mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:01

@Miirthe: de AraboFriezen hebben zich inderdaad nog niet bewezen. Is het dan niet een vooroordeel te zeggen dat ze niks zijn? Lijkt mij wel.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:51

Ieder paard met 3 goede basisgangen kan Z rijden. Het valt mij op Pletje123 dat je blijft hameren op mindere kwaliteiten van het paard, maar ik geloof dat dat in de basissport echt zo hard niet aan de orde is hoor...
Laatst bijgewerkt door Amable op 17-07-06 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:58

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn Amable.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:07

Ik ook, ken paarden genoeg die heel gewoontjes zijn en toch naar de Z gereden zijn.

Tammietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:30

Miirthe schreef:

En Tamietjeeh, ehh.. tuurlijk kan jij langer galopperen dan 2 rondjes, wat die man zegt is bullsh*t. Misschien dat zijn Friezen toevallig een mindere achterhand hebben? Zoals al eerder werd gezegd, dat kun je trainen met tempowisselingen in de galop.
En dat van hoe de galop zit, dat is voor sommige inderdaad wennen. Vond ik de eerste keer ook; Die Fries maakte zoals wel meerdere hele opwaartse sprongen. Mijn Fries is net ingereden, maar ik vloog eraf en heb niet veel meegemaakt, mijn 'bijrijdster' nu zegt dat ze heel erg dribbelt in galop en korte pasjes maakt?

Ja idd, ze galloperen met hun voorbenen heel opgeheven. Net zoals in draf.
Ik zat ook al zo van, ja ze kan best galloperen hoor Nerd
Paard is een paard, toch?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:40

Amable schreef:
Ieder paard met 3 goede basisgangen kan Z rijden. Het valt mij op Pletje123 dat je blijft hameren op mindere kwaliteiten van het paard, maar ik geloof dat dat in de basissport echt zo hard niet aan de orde is hoor...

Natuurlijk wel! Waarom niet?

Ik heb het nu al regelmatig gezien.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:42

Omdat een paard met 3 goede basisgangen Z aan kan. En dan bedoel ik dus geen super gangen, maar gewoon een paard wat regelmatig is op de benen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:18

Een paard zonder echte beperkingen dus?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:05

Nee, een heel gewoon paard dus! Met een beperkte stap, draf en of galop.

Ook een leuk nieuwtje voor dit topic: de achtjarige dekhengst Tsjabring (voorheen Tjibbe Ylcke) heeft onder Christa Laarakkers dit weekend de Prix St.Georges gewonnen en een heel veld Kwpners ver achter zich gelaten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:36

Pletje123 schreef:
@Miirthe: de AraboFriezen hebben zich inderdaad nog niet bewezen. Is het dan niet een vooroordeel te zeggen dat ze niks zijn? Lijkt mij wel.

Mjaa. Meer uit ergernis, misschien stom ja. Maar opeens komen ze ermee, althans zo wordt erover gepraat hpe geweldig ze wel niet zijn, de perfecte kruising bladiebla.
Ik vind het zonder van het ras, zal niet zeggen dat het verder slechte paarden zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:25

Het is evengoed raar om te zeggen dat ze zo geweldig zijn als ze nog niets bewezen hebben, behalve het vierspan van Gert Schrijvers in de mensport. In de dressuursport zijn er nog geen verbluffende resultaten gemeld. Eén Z paard maakt nog geen zomer...
Gelezen in de mensport: Beekbergen ondersteunt arabofriezen. Wat blijkt de clou van het verhaal? De Arabofriezenvereniging looft zélf een prijs uit voor de best presterende arabofriezen en rijkt die prijs uit tijdens de wedstrijd in Beekbergen. Het wordt gebracht alsof de wedstrijd zélf de prijs ter beschikking stelt.
Er is ook maar één deelnemer die kans maakt op de prijs: Gert Schrijvers en die komt de prijs dus automatisch toe. Vorig jaar ging de prijs naar Jacob Jan Kramer die een paar wedstrijden met een arabofries heeft gereden. DAT stond in alle kranten, maar staat er nu ook in dat hij er NIET meer mee rijdt??

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:46

Ja die club die achter die AraboFriezen schuil gaat (dus die HorseyFries nu noemt) handelt niet echt juist. Maar de kwaliteit van een type paard, wordt er niet anders om als er een paar blaaskaken omheen staan. Het zou raar zijn om een AraboFries niks te vinden, omdat de eigenaar dan toevallig onaardig is...

Ik ben het met je eens dat het ook raar is om alvorens enige prestatie al te roepen dat ze helemaal geweldig zijn! Dat is weer het andere uiterste en eigenlijk ook een vooroordeel Knipoog

Zelf vind ik de AraboFriezen een leuk idee en als ik kijk naar de AraboFries die we zelf hier in het land hebben staan word ik helemaal nieuwsgierig! Nieuwsgierig naar hoe hij zich zal ontwikkelen en het zal gaan doen in de sport. Uiteraard gaan we uit van het positieve Lachen

Wellicht komt dat, omdat ik geen Friezenliefhebber in hart en nieren ben. De Friezen en de AraboFriezen zie ik zeker niet als 1 geheel. Het zijn twee verschillende types paarden. Op de markt hebben ze met elkaar te maken, en een AraboFries voert dan Fries bloed. Maar wat fokkerij betreft hebben de AraboFriezen geen directe negatieve invloed op de Friezen. De Friezen laten namelijk geen 'vreemd' bloed toe. Verpesting van het Frieze ras vind ik daarom altijd een beetje kort door de bocht..

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:50

zal toch wel een eeuwige discussie blijven... friezenmensen kiezen voor friezen, en arabo-friezen mensen * die ooit friezen mensen waren Verward * kiezen voor arabo friezezen Ja

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:54

Ik vind dat friezen ook goed in de dressuur gereden kunnen worden. Ze moeten dan natuurlijk wel drie goed basis gangen hebben, maar dat is bij elk paard zo.
Maar als je een fries hebt met een hele opgeheven galop, dus dat ze beginnen te stampen, dat kunnen ze heel moeilijk verzamelen, en is het dus moeilijker in de hogere klassen.
Lang niet alle friezen kunnen goed galloperen. Dat vinden ze ook heel moeilijk, maar ze mogen wel omhoog komen voor, maar als ze dat te erg doen, en gaan wiebelen en gaan stampen, dan kun je ze dus ook niet goed verzamelen.
Maar de galop kun je heel veel trainen. Dus als je een fries met goede basis gangen hebt, dan kan die ook hoog in de dressuur komen!

Zelf ga ik ook over op een fries. En ben ook van plan om daar dressuur mee te gaan rijden. Maar er zijn altijd mensen die het niet mooi vinden, of die het niet een geschikt paard daar voor vinden. Maar dat is iedereen zijn eigen mening.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:57

@Noraahlover: de draf is eigenlijk de enige gang die je echt goed kunt verbeteren in training.

@Yeany: Het zal inderdaad een eeuwige discussie blijven. Maar aan de andere kant: er zijn ook Friezenliefhebbers die een KWPN-rijpaardhengst op hun Friese merrie zetten. Dit om een leuk sportpaard te fokken. (eigenlijk een beetje hetzelfde achterliggende idee van de AraboFriezen, maar dan met behulp van ander 'vreemd' bloed) Wat vind je daarvan dan?

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:00

ze doen maar... niet mijn paard Lips are sealed ..... stamboek zal der alleen niet zo heel blij mee zijn... maar denk dat je dan beter raszuivere fries of KWPNer kunt hebben?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:36

Pletje123 schreef:
@Noraahlover: de draf is eigenlijk de enige gang die je echt goed kunt verbeteren in training.

De galop ook. Of dacht je dat ieder paard dat wat verder in de training is vanzelf een halve meter van de grond komt met dat ab Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:33

Oke oke

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:58

Ik volg dit topic nu een poosje, en wordt soms zo moe van die vooroordelen over Friezen, het is geloof ik ook al gezegd, maar ik ben het er ook mee eens, elk normaal paard kan Z lopen, mits goed afgericht..... ik weet dat het al 2 weken geleden is dat hier op gereageerd is maar we kunnen wel verder discussieren...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:13

Dit topic staat inderdaad al een poosje stil...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:19

Weet je nog iets nieuws te zeggen dan?? Knipoog

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:19

sorry voor alles friezen liefhebbers maar persoonlijk vind ik dat een fries voor de kar hoord en niet onder het zadel, laat staan in een dressuur baan, maar dat is mijn mening... verder vind ik het mooie paarden hoor, maar niet in de ring!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:24

En waarom dan? Omdat ze daar zouden horen? Omdat ze slechts enkele jaren voor de kar gelopen hebben en daarvoor altijd al rijdieren waren? Omdat er sinds enkele jaren meer met warmbloeden gefokt en gereden wordt? Moet daarom ieder ander soort paard maar uit de baan? Ik vind je reactie kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:38

paardjeunity schreef:
sorry voor alles friezen liefhebbers maar persoonlijk vind ik dat een fries voor de kar hoord en niet onder het zadel, laat staan in een dressuur baan, maar dat is mijn mening... verder vind ik het mooie paarden hoor, maar niet in de ring!

Werkelijk waar; een reactie om te huilen Rolleyes
Ieder z'n mening he. Ergens geeft met mij de motivatie om mijn paard eens in de ring te zetten; kijken of je het dan een karrepaard noemt. Of dat paard van Ynskje, góh.. echt geen gezicht in de ring? Wat een onzin.
En alle andere Friezen die goed presteren..
Maargoed. Ik zal m'n mond verder houden Hamer

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:46