Jenara wat een pech, misschien als je het niet vertrouwd toch de DA eens laten kijken. Bij wat je omschrijft moet ik ook denken aan het kniegewricht. Sommige jonge paarden hebben slappe kniebanden of problemen met de kniebanden.
Spannend Balou, ben benieuwd waar je mee thuis gaat komen.
Wat een puppy is het nog Dorien.
Rianne, heerlijk dat ze zo nuchter is. Apart kleurtje heeft ze!
Gelukkig was het niet ernstig Tarzan!
Balou_k
Geplaatst: 06-03-24 14:55
@ Tarzan,
Ik zal haar deken er eens aftrekken van de week.
Ik deed een poging tot manen ontklitten vorige week maar ik heb opgegeven. Dat paard is echt een ramp met manen. Gelukkig morgen ze er toch af voor de keuring.
Schrikken weer trouwens met koliek!
Ze heeft een deken op, want het is een koukleum, mijn andere merrie (ook PRE) heeft dat niet. De Haflinger heeft wel ook een deken op, want door de eczeemdeken maakt die te laat en minder dik haar en zodra het ook maar iets warm is scheurt die weer.
Jenara
Geplaatst: 06-03-24 15:04
@Autumn, flinke strandrit! Ik wil ook nog eens
@Balou, oh spannend, dus het eerste bezoek beviel wel als je teruggaat Snap wel dat je graag wat willen kunnen rijden tot je jonkie klaar is!
@Dorien, Die ziet er inderdaad al heel mooi uit voor 3jaar! Jenara was toen nog een schraal ding Wat leuk wel, zo dat rommelen Wat fijn in ieder geval dat ze het allemaal zo goed oppakt al.
@Rianne, thx, nadien heb ik het wel wat kunnen relativeren voor mezelf Die karakters ook é, ik herken er wel veel van Ik vind ze zo fijn om mee te werken Die van jou ziet er inderdaad ook al wat "steviger" uit. Maar goed dat je wel in de gaten houdt hoeveel ze mentaal aan kan, wat dat loopt idd niet altijd in lijn met elkaar :p
@Tarzan, oef, hoeveel kleine (en grote) hartaanvallen heeft Fuego je ondertussen al niet bezorgd? :p Gelukkig voelde hij zich snel weer beter, hij blijft zo'n knap paard
Vanmorgen is de ostheopaat geweest en ik was een beetje snel in paniek geslagen dit weekend Er was bijna niets meer te zien, mss een lichte aarzeling bij het zijwaarts gaan. Ze bleek in de achterhand met wat lichte spierspanningen te zitten, maar totaal geen blokkades of rare dingen te voelen. Ostheopaat vermoed dat ik iets te enthousiast ben geweest in de trainingen en haar wat overvraagd heb. Ze heeft nog een massage gekregen, maar verder groen licht om verder te trainen, zij het iets meer gedoseerd en wat rustiger opbouwen.
Over dat niet goed voorwaarts gaan moest ik me van de ostheopaat ook niet te veel zorgen maken, Jenara heeft een beetje naar binnen staande hakken en altijd al een wat zwakke achterhand gehad, dus het is gewoon vanuit haar bouw moeilijk om die goed te gebruiken, moet daar gewoon echt rustig aan verder trainen, dan komt die kracht wel weer terug. Boodschap is dus wel rustig aan opbouwen
Verder kreeg ik wel complimenten dat ze mooi gelijkmatige bespiering aan het krijgen is en dat ze echt mooi soepel was, dus al bij al wel redelijk goed bezig Voorlopig dus nog even niet verder zoeken naar een achterliggende oorzaak, maar wel in de gaten houden dat het onregelmatige niet snel weer terugkomt.
@Elisa, ik hou het in gedachten, maar zoals hierboven al geschreven, weet ik dat Jenara over het algemeen een zwakke achterhand heeft, ze had ook lang een flinke groeiachterstand omdat ze veel te jong al een veulen heeft gehad. En ik heb de indruk dat het van hoger komt, echt meer uit het bekken/rug. De vorige keer was het ook echt heel duidelijk een blokkade in die lage rug en nu ook weer was het rond die zones dat ze wat meer gespannen spieren had. Heb nu ook wat basistechnieken meegekregen om haar zelf een beetje te kunnen masseren.
Autumnn
Geplaatst: 06-03-24 15:38
Jenara, je weet dat je bij mij altijd welkom bent voor een strandrit (andere natuurlijk ook)
Wat fijn dat het loos alarm was bij Jenara! Je haalt toch altijd weer de ergste scenario’s in je hoofd. Top ook dat je zelf wat oefeningen mee gekregen hebt om te doen
Dat kan heel goed hoor Jenara, die hypermobiele paarden zitten ook sneller vast naar mijn idee en kunnen zowel net iets stijver als extreem los zijn. Lichaam compenseert aan allerlei kanten heel snel zie ik. Voor de Iberische paarden werkt soms "andersom" trainen ook beter. Eerst wat meer bij elkaar en wat meer verzameling en rust daarna pas voorwaartser en meer lengte. Zo blijft het altijd puzzelen! Hopelijk is het nu opgelost in ieder geval.
AmistosoN
Geplaatst: 08-03-24 14:50
Leuk topic!
Ik zou graag aansluiten met mijn 4 jarige PRE Amistoso
Tilmar
Geplaatst: 08-03-24 14:58
AmistosoN schreef:
Leuk topic! Ik zou graag aansluiten met mijn 4 jarige PRE Amistoso
Wat een knapperd zeg!! Welkom hier! Ik heb het helaas een beetje druk, dus zit een onder een meeleessteen Ik heb een 4,5 jarige PRE merrie Xada.
Elisa2
Geplaatst: 08-03-24 15:26
Wat een plaatje
Flubberboot
Geplaatst: 08-03-24 15:41
AmistosoN schreef:
Leuk topic!
[ [url=m/L66Frk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Welkom! En prachtig dier heb je daar!
Autumnn
Geplaatst: 08-03-24 16:20
AmistosoN schreef:
Leuk topic!
[ [url=m/L66Frk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Welkom! Wat een knap dier
Milka
Geplaatst: 08-03-24 20:18
Mag ik mij hier ook melden? Ik heb geen volle PRE maar een geweldige 2 jarige crusado valk ruin Rio
Dorien66
Geplaatst: 08-03-24 21:48
Welkom Milka en Amistozon! Leuk om er weer twee valken bij te hebben. En wat een heerlijke kleuter is Rio
Elisa2
Geplaatst: 09-03-24 14:20
Leuk dier die Rio en natuurlijk ben je ook welkom!
Ik heb nog wat paarden spam, foto,s maken of filmen is lastig want ze stopt gelijk met lopen als ik afgeleid ben. Maar deze vond ik nog wel goed gelukt.
Wij staan weer in standje actief. Alleen stond Lissy vandaag te hoesten dus maandag even dierenarts bellen gister stond ze in standje explosief dus was blij dat we aan het longeren waren haha
Elevada gaat echt heel goed! Voor degene die het niet (meer) weten, ze staat al zo’n 3 jaar min of meer stil vanwege een botcyste in haar voorbeen waar ze kreupel op was. Vanwege haar leeftijd toen besloten niet te opereren en haar als weilandvulling te laten staan. Maar daar werd ze erg ongelukkig van en we zijn onder begeleiding weer aan het werk gegaan. Nu zijn we er naar toe aan het werken weer echt te gaan rijden in plaats van 10 minuutjes stappen
Ik ben vandaag voor de tweede keer gaan kijken bij een erg knappe PRE. Hij is gekeurd Incl rug en hals in januari en mijn dierenarts ging de foto’s na kijken. Als hij ze oké vindt laat ik enkel klinisch keuren, maar daar verwacht ik geen gekke dingen bij.
Dan is het een kwestie van ballen er af en dan mag hij komen.
Peet zijn zadel is weer gecontroleerd! Hij lag niet helemaal goed, ook niet compleet belabberd maar my god wat een verschil hebben die kleine aanpassingen gedaan zeg! Hij valt nu in zijgangen niet meer stil, gaat weer zitten tijdens het rijden en beweegt gewoon net wat beter! Super blij mee! Nu even een leuke wedstrijd uitzoeken voor onze laatste L1 puntjes en dan een keertje L2 starten! Kijken hoe dat gaat. Zitten kwa training al richting het M dus ben benieuwd! Alleen eerst nog een keertje L1 dus.
[ Foto bij zadelmaker, kleine Peetie
Hebben jullie ook gekke bijnamen voor jullie paarden? Arme Peet begon bij Pedro, toen Peet, Jongetje en Petekind
Bij Elevada had het zadel ook altijd mega veel invloed
Lis heet eigenlijk Jalisca Elevada is Elvie/Ellebel of Vaadje/Vada/Vadie of trut De pony hier heet Jonique en noem ik Joon en de haflinger heet marena en noemen we Mara
Elevada heeft het dus het slechtste denk ik
Dorien66
Geplaatst: 09-03-24 22:56
Wat een leuke berichten allemaal Ben wel erg benieuwd Balou… zodra het definitief is, willen we natuurlijk wel fotospam
Ik noem Taruga vaak Die gele, Groot kind, Troela of Dikkie
Hahaha die eerste foto, alsof ze zeggen wil dat ze het niet hoeft.
Ik heb vandaag even op Elevada gezeten ging echt nergens over, dat paard wil zo goed haar best doen dat we achter de teugel in telgang rond gingen op bepaalde stukjes. Maar weer op zoek naar rust en routine dus. En kijken of ze goed blijft als ik 1x per week een minuut of 10 opstap
Jenara
Geplaatst: 10-03-24 21:40
Welkom nieuwe mensen, wat leuk om jullie erbij te hebben! Knappe paarden hebben jullie, ben echt een beetje verliefd op Rio zijn hoofd ❤️
Haha die bijnamen Ik noem Jenara ook wel Nara of vaak “pruts” en sinds kort dus ook wel eens banaan
Vanmorgen een fijn wandelingetje gemaakt met een vriendin en haar hond mee. Ze is de hond aan het trainen om los te kunnen meelopen met mensen te paard, ging al best goed En Nara was een engeltje, as usual tegenwoordig, echt wat hou ik van mijn paardje ❤️