lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:35

LvdO schreef:
Hee wat leuk! Dit topic kende ik geloof ik nog niet!

Ik heb ook een Lusitano. Een merrie van 4 jaar (Afinado x Almansor SS)
We zijn afgelopen februari begonnen met inrijden en nu wordt ze 1x per week gereden en dit pakt ze super goed op!

[ Afbeelding ]

Wat een knap dier, veel plezier samen!

Karina, dank je, ja hij had inderdaad wel een prachtig hoofd!

Mijn luisitano’s hadden ook wat moeite met de galop, maar mijn Lipizzaner heeft dat gek genoeg ook.
Veel galopperen in verschillende situaties kan wel goed helpen, ik heb hier het voordeel van strand in de buurt en galoppeer vaak echt lange stukken op strand als het strand goed is en daar hebben ze echt wel baat bij.
Voor de wagen galoppeert mijn Lipizzaner weer wat makkelijker kwam ik achter, dus dat stukje pak ik met mennen dan ok gewoon mee, elk beetje oefeningen is iets.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:22

Karina schreef:
Elisa2 schreef:
Wat gaaf Karina! Hoe lang loopt hij al voor de wagen?

Thanx! Ruim een jaar nu, maar dan tel ik 2 jaar voorbereiding aan dubbellonge etc niet mee hoor. Ik moest namenlijk even sparen en moed verzamelen voordat ik hem 6 weken in training durfde te zetten. Ik ben een enorme kloek en zit er het liefst zelf bovenop zeg maar. Door zijn stress op de trailer (laden is geen probleem maar onderweg maakt ie zich erg druk) werd heen en weer rijden naar instructeur hem niet. Maargoed, achteraf denk ik dat hij ook wel prima wat extra tijd om uit te groeien kon gebruiken. Hij was 7 tegen die tijd en toen was hij er ook wel echt aan toe.

Elisa2 schreef:
Nou even een ego post, maar heb vanmorgen even snel gelongeerd aan de dubbele en wat meer verzameld en ze liep fantastisch. Ook beter in de buiging, het staat me nog iets tegen om een 5 jarige al zo te verzamelen maar kennelijk is het wel de manier waarop het haar voorkeur heeft. Nu nog even kijken hoe we dat voor de wagen moeten gaan doen.

Ah wat goed *\o/*
Misschien moet je het ook niet zo zeer zien als verzamelen, maar meer als helpen te (her)balanseren.

Wat galop betreft: Heb je de mogelijkheid om buiten, in bos ofzo te rijden? Alledrie de lusitano's in mijn leven vonden galop best een ding, maar lange bospaden zijn wel geweldig. En nu met Mojito merk ik met het mennen in een baan dat kegelpoortjes hem enorm helpen, dat ie echt het idee heeft dat ie ergens heen gaat net als in het bos. Heb dus ook voor mijn bijrijdster die hem af en toe onder zadel rijdt wat kegels neergezet in de bak en dat hielp ook echt met galop in de baan.

Die galop, dat herken ik ook..al ging dat in het bos inderdaad eigenlijk super goed.

En inderdaad, helpen herbalanceren klinkt beter..merk gewoon dat ze het voorwaartse moeilijk vindt, het rekken ook in het lijf.

Jullie zijn dan al zo'n drie jaar bezig, dat is wel mooi zo'n lange tijd waar in hij dan rustig sterker kon worden inderdaad. En ik snap je helemaal, ik vond het wegbrengen voor het beleren ook vreselijk. Gelukkig mocht ik daar ook zo vaak komen als ik wilde. Heeft hij inmiddels al minder stress op de trailer? Altijd naar als ze dat hebben..

Nouvel:
Misschien is dat sowieso wel iets wat meer bij barokke dieren hoort, ze hebben ook echt wel kleinere passen en minder ruimte in de beweging. Op het strand galopperen lijkt me echt een goede training en is ook leuk ook!

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:53

Wat merken jullie dan aan de galop want dat herken ik bij mijn jongens ook niet?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:51

Jessix schreef:
Wat merken jullie dan aan de galop want dat herken ik bij mijn jongens ook niet?

Ik ook niet van Tweet toen hij nog leefde.

Die kon super verzameld maar ook super ruim galloperen.

(Onder het zadel en aangespannen)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:05

Het stukje verzameling, goed op achter en goed van achteruit sluiten door het lijf.
Bij Ferro zat het in zijn SI en in zijn spieren maar ook in zijn bouw, lang en laag aan de voorkant.
Bij Daan denk ik dat het een stukje is van nooit meer verzameld te hebben hoeven galopperen, die vindt het echt heel lastig om in galop goed op achter te komen en zo kleiner en meer verzameld te galopperen.
Mijn merrie galoppeerde wel makkelijker, sprong ook met gemak een wissel, etc, maar die had weer snel veel spanning in de galop.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:30

Ah ok… nee bij die van mij lijkt de galop juist de gemakkelijkste gang. Zowel verzamelen als verruimen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 17:03

Hier is de galop ook meer in verzameling over de rug moeilijk. Mag natuurlijk ook, ze is pas 5. Mijne gaat graag neerwaarts en wat strak in de rug in galop en dat gaat prima. Maar over de rug is moeilijk sprong houden en dan valt ze er ook graag uit.

Overigens is de balans wel super, changeert makkelijk en zit eigenlijk altijd goed en nooit overkruist.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 23:17

Merci voor de tip Karina! En bedankt voor het compliment! Vervoer is heel lang een ding geweest, maar hoop nu inderdaad op buitenrit wat meer te kunnen doen. Ik droom echt een keertje van naar de zee, maar dat is echt niet dichtbij voor mij. Denk sowieso ook dat dat wel gaat helpen! Voor pardal lijkt het vooral balans (Terwijl hij los wel gewoon mooi galloppeert, en eigenlijk ook verkiest boven draf). Vanaf dat ik erop zit merk je dat hij het echt moeilijk vindt. Ik ben nu ook wel niet klein... maakt het vast niet makkelijker. Ik herken ook dat eruit vallen als je net wat meer lichaamsgebruik vraagt.

Leuk trouwens in uitgelicht! Merci :D

Wauw Lvdo, die is mooi geworden! Ik herinner me nog toen ze naar NL kwam, leuk om ze nog eens te zien.

vogeltje: dat stoer vs schrik ik herken het zo hard. Op de baan kan hij echt zo enorm chill zijn, waar ik met mijn warmbloed al 10x was verongelukt :+ en dan andere dingen is een giga ramp... kan het soms echt niet inschatten.

Elisa, geweldig dat zeil!!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:05

Ik lees soms met jullie mee omdat wij ook een Lusitano hebben :)

Wij hebben de paarden de afgelopen jaren aan huis gehad, maar door verhuizing naar de stad moeten we helaas op zoek gaan naar een nieuw adres voor onze lieve, gezonde 17-jarige Lusitano ruin. Mocht iemand op zoek zijn (of gewoon nog ruimte hebben :D ), stuur gerust een pb'tje voor meer info. Omdat ik het graag via-via wil regelen staat hij verder niet online.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:54

Heeft de merrie dat ook van de galop die je rijdt Kiwiaa? Rechtuit is vaak wel makkelijker voor ze.

Haha ja leuk he dat zeil? Dacht dat ze zo cool was maar ze had ook ineens last van halloween geloof ik..zag ineens bakspoken.

Wat jammer FCSA, misschien een foto er bij doen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:10

Ik heb vooral heel veel van dit soort foto's haha

Afbeelding

Maar mocht iemand interesse hebben, dan zal ik via pb meer foto's en filmpjes delen.
Het is een ruin, ongeveer 1.63m, heel braaf in de bak (M-niveau), veel mee naar buiten geweest waar hij wel wat drukker kan worden. Ik zie hem het liefst bij iemand die lekker buiten kilometers met hem wil maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:58

Oh heerlijk, klinkt als een fijn bosritten paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:05

Ja inderdaad, ik ga het onthouden voor als ik hoor dat iemand wat zoekt!

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:16

Ik heb vrijwel dit hele topic doorgelezen en na veel dromen sta ik op het punt om een lusitano te kopen uit Portugal. Nu wordt mij de keuze voorgelegd voor een Portugese of Belgische piro plasmose test waarbij de Portugese 60/70 euro kost en Belgische 300/400 euro en wordt normaliter gebruikt voor Amerika begrijp ik. Heeft iemand hier ervaring mee en is de Portugese test goed genoeg?

Ik heb ondertussen antwoord gekregen van Lusitana dat ze overal het zelfde zijn.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 21:13

FCSA, oh dat klinkt als een supertoffe kerel. Vind je vast iemand fijn voor! Ik hou het in mijn achterhoofd, is altijd zo typisch dat het moment dat mensen zoeken je net geen paard tegenkomt, en als je dan een fijn paard ziet zijn ze niet meer op zoek :+

Elisa, de merrie lijkt mij vooral spanning te zijn. Ik vermoed dat ze niet helemaal vriendelijk in-/doorgereden is, omdat ze in de piste zich toch anders gedraagt dan op buitenrit bevoorbeeld. Stap en draf gaan al beter, maar de galop op de moeilijkere kant is echt rug vastzetten en willen crossen. Ik kan dan ook echt niet mooi zitten terwijl ik normaal wel echt een oke zit heb. Ik wil met haar vooral werken op vertrouwen en ontspanning, en hoop dat het zo 'vanzelf' goedkomt. De eigenaresse is heel goed met longeren, en werkt ook regelmatig met haar aan de longe en dat lijkt wel goed te helpen.

Miiej, leuk! Over pirotesten ken ik niets, de mijne kwam niet uit een gebied met Piro dus heb hem niet laten testen. Hou je ons op de hoogte over je zoektocht?

Ik ben terug van 10 dagen schotland (was prachtig!!) en nu de twee valkjes weer aan het werk. Pardal ZUCHTTE toen hij mij zag, wat een welkom :\ toch erg eigenlijk, ik vind het zo belangrijk dat mijn paard ook plezier heeft in het werk en dat het niet iets is van 'hij moet werken voor zijn eten en ik doe ook dingen tegen mijn zin'. Maar dat is toch nog even puzzelen weer nu zo blijkt :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:41

Ze was al wel bereden? omdat ze fokmerries vaak niet beleren? Soms als ze veel veulens hebben gehad zit het lichamelijk ook niet helemaal lekker meer. Hopelijk komt het goed, longeren kan inderdaad wel top bij dragen aan meer lichaamsgebruik.

Haha Pardal, en bedankt! Ja, ik vind het ook fijn als ze zelf komen en graag willen. Gelukkig biedt die van mij zich gerust 10 keer op een dag aan, je kan nooit genoeg aandacht krijgen. :+

Schotland lijkt me gaaf!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:16

Ze is bereden geweest ja, dat is wat misgelopen en ze is daardoor fokmerrie geworden. Maar idd, binnenkort komt er eens een osteopaat langs :j buiten de spanning voelt het wel niet alsof er ergens iets vastzit, maar het kan wel.

Ja -O- dé reden om een lusitano te kopen, dat vriendelijke werklustige. Vriendelijk is hij wel, als hij niet moet werken >;) Vandaag voor de eerste keer in de bak gewerkt terug en uiteindelijk vond hij het wel oke om mee te werken - hallelujah. Lafuente daarentegen was echt helemaal bij mij en zette haar beste beentje voor <3 Niet gegaloppeerd vandaag, ik wou afsluiten met een fijn gevoel.

Is het zeker! En al helemaal nu met de herfstkleuren! Wel super toeristisch, zelfs nu nog in het laagseizoen eigenlijk... was wel wat jammer maarja kijk wij waren daar ook de toerist aan het wezen dus ik moet niks zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:13

Ah zo, het is altijd goed om te checken. Het hoeft natuurlijk inderdaad niet..maar ja..ze kunnen niet praten he? Als ze zo blij is om te werken dan zal het wel mee vallen denk ik. :-)

Jammer dat Pardal niet zo van werken houdt haha, de mijne houdt ook niet echt van moe worden hoor. Maar wil wel altijd graag iets met je doen.

Oh nouja Schotland rond Halloween bezoeken met al die kastelelen lijkt me wel de ultieme Halloween trip haha. Dus ik snap het wel dat het toeristisch was.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:33

@kiwiaa: Lafuente was heel erg blij je terug te zien, die had het al lang gehad met al dat longeren met mij :') En voor mij nogmaals de bevestiging dat jij haar echt wel de steun biedt die ze nodig heeft _/-\o_

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:37

Kiwiaa schreef:
Miiej, leuk! Over pirotesten ken ik niets, de mijne kwam niet uit een gebied met Piro dus heb hem niet laten testen. Hou je ons op de hoogte over je zoektocht?

Zal ik zeker doen :) als het goed is komt eind deze week de uitslag binnen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:34

Ik vind een osteopaat idd wel belangrijk/fijn, al is het maar gewoon om 'gerust' te zitten dat je goed bezig bent haha. Dan moet het wel een goede zijn natuurlijk. Maar inderdaad, ze kunnen het niet zeggen! Hoewel ze beiden eigenlijk wel enorm expressief zijn, dus het scheelt niet veel :')

Ik kan het hem niet kwalijk nemen natuurlijk, maar ale zo gisteren eens hij dan in de 'mood' is, dan werkt hij wel fijn mee gelukkig. Maar hij heeft me bij het opwarmen wél 10x herinnerd waar de uitgang is >;)

Haha ja ook waar van de kastelen! we hebben het dracula kasteel bezocht onder andere :D

Pastis: haha neee joh *\o/* maar ja, ik mag haar echt heel erg, en ik denk dat dat wel wederzijds is :D

Miiej, super spannend!! wat voor iets is het? jong/hengst/merrie/beleerd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:24

Ik dacht dat het Dracula kasteel in Roemenie stond, of is er in Schotland een kasteel dat ze gebruikt hebben voor de film? Kan prima daar natuurlijk, het klinkt gaaf in ieder geval!

Oh LaFuente is van Pastis, leuk zeg die samenwerking van jullie zo! En de klik zo te lezen.

Haha Pardal, ja het is belangrijk om de uitgang te weten. :+

Ja een goede behandelaar, dat is wel belangrijk..gewoon af en toe laten checken voor de zekerheid.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:26

Nee, niet echt. De schrijver zou vlakbij dat kasteel gewoond hebben en het zou als inspiratie gediend hebben. Maar het was een mooie ruine en gratis te bezoeken, ook niet onbelangrijk voor mensen met paarden :')

Ja ik ben heel blij dat ik Pastis/Lafuente ben tegengekomen :D

Uiterst belangrijk haha. Ik heb vandaag les, laten we hopen dat hij er evenveel zin in heeft als mij. Het wordt best een pittige week na zo'n verlof. Zaterdag een clinic die ik heb gewonnen met Hiro de warmbloed, maar ga Pardal meenemen. En zondag op wedstrijd.

Pastis heeft me helemaal overtuigd van de hare, dus zou fijn zijn als Pardal bij hen kan aansluiten. We wonen niet héel ver van elkaar. Sinds hij zadelmak is, is er nog geen osteopaat bij geweest omdat ik 'de mijne' maar niet te pakken krijg :\

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:12

Kiwiaa schreef:
Miiej, super spannend!! wat voor iets is het? jong/hengst/merrie/beleerd?

Een twee jarige merrie :) ik wil semi anoniem blijven maar als het leuk vind kan ik wel een filmpje delen via PB.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:53

Oh dat wist ik dan weer niet Kiwiaa, leuk! Vind ruine's altijd gaaf en gratis is inderdaad voor mensen met paarden erg fijn. :+

Druk weekje heb je! Succes alvast bij de wedstrijd.

Fijne behandelaren die goed bereikbaar zijn, zijn best handig. :)