lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwiaa

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:36

Super leuk wel dat ze je zo graag ziet! Hier is Pardal intussen terug in werkmodus, vertrek ik toch volgende week naar Portugal. :+ Kunnen we daarna opnieuw beginnen met animo om te rijden opbouwen haha.

Oh wat doet ze dat goed zeg! Echt knap hoor. Volgens mij kan je zo al een Bproefje starten. *D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 17:18

Nou haha, daar moet ik nog wel wat meer voor oefenen. Onder andere de galop voor de wagen heb ik er nog niet goed in. Maar dankjewel. Ze doet het zeker goed!

Oh leuk naar Portugal, ga je daar ook rijden? Pardal vind de vakantie dan vast niet erg. :D

Ja het is zeker leuk, kanttekening er bij is alleen dat ze ook vrij jaloersig aangelegd is. Maar je kunt niet alles hebben hè. :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:39

Roux had net zo'n slimme actie. :+
Ik was bezig geweest met draden van de omheining (een stuk paddock weer vrijgegeven omdat ik de eikels heb weggehaald). Ik had die draden in de stal gelegd, ik dacht buiten bereik. Hoor ik hem ineens hard aan de kletter. Had hij een stuk draad vastgepakt in zijn mond en "vergat" los te laten _O- dikke paniek, ik dacht even die vliegt door alle draden. Gelukkig kwam hij uiteindelijk naar me toe en kon ik het uit z'n mond pakken :+ heel intelligent.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:43

Pardal zijn galop is zeker ook nog niet echt proefwaardig, voor de stap en draf had ik 7ens en de galop 6jes... maar als je wacht tot alles perfect is moet je ook wel weer werken aan die spanning op wedstrijd en het hele op verplaatsing gaan etc. Dus ik doe dat dan liever nu al, en intussen gewoon doorwerken op de mindere punten. Dan zie je ook wel veel vooruitgang in de protocollen dat is wel leuk. Onze eerste wedstrijd was 60% (en dat was heeeel coulant gejureerd haha) en nu zitten we aan 65% :D als we elke 3 maanden 5% vooruit gaan staan we er goed op :')

Ik ga ook rijden ja, ik ga op bezoek bij Abigail en Pedro (van de clinic) en mag op een van zijn paarden rijden, ben heel benieuwd. Ik heb ook een buitenrit van 3u geboekt aan de costa vincentina.

haha, oh dat jaloerse ken ik wel hoor. Pardal is echt verontwaardigd als ik aandacht geef aan een ander paard. En eigenlijk herken ik dat ook wel bij Lafuente.

Vogeltje: ik heb exact hetzelfde voorgehad met Pardal en een stuk plastiek van de voordroog.. en blijven rennen he >;) :o? ik heb het op film ook, zo hard mee gelachen. Echt zo een typische jonge-paard actie vind ik dat.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:05

@Elisa: wat een plaatje zo! Echt heel tof!

@Vogeltje: haha lekkere suffe actie. Maar ik heb me weleens laten vertellen dat bij een paard in paniek de kaak 'op slot' gaat, dus dat ze dan ook echt niet kunnen loslaten. :?

@Kiwia: veel plezier!

Hier ook bekend met jaloers gedrag, Santi en Q willen altijd allebei mee, graaien het halster zo'n beetje uit mijn hand. En als Q mag doet Santi ook echt lelijk als ik m terug zet. :=

Mochten jullie nog trouwens iemand weten die een leuke Luso zoekt (11, 1.63, palomino), let me know. Vriendin van me verkoopt de hare, ze is een wat onzekere ruiter en de Luso nogal voorwaarts, dus is helaas geen goede combi.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:13

Ik heb dat inderdaad ook al gehoord van dat op slot gaan, maar wist niet of dat nu een fabeltje is of niet. Het zou wel het een en ander verklaren haha.

Merci!

Ja volgens mij is dat jaloerse wel een dingetje van de lusitano dan denk ik als ik het zo hoor!

Op welk niveau is hij gereden rider?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:03

Lastige vraag, hij komt uit Portugal. Loopt bv makkelijk zijgangen (stap en draf sowieso), werkpirouettes in galop, en springt nette wissels, maar kan wel wat werk gebruiken qua ontspanning en rust bewaren in basisoefeningen. Hij kan erg voorwaarts worden maar er zit wel een goede rem op (staat dan ook gelijk braaf stil), verder een heel lief paard.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:23

Klinkt wel als een fijn paard! eentje waar ik ook goed mee zou matchen denk ik. Niet dat ik op zoek ben. Ik heb even gepolst bij iemand die misschien op zoek is, wie weet.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:15

Superlief, thanks!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:27

Klinkt als een leuk paard, vind palomino ook altijd erg mooi qua kleur.

Ik ben blij dat de jaloersigheid herkenbaar is bij jullie, ik vind het soms best lastig haha..madam breekt gerust de hele stal af.

Dankjewel Rider! :)

Kiwiaa, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. En op wedstrijd hoeft nog niet alles perfect te zijn en zolang die vooruitgang er maar is inderdaad. Hier in ieder geval ook nog genoeg werk en verbeterpunten. :D

Oh leuk dat je op een van de paarden van Pedro gaat, als die hoger opgeleid is kan dat ontzettend leerzaam zijn. En die buitenrit klinkt heerlijk!

Haha Vogeltje, ja dat krijg je natuurlijk als ze alles zo graag met de mond vastpakken. :+

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:07

Wat leuk dat dit topic weer een beetje actief is. Ik heb vandaag voor het eerst een buitenritje gemaakt in alle gangen zonder hulp van manlief :') . Wel samen met een ander paard / iemand op de fiets maar ik ben super trots!

Afbeelding

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:36

Palomino is idd heel mooi ook! Ale als ze echt heel heel licht zijn vind ik het een beetje minder, maar zo dat gouden, heel mooi. :j

Elisa; verbeterpunten gaan er natuurlijk áltijd blijven. Maar ale ik snap wel dat je ergens wel met goede moed moet kunnen beginnen en die ligt bij iedereen wat anders. Bij mij was dat het punt dat ik dacht dat ik wel ging kunnen blijven zitten zonder eerst te longeren :+ Maar door veel met Hiro op wedstrijd te gaan heb ik wel gezien dat het lang niet bij iedereen perfect is, maar je kijkt natuurlijk vooral naar degenen die winnen en niet naar al de rest. Maar als je wel naar 'al de rest' kijkt, kan je daar gerust tussen gaan rijden haha.

Het zou inderdaad of een GP paard zijn of eentje die ze aan het klaarstomen zijn voor de PSG (maar wel al bezig met series om de twee bv.) dus zou idd wel heel leerzaam zijn! Maargoed, ik wil ook niet té hard hopen dan kan het enkel tegenvallen als het dan toch een ander paard is :P

Elina: wat ziet ze er goed uit! En jouw grote smile zegt alles :D

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:27

Elisa2 schreef:
Nou haha, daar moet ik nog wel wat meer voor oefenen. Onder andere de galop voor de wagen heb ik er nog niet goed in.

Galop zit bij dressuur mennen pas in de M, en in de vaardigheid leren ze soort van vanzelf in een baan te gallopperen als ze het spelletje doorkrijgen. Zo gaat het wel met Mojito in ieder geval en eerder met mijn ponies. Terwijl hij zo in de binnenbak op de vereniging nog best lastig vindt om te durven aangalloperen, in het bos en in een vaardigheidsparcours vindt ie het geweldig en doet zo dus steeds meer vertrouwen op.

rider schreef:
Mochten jullie nog trouwens iemand weten die een leuke Luso zoekt (11, 1.63, palomino), let me know. Vriendin van me verkoopt de hare, ze is een wat onzekere ruiter en de Luso nogal voorwaarts, dus is helaas geen goede combi.

Oh jee, een palomino in die maat is wel een spangenoot voor de mijne :D .

ElinaSK schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst een buitenritje gemaakt in alle gangen zonder hulp van manlief :') . Wel samen met een ander paard / iemand op de fiets maar ik ben super trots!

[ Afbeelding ]

Wat heerlijk! Mooi plaatje hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:15

Ah kijk, weer wat geleerd! Dat is goed om te weten, galloperen ging hier in het bos ook gewoon goed. Maar die bak is lastig met die kleine bochtjes. Fijn om te lezen dat Mojito er steeds meer vertrouwen in krijgt en ook mooi om te lezen hoe spelenderwijs je hem dat leert.

Ja Kiwiaa, het is ook het doel waarmee je rijdt natuurlijk..rijdt je om jezelf te verbeteren of echt voor punten/ prijzen. Het eerste is altijd het beste denk ik. :-) Nu weet ik niet of ik nog wedstrijden ga rijden hoor, heb dat 15 jaar gedaan en ik mis het niet haha. Maar gewoon voor de lol het een en ander, dat misschien wel.

Het is al gaaf als je op zo'n paard de oefeningen kan ervaren, dat kan echt zo leerzaam zijn. Maar ik snap dat je niet te hard wilt hopen.

Elina, wat heerlijk! ziet er heel relaxt uit.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:15

Ik snap wel dat je het niet mist om op wedstrijd te gaan hoor. Het is niet altijd een even fijne wereld. Ik vind het zelf wel leuk om een doel te hebben om naar te trainen. Ik hou wel van prijzen :o maar ben daar ook wel realistisch in, met Pardal ben ik zeker nog niet op een niveau om vanboven te eindigen dus dat ga ik ook niet verwachten. En in bepaalde kringen heb je wel echt héle goeie/dure paarden.. jezelf daarmee vergelijken is jezelf bij voorbaat ongelukkig maken. Als je je doelen realistisch stelt, ben je ook meer gemotiveerd vind ik.

Ik ben terug uit Portugal en HET WAS FANTASTISCH :D <3 Ik heb zowel met het GP paard Leao als de PSG Ocapa mogen rijden én met een hele leuke jonkie die helemaal mijn hart gestolen heeft, en ook even een trainingspaard mogen voelen (omdat het een 'big Pardal' was haha). Echt zo fijn, was echt een once in a lifetime ervaring. Leao was zooo lief en fijn opgeleid, ik heb zitten klungelen maar hij deed echt zijn best dus heb van veel oefeningen eens mogen proeven <3 t is iets helemaal anders om op een echt wedstrijdpaard te rijden dan zo die schoolmasters op ruitervakanties (ale logisch ook wel maar kom) :+ echt stuk voor stuk fijne rijdbare netjes opgeleerde paarden, met alle 4 was het opstappen en gaan <3

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 17:59

Kiwiaa schreef:
Ik snap wel dat je het niet mist om op wedstrijd te gaan hoor. Het is niet altijd een even fijne wereld. Ik vind het zelf wel leuk om een doel te hebben om naar te trainen. Ik hou wel van prijzen :o maar ben daar ook wel realistisch in, met Pardal ben ik zeker nog niet op een niveau om vanboven te eindigen dus dat ga ik ook niet verwachten. En in bepaalde kringen heb je wel echt héle goeie/dure paarden.. jezelf daarmee vergelijken is jezelf bij voorbaat ongelukkig maken. Als je je doelen realistisch stelt, ben je ook meer gemotiveerd vind ik.

Ik ben terug uit Portugal en HET WAS FANTASTISCH :D <3 Ik heb zowel met het GP paard Leao als de PSG Ocapa mogen rijden én met een hele leuke jonkie die helemaal mijn hart gestolen heeft, en ook even een trainingspaard mogen voelen (omdat het een 'big Pardal' was haha). Echt zo fijn, was echt een once in a lifetime ervaring. Leao was zooo lief en fijn opgeleid, ik heb zitten klungelen maar hij deed echt zijn best dus heb van veel oefeningen eens mogen proeven <3 t is iets helemaal anders om op een echt wedstrijdpaard te rijden dan zo die schoolmasters op ruitervakanties (ale logisch ook wel maar kom) :+ echt stuk voor stuk fijne rijdbare netjes opgeleerde paarden, met alle 4 was het opstappen en gaan <3

Wauw wat een gave ervaring Kiawiaa!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:18

Kiwiaa schreef:

Klinkt gaaf! Heb je alle oefeningen eens kunnen ervaren?
Ja zo,n ervaren leerpaard rijdt heel anders. :-)

Ja ik vind wedstrijden altijd zo,n gedoe haha, stress..veel werk etc. Heb ook altijd wel doelen gesteld maar zit inmiddels in een fase waarin het allemaal minder belangrijk is. Ik wil gewoon plezier maken en paarden verder opleiden. Ben ook bezig de shet te beleren, dat soort dingen vind ik leuk.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:19

Ja alleen de eners lukten me écht niet, maar om de twee, piaffe passage en overgangen daartussen, pirouette in galop, appuyementen draf/galop, sb, travers etc, deed hij allemaal met twee vingers in zijn neus. *D

Dat snap ik zeker, dat vlechten ook elke keer, t is toch telkens een hele onderneming voor eigenlijk maar 5 minuten :Y) Is zeker ook fijn he, wedstrijden zijn idd echt niet nodig!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:46

Ja vlechten vind ik dan nog het minst erg haha, maar ben er redelijk handig in. Maar voor de rest..zou denk ik ohz er wel anders over denken. Dat is makkelijker, hoef je niet ook nog een kar mee te nemen.

Oh nou dat is toch al heel veel! Eners zijn ook lastig, heb die ook weleens nagereden maar phew. Pi/ Pa zo,n eerste keer ervaren is het meest gaaf of niet?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:25

ah ja ik doe daar toch altijd een halfuur over en ik vind het zo'n vreselijk gepriegel. Maar idd omg die koets had ik zelfs nog niet aan gedacht :+ daar zou ik ook zo geen zin in hebben haha!

Jaa zeker wel!! Ja hij zei ook dat eners echt heel persoonlijk zijn hoe je ze rijdt en hij wel een vermoeden had dat het me nog niet ging lukken, maar wel heel fijn dat ik het heb mogen proberen. Ja hoewel ik de piaffe wel wat... flauw vond? Het ziet er spectaculairder uit dan het voelt :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:58

Ging het paard niet zo zitten? Mijn eerste piaffe was op een paard die mega ging zitten, vond dat toen best spectaculair.

Haha dat maakt het wat lastiger hè? Moet je ook gelijk een heel team hebben. :+
Een half uur is nog best lang..veel oefenen dan gaat het steeds sneller. :D

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:20

Nee hij gaat niet heel erg zitten.

Ja haha inderdaad... Dat kan je in je eentje niet. Ik heb veel geoefend!! Ben echt veel op wedstrijd geweest afgelopen twee jaar maar ik ga het ook niet doen als het niet moét haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:33

Haha dat snap ik! Ik heb het een keer voor werk twee dagen de hele dag moeten doen (heel veel paarden) en toen had ik zere handen maar was daarna wel een heel stuk sneller. :+

Ik raadt het niet aan.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 08:52

Haha, nee die job mag je houden :')

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:04

Hier veel op buitenrit geweest dit weekend, genoten van het zonnetje (ook al was het koudddd)
Hij ploetert braaf overal doorheen, er was een stuk afgezet en had echt geen zin om hélemaal terug te gaan, dus door de bosjes/braamstruiken/plassen/... heen, vond ie allemaal geen probleem <3

Afbeelding
Afbeelding