witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:49

Miss_Maya schreef:
nee er bestaan geen witte friezen
Alleen maar pikzwarte Knipoog

Bruinige ook hoor, en ook met aftekeningen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:32

ponyzotje schreef:
Zowat alle Akhal-Teke's zien er zo ieuw uit, maar als je ze gewoon bent zijn het wel leuke paarden. Er zitten mooie en minder mooie tussen. Die kleur alleen al maakt het alweer eng Haha!

Bloos! Bloos! Bloos! pas op met wat je zegt Duivel
haha nee nee, begrijp wat je bedoeld Knipoog ik had een kruising akhal teke, kijk maar in mijn profiel, die ziet er toch niet ieuw uit hé? Bloos
ps: het is dat 2de paardje die (bijna)zwarte

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:12

Albino's bestaan! Ik heb het gevraagd aan een Prof. dr. en die wist me te vertellen dat er 1 foto van bestaat. Maar het is wel uiterst zeldzaam.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:22

Bovendien is het eigenlijk best te 'verklaren', of alleszins niet te verklaren waarom het NIET zou bestaan. Het komt voor in alle diersoorten, dus waarom niet in het paard? Het is in alle diersoorten uiterst zeldzaam, zo ook bij het paard... De paar diersoorten waarbij het frequent voorkomt (denk aan konijnen,... ) zijn doorgefokte stammen. Witte beharing geeft een minder gepigmenteerd vlees, en dat ziet de consument graag Lachen

maar ALBINO'S BESTAAN dus wel Knipoog

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:53

Foto?? Link naar wetenschappelijk artikel erover??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:56

Witte Friezen bestaan niet nee, thank god. Niet omdat ze zwart mooier vonden, maar omdat zwart een ras-eigen is. Ik vindt het ook stom dat een kol een toegestane aftekening is bij de Friezen, maargoed. Ik las hier ook iets over vos-friezen (Heb het topic niet doorgelzen dus als ik wat herhaal sorry). Maar die worden naar ik meen niet op genomen in het stamboek, en er zijn hengsten op de hengstenkeuring voor afgewezen, omdat ze het zogenaamde vos-factor bezaten en dus vos-friezen vererven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:57

Bruinig worden ze trouwens ook op de wei, dat hoeft niet zo te zijn dat ze zo geboren zijn.

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:00

vroeger bestonden ze wel. maar toen waren ze er in allerlei kleuren. maar het zwarte stond heel statig vonden ze toen en daarom zijn ze alleen zwart gaan fokken.
stond ooit eens in een boekje wat ik heb gelezen. dus het zal wel waar zijn

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:12

Volgens mij is bijna elke fries in de zon wel een beetje bruinig, veel worden ook zwart geverfd vooral voor keuringen, grote wedstrijden etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:52

ponyzotje: misschien even het topic doorlezen?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:37

Ik bedoelde ook de hoofdfoto Bloos uit de link die ik plaatste..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 23:30

mijne is aangeboren bruin
en een preferent ster merrie dus ze worden zeker opgenomen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:12

stef schreef:

Heb ik gedaan Stef, en reeds gereageerd, en nergens een reden gevonden waarom het niet zou kunnen. Zoals ik al zei, een albino giraf of geit of.. komt ook ZEER zeldzaam voor. Daarom wil het niet zeggen dat het niet kan. De genetische afwijking dient niet verward te worden met OLWS...

Na navraag bij een prof. dr. in de Diergeneeskunde met tientallen jaren ervaring in de paardenkliniek... het kan Lachen Hij heeft het zelf nog nooit gezien, kent maar 1 foto in een wetenschappelijk naslagwerk (wat hij eens zou opzoeken), maar er is geen reden om aan te nemen dat het niet bestaat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:37

Dancie schreef:

Zelfde advies als dat van Stef.
Je fries is hooguit niet zo mooi gitzwart, maar bruin is onmogelijk.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:42

ponyzotje schreef:
stef schreef:

Heb ik gedaan Stef, en reeds gereageerd, en nergens een reden gevonden waarom het niet zou kunnen. Zoals ik al zei, een albino giraf of geit of.. komt ook ZEER zeldzaam voor. Daarom wil het niet zeggen dat het niet kan. De genetische afwijking dient niet verward te worden met OLWS...

Na navraag bij een prof. dr. in de Diergeneeskunde met tientallen jaren ervaring in de paardenkliniek... het kan Lachen Hij heeft het zelf nog nooit gezien, kent maar 1 foto in een wetenschappelijk naslagwerk (wat hij eens zou opzoeken), maar er is geen reden om aan te nemen dat het niet bestaat.

Er is dus wel een reden om aan te nemen dat ze niet bestaan, er zit bij paarden een gen aan het albinogen gekoppeld wat ervoor zorgt dat ofwel de merrie dragend van een albinoveulen een miskraam krijgt ofwel het veulen enkele uren na de geboorte overlijd. Iets met de darmwerking, precies weet ik het niet.
Daar is deze prof. dr. (waar ik niet zo van onder de indruk ben trouwens, de beste man kan onmogelijk alles van alle dieren weten) dus waarschijnlijk niet van op de hoogte.
Bij een giraffe of een geit of whatever zitten deze genen blijkbaar niet (altijd?) aan elkaar gekoppeld maar bij paarden dus wel 100%.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:45

Datgene wat jij omschrijft als 'iets met de darmwerking', houdt enkel verband met het OLWS, het gen voor albinisme is daar totaal onafhankelijk van. Ik zal 'de beste man' nog eens vragen om de foto die hij kent te kopiëren, indien hij deze heeft teruggevonden. 't Zal vermoedelijk om een zeer 'oud' naslagwerk gaan. Hopelijk kan het worden gevonden.

Wetenschappelijk artikel? Want indien jouw stelling niet kan bewezen worden, kan hij niet voor waar worden aangenomen. De "mijne" Knipoog wel, aangezien het bij alle andere diersoorten wél voorkomt. Niet de 'mijne' omdat dat niet mijn mening is, maar hetgeen ik denk tot het tegendeel wordt bewezen.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:54

Nee, het gen van albinisme bij paarden staat daar dus blijkbaar niet los van.
Ik heb hier geen wetenschappelijk naslagwerk liggen nee, maar om dan jou stelling aan te nemen op grond van "bij andere dieren gebeurt het ook" is geen correcte reden.
Olifanten hebben een slurf dus een paard met een slurf moet ook kunnen (eentje aan de voorkant dan he Clown ) Dat is toch geen redenering?
Het tegendeel is pas bewezen als er een albino paard bestaat.
Tot die tijd is jou stelling een "wetenschappelijke veronderstelling op basis van een vergelijking" met ander diersoorten dus wel te verstaan, iets wat niet correct is als bewezen stelling.
Omdat er geen albinopaarden bekend zijn door de hele geschiedenis tot nu kunnen wij dus aannemen dat ze niet bestaan, en niet andersom.....

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:55

die bestonden toch heeel lang geleden ?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:58

Sjonniej schreef:
Dancie schreef:

Zelfde advies als dat van Stef.
Je fries is hooguit niet zo mooi gitzwart, maar bruin is onmogelijk.

ik bedoel ook aangeboren met bruin maar niet vos kleur ofzo

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:04

ladymagic schreef:
Nee, het gen van albinisme bij paarden staat daar dus blijkbaar niet los van.
Ik heb hier geen wetenschappelijk naslagwerk liggen nee, maar om dan jou stelling aan te nemen op grond van "bij andere dieren gebeurt het ook" is geen correcte reden.
Olifanten hebben een slurf dus een paard met een slurf moet ook kunnen (eentje aan de voorkant dan he Clown ) Dat is toch geen redenering?
Het tegendeel is pas bewezen als er een albino paard bestaat.
Tot die tijd is jou stelling een "wetenschappelijke veronderstelling op basis van een vergelijking" met ander diersoorten dus wel te verstaan, iets wat niet correct is als bewezen stelling.
Omdat er geen albinopaarden bekend zijn door de hele geschiedenis tot nu kunnen wij dus aannemen dat ze niet bestaan, en niet andersom.....

Kan je het aanvaarden indien er een wetenschappelijk bewijs bestaat dat het KAN, hoewel het nog niet is voorgekomen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:02

Goed, ben dus nog even langs de prof gelopen en heb in het naslagwerk de foto's opgezocht, er staan inderdaad foto's in (oogfundusfoto's, weliswaar). Mooi gedepigmenteerd, en ook een klein stukje over het albinisme (in Duits, waar ik geen krak in ben). Het is het anatomisch boek van Wissdorf (wrs Praxisorientierte Anatomie des Pferdes), hoofdstuk over de oftalmologie.
De assistent van de prof weet er echter veel meer over, met hem ga ik volgende week eens spreken, want het interesseert me echt. De prof had er al met hem over gesproken en hij weet er zo't schijnt heel veel over, zeker dat het bestaat. Er is echter een variant van albinisme met blauwe ogen die bij paarden niet voorkomt, misschien vandaar de verwarring Lachen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:38

Ik vind die chesnut 'friezen' mooi om te zien maar voor de fokkerij heb je er niks aan. ze worden niet opgenomen in het stamboek, Ook frizen met een kolletje zullen nooit geprimeerd worden. Stond laats in de Phryso ; aftekeningen niet toegestaan

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:23

Friezen met een kolletje kunnen wel geprimeerd worden hoor Knipoog
Mitst het niet groter is dan een bepaalde afmeting.
Witte voetjes worden niet opgenomen dacht ik...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:04

kelly21 schreef:
Ik vind die chesnut 'friezen' mooi om te zien maar voor de fokkerij heb je er niks aan. ze worden niet opgenomen in het stamboek, Ook frizen met een kolletje zullen nooit geprimeerd worden. Stond laats in de Phryso ; aftekeningen niet toegestaan

Een kolletje is toegestaan mits het niet groter is dan een rijksdaalder! Friezen met een klein kolletje kunnen dus net zo goed een premie krijgen als elk ander veulen!

Sausja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:47

Heb ooit een chestnut ´fries´ gezien in friesland. Het heeft wel iets!