FemkeUtah schreef:lrtj_ schreef:
Heb ik, anders zou ik ook geen wedstrijden starten
Was niet voor jouwas vergeten te quoten
Haha oke!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Doxriemkje schreef:Ik wil starten met mijn fries. Draf gaat goed en stap ook. Ze loopt allebei netjes aan de teugel en ontspannen. Voltes gaan ook steeds beter. Het enige probleem is de galop. Zodra ik wil aanspringen gaat ze eerst heel hard draven en alsnze eenmaal in galop zit gaat ze als een speer.ik kan haar dan ook niet langzamer krijgen want dan valt ze gelijk weer terug in draf. Ik rij niet met hulpmiddelen zoals mrtingaal ofso ook niet met zweep of sporen wat moet ik doen ?
FemkeUtah schreef:Ook ik hier al een tijdje niet gereageerd maar het gaat wel snel haha
Ben ook al eventjes niet meer gestart we zijn wel aan het oefenen, maar hebben er even uitgelegen ivm ostheopaat enz. Ik ben naar de almelose ruiterdagen geweest en daar hebben we geen punten gereden dat was wel jammer maar we hebben er wel heel veel van geleerd!
Ik zit alleen echt met een '' probleem' tijdens het rijden, en dat is dat hij op de rechter hand geen volte kan ( wil ?? ) draaien, C X C word een C X AAAA hij trekt onverwachts om naar de kant van de A, heel vervelend daardoor hebben we geen nette proeven gereden![]()
Het zal deels een streek zijn ( want hij kent dit trucje nu donderssssgoed en hij is 4) , maar ik wilde toch uitsluiten dat hij pijn had. Ostheo laten komen en geen bijzonderheden, dus ik ben hem nu aan het rekken en strekken op de rechterhand zodat die linker spieren in zijn hals wat verlegen/soepeler gaan worden, hopelijk helpt t wat.
Misschien dat iemand van jullie die nog zo'n eigenwijze zwarte vriend heeft of dit herkent?
_R_G_ schreef:FemkeUtah schreef:Ook ik hier al een tijdje niet gereageerd maar het gaat wel snel haha
Ben ook al eventjes niet meer gestart we zijn wel aan het oefenen, maar hebben er even uitgelegen ivm ostheopaat enz. Ik ben naar de almelose ruiterdagen geweest en daar hebben we geen punten gereden dat was wel jammer maar we hebben er wel heel veel van geleerd!
Ik zit alleen echt met een '' probleem' tijdens het rijden, en dat is dat hij op de rechter hand geen volte kan ( wil ?? ) draaien, C X C word een C X AAAA hij trekt onverwachts om naar de kant van de A, heel vervelend daardoor hebben we geen nette proeven gereden![]()
Het zal deels een streek zijn ( want hij kent dit trucje nu donderssssgoed en hij is 4) , maar ik wilde toch uitsluiten dat hij pijn had. Ostheo laten komen en geen bijzonderheden, dus ik ben hem nu aan het rekken en strekken op de rechterhand zodat die linker spieren in zijn hals wat verlegen/soepeler gaan worden, hopelijk helpt t wat.
Misschien dat iemand van jullie die nog zo'n eigenwijze zwarte vriend heeft of dit herkent?
Als het een kwestie van etteren is zou ik het eenmalig even heel erg goed uitleggen dat dat niet de bedoeling is.
Al lijkt het me eerder gewoon spanning, balans of niet snappen.
Hoe stuur jij hem/haar de volte op?
Welke hulpen geef je en welke reactie geef je als hij/zij de verkeerde kant op schiet?
geertje3 schreef:even zweep aan de buiten kant en op x even op de schouder leggen. kan helpen om hem te begrenzen en te sturen. je hoeft hem er dus niet bij te slaan in principe.
helpt mij vaak wel even hij wil ook wel eens uit breken, voelt hij het zweepje op zijn schouder dan draait hij mooi door.
FemkeUtah schreef:Uhm hoe ik hem erop stuur, ga tussen de c & b stukje de hoefslag op en stuur hem vervolgens naar de x, zodra ik de x voorbij ben en dus naar het stukje E-C wil gaan vliegt hij de andere kant op.
Ik houd me buitenteugel en buitenbeen er goed aan en '' vraag '' hem met me binnenteugel.
Hij maakt zich zo sterk dat het af en toe verdomd moeilijk is om hem te corrigeren, maar ik probeer hem ECHT altijd terug rechts te krijgen.
Oo en wat het best wel frustrerend maakt is dat wanneer ik de volte een stuk groter maar dus de X verplaats naar achter loopt hij hem wel netjes uit, ( Slimme meneer )
Doxriemkje schreef:Ik wil starten met mijn fries. Draf gaat goed en stap ook. Ze loopt allebei netjes aan de teugel en ontspannen. Voltes gaan ook steeds beter. Het enige probleem is de galop. Zodra ik wil aanspringen gaat ze eerst heel hard draven en alsnze eenmaal in galop zit gaat ze als een speer.ik kan haar dan ook niet langzamer krijgen want dan valt ze gelijk weer terug in draf. Ik rij niet met hulpmiddelen zoals mrtingaal ofso ook niet met zweep of sporen wat moet ik doen ?
_R_G_ schreef:FemkeUtah schreef:Uhm hoe ik hem erop stuur, ga tussen de c & b stukje de hoefslag op en stuur hem vervolgens naar de x, zodra ik de x voorbij ben en dus naar het stukje E-C wil gaan vliegt hij de andere kant op.
Ik houd me buitenteugel en buitenbeen er goed aan en '' vraag '' hem met me binnenteugel.
Hij maakt zich zo sterk dat het af en toe verdomd moeilijk is om hem te corrigeren, maar ik probeer hem ECHT altijd terug rechts te krijgen.
Oo en wat het best wel frustrerend maakt is dat wanneer ik de volte een stuk groter maar dus de X verplaats naar achter loopt hij hem wel netjes uit, ( Slimme meneer )
Oké, ja heel lastig. Heb daar ook geen kant en klare oplossing voor.
Wel een paar dingen die je misschien kunt proberen.
Je kunt eens proberen om te beginnen met van E naar B af te wenden en dan bij B dus weer rechts. Dat kun je dan uitbreiden met van H naar E wat schoudervoor of stelling mee te pakken. Als je de volte wat groter in stuurt word het al minder aantrekkelijk om de andere kant op te schieten, zeker met wat schouder voor gereden.
Kan hij al het om gaan voor het been? Als je probeert de volte heel groot in te sturen en hem kleiner probeert te 'wijken' niet overdreven natuurlijk, is het al heel lastig om om te schieten naar de andere kant.
Verder kun je proberen niet zo zeer met de teugels te sturen maar vooral met je lichaam en je benen. zorg dat je recht op zit en bij C al naar X kijkt en bij E al weer naar C kijkt, je schouders draaien dan mee en dat geeft jou paard steun. Binnen been er aan houden, en niet aan je binnen teugel gaan trekken, hou m recht tussen 2 teugels.
Over een hulpmiddel, pak er eens een zweepje bij en leg die eens op de buiten schouder neer, dat is al weer een begrenzing erbij.
Ander dingetje nog, wat ik heb gemerkt in de tijd dat ik onze 4 jarige reed. Die naaide er iedere keer in de hoek H-C / C-H uit, wat ik toen gedaan heb is mijn teugels 'los gegooit' en gewoon verder gereden alsof er niks aan de hand was, ineens had zij niet meer de 'steun' van mijn teugel druk om er uit te durven naaien. En ze heeft het nooit meer gedaan, gewoon iedere keer als er spanning kwam de teugels laten vieren, dan hebben ze niet meer zo'n grote mond, worden ze onzeker en gaan ze naar jou lichaamstaal luisteren, geef jij aan: niks aan de hand gewoon door lopen. Doen ze dat.
Dit is natuurlijk een heel ander voorbeeld maar dat kun je ook nog eens proberen.
Verder een tip: Nooit bij het insturen van de volte denken: daar gaat hij zo weer, dat voelen ze en dan krijgen ze die kans. Gewoon denken, zo nu gaan we eens even een mooie volte rijden. Denk heel goed na over welke hulpen jij als ruiter aan je paard geeft, daar wil ik niet mee zeggen dat het aan jou ligt, maar daar kun je je paard nog wel eens leuk mee voor de gek houden. En voor ze het weten hebben ze wél een volte gelopen.
Sorry voor het lange verhaal. Succes!
Jenny_S schreef:femke: ik denk dat je paard erg scheef is en je moet focussen op rechtrichten