Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9416
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:02

Vriendin van me had ook een pre, die noemden we altijd een diesel want die moest echt even opwarmen. In de bak doodbraaf (wel enorm dominant) maar buiten vond hij groot verkeer wel wat eng. Dan ging hij er niet vandoor, maar spinnen. Ook niet heel fijn op de weg overigens

Sheran

Berichten: 17256
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:03

Waarom heeft dan niet iedereen een PRE? :+

Ik heb wel een paar vrienden die gewoon niet zo goed met ze klikken. Die zijn dan zelf wat onhandiger of groffer waardoor ze niet voor elkaar krijgen bij het paard wat ze willen, of dat het heel lang duurt.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:07

Sheran schreef:
Waarom heeft dan niet iedereen een PRE? :+

Ik heb wel een paar vrienden die gewoon niet zo goed met ze klikken. Die zijn dan zelf wat onhandiger of groffer waardoor ze niet voor elkaar krijgen bij het paard wat ze willen, of dat het heel lang duurt.


Heb met bijrijder zoeken echt gemerkt dat niet iedereen er mee om kan gaan. Mensen die veel signalen missen waardoor de paarden gefrustreerd danwel onzeker worden of geen geduld hebben en daardoor de paarden helemaal over de flos jagen.

Het moet wel bij je passen :+

Elisa2

Berichten: 37818
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:22

Dat wilde ik ook zeggen..ze zijn wel zeer sensibel en zelf moet je sensibel genoeg zijn om daarmee om te kunnen gaan.
Ik denk dat een PRE ook sneller gestresst raakt (door de will to please) en enorm spiegelt, en als dat niet op een goede manier ontvangen word...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:24

Ik vind het heerlijk maar inderdaad veel mensen die er te ‘grof’ of ongeduldig voor zijn, al is modesta wel echt een uiterste.

Ik kan ook niet zo heel goed meer met lompe en ‘niet afgestemde’ paarden.

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:26

Ik moet nu wel zeggen dat ik hyper sensitief ben. Ik ben zelf heel gevoelig en makkelijk onder de indruk. Vroeger durfde ik enorm veel qua paarden, nu veel minder. Ik kan als ik alleen ben soms een onzekere ruiter zijn, als ik les heb gaat dat helemaal over.

Suzanne37

Berichten: 547
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Arendonk (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:11

Elisa2 schreef:
Welkom Suzanne, knap dier! is hij in Spanje gefokt?


Ja, op zijn papieren staat dat hij geboren is in Caceres in Spanje (Finca La Torrecilla - Trujillo). Zijn officiele naam is JT Querelloso maar dat was zo'n mond vol :D dus ik heb er Javi van gemaakt.

Suzanne37

Berichten: 547
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Arendonk (B)

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:12

Dat hyper sensitief herken ik CalipsoLover. Snap precies wat je bedoelt: heb ik ook.

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:52

Elisa2 schreef:
Dat wilde ik ook zeggen..ze zijn wel zeer sensibel en zelf moet je sensibel genoeg zijn om daarmee om te kunnen gaan.
Ik denk dat een PRE ook sneller gestresst raakt (door de will to please) en enorm spiegelt, en als dat niet op een goede manier ontvangen word...


Ik ben volop nog alles aan het uitzoeken :p Veel ervaring met jonge paarden, geen ervaring met PRE's.
Jenara stelt mijn kennis en ervaring en mijn geduld enorm op de proef, maar vandaag toch maar weer
een heerlijke dag met haar gehad dat ze zo lief en braaf was, daar doe ik het voor!

Lukasje
Berichten: 11382
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:13

Op welke manier stelt ze je dan zo erg op de proef? Kan je dat preciezer omschrijven?

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 22:25

Als ze iets niet snapt, wordt ze heel snel druk en boos en dan gaat ze echt proberen over mij heen te lopen en steigert ze dus ook, rent dan weg etc. Ze kan het ene moment heel rustig zijn en het andere plots zo gek beginnen doen en nergens nog naar luisteren. Als ik haar dan probeer te corrigeren of op haar plaats wil zetten, is ze soms helemaal niet onder de indruk en probeert ze met mijn voeten te spelen. Het ene moment lijkt ze een mak lammetje en het andere test ze weer uit hoe ver ze kan gaan, ze zit ook wel echt in een fase van dat uittesten. Ze reageert heel anders dan ik gewend ben van jonge sportpaarden (BWP, KWPN) en dat maakt haar op de meeste momenten heel leuk en grappig, maar af en toe ook wel een draak :p

Lukasje
Berichten: 11382
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 23:00

Oei, dat klinkt best moeilijk!

_Zsazsa_
Berichten: 4485
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:49

Hoelang is Jenara nu in NL?
Ze is 4 toch?

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:11

Ze is inderdaad net 4 geworden, ze is nu 2 maanden bij mij, ze was daarvoor sinds juli bij haar vorige eigenaar in Kortrijk en daarvoor kwam ze van een stal in Nederland als ik het me goed herinner. Dus ik gok dat ze een klein jaartje in België/Ndl zal zijn.

Nu ik heb wel sterk de indruk dat ze wat in haar schulp zat bij de vorige eigenaar, ze was altijd superlief, volgzaam en braaf en deed nooit 1 stap verkeerd. Ze stond daar wel altijd op stal, binnen in een grote gang met heel veel andere paarden en kwam dan elke dag eventjes buiten als ze iets met haar deden.

Nu staat ze overdag de hele dag buiten en 's nachts op stal, maar een buitenstal waar ze dus nog vanalles kan zien en ruiken en horen. Ze lijkt mij en de DA in ieder geval heel happy nu, ze ziet er ook echt prachtig uit, heel gezond. Ze is nog steeds heel erg lief, maar ook super nieuwsgierig en dapper en dus wel wat dominant en opdringerig soms.
Eergisteren was het drammen en proberen doorbreken en steigeren als ik haar vroeg om aan 1 bepaalde kant te stoppen, gisteren was ze heel ontspannen en zijn we heel relax aan de hand een wandeling gaan maken.
We zoeken het elke keer nog wat met elkaar uit :)

Elisa2

Berichten: 37818
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:34

Klinkt inderdaad alsof ze heel erg aan het pubereren is en haar grenzen aan het opzoeken is, wellicht was de vorige eigenaar ook wat dominanter. Heb je les met haar? grondwerk les oid?

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:36

Lijkt me lastig, maar als ik verkeerd reageer als diva iets niet snapt kan ze ook flink zuur worden moet ik zeggen. Een vreugdevol is haar ook niet vreemd en etteren kan ze prima. :=

Vanmiddag heerlijk 6km gereden in mijn tshirtje, heb waarempel een heks gevonden voor bij mijn muildier-heks _O-
Afbeelding

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:17

Welkom suzanne, wat een enorm gaaf beest!

Op de vraag of PRE’s over het algemeen braver zijn. Hungaro kan enorm heet worden maar doet geen gemene dingen. Wat hij doet als hij iets spannend vind is heel erg kort lopen en bijna piafferen op de plek. Vervolgens als ik hem vooruit rijdt gaat hij enorm draven. Ziet er heel gaaf uit alleen ik kan er niets mee. Ik laat hem zo lopen om zijn spanning kwijt te laten raken, dat werkt het beste.

Buiten kan hij wel eens een klein bokje geven uit vreugde. Maar niets spectaculairs. Er vandoor gaan heeft hij nog nooit gedaan.

Suzanne37

Berichten: 547
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Arendonk (B)

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:37

Dank je wel!
Ik heb vanochtend mijn eerste bosrit gemaakt en hij verbaast me weer met zijn ongelooflijke braafheid en ontspanning terwijl hij wel super voorwaarts is maar geen moment had ik het gevoel dat ik geen controle had: hij komt direct op mijn zit terug.

Lastig Jenara : hopelijk komt het met de tijd goed. De aanhouder wint moet je maar denken.

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:59

Elisa2 schreef:
Klinkt inderdaad alsof ze heel erg aan het pubereren is en haar grenzen aan het opzoeken is, wellicht was de vorige eigenaar ook wat dominanter. Heb je les met haar? grondwerk les oid?


Ik denk niet dat de vorige eigenaar dominanter was, ik heb die leren kennen als een heel zachtzinnig persoon en ze gaf zelf ook aan niet altijd ideaal met jonge paarden om te kunnen (haar vriend, die zelf westernruiter is, heeft Jenara eigenlijk "ingereden") Ik denk vooral dat Jenara zelf niet echt probeerde daar omdat ze zich daar misschien toch niet echt in haar element voelde en nu duidelijk wel meer.
k heb mijn lesgeefster nu 1x laten komen, maar ben van begin af aan enorm veel grondwerk met haar beginnen doen, ik heb hier vroeger heel veel les in gehad en dan afgelopen zomer nog een flinke opfrisser van mijn lesgeefster met haar jonge paarden, dus ik weet wel wat ik doe. Ze leert ook echt goed en de meeste oefeningen beginnen er echt goed in te zitten (voorwaarts, achterwaarts, opzij voor druk, cirkelen, naar mij toekomen, wegsturen, ...) Lesgeefster zei zelf ook dat ik goed bezig ben en vooral rustig moet verder opbouwen :)

We hebben dit weekend ontdekt dat ze een beetje een schrik heeft gepakt van kinderen die in de verte trampoline springen, daar word ze behoorlijk nerveus van en nu in de hoek waar ze hen zou kunnen zien, doet ze altijd wat druk. Klapstoeltjes en fietsen trekken we omver, in een zweep bijten we speels, wapperende ruiten of plastiek hebben we nog niet gezien ... maar trampoline-springende kinderen in de verte zijn doodeng, paardenlogica heet dan dan xD Dus nu werk ik met haar aan de andere kant van de piste en bouw langzaam op naar de enge kant. Gisteren en vandaag was ze terug superbraaf, dus heb haar enorm uitgebreid beloond en niet te veel gevraagd telkens. Dus we komen er wel, op de juiste momenten haar eventjes laten weten dat ik nog steeds de leider ben en dan lukt het wel ;)

Nibbit

Berichten: 10429
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 06:34

Je moet de leiding nemen, en bij iedere stap de controle hebben.
Blijf consequent.

Het is leiden óf geleid worden.

Het zal niet in 1x gaan, maar zo te lezen ben je al op de goede weg!

Elisa2

Berichten: 37818
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:26

Klinkt goed, ik denk ook dat je goed bezig bent. Dat ze wat meer is gaan uitproberen omdat ze beter in haar vel zit kan natuurlijk ook heel goed.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:38

Jenara schreef:
Ik denk niet dat de vorige eigenaar dominanter was, ik heb die leren kennen als een heel zachtzinnig persoon en ze gaf zelf ook aan niet altijd ideaal met jonge paarden om te kunnen (haar vriend, die zelf westernruiter is, heeft Jenara eigenlijk "ingereden") Ik denk vooral dat Jenara zelf niet echt probeerde daar omdat ze zich daar misschien toch niet echt in haar element voelde en nu duidelijk wel meer.
k heb mijn lesgeefster nu 1x laten komen, maar ben van begin af aan enorm veel grondwerk met haar beginnen doen, ik heb hier vroeger heel veel les in gehad en dan afgelopen zomer nog een flinke opfrisser van mijn lesgeefster met haar jonge paarden, dus ik weet wel wat ik doe. Ze leert ook echt goed en de meeste oefeningen beginnen er echt goed in te zitten (voorwaarts, achterwaarts, opzij voor druk, cirkelen, naar mij toekomen, wegsturen, ...) Lesgeefster zei zelf ook dat ik goed bezig ben en vooral rustig moet verder opbouwen :)

We hebben dit weekend ontdekt dat ze een beetje een schrik heeft gepakt van kinderen die in de verte trampoline springen, daar word ze behoorlijk nerveus van en nu in de hoek waar ze hen zou kunnen zien, doet ze altijd wat druk. Klapstoeltjes en fietsen trekken we omver, in een zweep bijten we speels, wapperende ruiten of plastiek hebben we nog niet gezien ... maar trampoline-springende kinderen in de verte zijn doodeng, paardenlogica heet dan dan xD Dus nu werk ik met haar aan de andere kant van de piste en bouw langzaam op naar de enge kant. Gisteren en vandaag was ze terug superbraaf, dus heb haar enorm uitgebreid beloond en niet te veel gevraagd telkens. Dus we komen er wel, op de juiste momenten haar eventjes laten weten dat ik nog steeds de leider ben en dan lukt het wel ;)

Vanuit mijn eigen ervaringen zou ik willen delen dat ik denk dat het een combinatie is van factoren. 4 jaar is in mijn ervaring de tijd dat ze nog puberen maar ook echt op eigen benen komen te staan. Dat gaat vaak gepaard met uitproberen en onzekerheid. Mijn kerel veranderde ook ineens in een draak waarbij het leek alsof we alles weer opnieuw moesten gaan doen. Netjes meelopen, ho maar. Wachten? Ja doei, ik zal jou eens laten wachten! Had er mijn handen vol aan en heb er zelfs een DA bij gehad omdat ik bang was dat er iets mis was waardoor hij zo idioot werd. DA verklaarde hem kerngezond, vond zelfs dat hij bijzonder goed afgericht was al. Ja uhuh, dan wel ineens.

Wat mij steeds duidelijker werd was dat hij heel erg bezig was met "ik in de grote wereld, op mn eigen benen, niet langer hangend aan baasje". Een proces wat ik juist ook belangrijk vind, want ik wil graag een paard naast me dat samen met mij werkt. En hoewel subjectief, want uit eigen ervaring, heb ik wel het idee dat o.a. de PRE hierin gevoeliger is, juist omdat ze zo sensibel en communicatief zijn. Wij zijn die periode doorgekomen doordat ik steeds heel duidelijk probeerde in te zien uit welk stukje het gedrag nu kwam; persoonlijkheidsvorming en het ontdekken binnen dat proces (zie het als bij sommige pubermeisjes die ineens vol voor een bepaalde kledingstijl gaan, elk half jaar weer opnieuw, tot er rust komt). Of dat het kwam vanuit onzekerheid; "baas, ik begrijp je niet, ik probeer het goed te doen maar wat wil je nu?!" Of, en dat is ook een belangrijk stukje, pure uittesten omdat je elkaar nog leert kennen; "He, dus jij bent nu mijn baas? Dan wil ik ook weten of jij mij veiligheid, comfort en houvast kunt bieden, laat maar eens zien wat je kunt."

Ik las dat jullie pas kort elkaar kennen, dus ik zou dat er ook zeker in meenemen. En wees duidelijk, consequent, en zoek ook de overwinningen op. Soms gewoon een oefening doen waarvan je weet dat ze waarschijnlijk zal slagen, zo bouw je ook zelfvertrouwen op.

En ja, paardenlogica, het blijft verwonderlijk. :') Hoop dat je vooral veel plezier met haar hebt ook en als ik het zo lees denk ik dat dit echt wel goed gaat komen. Bij mijn kerel merkte ik na elke drempel die we hadden overwonnen dat onze band alleen maar sterker was geworden en dat hij daarin mij ook een gigantische hoeveelheid dingen over mezelf heeft geleerd. Dat vind ik persoonlijk ook het fijne aan de spanjaarden. Zoals al eerder genoemd, niet iedereen houdt van dat gevoelige, sensibele, communicatieve karakter, en je moet echt met ze willen werken, maar als de basis eenmaal erin zit heb je echt een vriendinnetje/vriendje voor het leven.

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:20

Serenity350 schreef:
Zoals al eerder genoemd, niet iedereen houdt van dat gevoelige, sensibele, communicatieve karakter, en je moet echt met ze willen werken, maar als de basis eenmaal erin zit heb je echt een vriendinnetje/vriendje voor het leven.


Ik heb even je laatste zin eruit gehaald, dat is iets dat mijn lesgeefster ook al zei en dat ik zelf ook al wel aanvoelde. Het is een proces van zoeken en verkennen en ontdekken nu inderdaad, zowel voor haar in deze wereld als van ons naar elkaar toe. Ik leer nog volop al haar verschillende reacties en gedragingen kennen.

Ik heb er in ieder geval zelf terug een goed gevoel en vertrouwen in :)

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:54

Jenara schreef:
Serenity350 schreef:
Zoals al eerder genoemd, niet iedereen houdt van dat gevoelige, sensibele, communicatieve karakter, en je moet echt met ze willen werken, maar als de basis eenmaal erin zit heb je echt een vriendinnetje/vriendje voor het leven.


Ik heb even je laatste zin eruit gehaald, dat is iets dat mijn lesgeefster ook al zei en dat ik zelf ook al wel aanvoelde. Het is een proces van zoeken en verkennen en ontdekken nu inderdaad, zowel voor haar in deze wereld als van ons naar elkaar toe. Ik leer nog volop al haar verschillende reacties en gedragingen kennen.

Ik heb er in ieder geval zelf terug een goed gevoel en vertrouwen in :)

Dat is het allerbelangrijkste. +:)+

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:25

Ik wou hier even een update posten!
Vandaag was Nara weer erg schrikkerig en onrustig en heb alles gewoon heel langzaam opgebouwd en haar veel laten lopen (lopen lijkt bij haar spanning af te vloeien) en na een tijdje begon ze te ontspannen.
Heb dan aan de longe er nog langs elke kant eventjes opgezeten en ook telkens die ontspanning opgezocht
en ze was weer superflink en braaf :) Ze blijft wel schichtig van die ene kant van de piste, maar ik bouw het nu gewoon langzaam op, zowel erop als ernaast. Ik durf wel nog eventjes niet los met haar rijden tot de hoek terug wat minder eng is :p