik er wel wat touwtjes doorheen.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:57

ohh hengstenvlechten ja das lachtig de vlecht die ik maak is geloof een merrie vlecht en zakt altijd uit houd het niet eens een volle dag uit.
Vaak heb ik de manen van amor los maar ze worden nu wel echt lang dus denk dat ie ook maar in de vlechten gaat, om de hoeveel dagen verversen jullie de vlechten eigenlijk mischien een domme vraag maar vindt het altijd zo'n zooitje worden na een paardagen

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:00

Citaat:

Ook al post ik niet zoveel (lees voorgesteld en toen uit het oog verloren), misschien hebben jullie ook ideeen....

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:03

Bovenlangs vlechten kan gewoon ook boven op de manenkam, is het ook gewoon een hengstenvlecht.
Verschil merrievlecht en hengstenvlecht is dat hengstenvlecht bovenop is en merrievlecht langs de hals.
Ik kan beide, maar bovenhands wordt netter bij mij :j

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:09

Als je een vlecht echt tegen ze hals aan wilt, moet je hem eigenlijk vlechten zoals je je eigen haren ook vlecht. Dus van de boven en de onderkant plukken pakken. Zo vlecht ik de vlecht altijd, is supersimpel en blijft echt onwijs goed zitten.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:33

ik heb ook nog steeds niet de goede methode gevonden om goed te vlechten maar ook ik blijf proberen.
soms blijf die goed zitten en soms zakt die helemaal uit.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:01

je kunt ook gewoon vlechtjes maken, helpt ook wel om ze te behouden :)