Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:24

Mooie foto’s voorbij zien komen van prachtige paarden

Gefeliciteerd azmay en wat fijn dat het beter gaat met diva.

Merk met mijn kwpn dame ook dat de temperatuur verschillen haar toch wel weer wat in doet vallen, hopelijk heeft het knmi het mis met de voorspeling van mate sneeuw >;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:27

Maartje_M schreef:
Mwah, dish valt wel mee, maar ze is misschien wel wat disheriger ( :+ ) dan Diva
[ [url=m/uOzRTm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dat heb je snel uitgezocht haha

Haha ja haar naam staat op je profiel dus dan is het een kwestie van 2 venstertjes openen :+

Hier zie Diva haar hoofd redelijk.
Afbeelding

Moet zeggen dat ze wel edeler toont de laatste tijd, ze houd de vorm maar het is minder lomp.

Was mij ook al eens op gevallen dat ze op elkaar lijken :j

Maartje_M

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:28

ja dan heeft ze wel echt een wat boller neusje dan Vada. Ik moet echt altijd 2x kijken als ik snel langs jouw foto's scroll :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:22

Afbeelding

Slim paard! <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:11

@ Azmay: gefeliciteerd met je huwelijk!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:30

Haha Azmay, ik zeg ook nog steeds vriend na anderhalf jaar huwelijk. Gefeliciteerd nog!

Diva ziet er super goed uit joh!! Balen van die koliek, hopelijk was het de eerste en laatste keer.

Jenara, leuk dat je vriend meegaat naar je paard! En je hebt het gelijk vast gelegd, heel slim. Voor je het weer duurt het weer 6 maanden ofzo haha.

Robijntje, die pssm2 test is momenteel nog niet gevalideerd en zeker bij het PRE schijnen en heel veel paarden positief getest te worden zonder klachten.
Je zou bij wijze van test extra eiwitten kunnen geven (150 a 200 gram) en kijken wat dat doet met haar lichaam.
Sowieso voeren wij te sober zeggen ze in Spanje. Daar voeren ze bergen luzerne (=eiwit) en hier houden we ze op een schrale wei (is fructaan) want anders worden ze te dik (dit is een achterhaalde theorie wat mij betreft, maar dat terzijde).

Dus is het pssm2 of is het het dieet wat te hollands is voor deze Spaanse kanjers?
Ik weet wel dat mijn positief geteste merrie er momenteel beter bij staat dan ooit met haar eiwitrijke dieet... dus heeft ze nou écht pssm2 of is ze enorm gebaat bij extra eiwitten nadat ik haar bijna 3 jaar (onbewust!) te weinig eiwit heb gegeven...?
Laatst bijgewerkt door Dais_ op 10-04-19 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:32

De ellende is dat diva niet tegen lucerne kan, anders was het inderdaad simpel geweest.

Geef nu sojaschroot bij, ben niet echt fan van soja maar je moet toch iets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:36

Eiwit krijgt ze idd al tijden veel van me maar is een kieskeurige eter :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:39

Die erwteneiwitisolaat is ook echt niet lekker, dus ik snap wel dat ze het niet moeten. Ik meng het met een hele berg brokjes, muesli en luzerne en dan eet ze het met lange tanden op...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:45

@ Dais: uit interesse, wat voor jij je PRE dan? Ik dacht dat je iberische paarden net schraal moest voeren in de zin van weinig krachtvoer?
Ik neem aan dat ze in Spanje verse luzerne verstrekken? Maakt dat een verschil tov gedroogde? En luzerne heeft toch een scheve calcium/fosfor verhouding? Houden ze daar in Spanje dan geen rekening mee?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:58

Ik voer onbeperkt hooi, een halve kilo muesli, 250 gr vit brok, 6 volle handen luzerne, 200gr erwteneiwit isolaat, vitamine E en magnesium en zout en 35 ml lijnzaadolie.

Je kunt idd niet onbeperkt luzerne voeren zonder scheve verhouding, maar ik weet niet hoe ze dit compenseren. Ik ga navraag doen. Heb het ook weer via via vernomen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:02

Compenseren doe je normaal met granen, ook daar kan Diva nirt goed tegen trouwens _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:05

Mo kan tegen bijna niks want die wordt bijna alles te heet om aan te pakken :+

Kei fijn... ze krijgt eiwit rijke slobber voor de lekker, op het moment een pavo summerfit koek en een kwartje muesli/basisbrok.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:25

Dais_ schreef:
Ik voer onbeperkt hooi, een halve kilo muesli, 250 gr vit brok, 6 volle handen luzerne, 200gr erwteneiwit isolaat, vitamine E en magnesium en zout en 35 ml lijnzaadolie.

Je kunt idd niet onbeperkt luzerne voeren zonder scheve verhouding, maar ik weet niet hoe ze dit compenseren. Ik ga navraag doen. Heb het ook weer via via vernomen.

Dankje!
Je geeft dus idd niet zo veel muesli (wat ik bedoel met “krachtvoer”). Welke vitaminebrok geef jij? 250g is best wat. Ik geef Marstall Force. Geen idee hoeveel exact maar zeker geen 250g. Is dit dan met het oog op PSSM2?
6 volle handen luzerne zal geen 3.5kg wegen. Ik dacht dat dat zo wat de grens was en wanneer je meer geeft, je dit moet compenseren met bv tarwezemelen. Maar tja, hoe doen ze dit in Spanje dan?
Erwteneiwitisolaat ken ik niet. Dat ga ik eens opzoeken! Magnesium voer ik ook wel af en toe. Van vit.E worden de paarden hier erg hip, té hip. Heb jij daar geen last van?

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:07

Die van mij krijgt 3x een halve schep pavo care 4 life, als hij vol in training staat dan magnesium erbij. Loopt onder een fairfax zadel :)
Heel blij mee zijn ook makkelijk aan te passen.

Afbeelding

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:22

@Azmay, puur nieuwsgierig, maar hoe weet je dat ze er niet tegen kan?
Ik ben nu 2 weken bezig met voeren en (uiteraard) zie ik nog geen verschil.
Maar hij eet het niet graag. Krijg er geen eens 2 voerscheppen in :(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:45

KellyR schreef:
@Azmay, puur nieuwsgierig, maar hoe weet je dat ze er niet tegen kan?
Ik ben nu 2 weken bezig met voeren en (uiteraard) zie ik nog geen verschil.
Maar hij eet het niet graag. Krijg er geen eens 2 voerscheppen in :(

De schuurde haar manen ineens flink als ik lucerne of brok met redelijk wat suiker/zetmeel gaf. Zat ze gewoon niet lekker bij in haar vel.
Was al vrij vlug trouwens, 200 gram gaf al reactie.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:35

Ik denk dat je ze vooral eiwitrijk moeten voeren maar geen suikers. Daar worden ze te dik, te heet en jeukerig van.
En vooral moet zoeken naar wat voor jou paard werkt.
Marq krijgt lucerne van een grote Baal, dus heel grof en doet het daar geweldig op. Daarbij vitalbix met spirulina (ook vooral eiwitten) omega olie en magnesium. Eindeeelijk een kalm paard. En dan hooi kwaliteit is ook wel belangrijk natuurlijk. Wij voeren nooit kuil of vochtig hooi. Alleen kurkdroog en dan onbeperkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:37

En dat kurkdroge is weer lastig met een dampig paard :+

Ingewikkeld. Maar goed, het gaat weer de goede kant op.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:39

Het blijft zoeken naar het juiste voer.
Ik ben met Hungaro ook lang bezig geweest hoor, en wissel nog wel eens om te kijken of het nog beter kan.

Hugo doet het enorm goed op senioris sprioris. Dat krijgt hij 2x per dag twee scheppen.
Nu krijgt hij daar 2x een schep luzerne brok bij, voorheen gewone luzerne maar wilde dit proberen omdat het makkelijker te doseren is.

En dan krijgt hij wisselend qua werkzaamheden nog krachtvoer. Heb de beste ervaringen nu met Easy Mix van Horsefood.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:15

Ik heb haar nu ook op care4life en luzerne staan en daar doet ze het best leuk op. Ze krijgen wat muesli bij maar die ga ik als deze zak op is weglaten. Ik voer nu pavo vital als vitaminenbrok, maar weet nog niet of ik hier bij blijf. Twijfel ook nog steeds om over te stappen op Vitalbix

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:16

_Zsazsa_ schreef:
Ik denk dat je ze vooral eiwitrijk moeten voeren maar geen suikers. Daar worden ze te dik, te heet en jeukerig van.
En vooral moet zoeken naar wat voor jou paard werkt.
Marq krijgt lucerne van een grote Baal, dus heel grof en doet het daar geweldig op. Daarbij vitalbix met spirulina (ook vooral eiwitten) omega olie en magnesium. Eindeeelijk een kalm paard. En dan hooi kwaliteit is ook wel belangrijk natuurlijk. Wij voeren nooit kuil of vochtig hooi. Alleen kurkdroog en dan onbeperkt.

Wij hebben ook zo’n grote baal. Superspul! Hoeveel voer jij dagelijks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:19

Waar halen jullie een grote baal vandaan dan?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:20

Hier kan ik ze bij de fouragehandel halen. Heb nu eentje weg bij de boerenbond om te testen of ze het at, maar ga dalijk over op kleine baaltjes van de fourage

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:21

hmmmm, los at Mo het niet maar wie weet als ik het weer meng met de slobber en muesli/brok dat ze er dan toch aan wil....