Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:55

FemkeUtah schreef:
lrtj_ schreef:

Heb ik, anders zou ik ook geen wedstrijden starten ;)

Was niet voor jou :)was vergeten te quoten

Haha oke! :)

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:55

Doxriemkje schreef:
Ik wil starten met mijn fries. Draf gaat goed en stap ook. Ze loopt allebei netjes aan de teugel en ontspannen. Voltes gaan ook steeds beter. Het enige probleem is de galop. Zodra ik wil aanspringen gaat ze eerst heel hard draven en alsnze eenmaal in galop zit gaat ze als een speer.ik kan haar dan ook niet langzamer krijgen want dan valt ze gelijk weer terug in draf. Ik rij niet met hulpmiddelen zoals mrtingaal ofso ook niet met zweep of sporen wat moet ik doen ?

Wat zegt je instructeur?
Gewoon iedere keer als hij/zij op de galop hulp harder gaat draven, niet door duwen naar galop maar terug naar een rustige draf, anders leer hij/zij ook niet anders.
Vaak is dit een balans probleem, je kunt het ook eerst aanleren aan de longeerlijn, veel longeren helpt sowieso erg fijn naast je dressuur training.

Succes!

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:59

FemkeUtah schreef:
Ook ik hier al een tijdje niet gereageerd maar het gaat wel snel haha :D

Ben ook al eventjes niet meer gestart we zijn wel aan het oefenen, maar hebben er even uitgelegen ivm ostheopaat enz. Ik ben naar de almelose ruiterdagen geweest en daar hebben we geen punten gereden dat was wel jammer maar we hebben er wel heel veel van geleerd!

Ik zit alleen echt met een '' probleem' tijdens het rijden, en dat is dat hij op de rechter hand geen volte kan ( wil ?? ) draaien, C X C word een C X AAAA hij trekt onverwachts om naar de kant van de A, heel vervelend daardoor hebben we geen nette proeven gereden :(

Het zal deels een streek zijn ( want hij kent dit trucje nu donderssssgoed en hij is 4) , maar ik wilde toch uitsluiten dat hij pijn had. Ostheo laten komen en geen bijzonderheden, dus ik ben hem nu aan het rekken en strekken op de rechterhand zodat die linker spieren in zijn hals wat verlegen/soepeler gaan worden, hopelijk helpt t wat.

Misschien dat iemand van jullie die nog zo'n eigenwijze zwarte vriend heeft of dit herkent?

Als het een kwestie van etteren is zou ik het eenmalig even heel erg goed uitleggen dat dat niet de bedoeling is.

Al lijkt het me eerder gewoon spanning, balans of niet snappen.
Hoe stuur jij hem/haar de volte op?
Welke hulpen geef je en welke reactie geef je als hij/zij de verkeerde kant op schiet?

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:06

_R_G_ schreef:
FemkeUtah schreef:
Ook ik hier al een tijdje niet gereageerd maar het gaat wel snel haha :D

Ben ook al eventjes niet meer gestart we zijn wel aan het oefenen, maar hebben er even uitgelegen ivm ostheopaat enz. Ik ben naar de almelose ruiterdagen geweest en daar hebben we geen punten gereden dat was wel jammer maar we hebben er wel heel veel van geleerd!

Ik zit alleen echt met een '' probleem' tijdens het rijden, en dat is dat hij op de rechter hand geen volte kan ( wil ?? ) draaien, C X C word een C X AAAA hij trekt onverwachts om naar de kant van de A, heel vervelend daardoor hebben we geen nette proeven gereden :(

Het zal deels een streek zijn ( want hij kent dit trucje nu donderssssgoed en hij is 4) , maar ik wilde toch uitsluiten dat hij pijn had. Ostheo laten komen en geen bijzonderheden, dus ik ben hem nu aan het rekken en strekken op de rechterhand zodat die linker spieren in zijn hals wat verlegen/soepeler gaan worden, hopelijk helpt t wat.

Misschien dat iemand van jullie die nog zo'n eigenwijze zwarte vriend heeft of dit herkent?

Als het een kwestie van etteren is zou ik het eenmalig even heel erg goed uitleggen dat dat niet de bedoeling is.

Al lijkt het me eerder gewoon spanning, balans of niet snappen.
Hoe stuur jij hem/haar de volte op?
Welke hulpen geef je en welke reactie geef je als hij/zij de verkeerde kant op schiet?

Uhm hoe ik hem erop stuur, ga tussen de c & b stukje de hoefslag op en stuur hem vervolgens naar de x, zodra ik de x voorbij ben en dus naar het stukje E-C wil gaan vliegt hij de andere kant op.

Ik houd me buitenteugel en buitenbeen er goed aan en '' vraag '' hem met me binnenteugel.

Hij maakt zich zo sterk dat het af en toe verdomd moeilijk is om hem te corrigeren, maar ik probeer hem ECHT altijd terug rechts te krijgen.

Oo en wat het best wel frustrerend maakt is dat wanneer ik de volte een stuk groter maar dus de X verplaats naar achter loopt hij hem wel netjes uit, ( Slimme meneer ) :+

geertje3

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:27

even zweep aan de buiten kant en op x even op de schouder leggen. kan helpen om hem te begrenzen en te sturen. je hoeft hem er dus niet bij te slaan in principe.

helpt mij vaak wel even hij wil ook wel eens uit breken, voelt hij het zweepje op zijn schouder dan draait hij mooi door.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:36

geertje3 schreef:
even zweep aan de buiten kant en op x even op de schouder leggen. kan helpen om hem te begrenzen en te sturen. je hoeft hem er dus niet bij te slaan in principe.

helpt mij vaak wel even hij wil ook wel eens uit breken, voelt hij het zweepje op zijn schouder dan draait hij mooi door.

Ga ik proberen!
Alleen dan wel een springzweepje, want hij is zo ( af en toe te ) voorwaarts dat ik geen zweepje nodig heb :))

Bedankt voor de tip!

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:48

FemkeUtah schreef:
Uhm hoe ik hem erop stuur, ga tussen de c & b stukje de hoefslag op en stuur hem vervolgens naar de x, zodra ik de x voorbij ben en dus naar het stukje E-C wil gaan vliegt hij de andere kant op.

Ik houd me buitenteugel en buitenbeen er goed aan en '' vraag '' hem met me binnenteugel.

Hij maakt zich zo sterk dat het af en toe verdomd moeilijk is om hem te corrigeren, maar ik probeer hem ECHT altijd terug rechts te krijgen.

Oo en wat het best wel frustrerend maakt is dat wanneer ik de volte een stuk groter maar dus de X verplaats naar achter loopt hij hem wel netjes uit, ( Slimme meneer ) :+

Oké, ja heel lastig. Heb daar ook geen kant en klare oplossing voor.
Wel een paar dingen die je misschien kunt proberen.

Je kunt eens proberen om te beginnen met van E naar B af te wenden en dan bij B dus weer rechts. Dat kun je dan uitbreiden met van H naar E wat schoudervoor of stelling mee te pakken. Als je de volte wat groter in stuurt word het al minder aantrekkelijk om de andere kant op te schieten, zeker met wat schouder voor gereden.
Kan hij al het om gaan voor het been? Als je probeert de volte heel groot in te sturen en hem kleiner probeert te 'wijken' niet overdreven natuurlijk, is het al heel lastig om om te schieten naar de andere kant.
Verder kun je proberen niet zo zeer met de teugels te sturen maar vooral met je lichaam en je benen. zorg dat je recht op zit en bij C al naar X kijkt en bij E al weer naar C kijkt, je schouders draaien dan mee en dat geeft jou paard steun. Binnen been er aan houden, en niet aan je binnen teugel gaan trekken, hou m recht tussen 2 teugels.
Over een hulpmiddel, pak er eens een zweepje bij en leg die eens op de buiten schouder neer, dat is al weer een begrenzing erbij.

Ander dingetje nog, wat ik heb gemerkt in de tijd dat ik onze 4 jarige reed. Die naaide er iedere keer in de hoek H-C / C-H uit, wat ik toen gedaan heb is mijn teugels 'los gegooit' en gewoon verder gereden alsof er niks aan de hand was, ineens had zij niet meer de 'steun' van mijn teugel druk om er uit te durven naaien. En ze heeft het nooit meer gedaan, gewoon iedere keer als er spanning kwam de teugels laten vieren, dan hebben ze niet meer zo'n grote mond, worden ze onzeker en gaan ze naar jou lichaamstaal luisteren, geef jij aan: niks aan de hand gewoon door lopen. Doen ze dat.
Dit is natuurlijk een heel ander voorbeeld maar dat kun je ook nog eens proberen.

Verder een tip: Nooit bij het insturen van de volte denken: daar gaat hij zo weer, dat voelen ze en dan krijgen ze die kans. Gewoon denken, zo nu gaan we eens even een mooie volte rijden. Denk heel goed na over welke hulpen jij als ruiter aan je paard geeft, daar wil ik niet mee zeggen dat het aan jou ligt, maar daar kun je je paard nog wel eens leuk mee voor de gek houden. En voor ze het weten hebben ze wél een volte gelopen.

Sorry voor het lange verhaal. Succes!

Edit: vergeet nog 1 ding, probeer al je oefeningen heel goed voor te bereiden, laat je paard weten dat hij op moet letten omdat er een oefening aan komt. Verras hem niet ineens met een volte. :)
Laatst bijgewerkt door _R_G_ op 16-07-14 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:48

Doxriemkje schreef:
Ik wil starten met mijn fries. Draf gaat goed en stap ook. Ze loopt allebei netjes aan de teugel en ontspannen. Voltes gaan ook steeds beter. Het enige probleem is de galop. Zodra ik wil aanspringen gaat ze eerst heel hard draven en alsnze eenmaal in galop zit gaat ze als een speer.ik kan haar dan ook niet langzamer krijgen want dan valt ze gelijk weer terug in draf. Ik rij niet met hulpmiddelen zoals mrtingaal ofso ook niet met zweep of sporen wat moet ik doen ?

Verna was ook zo. Die miste gewoon de kracht en balans in de galop. Kwestie van sterker maken van achter. Veel schakelen en overgangen rijden en de overgang naar de galop ook duidelijk rijden. Harder draven is een no go. Terug en opnieuw, totdat het kwartje valt :)

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:55

_R_G_ schreef:
FemkeUtah schreef:

Oké, ja heel lastig. Heb daar ook geen kant en klare oplossing voor.
Wel een paar dingen die je misschien kunt proberen.

Je kunt eens proberen om te beginnen met van E naar B af te wenden en dan bij B dus weer rechts. Dat kun je dan uitbreiden met van H naar E wat schoudervoor of stelling mee te pakken. Als je de volte wat groter in stuurt word het al minder aantrekkelijk om de andere kant op te schieten, zeker met wat schouder voor gereden.
Kan hij al het om gaan voor het been? Als je probeert de volte heel groot in te sturen en hem kleiner probeert te 'wijken' niet overdreven natuurlijk, is het al heel lastig om om te schieten naar de andere kant.
Verder kun je proberen niet zo zeer met de teugels te sturen maar vooral met je lichaam en je benen. zorg dat je recht op zit en bij C al naar X kijkt en bij E al weer naar C kijkt, je schouders draaien dan mee en dat geeft jou paard steun. Binnen been er aan houden, en niet aan je binnen teugel gaan trekken, hou m recht tussen 2 teugels.
Over een hulpmiddel, pak er eens een zweepje bij en leg die eens op de buiten schouder neer, dat is al weer een begrenzing erbij.

Ander dingetje nog, wat ik heb gemerkt in de tijd dat ik onze 4 jarige reed. Die naaide er iedere keer in de hoek H-C / C-H uit, wat ik toen gedaan heb is mijn teugels 'los gegooit' en gewoon verder gereden alsof er niks aan de hand was, ineens had zij niet meer de 'steun' van mijn teugel druk om er uit te durven naaien. En ze heeft het nooit meer gedaan, gewoon iedere keer als er spanning kwam de teugels laten vieren, dan hebben ze niet meer zo'n grote mond, worden ze onzeker en gaan ze naar jou lichaamstaal luisteren, geef jij aan: niks aan de hand gewoon door lopen. Doen ze dat.
Dit is natuurlijk een heel ander voorbeeld maar dat kun je ook nog eens proberen.

Verder een tip: Nooit bij het insturen van de volte denken: daar gaat hij zo weer, dat voelen ze en dan krijgen ze die kans. Gewoon denken, zo nu gaan we eens even een mooie volte rijden. Denk heel goed na over welke hulpen jij als ruiter aan je paard geeft, daar wil ik niet mee zeggen dat het aan jou ligt, maar daar kun je je paard nog wel eens leuk mee voor de gek houden. En voor ze het weten hebben ze wél een volte gelopen.

Sorry voor het lange verhaal. Succes!

Sorry? Heel erg bedankt juist, ben er erg blij mee hier kan ik wat mee!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:00

Galop duurt sowieso wel even voor ze sterk zijn volgens mij. Kloot hier ook al een tijdje er mee. Ze missen gewoon de balans nog waardoor het zelf ook lastig is om goed te blijven zitten. Fanatiek oefenen ik merk elke week wel verschil. Over die volte zou ik gewoon je binnenteugel eens los gooien. En puur alleen op je beenhulp gebruiken.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:05

Doxriemkje schreef:

Ik zou eerlijk gezegd niet starten als je niet goed kan galopperen
Maar inderdaad lesnemen want je hebt hier echt hulp bij nodig

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:09

FemkeUtah schreef:
Sorry? Heel erg bedankt juist, ben er erg blij mee hier kan ik wat mee!

Gelukkig! Succes ermee, maar gaat vast goed komen :)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:19

Ik denk niet dat de galop perfect hoeft te zijn maar een beetje stuurbaar is wel fijn. Wij moeten namelijk alleen tussen letterbordjes rijden dus anders zit je bij iemand anders haha.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:55

@FemkeUtah Denk dat het toch met de balans te maken heeft onder het zadel. Heeft mijn huidige merrie ook gehad. Maar dan in de galop en toevallig ook rechts. Dit heb ik opgelost door weer op tijd terug te gaan naar draf. En zo de volte af te maken. Dit kon ik op een gegeven moment steeds langer volhouden. Totdat het zover was dat ik niet meer terug hoefde te gaan naar draf. Ben toen op wedstrijden ook een aantal keren de baan uitgevlogen :o .

@ Doxriemkje Zou dan toch even wachten met wedstrijden. En eerst ervoor zorgen dat het aanspringen in de galop goed is.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:20

Vanavond heerlijk gereden in het weiland. Ik blij, paard ook blij. En had mooi controle in galop.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:06

femke: ik denk dat je paard erg scheef is en je moet focussen op rechtrichten

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:43

Ben nu toch echt aan het twijfelen, morgen word het 35 graden en zondag 25 met regen en onweer, maar die voorspelling veranderd voortdurend.
Heb eigenlijk echt zin om me voor de wedstrijd zondag af te melden, aan de andere kant misschien maar even tot morgen wachten.
Heb iig al 2 dagen niet kunnen rijden, vandaag en morgen waarsch. te warm

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:45

Hoelaat moet je starten zondag? Als het vroeg is kan je het proberen later op de dag is het ws te warm en zou ik het niet meer doen.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:46

Ik heb me voor morgen afgemeld, zou om 16 uur moeten starten, op het warmst van de dag en ze verwachten hier 34 graden. Dat vind ik echt te gortig worden. Paardje blijft maar lekker thuis.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:48

Wij moeten om half 1 starten dus niet echt ideaal..

Caro, ja snap ik zeker zo laat op de dag!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:49

Dan zou ik het niet doen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:01

Jenny_S schreef:
femke: ik denk dat je paard erg scheef is en je moet focussen op rechtrichten

Als je een goede instructeur hebt en je de oefeningen correct rijdt, ben je alleen maar bezig met rechtrichten. Van achteren sterker maken, schouderbinnenwaarts, wijken e.d. moet meer dan genoeg zijn. Alleen maar focussen op rechtrichten volgens een bepaalde methode vind ik zo'n hype tegenwoordig.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:03

Pfoe, dat jullie gaan starten! Petje af en succes. Moet er niet aan denken om nu te starten.
Mijn paard staat met deze temperaturen overdag op stal en 's nachts op het land

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:04

Pfoe met deze hitte :oo das toch niet te doen?
ik ga nu alleen nog s avonds naar stal om even te rijden. Zeker met die zwartjes is het gewoon bloedheet.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:08

Ja mn instructrice is niet flauw, die zegt ook niet starten en al helemaal niet met jou gezondheid.
Dus ga morgen de club maar eens mailen. Wil dit ook mn paard niet aan doen, denk dat ik s ochtends lekker met haar ga zwemmen.