Kelly_Taco schreef:[naam verwijderd]: Fijne plaatjes! Maar als hij zo blijft lopen zonder verbinding ken je hem dan ook weer uit die houding halen?
Ben niet zo bekend met echt zonder verbinding rijden.
Wel met losse verbinden maar dan heb je nog wel contact.
Ja, ik kan hem dan ook weer uit deze houding halen. Na dit moment zoek je weer een zachte verbinding, want je moet hem wel blijven controleren. Ik kan hem door zijn hoofd op te tillen en weg te geven vertellen dat hij met zijn hoofd omhoog moet en neus er iets uit en door weer wat tegen te houden en weg te geven vertellen dat hij bijvoorbeeld omlaag moet gaan. Het overduidelijk weggeven moet hem duidelijk maken dat in deze houding en als hij los laat, ik ook los laat en weg geef. Dat de 'druk' er als het ware af gaat. Om het begrijpelijk te maken voor een (jong) paard moeten deze bewegingen in het begin groot. Verder in de training ga je werken aan verfijning en zijn de bewegingen van het loslaten/weggeven bijna onzichtbaar.
Ik houd mijn handen bijvoorbeeld ook te hoog, maar dat komt echt omdat het stukje 'omhoog tillen en weggeven' er bij mij echt ingeprent zit door de training van mijn oude paard. Mijn instructeur zegt ook altijd kijk wat je nog meer weg kunt geven. Veel ruiters vergeten net dat laatste stukje weg te geven waardoor het paard niet helemaal loslaat en gaat hangen.
Ook het volgen van de bewegingen van het hoofd van het paard vanuit je ellebogen. Veel ruiters houden hun handen stil op een plek waardoor je een statische verbinding krijgt. Kijk maar naar de beweging van het paardenlichaam in stap. Dan maakt hij de grootste beweging. De teugelverbinding valt dan vaak even los en weer vast waardoor het paard steeds een klein rukje in zijn mond krijgt. Door vanuit je ellebogen zijn bewegingen te volgen behoud je een constantere en zachtere verbinding.
Even kort een paar punten wat bij onze werkwijze centraal staat. Vind het altijd moeilijk om het zo uit te leggen. 
Maar hopen dat het in 1x is gelukt om Perla drachtig te krijgen!! Hoe lang blijft ze daar nog?
Marit Ik denk dat hij nu ongeveer zo'n 1m60 hoog is. Op zich wel redelijk aan de maat, maar hij staat ook wat hoger op zijn benen dus misschien dat hij dan nog groter oogt? 
Karina Dan denk ik dat ik de vrijdag kom, want de donderdag is de strandopening in Hoek van Holland en ik denk dat we daar wel naar toe gaan. En dan moet je daarna idd maar heel snel mijn kant opkomen! Wilde altijd al een clinic centered riding gaan doen namelijk, maar zo is het helemaal ideaal!
Maar dat is over twee weken alweer. Gezellig!