Wie kent mn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 00:13

spannend!
elke keer als ik zie dat dit topic weer hoger staat in 'eigen berichten' kijk ik snel of er al nieuws is!
het is toch wel spannender dan bij een 'normale' merrie.
hoe zat het ook alweer, ze had wel meer veulens gehad toch?

ik hoop dat alles goed mag gaan, maar het is zeker een situatie om goed in de gaten te houden,
en straks als het veulen er is, goed voeren, en hopen dat de merrie nog meer bijkomt als het veulen er later van af is!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 00:17

Nog steeds geen veulen? haha! ben zeer benieuwd. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 00:53

Spannend hoor. Nu maar hopen dat al die pb wijsheid klopt Knipoog

Heel veel succes bij je gesprek, ik zal voor je duimen dat de job voor jou is.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 08:35

Ik maak me geen zorgen. De osteo en DA hebben me verteld dat alles goed zal gaan, dus nee, ik maak me geen zorgen.
Ik moet enkel zorgen dat ik erbij ben, bij de bevalling om evt te kunnen inspringen bij moeilijkheden, maar normaal verwachten we er geen.

Ze heeft me deze 3x wakker gemaakt en omdat de camera het nog steeds niet deed ging ik uit bed.
De eerste keer was rond 2 u, daarna rond 4 u en de laatste keer was rond 5.30 u. En ze was telkens zoooo blij om me te zien, zo heb ik ze nog nooit gezien. Precies of ze vertrouwt op mij ofzo... Echt een leuk gevoel en iets waar je zéker je bed uit voor wilt komen Haha!

Ik verwacht dat het in de nacht gaat geboren worden (Joepie!) en dat het toch niet zo lang meer zal duren als ik eerst dacht (denk ik).
Het gaat nu echt heel vlug en het feit dat ze me 3x wakker maakte wil toch iets zeggen, toch?
Wat denken jullie? Het is mn eerste veulentje en ik ben natuurlijk nog niet ervaren, maar ik wil alles goed doen Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:41

hey, lange tijd niet gesproken, maar sterkte, het zou kunnen dat het komt maar je kunt er geen zinnig woord over zeggen tot de banden bij haar staart losser zitten en ze kegelt (harst).. Voor hetzelfde geld zoekt ze een juiste houding om te gaan liggen en dat gaat in de laatste dagen moeizamer.

Ik zou haar wel goed in de gaten houden (ademhaling zweten) en als ze erg onrustig oogt kun je uiteraard altijd even de temperatuur opnemen, kan nooit kwaad. Met haar verleden heeft ze natuurljik wel wat extra te lijden gehad. Sterkte!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 08:47

Haar banden zijn op 2-3 dagen heel wat losser gekomen en dat kegelen... Hmm, ik weet niet. Ik verwacht het niet, mn DA zei me ook dat niet te doen, daarop wachten. Er zijn nl heel veel merrie's die dat niet doen.
Alle merrie's in mn omgeving die nu bevallen zijn hebben niet gekegeld.

Maar in de gaten houden doe ik zeker, daar mag je van op aan! Ik wil niet dat ze onnodig pijn gaat gaan lijden... heeft ze al genoeg gedaan.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:25

Mijn friese merrie kegelde ook niet toen ze een veulen kreeg. Sterker nog je merkte er niks aan. Ik zette haar binnen en een half uur later hadden we een veulen!

Het worden wel onrustige nachten voor je zo te lezen. Hopelijk komt het nu snel en gaat alles goed. Dan ben je een hele zorg kwijt!
Succes vandaag met je paard en je werk!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:37

Mijn merrie was vorig jaar niet eens aan losse banden toe..

Maar normaliter is het handig dat ze het wel doen, want adn weet je tenminste waar je aan toe bent (binnen 48 uur veulen)...

Spannend hoor, ik hoop dat ze het aankan. Wat je kan doen als ze bevallen is is haar Arnica geven, is homeopatisch, helpt om weer op krachten te komen. Is mooi middel (homeopathie)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:56

Wat ziet ze er goed uit Haha!
hopelijk gaat alles goed bij de bevalling Knipoog
Ik wens je veel succes ermee Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 00:40

Spannend nu e zeg! Ik zit echt uit te kijken naar het veulentje Lachen

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 00:53

Hallo amigo_tje,

Heel veel sterkte met je paard, ik hoop dat alles goed gaat. Je heb veel moed gehad, haar te hebben uitgezocht. Haha!
Ik hoop dat alles in orde kommt, en dat je veel plezier met haar zal hebben.
Toch wil ik jouw geen angst maken, maar ik denk dat er iets niet in orde is met de achterhand Verdrietig . Ben niet zo goed in het nederlands, maar ik denk dat ze iets aan het (kreuzdarmbeingelenk) heeft!! weet niet hoe dat stuk op het nederlands heet.
Groetjes en tot gauw.

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 02:48

Petje af voor wat je allemaal voor deze merrie doet ik hoop dat je een mooi maar vooral gezond veulen krijgt. Ik blijf het zeker volgen

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 13:19

damiano schreef:
Hallo amigo_tje,

Heel veel sterkte met je paard, ik hoop dat alles goed gaat. Je heb veel moed gehad, haar te hebben uitgezocht. Haha!
Ik hoop dat alles in orde kommt, en dat je veel plezier met haar zal hebben.
Toch wil ik jouw geen angst maken, maar ik denk dat er iets niet in orde is met de achterhand Verdrietig . Ben niet zo goed in het nederlands, maar ik denk dat ze iets aan het (kreuzdarmbeingelenk) heeft!! weet niet hoe dat stuk op het nederlands heet.
Groetjes en tot gauw.

Hey Damiano

Ik weet niet wat kreuzdarmbeingelenk is in het Vlaams, maar ik kan je wel al vertellen dat ze niets aan haar achterhand heeft. In december is er een osteopathe geweest en ze heeft vastgesteld dat ze er heel goed voor staat. Nergens vast, geen blokkades, zelfs haar schouder van haar slechte been staat er heel goed voor.
Enkel wanneer het veulen van haar weg is, gaan we een sessie doen voor haar stap die ietsje stijf is, maar dat is geen groot probleem...

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:03

Ceara heeft vannacht héél erg liggen zuchten en kreunen. Ik zag het in de camera, ze had pijn en ging liggen. Kwam weer recht liggen en so on and on...

Ik heb zo het gedacht dat dit weeën zijn. Is dit correct? En hoe lang kan dit zo duren, want ze had dit ook in de nacht van donderdag of vrijdag. Dus ze heeft het al 2 nachten + een groot deel van de nacht van woensdag op donderdag ook. Die laatste was niet de hele nacht, alleen meer naar de morgen toe.

Mn birthalarm ging wel 20 x af vorige nacht...

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:08

Het kan ook het draaien zijn van het veulen. vlak voor de bevalling kunnen merrie's daar erg last van hebben dat het veulen goed gaat liggen en nog een keer draaien

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:21

peetorlan schreef:
Het kan ook het draaien zijn van het veulen. vlak voor de bevalling kunnen merrie's daar erg last van hebben dat het veulen goed gaat liggen en nog een keer draaien

Ja, maar al 3 nachten aan een stuk? Overdag heeft ze er weinig last van. Ze is wel heel loom. En moe. Ze is echt op, vind ik, het mag eruit, zodat ze dat zware wicht niet meer moet meedragen.
Ze ziet erg af en ik heb het moeilijk daarmee, dat ik er zelf niets aan kan doen. Je zou ze moeten horen via die camera... Mn arme meisje.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:24

Ja ik heb Whisper ook zien en horen liggen op'stal de nachten.
Heb 12dagen op stal gewaakt en kon iedere nacht alles horen en zien wat er gebeurde. Dat ik ook wel uren naar de monitor keek en dacht kom maar kom maar.
Maar het kwam niet whahah.
En ineens begon alles.
Meid misschien eens deze dagen.
Het weer is er goed genoeg voor

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:28

Amigo_tje schreef:
Ceara heeft vannacht héél erg liggen zuchten en kreunen. Ik zag het in de camera, ze had pijn en ging liggen. Kwam weer recht liggen en so on and on...

Ik heb zo het gedacht dat dit weeën zijn. Is dit correct? En hoe lang kan dit zo duren, want ze had dit ook in de nacht van donderdag of vrijdag. Dus ze heeft het al 2 nachten + een groot deel van de nacht van woensdag op donderdag ook. Die laatste was niet de hele nacht, alleen meer naar de morgen toe.

Mn birthalarm ging wel 20 x af vorige nacht...

Dat zou idd kunnen, maar kan ook het draaien zijn..
Ik kan maar 1 ding zeggen... kijk naar je paard.. en als jij vind dat ze best geholpen mag worden, bel je de DA en laat hij de bevalling inlijden.
Je moet nl wel rekening houden dat je paardje al niet zoveel reserves heeft.. zowel qua vlees op het lijf, als qua energie..

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:51

Hmm, mss doe ik dat wel dan...

Mn alarm gaat de eerste keer af zo rond 2 uur - half 3. Daarna rond 3.30 u - 4 uur de 2de maal. Vanaf dan ging ie constant. Dit tot het klaar wordt buiten. Daarna wordt het minder en wordt ook zij rustiger. Precies of ze zet haar lichaam op stop omdat het licht wordt buiten. Dit was dus vorige nacht, die van vrijdag op zaterdag.

Die van donderdag op vrijdag ging het alarm af rond 2 uur - half 3. Daarna rond 4 uur en daarna tss 5 en 6. Dan wordt het weer rustiger, want het wordt dan al licht.

De nacht van woendag op donderdag (eerste nacht met birthalarm) ging ie de eerste maal af ergens tss 1 en 2. Dan niks meer tot een uur of 5. Dan terug rond een uur of 6. Daarna terug niks meer...

Bij al die nachten is ze héél onrustig, ze weet precies niet hoe te moeten liggen. Ze gaat liggen (zo met haar hoofd rechtop) en dan gaat ze met veel zuchten helemaal plat liggen. Dan kreunt en zucht ze zwaar om na een minuut of 2-3 fkes rustig te worden. Daarna begint alles opnieuw. Dat laatste was vooral vorige nacht.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:58

Als Whis lag kreunde en stenude ze ook veel.
Maar wat wil je met zo'n vracht in je baarmoeder die overal tegen aan drukt als ze liggen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:36

Even wat extra info om je gerust te stellen: overdag beweegt het veulen niet, omdat het door de beweging van de merrie in een soort slaap wordt 'gewiegd'. Wanneer de merrie dus gaat rusten, en daarbij stil ligt wordt het veulen dus wakker. Omdat het veulen nu vrij groot is heeft de merrie daar wat meer last van. Dit is dus heel normaal.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:19

Je ziet ons veulen ook gewoon overdag bewegen als mama beweegt hoor! Ze is binnen nu en 14 dagen uitgerekend. het ene veulen is drukker dan de ander. Door je hand vlak onder de buik tegen haar aan te leggen wil het wel eens voorkomen dat je schopjes voelt.

Sterkte!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 10:49

Ja, dat voel ik ook, maar idd niet zo veel als 's avonds. De nacht van vrijdag op zaterdag heb ik haar buik zien bewegen op de camera. Amai, dat moet nogal een schok geweest zijn, zo'n schop! En direct daarop gaf een enorme kreun, dus ze zal het wel goed gevoeld hebben.

Vannacht was weer hetzelfde als de nacht ervoor. Alleen is mn alarm al om 12.54 u de eerste maal afgegaan, andere nachten was dit pas rond 2 uur. Om 4 u zit het alarm met pieken dat ie bijna constant afgaat. Daarna gaat het iets over en rond 6-7 uur neemt het volledig af, dan komt het al klaar buiten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:18

Hangen de banden los en zit er al was achtige vloeistof aan de uier? Je woont in Belgie he? in die nieuwte Cap staat een heel leuk artikel over veulenen en de belangrijkste symptomen ervan!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 15:18

@ detour: ja, banden zijn los en de uier goed gevuld. Nog geen drupjes of kegeltjes of wat dan ook...
Ik ben idd van België. Ik zal morgen in de dagbladhandel es zien om de Cap te gaan halen. Thx voor de tip Knipoog

Ik heb mn DA gebeld Haha!

Ze zei dat wat mn merrie doet 200 % normaal is. Het veulen is groot en neemt veel plaats in en hoe ze ook ligt of staat, ze vindt geen goede houding meer. Dit kan gerust een paar nachten aanhouden, maar ook geen 3 weken.
Dus, mss deze week kan kunnen we een veulentje verwachten...

Normaal heeft ze niet echt pijn, het is gewoon heel ambetant met zo'n veulen in je buik dat overal tegen duwt en trapt.

Mn DA zei ook dat het heel goed was dat ik geboortemelder heb, want dat is nodig. Vooral bij haar, omdat we niet weten hoe ze het allemaal gaat doen.