[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:10

Dus jullie krijgen straks helemaal een aparte kruising op stal :=. Nu in het voorjaar is ook wel lekker hoor, nog niet zoveel vliegen en andere beestjes waardoor de wond kan infecteren!

Fijn dat het met capote ook goed gaat! En vaak vinden wij in Nederland een paard te mager wat eigenlijk gewoon goed is ;). Geloof dat een behoorlijk groot percentage paarden in Nederland te dik is... Ik zit ook vaak te denken dat die van mij te mager is, maar hij is prima, mag zelfs nog iets slanker :').

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:34

Morgen!
Fijn dat hij nu gecastreerd kan worden.

Nou ik ben ook wel van de schrale paarden, maar hij is echt nog wel iets te dun.
Er hoeft niet veel bij, en er komt ook langzaam maar zeker wat bij, maar het is vooral bespiering. En er moet wel een beetje een laagje op zitten voor goede bespiering.
Maar vanaf volgend weekend kan ik daar intensief mee aan de slag gaan. Vooral eerst longeren en grondwerk. Heb er zin in!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:57

Hihi ja wordt zekers een apparte kruising dan maar denk niet dat hij vruchtbaar is aangezien die klophengst is maar wel benieuwd wat er uit zou komen.
Heb de eigennaar van de merrie nog niet gesproken dus ben benieuwd wat die zal zeggen al is het niet mijn schuld dat ie uitgebroken is stroom op de draden was niet goed en ja stond tussen de merrie's terwijl der genoeg ruinen op stal zijn om der naast te zetten.

Ja nog 2 weken en dan is het gebeurt met hem dan heb ik een ruin :D hoop dat ie dan wat rustiger word en minder bijt, het is niet meer het lieve kleine jaarlingetje wat alles maar toe liet.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:52

Nee,kleine paardjes worden groot hoor! En dan zitten er hapjes bij... helaas ;-)
Opvoeden die handel!
Wel een beetje jammer dat ie is uitgebroken! Zou wat wezen zet, als die merrie zomaar drachtig is!! (wat een grap dan!)

Chim gaat nog niet echt beter :-( Been is wel wat geslonken en ze krijgt al weer wat praatjes. Ze wil de heletijd met me spelenn, maar spelen houdt in; Op mij springen en samen al bokkend wegrennen... Kan dus niet! En ze kijkt dan zo ongelooflijk schattig, maar ze doet zichzelf zeer als ze er vandoor gaat, dus ze stopt ook gelijk weer en daagt dan alleen met haar hoofd uit.
Stap is nog steeds mooi gelijkmatig en ruim, draf is toch echt korter en stijf. Ze loopt dan onregelmatig dus dat is jammer!! Spoelen gaat al wel wat beter, betadine krijg ik er ook eindelijk wel op (eerst begon ze al te schoppen als je naar haar been wees) dus hoop dat dit snel helpt!
Vreet wel energie zo... hele dag gewerkt maar toch eerst 's ochtends langs stal, stappen spoelen en spul er op, dan werken en na het werk even eten en gelijk weer naar stal om het ritueel te herhalen...

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:43

Hopelijk is het weer snel over! Altijd lastig als ze wat hebben! Die van mij heeft en plekje op zn rug, is niet echt een wondje geweest maar zaten wel korstjes op en hij was er wat gevoelig op... Zit net onder het dekje aan de achterkant dus ook al even niet gereden om het plekje rust te geven... Mijn verzorgster kan er wel op want die heeft ook een perfecte zit zonder zadel en dan zit ze er niet op. Maar ach ik ga nu toch op vakantie dus mag zij 12 dagen lekker met m aan de gang! En hopelijk is het weg als ik terug ben van vakantie ;).

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:41

fijne vakantie esther

geeske balen van chim hopelijk is het snel over, en ik snap het energie vreet, even volhouden nog

astrid nog even geduld dus en dan komt die naar jou, lekker hoor, dan kan je zelf volledig met hem aan de slag.

iedereen verder genoten van het paasweekend

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:53

Ik kom hier even binnenvallen. Mijn Lipizzaner is afgelopen donderdag met Equilis Prequenza T geent, had eerste dag nergens last van en daarna kwam er een enorme bult (was ook hard eerst).
DA is al gebeld, ik heb nog geen jaar geleden een dikke nek bij haar gehad. Ze was toen ook echt ziek, nek was nog veel erger dan deze bult. Dat was alleen een rhino enting en heeft ze in overleg met de DA en faculteit Utrecht nooit meer gekregen. De Equilis Prequenza T is toen in de borst gezet, daar had ze geen last van.
Afgelopen twee entingen heeft ze van Equilis Prequenza T nooit last gehad, tot afgelopen donderdag. Iemand ervaring met extra gevoeligheid van barokke paarden (Lipizzaners in mijn geval dan)? Naast de enting kreeg ze ook Equipulmin (Ventipulmin). Daar is ze ook meteen vanaf gehaald omdat ze overmatig (lees: deken zeiknat) ging zweten en zwaar ademen.

Afbeelding

Afbeelding

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:12

2005 schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. Mijn Lipizzaner is afgelopen donderdag met Equilis Prequenza T geent, had eerste dag nergens last van en daarna kwam er een enorme bult (was ook hard eerst).
DA is al gebeld, ik heb nog geen jaar geleden een dikke nek bij haar gehad. Ze was toen ook echt ziek, nek was nog veel erger dan deze bult. Dat was alleen een rhino enting en heeft ze in overleg met de DA en faculteit Utrecht nooit meer gekregen. De Equilis Prequenza T is toen in de borst gezet, daar had ze geen last van.
Afgelopen twee entingen heeft ze van Equilis Prequenza T nooit last gehad, tot afgelopen donderdag. Iemand ervaring met extra gevoeligheid van barokke paarden (Lipizzaners in mijn geval dan)? Naast de enting kreeg ze ook Equipulmin (Ventipulmin). Daar is ze ook meteen vanaf gehaald omdat ze overmatig (lees: deken zeiknat) ging zweten en zwaar ademen.

Afbeelding

Afbeelding

dat had mijne ook na het enten, maar dat is zo weer weg

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:41

2005 sorry ik kan je daar niet bij helpen.
is de DA al langs geweest, zo ja wat heeft die gezegt?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:50

Ik zag het al op de Foto pagina ja, lelijke bult hoor! Ik kan je er helaas niet mee helpen... heb ook geen idee wat het kan zijn,
Misschien weert het lichaam af doordat het denkt dat het een wondje is? Dat er vocht onder komt om de rest van het lichaam te beschermen?

Vandaag wel even op Chim gezeten. Ze stapt regelmatig dus ben ik toch maar weer wat met r aan het werk gegaan. Toch draaft ze niet regelmatig (Niet onder zadel geprobeerd, gewoon los aan longe)
Het vocht is van de buitenkan van de kogel verplaatst naar de binnenkant van de kogel heb ik het idee. Het is al wel minder dik en ze reageert minder heftig op afspuiten en behandelen, maar echt happy is ze nog niet!
Rijden ging trouwens wel goed, ze begon na 15 minuten redelijk nageeflijk te lopen en dus ben ik er met 20 minuutjes afgestapt. Ze deed het goed dus heb ik haar rust gegeven!

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:06

hopelijk wordt ze snel weer de oude geeske

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:39

@ chim dat ze maar snel weer beter mag worden maar gaat al een stuk klinkt zo

Iemand verstand van trailers wat weegt een gemidelde 1,5 paards trailer? Moet die weten ivm de auto huur.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:48

2005 sorry kan ik niets over zeggen. viky is pasgeleden nog geent en had nergens last van... vorige keren ook niet overigens.
dapperedodo uhm die van mn zus mag maximaal 1600 kg wegen in zn totaliteit

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:29

Die van mij heeft ook een bultje gehad was echter zo weer weg. Mijn zus die een Friese ruin heeft laat de spuit in het achterwerk geven. Hij kreeg ook regelmatig bulten naar het inenten. Ik heb gehoord dat paarden vaak deze bulten krijgen als ze tijdens het enten wat spanning hebben. Geen idee of dat waar is. Heb het ook maar gehoord :D . Misschien weet iemand anders er meer van?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:01

Spanning klopt, ze bewoog iets voor de prik, niet tijdens. Het is nu minder groot en hard, ze heeft alleen nu twee bulten, een dik oog en een soort cellulitis op haar kont... Vervelende is dat we niet precies weten of het alleen de reactie op de enting is of de combinatie met de equipulmin. Ze heeft ook staan schuren, vandaar waarschijnlijk het dikke oog. DA is geweest en uiteindelijk besloten om niks te doen, ook niet aan het oog vanwege al haar reacties. Er is niks ernstigs verder te zien. Zelf voelt ze zich ook prima gelukkig, ze is hartstikke vrolijk weer :).

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:47

Hmm, gaat weer lekker in paardenland dan! Hopen dat de bult(en) snel weg gaan...

Chim ging vandaag ook weer minder. Tenminste, het been was weer heel dik! Maar weer niet echt warm...Heb er cooling-gel op gedaan en 5 tot 10 minuutjes ingesmeerd en dat vond ze geloof ik zelf fijn, ben benieuwd of dat iets uithaalt en anders ga ik morgen weer naar de DA en misschien dat ze maar even naar haar been moeten komen kijken...
Ze is wel weer even flink los gegaan in de padock want ik kon niet stappen in de bak ivm. lessen, maar hoop dat ze daar niet te veel aan over houdt!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:18

Ik heb niet het hele topic doorgelezen (is veel werk in een keer :)), maar wat heeft chim precies gedaan? Ik heb ook ooit een dik been gehad bij een paard en dat ging alleen maar weg met groene leem van de groene os (hele onderbeen, kogel en kootholte rondom er in). Had al vochtafdrijvers, ab, zalf/gel gehad en niks werkte. Maar dat verschilt natuurlijk per paard.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:30

goedemorgen dames

2005 hopelijk is de bult snel weg

geeske hoe is het met chim?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:36

Hallo! Ik vroeg me af of ik me hier ook mag komen melden?? Wij zijn in het bezit van 2 frieze paarden.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:38

Gezellig! Leuk friezen! Foto? informatie? wat voor afstamming? wat doe je ermee?

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:56

Kun je bij een andalusier ook de verwachte stokmaat te weten komen? Ik las net iets over met een touwtje maar ik snap er niks van

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:57

Tjesse van de Zonschate
Afbeelding
vader: dirk. 14 jaar oud. Hij word zowel onder het zadel als voor de kar gereden. Ik rijdt zelf alleen met hem voor de kar dressuur en vaardigheid wedstrijden en marathons. Onder het zadel is niet meer mogelijk ivm bekkenklachten. Karakter: held op sokken.

Aafke
Afbeelding
vader: Brandus. word in mei 4. In ons bezit sinds 28 maart 2012. Zadelmak lekker rustig aandoen. Als de keus aan ons was geweest dan was ze later pas ingereden. Karakter: aanhankelijk en vreetzak.

Ik heb wel betere foto's maar moet eerst even uitzoeken hoe dat ook al weer moet: foto's op bokt plaatsen.
Nu even wat over mijzelf: ben 30 jaar woon in de achterhoek en als sinds klein met paarden opgegroeit en men zegt: ik kon eerder paardrijden dan lopen. :D Altijd zelf pony's en paarden gehad. Rijdt zowel onder het zadel als met de koets. Sinds vorig jaar trotse moeder van onze dochter.
Ik ga proberen me hier in te lezen en alles een beetje te onthouden. ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:59

Mandy: over het algmeen kun je ook veel van de lengte van de pijp aflijden voor de evt schofthoogte.

Met het touwtje moet er inderdaad ook een rekenmethode zijn maar hoe????

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:01

Vandaag been nog dik... Heb nu een nieuwe gel die die bloedsomloop moeten stimuleren en de zwelling weg nemen. Dat van de groene oss 2005 (sorry ben even je naam kwijt) is dat klei? Want dat mocht ik er nu niet op doen om de wond lucht te geven. Zit gelukkig geen ontsteking en is mooi schoon!

Twee friezen erbij! Welkom

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:06

hoe werkt dat dan sjanien?