Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:18

@ IR111, ik ben ook wel benieuwd hoe het nu precies zit. Kiara heeft een paspoort (en is geschetst, dus geïdentificeerd volgens de regels) en heeft een chip. Die chip is volgens mij in NL gezet.
Eerder vroeg ik me af of mijn paard nu juist geregistreerd is. Volgens mij wel, maar om gezeur te voorkomen, omdat de regels complex zijn, zou ik een NL paspoort ook wel fijn vinden. Maar wil het Zwitserse paspoort ook behouden. Ik ben dan wel benieuwd wat de KNHS hier nu van gaat vinden.
Het is nogal ingewikkeld allemaal.

Ir111

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:28

Ik snap er geen bal van. :D Maar morgen belt mijn DA me terug om uit te leggen wat ik moet / kan doen. Ik zou graag zijn CH paspoort behouden want dat vind ik wel uniek. Ik ben er trots op een Freiberger te hebben! :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:49

Mijn schoonouders hebben ook een freiberger.we kochten hem toen hij 3en onbeleerd was is in nl gefokt.loopt fijn onder zadel en ook aangespannen.wat een goedzak past echt bij hun, want zijn vaak klungelig met inspannen en hij vind het prima.maanden niet aangespannen ook geen punt.en hij heeft ook nog eens zeer goed gangwerk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 00:36

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:07

Hoihoi,

Was ik weer. Ik heb bij Heros ook alleen maar een origineel zwisters paspoort en daar rijd ik wedstrijden mee. Het maakt voor de knhs niet uit dat het een buitenlands paspoort is. Alleen moet zijn chip er natuurlijk wel in gereigstreerd staan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 01:47

Dank voor je info! Het gaat volgens mijn DA idd om de chip die niet goed geregistreerd staat. Dat ga ik dus eerst maar in orde maken.

Vandaag springles gehad. Een oxer(tje :D ) gesprongen en een steiltje van 75cm! :wow: Dat had ik een haf jaar terug niet durven dromen. :D Nog even en die cross is haalbaar voor mij. :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:44

Ben je al verder gekomen met de chip/paspoort/startkaart, IR111?
Moet de chip nu anders geregistreerd worden? Ik zou graag weten wat je nu precies moest doen. Aangezien onze paarden van hetzelfde bedrijf komen, zou het kunnen zijn dat ook mijn paard anders geregistreerd moet worden en wil het wel goed regelen!

Gave foto's HeidiHeros. Ik zag het filmpje van de cross van Heidi ook op Facebook. Echt gaaf! Ze is echt dapper!

Jullie vroegen eerder aan mij waarom ik verhuisd ben met Kiara. Dat heeft eigenlijk verschillende redenen. Ik ben in ieder geval heel blij met het bos meteen achter de stal, 3 keer per dag mooi ruwvoer (voor ze naar buiten gaan, als ze uit de wei komen en dan nog voor het slapen gaan :) ) en een prachtige binnenbak die aan een kant helemaal open is. Kiara begint nu ook wel echt goed te wennen.

@ Louise: Ik moet even denken wat voor bit ik bij Kiara in heb. Ik heb een dubbelgebroken Sprenger, volgens mij van Sensogan. Weet eigenlijk niet meer hoe dik, maar in ieder geval zo dun mogelijk. Niet omdat hij scherp moet zijn, maar omdat het bit anders snel te groot is voor de mond. Dunner kon niet, want dan werd het een onderlegtrens. Volgens mij ook 13,5 cm breed.

Is er nog iemand naar het Freiberger weekend geweest? Misschien dat ik volgend jaar toch maar een keer mee ga. Lijkt me wel heel leuk om zoveel andere Freibergers te zien.

@Deborah, gaat het goed met Ello en de stal?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:14

Afbeelding
Hoi allemaal, rustig hier! Ello heeft sinds vorige week een enorme voetbal en dat is ie erg blij mee *\o/*

@Emem: Stal gaat best goed, hij eet en rust nu wel gewoon binnen, maar slaapt nog steeds buiten. Hij heeft zich echt niet gestoten ofzo, hij schrikt gewoon enorm als hij rustig staat en stormt dan naar buiten. Verder loopt hij er heel rustig en kalm in en uit.

Hij is af en toe gewoon erg nerveus. De bal vond hij bijvoorbeeld zo eng dat hij op een afstand bleef kijken. Dus eerst mijn bejaarde Arabiertje er naar laten kijken. Die stond er meteen met z'n snuit boven op, maar vond er verder ook niks aan. Toen durfde Ello ook en heeft hij er een half uur mee staan spelen. Daarna bal naast z'n paddock gelegd aan een touwtje, zodat ie niet weg kon rollen. Gevolg: Ello is de hele nacht z'n stal niet uit geweest (ik heb 24 uur per dag camera toezicht) ... Volgende dag bal weg en hij stond en lag weer gewoon buiten 's nachts!
Best lastig hoor, zo'n paard wat cool lijkt, maar eigenlijk best nerveus is. Ben ik niet gewend met mijn heethoofd Arabier, die laat gewoon direct merken wat hij van iets vindt!

Hoe is het eigenlijk gegaan met de patrouille rit en de Freiberger dag? Die zijn allebei geweest toch? Ben benieuwd naar foto's!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:16

Oh! Wat een te gek ding!! Daar wil De Kolonel ook wel even mee spelen denk ik! :D :D Waar heb je die vandaan?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:29

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:37

Gaaf. Ik vraag me alleen af of ze dat leuk blijven vinden. Wacht even wat jouw paarden er mee blijven doen. Als die het over een tijdje nog leuk vinden mag De Kolonel er ook eentje. Eens kijken wat die er mee doet (en de rest van het peloton in de wei natuurlijk).

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:41

Ir111 schreef:
Gaaf. Ik vraag me alleen af of ze dat leuk blijven vinden. Wacht even wat jouw paarden er mee blijven doen. Als die het over een tijdje nog leuk vinden mag De Kolonel er ook eentje. Eens kijken wat die er mee doet (en de rest van het peloton in de wei natuurlijk).

Lijkt me een goed idee, want dat vraag ik me zelf ook af... :o Ello is de enige die het leuk vindt tot nu toe, die oudjes hebben er echt geen interesse in. Op die site staan wel hele leuke filmpjes en video's van paarden die er mee spelen.

Misschien kunnen we er anders een rouleerbal van maken, want ze zijn prijzig genoeg ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:38

Deborah2 schreef:
Misschien kunnen we er anders een rouleerbal van maken, want ze zijn prijzig genoeg ;)

Prima idee. Mocht je hem een tijdje willen uitlenen (tegen vergoeding uiteraard!) of willen verkopen dan roep je maar.

Ik heb het idee dat als we onze paarden willen entertainen dat we steeds met wat nieuws moeten komen. Misschien wel een gat in de markt, paardenspeelgoedverhuur ofzo. :')

Had ik hier al gezegd dat het zo goed gaat met De Kolonel? Hij is veel kalmer geworden. En ik heb onlangs 75(!!!!)cm met hem gesprongen! De Kolonel kan hoger, ik niet, dat vind ik eng. :+

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:32

Even een vraagje: hebben jullie paarden een vliegendeken op in de zomer? Zo ja, wat voor merk?

Hier in Brabant hebben we in de zomer last van dazen, daarom is het wel fijn om een vliegendeken te hebben voor de ergste dagen. Maar...... geen enkele vliegendeken past goed bij Kiara. Ze zijn allemaal te krap in de schouder en de plek net onder de schoft, daar is ze gewoon heel rond. Als ze gewoon staat, niks aan de hand, maar zodra ze gaat bewegen en haar hoofd naar beneden doet, dan spant de deken helemaal strak. Ik heb inmiddels zowat de hele collectie van Horseware geprobeerd en vandaag een Lamicell deken. Maar niks pas! Wordt er een beetje moedeloos van! Iemand nog een idee?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:59

Geen idee, sorry. Ik heb nog nooit een deken op gedaan... Lastig probleem!

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 01:43

Wilde eigenlijk net hetzelfde vragen! Het is echt heel bar met de dazen dit jaar. En het lijkt wel of ze Ello het meest moeten hebben...
Ik vind vliegendekens ondingen, maar dit is om echt zielig. Ik dacht er over om de Amigo Aussie Allrounder te kopen, heb jij die al geprobeerd? Anders de Bucas big neck? Maar die stof vind ik niet zo fijn...

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:46

Ik vind vliegendekens eigenlijk ook niks. Maar dazen zijn echt niet leuk! Tot nu toe valt het nog mee, maar wil wel voorbereid zijn.
Ik heb alles van Horseware zowat geprobeerd, niet de Aussie, want die lijkt me zo warm. De Bucas heb ik ook nog niet geprobeerd, omdat ze zeggen dat de borst daar meestal vrij krap van is en de buikflappen te kort, en die van mij heeft een flinke buik! :) Maar zou die nog eens kunnen proberen.

Waar woon jij Deborah? Dat er al zoveel dazen zitten.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:42

Nou bij de recensies staat juist dat de paarden lekker koel blijven onder de deken en het zelfs met 30 graden niet warm hebben. Nou denk ik dat dat heel erg van het paard af hangt, maar toch. Ik denk dat ik deze toch ga bestellen, laat het je weten zodra ie geleverd is!
Vab Bucas zou ik dan wel echt voor die big neck gaan, die is juist bedoeld voor paarden met een flinke nek en boeg. Die stof is alleen heel erg soepel, waardoor ie snel aan het lijf gaat "plakken" vind ik.

De dazen zijn hier al een paar weken en echt veel dit jaar. Ik woon in de Betuwe, vlak bij Tiel. En ze moeten echt Ello hebben, de andere twee hebben er minder last van. Hij heeft het ook heel snel erg warm, staat bij 20 graden al te zweten en daar komen ze op af...

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:36

HoiHoi allemaal,

Het Freibergerweekend was super geslaagd!! Hier een paar foto's!! Hopelijk zijn jullie er volgend jaar ook bij. Erg leuk om samen te komen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:21

Oh wat een leuke foto's!

Bij ons hebben we afgelopen weekend een vollemaansrit gehouden! :D
Enkel zou het volle maan zijn op maandag, maar door de examens kon niemand op die dag dus zijn we maar zaterdagnacht gegaan. Er was ook geen maan te bespeuren door de dikke bewolking.

Maar wat een geweldig stoere Fribi heb ik! Ging direct op kop en was voor niets of niemand bang in het donker! En het is heerlijk zo rijden in de nacht; zo rustig! :)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:35

Leuke foto's van het Freiberger weekend! Volgend jaar toch maar weer eens overwegen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:21

Foto's zijn tof, zo leuk al die Freibergers bij elkaar! Als ik me helemaal op mijn gemak voel buiten met De Kolonel ga ik zeker mee!

Gisteren een mini bos ritje gemaakt met De Kolonel! :wow: Was heel tof. Hij was wel wat opgewonden en ritselig maar ik kon hem goed handelen. Op een gegeven moment ging hij ook weer echt ontspannen en kon ik mijn teugels weer echt lang laten. We hebben alleen maar gedraafd hoor en dat weg van huis. Dat was al spannend genoeg, bij ieder ritseltje voel ik zijn billetjes samentrekken -> klaar voor een sprintje. :') Freiberger weekend, here I come... _O-

Overigens, EmEm, heb jij al een passende deken gevonden? Wij hebben ineens onwijs veel dazen dus ik wil toch maar een deken kopen. Als het te erg wordt heb ik er tenminste eentje liggen om op te doen. Ik twijfel of ik de Big Neck zal bestellen.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:25

@Ir111, wat tof dat je buitenrit zo goed ging! *\o/*

Hier inmiddels de vliegendekens binnen en nu sinds donderdag op liggen. Heb toch de Amigo Aussie Allrounder gedaan en die past op zich prima, ook op de borst, schouders en nek! Hij zakt alleen bij Ello wel wat scheef steeds, maar vrees dat hij dat ook zelf doet, hij trekt er namelijk aan, ondanks antibijt spray... Deken is wel heel stevig! :o Donderdag, toen het 28 graden was, stonden ze er wel onder te zweten, maar daarna niet meer. Waterafstotend valt tegen, na een half uur regen was hij toch wel echt doorweekt. Al met al wel tevreden, ze staan nu tenmiste niet de hele tijd meer bij stal te hangen, maar blijven gewoon grazen.

Nu alleen nog een vliegenmasker erbij, want ze verzamelen nu op zijn hoofd... De Amigo Mio die ik in maat full besteld had was helaas te groot en moet geruild.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:36

Fijn dat je een positief effect hebt met de deken. Ik vind het echt vreselijk om de paarden zo in te pakken in de zomer. Maar als je dan zoveel rust bereikt vind ik het ineens een stuk minder erg. Ik heb de normale pasvorm van Amigo en die trok op schouders heel erg. De hals was veel te lang (bij grazen viel dat ding tot op zijn ogen ongeveer :') en ik kreeg de buikflap alleen op de voorste sluiting dicht, de achterste twee waren te kort. :=

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:22

Ir111 schreef:
Fijn dat je een positief effect hebt met de deken. Ik vind het echt vreselijk om de paarden zo in te pakken in de zomer. Maar als je dan zoveel rust bereikt vind ik het ineens een stuk minder erg. Ik heb de normale pasvorm van Amigo en die trok op schouders heel erg. De hals was veel te lang (bij grazen viel dat ding tot op zijn ogen ongeveer :') en ik kreeg de buikflap alleen op de voorste sluiting dicht, de achterste twee waren te kort. :=

Ik vind het ook vreselijk, heb er tot nu toe ook echt niet aan gewild, maar ze hadden het echt zwaar met dat ongedierte hier...
Was je deken dan ook niet gewoon te klein? De hals van deze is juist perfect, absoluut niet te lang. Deze heeft ook geen buikflap, alleen 2 kruissingels.