Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne37

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:31

Zo te horen ben je goed bezig. Gewoon met rust alles blijven herhalen zodat ze positieve en ontspannen ervaringen opbouwt en pas nieuwe dingen opzoeken als je er zelf ook vertrouwd mee bent. +:)+

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:25

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat Jenara. Bij Hungaro werkt in beweging blijven ook het beste tegen spanning. Zodra ik hem stil wil zetten wordt de spanning alleen maar erger. Gewoon lekker draven werkt vaak het beste :j

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:32

Volgens mij ben je super voorzichtig, verstandig en goed bezig met Jenara. Complimenten! Het is ook een stukje ervaring opdoen en je paard door en door leren kennen. <3 Naar voren en blijven bewegen helpt hier ook het meeste. Met longeren / grondwerk kan ie ook zo ontploffen, dan moet ie eerst echt z'n ei kwijt voordat er uberhaupt iets mee te beginnen is.

Bij Verano merk ik dat ie steeds meer klaar is met puberen. Hij is nu net 7 jaar geworden en begint eindelijk wat meer rust in z'n hoofd te hebben. Zoals ik het noem is ie wat minder in LALAALALALAAland en wat meer in mijn wereld, haha. Merk het vooral aan zijn concentratievermogen met grondwerk. Ben nog elke dag zo ontzettend blij met m'n lieverd.

Met rijden bouwen we nog steeds langzaam op. Ik ben geen ster ruiter, maar geloof dat we elkaar iedere keer weer beter aanvoelen. Hij is eindelijk geen mager en ielig scharminkel meer. Vorige week was m'n zus op visite, liep ie op zich heel braaf, maar weinig ontspanning. Ben er daarna voor 5 min nog even opgeklommen, en vervolgens deed ie het zó knap. Toen was ik trots. Sorry voor de schoenen / normale broek, was niet de bedoeling dat ik erop zou gaan }>

Afbeelding

edit; en voor het verschil: zo zag ie er een jaar terug uit in de winterperiode.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:36

Mo is ook zo lastig op gewicht te houden in de winter. Verdenk haar ook wel een beetje van PSSM eigenlijk maar goed, ik voer er in de winter ook wel naar.

Denk dat je inderdaad goed bezig bent met Jenara zo te horen.

Aurelia moet ook eerst nog haar ei kwijt voor we aan de slag kunnen, pak haar nu om de dag voor zo´n kwartiertje grondwerk en soms nog even wat nieuws erbij als waterslang wanneer het lekker weer is.

Ze snapt nu dat hoe heet ze ook is, ze als ze in mijn buurt is, gewoon kalm kan zijn en loopt daarna lekker mee zonder touw met me. Vind het niet tegenvallen.

Binnenkort even een afspraak voor de tandarts maken!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:40

Oh wauw Jolien! Wat een enorm verschil, die is heel goed bijgekomen.
Ik voer die van mij in de winter ook heel veel bij om hem goed op gewicht te houden.
Hij loopt natuurlijk ook veel, dus heel gek vind ik dat niet. Hij staat bij een Fjord en een Shetlander, dus het contrast is ook wel groot qua voorbehoeftes :o
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 10-04-19 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:40

Wat voor zadel hebben jullie op jullie paarden liggen trouwens? Vind dat nog wel een dingetje, omdat hij zo veel veranderd in zijn vorm qua uitzwaring.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:44

Hugo heeft voorheen altijd onder Zaldi gelopen. Ik had daar een Mattes corrector onder liggen om zijn veranderingen op te kunnen vangen. Een half jaar geleden een Prestige Monza op maat laten maken voor hem, die wordt aankomende maand weer gecheckt. Heb het idee dat hij nog steeds enorm aan het veranderen is... ben benieuwd! Waar rijd je nu zelf mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:45

Macrider, was het enige wat qua lengte (of eigenlijk kortheid) ging _O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:46

xJolien schreef:
Wat voor zadel hebben jullie op jullie paarden liggen trouwens? Vind dat nog wel een dingetje, omdat hij zo veel veranderd in zijn vorm qua uitzwaring.

Een Bob Marshall 8-)

Diva is weer wat in gevallen, toen eens negatief getest op pssm2 maar of dat veel zegt is dus maar de vraag. Denk dat ze toch wat te koud heeft gestaan ofzo. Eergister had ze ook koliek van het gras en is de dierenarts nog geweest. Eerste keer dat ik het mee maak, nu maar even voorzichtig zijn :o

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:48

Ai dat is balen Azmay :( Koliek kost enorm veel energie, of was ze daarvoor al ingevallen?
De nachten zijn nog best koud nu, dus kan zijn dat ze het toch wat koud heeft gehad.
Het verse gras is nu erg gevaarlijk, heel hoog fructaan door de koude nachten en de zon overdag.

Was even aan het lezen over de PSSM, jeetje.
Wat is de reden dat jij toen hebt laten testen, en heb je dat alleen gedaan op PSSM2?
Zijn PRE ook vatbaar voor PSSM1?
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 10-04-19 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:50

Azmay, wat schrikken zeg. Was de koliek snel verholpen?

@Keeyzie, ik heb er nu een Kieffer Lusitano (dressuur) op liggen met een dik bontje eronder. Heb het idee dat ie prima ligt en instructrice zegt hetzelfde, maar de enige zadelmaker in deze omgeving woont een uur verderop en hoor horrorverhalen over hem -O-

edit; en deze heb ik 2 weken terug goedkoop op de kop getikt. Heb hem een keer getest met bontje eronder, maar vond het teveel schuiven. Moet het dus nog een keer zonder bontje testen.

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:55

Voor Villa heb ik een Barsnby/barclay. Voor Astoria ga ik Villa zijn oude Strada passen van de week. En anders kijk ik of 1 van de Zaldi's gaat passen op Astoria. Villa past de New Kent ook mooi.
Keuze genoeg hihi

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:04

keeyzie schreef:
Ai dat is balen Azmay :( Koliek kost enorm veel energie, of was ze daarvoor al ingevallen?
De nachten zijn nog best koud nu, dus kan zijn dat ze het toch wat koud heeft gehad.
Het verse gras is nu erg gevaarlijk, heel hoog fructaan door de koude nachten en de zon overdag.

Was even aan het lezen over de PSSM, jeetje.
Wat is de reden dat jij toen hebt laten testen, en heb je dat alleen gedaan op PSSM2?
Zijn PRE ook vatbaar voor PSSM1?

Ze was er voor al in gevallen, staat nu overdag bloot en in de nacht onder 100g.
Gras was vrij lang en er stond geen zon op, is puur het natte geweest denk ik. Te abrupte overgang.

Heb haar getest omdat ze haar spieren regelmatig eens op vreet, dit was in de zomer terwijl ze op de wei stond:
https://boktimg.nl/img/m/VzgSa4.jpg
Nu met een regendeken gaat het veel beter, vermoed dat het de regen was die op de spieren sloeg maar het blijft echt een gedoe.
Pssm1 komt volgens mij eigenlijk niet voor bij de PRE, meer een koudbloed dingetje.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:26

Ik heb een Albion, was toen het enige zadel waar ik zelf op kon zitten zonder pijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:47

Mja ik vind het ook lastig hoor, ga ik testen of niet en heeft dat uberhaupt zin?

Mo krijgt in de winter echt een lading haar waar een grizzlybeer jaloers op zou zijn en valt ook gewoon in terwijl ze in de zomer rond en gezond is. Heeft het snel koud, staat dan ook echt te bibberen, zeker bij regen.
Heel snel heet als ik er wat meer aan begin te rijden en dan ook echt heel gespannen.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:28

Wauw xJolien, wat een verschil: Mooi paard hoor, ziet er goed uit!

Azmay: koliek is heel naar; gelukkig gaat het beter met Diva. Wij hebben afgelopen december onze Fries nog moeten afgeven door koliek en ons pony-veulen heeft een paar weken geleden nog koliek gehad maar die is er gelukkig goed doorheen gekomen. De temperatuursverschillen zijn lastig op het moment. Javi staat 24/7 buiten en gaat van een 300 gr deken naar bloot en vanalles daartussen en weer terug: een heel gedoe.

Ik heb een Arno Brandt zadel. Was gemaakt voor mijn vorige paard maar heb deze aan laten passen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:29

Ik heb er sinds deze week een Busse Basel Flexi op liggen. Zeer kort zadel met veel wervel en schoudervrijheid. De boom is ook aanpasbaar wat ik zelf altijd heel erg handig vind. En het heeft voor mezelf een smalle zit. Heel blij mee.
Gisteren heeft Die jongen na 3 weken weer op Marq gezeten. Hij is behandeld en heeft daardoor even rust gehad. Hij begon wat stout maar ging snel beter. Wil er eind deze week misschien zelf wel even op.

Heb je nog foto’s van je nieuwe Robijntjah?
En Azmay, het is op het moment echt opletten geblazen met het fructaan!

Er is wel een Pre of PSL op PSSM1 positief getest toch? Ook eentje die al op alles was getest, maar niks werd gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:32

Ja, denk het wel, vriendlief maakt iedere keer foto´s, zal eens vragen of hij er een paar doorstuurt.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:34

Ik rij momenteel met een oude dressuur wintec die ik jaren geleden goedkoop had overgekocht van een lesgeefster. Wonder boven wonder paste die al redelijk en de zadelpasser heeft hem nog wat aangepast
zodat hij helemaal goed zit nu :)
Zadel is eigenlijk wel een beetje klein voor mijn poep :') maar financieel nu niet echt in de mogelijkheid om een nieuw te kopen, zolang Nara nog veel verandert, zal het met het goedkope zadeltje zijn.

Heb hier trouwens nog heerlijke foto's van dit weekend, mijn vriend ging voor het eerste eens mee
naar Jenara :p Hij was ook meegeweest naar de keuring, dus had haar al wel eens gezien, maar nu op haar nieuwe plek!

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:25

Afbeelding
Afbeelding
Toch heerlijk die lente, Diva is weer helemaal over de buikpijn heen en deed enkele rondjes voor ze met de 10 minuten grassessie van vandaag begon *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:32

Wat ziet ze er goed uit!
Ik hoop dat Aurelia ook zo uitgroeit!

Jenara: ook leuke foto´s! Let wel op die vinger van je vriend want voor je het weet gaat het mis :+

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:38

Mooie dame is Diva!

Fijn toch als de wederhelft interesse toont +:)+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:03

Hebben we al eens uitgezocht of Diva familie is van Elevada? Ik vind ze best op elkaar lijken

Jenara fijn dat het de goede kant op gaat!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:10

Maartje_M schreef:
Hebben we al eens uitgezocht of Diva familie is van Elevada? Ik vind ze best op elkaar lijken

Jenara fijn dat het de goede kant op gaat!

Totaal geen familie, geloof enkel een naampje overeen bij de overgrootouders :Y)
Elevada heeft ook een dish geloof ik? Diva is juist convex.

Mijn vriend man (vorige week getrouwd :+ ) rijd en vind de paarden toch wel echt leuk, ben ik heel blij mee anders was het geen doen geweest voor mij :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:20

Mwah, dish valt wel mee, maar ze is misschien wel wat disheriger ( :+ ) dan Diva
Afbeelding
Dat heb je snel uitgezocht haha