Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:03

Hier blauwspray voor weke hoeven, werkt ook fijn!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:45

DGM schreef:
Ik gebruik de HPE druppels en de HC7 spray van Unique Horn. Zeer tevreden over :)

[ Afbeelding ]
Bolletje wol :+:

Zo'n lief aansprekend hoofd <3

Jolmer, Hier ook goede ervaringen met de producten van Unique Horn! :j maar uiteraard goed bekappen en een droge ondergrond gaat ook heel veel doen :j

Tarzan, je maakt flinke vorderingen met het trailerladen, super zeg :j

Pastis: hoe gaat het met je nieuwe aanwinsten? Zijn ze al wat gesetteld?

Vanmiddag waren de meisjes hier aan het spelen als jongetjes :')

Afbeelding

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:24

Ik heb ook unique horn hoof clay inderdaad door mn bekapper aangeraden gekregen!

Hahah nou echt. Lijken wel wilde hengsten joh :+

Hier gisteren even een mindere dag gehad, mijn oude pony was een jaar geleden overleden. Dus had het een beetje moeilijk er mee.

Vandaag de shetlanders ook met Star en Flinn samen gezet, dat ging eigenlijk heel goed. Zo goed dat ik tussendoor even naar het ziekenhuis ben gegaan en ze samen laten staan.
De stal eigenaar had ze net uit elkaar gehaald toen ik weer terugkwam, hij zei dat ze echt aan het jagen waren op die twee shetlanders…
Ik ben al flink aan het denken hoe ik ze verder kan gaan introduceren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:42

Misschien een draadje plaatsen waar alleen de Shetlanders onderdoor kunnen zodat ze veilig kunnen gaan staan als ze opgejaagd worden?

Sterkte Jolmer, blijft moeilijk dat soort dingen.

Leuke foto Dais!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:57

Nou Rambo loopt inmiddels met enige twijfel zo mee helemaal de trailer op *\o/*
Vandaag was verzorgster daar en die liep even achter de trailer langs om wat spullen weg te zetten, Rambo wist niet hoe snel hij uit de trailer moest _O- Goede oefening dus hahaha!
Volgende stap wordt het schot verplaatsen (ik denk dat we dan weer terug bij af gaan zijn Rambo kennende _O- )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:28

Fijn! :-)

Dat is mijn ervaring ook dat met zo,n wat vrijblijvende manier dat het dan bij iedere verstoring weer mis gaat. Vind het zelf fijn om wat vastere trailerlaad methoden te hebben.

Havanna heeft wat kennis gemaakt met balkjes lopen. Het is niet echt een springwonder haha. :o

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:42

Ik weet dat het bij Rambo puur angst is, gebrek aan vertrouwen en het niet kennen. Daarom lijkt mij dit voor nu de beste optie. In alle rust laten wennen en het steeds positief benaderen. In de hoop dat ik hem straks zo ver heb dat het wel gewoon lukt. We zijn er nog lange niet, maar ik vind het heel fijn dat hij mij nu vertrouwd en achterna naar binnen loopt! <3

Whahaha Havanna geen verborgen talent?! :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:33

Dat snap ik uiteraard helemaal :-), ik hoop gewoon voor jullie dat het blijvend positief resultaat zal hebben.

Haha neeuh, niet als springpaard haha. Denk eerder als rodeo paard. :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:44

Dat hoop ik ook, mocht het toch niet werken dan schakel ik een profi in. Voor nu denk ik dat Rambo vertrouwen geven met de trailer de juiste aanpak is. We hebben de tijd, dat scheelt!

Rodeo, ook leuk, schaf je maar alvast een westernzadel aan, kun je je aan de knop vast houden _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:53

Fijn dat je zo grote stappen maakt met laden Tarzan!

Hier vandaag les gehad met beide paarden (en de Welsh). Elevada onder het zadel en ze ging zo fijn! Ik liep tegen een paar dingen aan dus weer fijn huiswerk mee om verder te trainen. En bij Lis ook weer echt een stapje in de (hopelijk) goede richting kunnen zetten. Dat blijft toch een puzzel-paard, goed zoeken waar de juiste plek voor de juiste stukjes is

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:33

Wat leuk om al jullie verhalen te lezen en te volgen. Lees er zoveel liefde voor de paarden in terug. Doet me goed.

Ik merk dat ik in een totaal andere cultuur ben, met mijn paarden hier. Ik ben zelf zoekende, het is echt lang geleden dat ik eigen paarden heb gehad, en het cultuurverschil tussen mijn ideeën en die hier heersen, zijn giga. Op een dag had een van de pensionpaarden een koeienbel om haar nek hangen. Ik pers mijn lippen op elkaar met dat soort dingen, mijn vriendin is directer en heeft gewoon die bel af gedaan..doei. merrie was dr onwijs dankbaar :(:)

Mijn jonkies doen het goed, Adi loopt inmiddels los op het erf gras te maaien en Urbi kan ik steeds beter aanraken..vandaag zelfs een beetje gepoetst! Ze is nog wel bang maar de nieuwsgierigheid wint het steeds vaker en eigenlijk vind ze kriebelen ook heel fijn (maar eng, maar fijn, toch een beetje eng, ).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:05

Dat klinkt goed Rauka! Alleen die andere cultuur niet zo..kan me voorstellen dat dit enorm botst want volgens mij is Spanje ook echt een enorme tegenstelling vergeleken bij Nederland.

Dat klinkt ook fijn positief Maartje! Huiswerk is ook altijd fijn om mee aan de slag te gaan.

Tarzan, verstandig denk ik! het is wel goed dat hij positieve associaties nu op doet met de trailer. Het is ook een raar ding voor ze.

Haha, ja als ik haar 1 dag per week laat uitrazen qua rodeo dan valt de rest mee..maar pfft wat kan die bokken. Kont komt makkelijker omhoog dan de voorkant zeg maar haha. :+

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 13:19

Elisa, zo heerlijk altijd die rodeo uitspattingen (als ik er niet op zit!)

Was lekker wakker worden vanochtend... het is zo heerlijk de paarden aan huis te hebben
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 16:10

Wat fijn Maartje dat je zo fijn gereden hebt!
Rauka dat lijkt mij heel lastig dat cultuur verschil!
Wel fijn dat de jonkies het goed doen!

Elisa, klopt hij heeft 0 vertrouwen in dat ding (en wel meer dingen :') )

Hij liep vandaag zonder touw zo mee helemaal naar binnen. Ik kan onder de stang door, ook naar hem toe en hij blijft nu ook rustig staan, zelfs als z’n eten al op is :D Vandaag ook het schot wat smaller gezet en ook dat was geen probleem. Hij doet het echt heeeeeel goed!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 20:43

Wat goed zeg Tarzan!! Super!
Zelfs met smaller schot :D
Komt vast helemaal goed, als je zo een beetje vertrouwen opbouwt!

Haha lekker die boksessies Elisa :+
Leer je van zitten zullen we maar zeggen haha.
Goed dat je les zo fijn ging!

Moeilijk hoor Rauka, lijkt me inderdaad een hele andere cultuur.
Goed dat die vriendin zo direct is! Arme merrie.
En wat een uitzicht heb je he, wat heerlijk <3

Hier langzaam, heeeel langzaam, heeeeul heeeeul langzaam alles aan elkaar laten wennen :+
De welsh heeft gewoon zoveel meegemaakt, kan het hem niet eens kwalijk nemen. Hij probeert Star te beschermen, ookal is Star de baas :')
En bij de shetten probeert de kleinste de andere te beschermen.
Dus die 2 kunnen elkaars bloed wel drinken.
Maargoed, langzaam aan wennen.
Nu onder het hek door hooi geven als ik er ben, wordt een zooi maargoed. Alles voor de paarden haha.
Steeds stukjes wandelen met de 2 boosdoeners enzo. Komt vanzelf goed
Star gaat met beide shetten prima trouwens
Dus dat is fijn!
Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 07:47

Heerlijk die spelende meiden Dais!

Jolmer, fijn dat het samen zetten tot zover aardig goed gaat.
Kleine stapjes inderdaad en zorgen dat ze allemaal voldoende ruimte hebben om weg te komen en hun eigen ding te doen.

Tarzan, top dat het steeds beter gaat met laden!

Maartje, fijn je les!

Rauka, lastig die cultuurverschillen… fijn dat de jonkies het goed doen.
Het ziet er prachtig uit op de foto!
Heerlijk de paarden aan huis, ik ben jaloers!

Wij hebben dit jaar van stal moeten veranderen en stalling vinden hier in de regio is echt heel erg lastig.
We hebben nu gelukkig wel een fijne stal gevonden maar ik vind het wel weer soort ingewikkeld met de jonge paarden, omdat ik ze graag meer buiten zou willen hebben.
Maar goed, we puzzelen het zo wel aardig rond, het kost alleen ietsje meer tijd.
Zehebben een dagdeel paddock en dan proberen we ze wanneer het lukt elke dag nog even extra naar buiten te doen en een paar keer in de week samen los.
Het losgooi weitje is erg nat nu, dus je houdt je hart was maar ze kunnen in ieder geval een beetje spelen zo.
Fijn is wel dat ze goed samen kunnen en ook echt flink spelen dan, dat is wel weer heel leuk.
Trevo had vorige week ineens een dik been van de mok, gelukkig snel bij met behandelen en nu gelukkig weer aardig dun.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 08:55

Wauw Rauka, zo wil ik ook wel wakker worden!

Altijd lastig op pensionstallen in de winter hoeveel ze naar buiten kunnen he Nouvel? Maar zo te lezen gaat het zo in ieder geval wel redelijk goed. Die mok is alleen wat minder..zeker als hij er een dik been van kreeg.

Gelukkig hoef ik er niet op te zitten Jolmer :D
Ah dat wennen kan wel een tijdje duren, wij laten nieuwe paarden ook meestal eerst twee maanden er naast lopen. Ik snap je Welshje wel, rangorde moet bepaald worden natuurlijk. :)

Super Tarzan! Wel fijn als hij zelf naar binnen loopt en lekker ontspannen blijft staan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 09:26

T is echt herfst nu . Nat , wind en bah .
Onze paarden zijn aardig gesetteld op hun 24/7 buiten plek in kleine kudde van 7 .
Mijn vos trapte haar ijzer voor de 2e keer scheef, dus de ander er ook maar afgehaald en zijn druk aan het orienteren voor hoefschoenen . Op t land loopt ze prima maar de buiten ritten zijn minder prettig aan haar voeten .

Mijn lieve dochter heeft haar drolm waargemaakt. Haar eigen pony noet drachtig gekregen van bonte ter linden hengst en nu heeft ze een bont veulen gekocht . Barock pinto hengstje van 4 maanden . Diertje was al afgespeend , vindt ik persoonlijk vroeg maar hij doet het heel goed .

Nouvel , Je lusitano is een erg gaaf dier .

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 09:37

Jolmer, de foto's zien er harmonieus uit maar schijn bedriegt als ik het zo lees. }:0 ik moet nog vaak aan je shetje met de bizarre röntgenfotos denken. Wat heb je dat dier een hoop leed bespaard...

Zinzi, lastig die ijzers. Ik heb het paard van mijn werk een poosje met hoefschoenen gereden omdat ze buiten ontzettend gevoelig liep. Ging super.
En wat leuk dat je dochter (hoe oud is ze?) een veulen heeft gekocht! Een vriendje voor het leven. Wouw. Echt een penny droom <3

En dat filmpje van de spelende paarden, hmmm... zo fijn. Hier spelen ze nu minder, ik denk omdat de wei echt glad is. Ik hoop dat met dit najaar doorzaaien, de kwaliteit van de wei wat verbeterd. De best groeiende plant is hier, zonder twijfel, munt...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 09:41

Mijn dochter is 18 jaar.
En idd Guinness zoals wij m genoemd hebben zal haar maatje voor t leven zijn . Haar Pony Luna houdt ze erbij . Haar gedachten gang was " mam ik woon toch nog heel lang thuis want er zijn geen huizen beschikbaar en kopen kan ik niet betalen. Dus blijf lekker lang bij jou en maak nu dromen waar "
Geef haar geen ongelijk.
Ze verdient zelf geld en kan daarmee haar paarden in de basis onderhouden .

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 10:10

Wat fijn Jolner dat het langzaam maar zeker beter gaat met de 4 <3
Nouvel, vervelend zo’n stallingsproblemen, vooral in de winter inderdaad.
Elisa, scheelt wel hè dat je er niet op hoeft :D
Zinzi, wat leuk dat je dochter haar droom heeft waargemaakt! <3

Vanmorgen Rambo verrast haha!
Ik had de twee anderen al buiten gezet (staan dan uit het zicht). Rambo gepakt en ipv naar de paddock te lopen was ik met hem de trailer in gelopen en hij liep zonder nadenken mee haha! Blij met deze vooruitgang :D

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:09

Joehoeee Tarzan!!! Wat goed!

Zinzi, die dochter van jou! Er straalt zoveel positiviteit uit dat bericht (de huizenmarkt accepteren, er het beste van maken, gáán voor ht leven, en dat ze met 18 jaar nog niet klaar met je is... ) wat een rijkdom!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:30

Rauka schreef:
Joehoeee Tarzan!!! Wat goed!

Zinzi, die dochter van jou! Er straalt zoveel positiviteit uit dat bericht (de huizenmarkt accepteren, er het beste van maken, gáán voor ht leven, en dat ze met 18 jaar nog niet klaar met je is... ) wat een rijkdom!!

Dank je wel , mijn dochter is een top meid. Heel lief ook en erg volwassen voor haar leeftijd .
Heb ze wel opgevoed met veel ruimte voor haar eigen gedachten maar tegelijk wel met ook de bijbehorende verantwoordelijkheden .
Ze zijn beide deze zomer erg volwassen geworden , mijn zoon ook, toen hun pappa plots ziek werdt en helaas overleed vrij onverwacht.
We woonde niet in een huis meer maar er was een goed contact .
Maar dat ze haar droom nastreeft nu met haar veulen . Heel knap van haar

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:54

Moeilijke nieuwe stallen.
Blijft een dingetje he. Zie maar eens wat te vinden wat aansluit bij jouw manier.
Wel fijn dat t aardig goed lijkt te gaan Nouvel!

Wat mooi dat je dochter haar droom heeft waargemaakt Zinzi!!
Heel mooi dat dat kan! En wat mooi dat ze alles zo goed accepteert en oppakt.

Wat goed van Rambo Tarzan!!
Knap van hem!!

Ja Rauka, ik denk ook steeds aan hoe het had kunnen zijn. Had zo gehoopt dr te kunnen helpen op een andere manier.
Ik kreeg toevallig gisteren de rekening ervan. Gelukkig korting gekregen, maar was alsnog bijna 500 euro..

De pony staat nu twee weken naast Star en Flinn.
Die kon ik met een aantal dagen al bij elkaar zetten, maar hiervoor is inderdaad meer geduld nodig.
Steeds kleine stapjes, merk vooral dat de Welsh er inderdaad het meest moeite mee heeft. Ze moeten inderdaad gaan uitzoeken wie de baas gaat zijn, maar dat heb ik dan liever op een eerlijke manier en niet hoe mijn Welshje het nu doet. Die wordt echt gemeen. De stal eigenaar van 95 had ze van de week uit elkaar gehaald. Ik had er liever zelf bij geweest toen hij ze uit elkaar haalde, want misschien viel het mee. Maar hebben ze daarna niet meer samen gezet.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:10

Zo Tarzan, dat doen Rambo en jij goed. Fijne progressie zo!

@jolmer; ze zullen hun plekje wel vinden in de kudde. Alleen de chaos die daarbij hoort is natuurlijk minder leuk.

Hier gaat het goed met de niet meer zo - nieuwelingen. De merries komen al wanneer ik ze roep, wat best gemakkelijk is bij het binnenzetten.
Rixoso doet het ook prima. De eerste dagen heel veel gewenning gedaan. Veel aan de hand wandelen, poetsen en wat grondwerk. Vandaag voor de 2e keer gereden. Met 5 in de binnenbak. Waarvan er 1tje al bokkend en steigerend de piste rondsprong. Meneer vond het helemaal prima en gaf er geen moer om. Er zijn nog wel dingen spannend. Het opstapblok, benen afspoelen. In het weekend ook een bakfiets, en dat vond hij echt heel erg eng :') Maar een pasje opzij en eens snuiven en daarmee is het dan ook gepasseerd.
Ben voorlopig nog steeds helemaal blij :):)