lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LvdO

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:56

Oeh spannend Miiej een tweejarige, daar kun je nog heerlijk mee ontwikkelen! Dat wordt een bijzonder proces, dat vond ik bij de mijne ook. ze werd een maand na haar aankomst hier twee!

Quieta vindt de galop rechtsom erg moeilijk, linksom galoppeerde ze woensdag de hele rijbak door. teugels in een hand en de ruiter kon zo zelfs een volte maken. tegelijkertijd werd er aan het woonhuis gewerkt, waar het dak erafgehaald werd.

mijn meisje vond dat helemaal geen probleem. ik ben zo trots op haar!! ik kan niet wachten tot ik zelf eindelijk weer kan rijden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:20

Klinkt heerlijk!

Afbeelding

Ik zag dat Gallito ingeslapen is vanwege DSLD. Deel het hier maar even omdat het erfelijk is en hij een ggk dekhengst was.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:23

Ah wat naar... DSLD ken ik niet, dat ga ik even opzoeken. Bedankt voor het delen

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:42

Ze is helaas positief getest op piroplasmose :( dus mijn zoektocht begint weer opnieuw. Hoe denken jullie over piroplasmose? De verkoper snapt niet zo goed waarom het voor mij een dealbreker is.

Ik ken DSLD ook niet. Ik heb het net even opgezocht, ziet er pijnlijk uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:36

DSLD is een vreselijk pijnlijke ziekte die vaak pas later tot uiting komt. Nadeel is dan dus vaak dat er al met die paarden gefokt is en het is erfelijk. Paarden met DSLD worden niet oud.

Ik vind het lastig Miiej, vind dat ik er niet genoeg vanaf weet om er iets zinnigs over te zeggen.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:42

Ik heb begrepen dat de merrie het ook door kan geven aan het veulen voelt, dus het voelt meteen als -1 voor het fokken.

Ik heb een mail gestuurd aan Heather Graham expert op het gebied van piroplasmose, ben erg benieuwd of ze gaat antwoorden en wat haar inzichten zijn.
https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resulta ... ose-ep.htm

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:43

Ik hoop dat je snel antwoord krijgt!

Ik lees inderdaad dat als de merrie drager is de infectie door kan geven aan het veulen of dat er een abortus kan plaats vinden. Met het oog op de fokkerij lijkt me dit inderdaad niet wenselijk.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:40

Ik dacht dat Piro vooral belangrijk is als ze naar Amerika verkocht worden, en dat het eigenlijk bijna nooit tot uiting komt. Een paard is ook maar piro positief vanaf een bepaald percentage (39%). Maar heb me er niet in verdiept. Heb nu uit nieuwsgierigheid eens nagevraagd bij de vrouw van Pedro (van de clinics) en die zegt dat dat geen invloed heeft op de dracht of het veulen, wat dan wel weer dat artikel hier tegenspreekt... Maar deel gerust je bevindingen hier, is interessant om over bij te leren.

DSLD had ik wel al eens vaag van gehoord, vreselijk wel. Heeft hij veel nakomelingen eigenlijk? Ik vind er niet meteen iets van terug.

Ik weet zelf niet of ik nog een 2 jarige zou kopen, ik merk toch wel dat ik het best heftig vind allemaal (ik had er nog niet echt ervaring mee om echt vanaf nul te starten). Ik leer enorm veel van Pardal, maar ik heb ook wel echt hard aant sukkelen geweest. Heb het gevoel dat we nu pas, na 3j, een beetje een team beginnen worden. Terwijl ik dat met gereden paarden toch sneller heb, dat vertrouwde gevoel (denk dat het gewoon in mijn hoofd zit hoor...). Het kan heel mooi zijn, en je kent je paard ook goed, maar je neemt alles wat er gebeurd is ook wel mee en bij mij was het inrijden niet zo'n fijn verhaal, en om dat dan van je af te zetten...

Super fijn wel dat Quieta het zo goed doet Lvdo! <3 kan dus ook wel gewoon allemaal positief gaan he.
Laatst bijgewerkt door Kiwiaa op 11-11-24 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:47

De clinic was trouwens interessant, hij had heel veel stress in de binnenbak dus gewerkt op spanning laten afvloeien, zijn weer mooie km's voor ons erbij. Heel simpel lesgegeven en dat hadden we even nodig. En meteen een goede voorbereiding voor de wedstrijd vandaag... Het inrijden was namelijk een hele onderneming, er waren zo'n 20-tal paarden tegelijk bezig. Pardal vond dat toch maar eng, al die paarden die op hem af komen en langs hem heen gingen en galopperen (van wat zijn we aan het weglopen???) dus ik heb wel even mijn handen vol gehad. Maar ook dat moeten we leren!

Het proefje zelf ging heel fijn, ook al was hij intussen wel heel moe van al die stress (dutske :knuffel: ). Er zijn uiteraard nog veel werkpunten maar voor waar we nu staan, ben ik super blij en heel trots op hem! :D We kregen 65%, wat in mijn ogen een juiste beoordeling is.

Afbeelding

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:21

Ik heb Pardal overigens nooit laten testen op Piro, maar hij komt uit een gebied waar het veel voorkomt dus ik kan eigenlijk wel zeker zijn dat hij positief zal testen. Een vriendin van me heeft ook eentje die piro positief is. We hebben er allebei echt nog niks van gemerkt eigenlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:43

Volgens mij niet super veel nakomelingen, maar er is nog steeds DV van Gallito te verkrijgen.

Gefeliciteerd met de 65%! Is hij ook bang voor andere paarden? Klinkt als een leerzaam en vol weekend voor jullie.

Ik vind het juist mooi om ze van jongs af aan op te starten, kun je ze zelf alles leren..maar goed, ik vind beleren leuk en al vaak gedaan dus dat is wellicht anders. Wat is er gebeurd met het inrijden bij Pardal?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:03

Op zich is hij niet bang als hij een ander paard ziet oid, maar zo'n drukke inrijpiste is wel overweldigend en ze rijden ook wel gewoon allemaal heel stoer door. Ik rij thuis altijd alleen dus het is wel volledig nieuw voor hem.

De dame die hem zou zadelmak maken (dat wou ik niet zelf doen, is er elke keer, maar echt elke keer, afgebokt geweest als ze opstapte. En ik snapte maar niet hoe het kwam want hij is echt niet stout en zij stond hoog aangeschreven. Maar je neemt dat wel mee, van, een professional kan niet blijven zitten... Ik heb hem maar naar huis gehaald omdat ze maar bleef verder prutsen. Vervolgens bij iemand anders in training gezet voor een paar weken en die heeft in het begin een hele resem bokken uit moeten zitten en toen was het oké.. maar ik zat toen wel met de bibbers haha. Bij mij ook eens afgegaan aan de longe en toen was het ook klaar.

Als ik hem zadelmak had gekocht en dat verhaal niet wist, dan had ik niet met dat in mijn achterhoofd opgestapt. Waardoor je beter reageert op hoe hij op dat moment is, en dat is gewoon braaf haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:09

Oh haha, dat begrijp ik! Dat klinkt gewoon alsof die eerste geen goede zadelmakmaker was (ondanks hoog aangeschreven) want ze proberen meestal wel wat uit en dan is het juist de kunst om er niet af te vallen en ze goed te kunnen begeleiden. Niet ieder paard past ook bij iedere persoon.

Wel fijn dat hij niet bang is voor andere paarden, snap wel dat hij moet wennen als ze allemaal zo om hem heen rijden. Mijne vind andere paarden nog wel heel spannend, maar die is ook onderdanig naar andere paarden toe en gaat ze liever uit de weg.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:27

Ja dat denk ik dan ook... Snap niet waarom mensen er zo positief over zijn :\ maarja, het is gebeurd!

Ah, nee Pardal ziet overal vriendjes in haha. Maar snapte dus echt niet waarom ze hem negeerden of op hem af kwamen zonder interesse te hebben in hem, echt zo dutsje in de groep volwassen werkers ofzo haha.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:50

Wat vervelend dat je zo'n ervaring hebt gehad met het inrijden van je paard, vooral omdat je dacht dat je de juiste keuze had gemaakt. Ik ben ook van plan om het inrijden uit te besteden, juist in de hoop dat het dan op een goede manier gebeurt. Ik vind het juist heel leuk om met een jong paard samen het hele proces door te gaan en te zorgen voor de best mogelijke ervaring.

Ik heb nog geen arts gesproken, maar wel per e-mail een bericht ontvangen dat ze contact zullen opnemen.

Ik heb inmiddels een aantal artikelen gelezen, zie hieronder een beetje mn highlights en samenvatting voor mezelf. Piroplasmose wordt veroorzaakt door twee verschillende parasieten die via teken worden overgedragen. Van de ene parasiet kan een paard genezen, terwijl de andere een levenslange infectie veroorzaakt. Verder wordt in de onderzoeken vermeld dat equine piroplasmosis wereldwijd voorkomt. Volgens gegevens van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties leeft ongeveer 90% van de gedomesticeerde paarden, ezels en muildieren in gebieden waar EP endemisch is (zie FAOSTAT). In endemische regio's is de infectiegraad bij gedomesticeerde paarden vaak boven de 60%, en in sommige gebieden is zelfs meer dan 90% van de dieren geïnfecteerd met één of beide parasieten.

De meeste van deze paarden blijven langdurig geïnfecteerd zonder klinische symptomen te vertonen. Soms kunnen dragers zonder symptomen een terugval in klinische ziekte krijgen, wat kan worden veroorzaakt door stress, zware inspanning, een onderdrukt immuunsysteem of het gebruik van steroïden.

Ook veulens kunnen de infectie van hun moeder krijgen via de placenta. Hoewel de kans op overdracht in de baarmoeder is gedocumenteerd, is het exacte risico hiervan nog onduidelijk. Placentaire overdracht van kan bij besmette dragende merries leiden tot abortus, doodgeboorte of infectie van het pasgeboren veulen. Tijdens een uitbraak in Texas in 2009 bleek echter dat dragende merries de infectie niet doorgaven aan hun veulens, zoals bleek uit negatieve PCR-tests. Daarentegen geven sommige studies aan dat T. equi in bepaalde gebieden, zoals Zuid-Afrika, mogelijk tot wel 11% van alle abortussen bij paarden kan veroorzaken.
Een SCID-veulen (Severe Combined Immunodeficiency), wat betekent dat het lijdt aan een ernstige gecombineerde immuundeficiëntie, overleeft een infectie vaak niet.

Het grootste risico lijkt te liggen in de verspreiding. Besmetting kan plaatsvinden van teek op teek, hoewel niet elke teek de parasiet kan dragen. Daarnaast kan de infectie worden verspreid door ongecontroleerde bloedtransfusies of door het gebruik van niet-gedesinfecteerde naalden.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:48

Ja, inderdaad heel jammer. Ik denk soms, ik had het nog beter zelf gedaan. Maar ik was iets te onzeker over mijn eigen kunnen en wou geen fouten maken net omdat het zo belangrijk is. Maar... ik had tenminste wel blijven zitten :+ Maarja met terug te kijken en alsen ben je niets. Ik had echt goed research gedaan, gaan kijken hoe ze werkte met een ander paard, ervaringen verzameld etc...

Bedankt voor de info. Wel gek dat het in zuid-afrika dan anders is qua abortuspercentage. Is het dan een andere variant? Verspreiding kan je in principe tegengaan door je paarden te behandelen tegen teken, zoals je ook doet met een hond of kat, Pedro doet dit elke 4-6 weken (omdat zij wel verkopen naar Amerika en dan moet je paard gewoon piro negatief zijn).

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:54

Nee volgens mij geen andere variant maar ik kan mij wel voorstellen dat de levensomstandigheden wat doen, omdat het vaker opspeelt als het immuunsysteem verzwakt is. En er wordt op veel plekken niet gecontroleerd gemonitord.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:15

Goed bezig Kiwiaa met Pardal!

Ik ben met Quieta nog niet op wedstrijd geweest. ik heb nu een ruiter die haar eens per week rijdt, want ikzelf ben met mijn voet in de stijgbeugel blijven hangen op 20 augustus. ik hoop over drie maanden weer pijnvrij te kunnen lopen en over een half jaar zes weer te rijden!

Verder hier inderdaad ook alles zelf gedaan. Heel heel veel grondwerk en dat kan ik inmiddels wel alweer een beetje, dus ik voel mijn eigen ik ook weer wat terugkomen hahaha. Ik ben dankbaar dat ik weer op de grond met haar kan werken.

Ik heb inmiddels wat gelezen over DSLD en dat klinkt inderdaad vreselijk.

Piro was ik absoluut helemaal niet bekend mee, dus de mijne is ook niet getest.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:36

Miiej, klinkt logisch!

LvdO, Heftig wel, zeker dat je er zolang last van blijft hebben, dat is bijna 8 maanden dan dat je niet kan rijden? Kan begrijpen dat je het mist :+: Gelukkig heb je wel iemand fijn gevonden die haar intussen aan de gang kan houden. En op haar leeftijd is het rustig aan doen ook zo erg niet hé.

Ik heb met Pardal grondwerk echt moeten leren, ik kende daar niets van, maar hij had schrik van zijn eigen schaduw dus ik moest wel. Ergens ben ik hem daar heel dankbaar voor, want er is echt wel een wereld voor me opengegaan en ik vind het oprecht fijn. Hij vindt werk in vrijheid super leuk ook, en het is gewoon tof om te zien hoe goed hij reageert op lichaamstaal. Mijn warmbloed stak zijn middelvinger op en negeerde mij gewoon, dus ik dacht ja dat is niks voor mij. Met pardal is het gewoon leuk en speels en helemaal geen opgave!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:23

Ik doe ook ontzettend veel grondwerk en ik werk al een jaar of 18 met clickertraining. Ik sta er meer naast dan erop. Ik ben wat dat betreft wel wat anders dan de meesten hier dus :o

M'n jonkie is nog niet beleerd, maar ik ga dat ook lekker zelf oppakken en zien wat het ons brengt (dit heb ik ook al vaker gedaan). Maar rijden is voor mij niet zo belangrijk.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:54

Rijden is voor mij echt wel een passie, ale niet dat ik hem zou wegdoen als er iets zou gebeuren hoor. Maar ik mis het wel als ik zo op vakantie ben ofzo. 3 dagen niet rijden lukt. :') Neemt niet weg dat ik het niet super knap vind hoor, grondwerk!

Roux is ook nog best jong natuurlijk, tijd genoeg

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:22

Ik rijdt ook niet meer, zou het wel graag doen als het zou kunnen. Gelukkig is er nog zoveel meer wat je met een paard kunt doen. :-)

LvdO: wat een heftig ongeluk! Was dat ook met haar? Fijn dat je een ruiter hebt die haar door traint.

Kiwiaa: Dat is achteraf natuurlijk, op zo'n moment denk je dat je de juiste beslissing maakt. :-) Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen. Grappig dat Pardal ieder paard als vriend ziet. Dat heeft de mijne dan weer met mensen.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 16:03

Mijn ongeluk was inderdaad ook met haar. Gelukkig heeft ze er zelf niets van geleden. Ze wordt nu eens per week gereden en dat vind ik voor nu ook echt meer dan zat. Ze heeft sinds mijn val echt geen pas verkeerd meer gezet, wat voor mij nog duidelijker maakt dat ze gewoon geschrokken is of iets dergelijks. ze doet zo haar best en ik ben zelf gelukkig af en toe weer lekker vanaf de grond bezig (met een kruk). Ik was zo blij dat ik weer lekker kon poetsen en in de longeerbak kon staan om haar beweging te geven.

ze krijgt verder lekker de tijd. de ruiter doet ook eigenlijk alleen de echte basis dingen. de galop komt er al steeds beter op. vorige week lekker aan een los teugeltje, in een hand. helemaal chill. zo zie ik het graag.

Ergens kriebelt het wel enorm en ben ik zo blij als ik er zelf ook weer op zit! Ik kan niet wachten om mijn eerste B proefje met haar te rijden <3

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:19

Ja ik zou ook niet stoppen met paarden als rijden niet meer zou kunnen hoor :j
Pardal vindt mensen ook heel leuk, en honden, hij is gewoon ubersociaal :+

LvdO, dat proefje komt er vast sneller dan je denkt! Tijd vliegt haha. Je bent in elk geval super bezig als ik zo lees. Ale, het ongeval daargelaten dan maar dat kan gewoon gebeuren. Ik heb ook een heel zwaar ongeval meegemaakt, niet met pardal, maar ook met een braaf paard... wel een hittepetit, maar denk ook gewoon geschrokken van iets.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:32

LvdO schreef:
Mijn ongeluk was inderdaad ook met haar. Gelukkig heeft ze er zelf niets van geleden. Ze wordt nu eens per week gereden en dat vind ik voor nu ook echt meer dan zat. Ze heeft sinds mijn val echt geen pas verkeerd meer gezet, wat voor mij nog duidelijker maakt dat ze gewoon geschrokken is of iets dergelijks. ze doet zo haar best en ik ben zelf gelukkig af en toe weer lekker vanaf de grond bezig (met een kruk). Ik was zo blij dat ik weer lekker kon poetsen en in de longeerbak kon staan om haar beweging te geven.

ze krijgt verder lekker de tijd. de ruiter doet ook eigenlijk alleen de echte basis dingen. de galop komt er al steeds beter op. vorige week lekker aan een los teugeltje, in een hand. helemaal chill. zo zie ik het graag.

Ergens kriebelt het wel enorm en ben ik zo blij als ik er zelf ook weer op zit! Ik kan niet wachten om mijn eerste B proefje met haar te rijden <3

Dat snap ik! Wel lekker ook dat je er zelf weer wat mee kunt doen en ze lekker rustig doorgereden wordt. Dat B proefje komt vast wel goed.

Ongelukken zitten vaak in een klein hoekje helaas.
Het blijven grote vluchtdieren hè

Haha Pardal, uber sociaal..mijne alleen voor mensen. Al kom ik tien keer op een dag dan wordt ik met blij gehinnik begroet. Ze wil altijd mee en aandacht.

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren mocht ze weer mee, misschien lukt het mij over een jaar ofzo ook eens om een B proefje te mennen. :D