Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:28

Ik had mij hier een tijdje geleden al gemeld, maar niet meer zo actief meegelezen. Ik ga nu even bijlezen vanaf pagina 10! :D

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:28

Weer helemaal bijgelezen! Het 'Berbervirus' is weer aangewakkerd, haha! Misschien dat het er dit jaar voor mij in zit om eens te gaan rondkijken naar een eigen. De Arabier en Berber(arabier) staan op een gedeelde eerste plaats :o Ik hou van aparte kleurtjes en met name van valk/buckskin. Bij Al Mansour staat een ontzettend leuk, jong Berber-Arabier hengstje te koop, in de perfecte kleur <3 (Geboren in mei 2011) Iets wat voor mij wel een probleem zou zijn, is de taal. Mijn Duits en Frans is behoorlijk slecht, met Engels red ik me daarentegen prima.

Afbeelding Afbeelding

Gebruiksdoel van 'mijn' eigen paard zal voornamelijk recreatief zijn. Wel gericht op western en misschien eens een endurance wedstrijd. Maar vooral een maatje voor het leven!

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:37

tamary schreef:
Bij paarden met korte ruggen as berbers is het ook nog eens de vraag of hij wel in het zadel past. Qua lengte kan hij wel eens een 18 inch nodig hebben en dat past hoogst waarschijnlijk niet.

Ik heb een 18 inch zadel en dat past prima! (Startrekk dressuur)

Afbeelding

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:40

Beetje domme foto,maar hier zie je het zadel duidelijk :o

Cambiar: jouw vriend ziet er uit alsof hij wel op een berber kan! Ik weet niet waar je woont,maar je mag best eens met hem langs komen om hem op Magico te "passen" :D

Bonjoy: knap paardje <3 Misschien spreken die mensen wel engels? Ik zou zeggen; stuur eens een mailtje in het engels...dan merk je het vanzelf ;)

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:43

Ik ben trouwens ook geen maatje 36 meer...(jammer genoeg)

Maar hij houdt nog wel van me :))

Afbeelding

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:44

@ Cambiar; grote berber zoeken en 3 kilo afvallen misschien?
@ Borderjay -gave foto's hoor, het is altijd schrikken om jezelf te zien

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:59

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:25

Als ik de site bekijk is de verkoopsectie in elk geval niet meer bijgewerkt sinds april 2008, hoe actief/betrouwbaar deze dan is?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:06

Ik ken niemand die hier ervaring mee heeft; ik vind het ook gek dat er geen namen staan van de mensen die er achter zitten of waar je ze kunt vinden. Als je een paard uit een van de oorsprongslanden wilt hebben kun je in Frankrijk kijken bij Henri Dissert - zie zit tegenwoordig ook ergens in de Auvergne in de buurt van Clermont-Ferrand. Hij importeert vanuit Marokko en heeft ook andere kleurtjes dan schimmel. Maar als je echt uit een oorsprongsland een paard wilt importeren, dan zou ik zelf voor Tunesie gaan en met Zitouna bellen! Een zwitserse dame daar beëindigt haar stoeterij en zoekt liefhebbers voor haar paarden. De kans dat zij ze op een correcte wijze heeft gehouden of heeft opgefokt is groter dan wanneer je een paard uit Marokko haalt waar je de geschiedenis verder niet van kent.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:48

Cambiar, tja hij lijkt best een sportief figuur te hebben, inderdaad als er nou nog een paar kilo af zou kunnen zou het natuurlijk altidj beter zijn, maar misschien dat hij met een Berber die aardig aan de maat is en stevig gebouwd best uit de voeten zou kunnen. Of anders inderdaad toch meer kijken naar een kruising zoals Magico van Borderjay, prachtig paard en net iets groter.

Borderjay leuke foto's, het blijft een plaatje! Hij is misschien wel net wat groter en langer dan de gemiddelde Berber, maar daarom juist ook voor bvb Cambiars vriend een heel interessante mix :j

Bonjoy wat een schatje! Anders weet ik nog een palomino hengstje net over de grens met Duitsland te koop, en ik geloof dat er in Belgie nog een 2 of 3 jarige buckskin merrie te koop staat, gefokt uit paarden van al Mansour. Die site is idnerdaad al heel lang niets aan veranderd, lijkt me niet echt iets betrouwbaars.. Nog nooit ergens anders wat over gelezen ofzo ook.. Inderdaad, anders naar Henry Dissert, daar zijn de paarden niet altijd in topconditie als ze aankomen maar vaak kunnen ze veranderen in echte plaatjes! Die Zwitserse gaat inderdaad terug naar Zwitserland en ze wil haar paarden inderdaad het liefst in Europa verkopen. Ze heeft twee vos hengsten (2 en 3 jaar) en een donkerbruine merrie van ik geloof 3 jaar. Ze zijn regelmatig naar buiten geweest en zij doet zelf aan NH met ze, ze zijn wel erg slank.

Ik zelf wacht in ieder geval nog met het eventuele exporteren van paarden, als het goed is wordt eind van het jaar de ITI (inscriptie in het stamboek) mogelijk en dat is natuurlijk veel interessanter dan een papierloos paard...

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:59

Heel erg bedankt voor de tips en eventuele contact adressen :). Helaas zit het er nu nog niet direct in om een paard aan te schaffen ivm studie.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:42

Nou, ik zou het positief bekijken: je hebt dus nog ruim de tijd om je te orienteren en geen overhaaste beslissingen te nemen. Ik duim voor je dat je de beschikking hebt over een autootje zodat je stoeterijen kunt gaan bekijken. In het echt zijn ze altijd anders. En misschien heeft tzt Zitouna een paar hele leuke beesten kunnen inschrijven in het stamboek! Ik hoop dat Djerba ook in de toekomst een veilige vakantiebestemming blijft!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:32

Sorry voor late antwoord, paardjes verhuisd en heel wat werk.
Ik heb zo iets als Magic in gedachten, vind hem prachtig qua model. Lusitano-mix is persoonlijk mijn favoriet, nog meer zelfs dan een pure....
Is Magic te koop misschien :) ?
Ik had enorm veel interesse in een merrie'tjes die hier op bokt te koop staat, vind haar echt ongelofelijk schattig, maar blijkbaar zien vele mensen haar zitten en ik vermoed dat ik ondanks dat ik meteen gereageerd heb, weinig kans maak.
Voor mijn vriend zou ze ideaal zijn, ik zie haar ook helemaal zitten, lijkt een lieveke.
Mocht het niet doorgaan, laten jullie me iets weten mocht er een Lusitano-mix ergens te koop staan (merrie'tje)? Pure Berber zal te licht zijn, ik wil ook dat paard voldoende reserve heeft om het gewicht te dragen. Zou mezelf daar niet goed bij voelen mocht het niet zo zijn.

@Bonjoy, prachtig valkje!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:46

Ergens in het topic was volgens mij ooit een linkje geplaatst naar een site waar je gericht kon zoeken op rassen. Heeft iemand die nog? :) Ik geloof dat het in 't Frans was ...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:00

Er is

www.find-your-horse.com

als je "elevage" aanklikt krijg je fokmerries een paarden jonger dan drie jaar, en dan kun je als ras "barbe" of arabe-barbe kiezen

als je op "chevaux" klikt, krijg je paarden van 4 jaar en ouder, en kun je ook weer op "race" selecteren. je zie dan een beetje de gemiddelde vraagprijzen voor de "gewone" berbers.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:09

Okee bedankt! Mijn voorkeur gaat wel uit naar een 'ouder' paard wat al wat kent onder het zadel (Leeftijd 4-10 jaar)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:24

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:25

Leuk! bedankt voor de link....helaas is mijn frans (ondanks dat ik het ooit 3 jaar op school heb gehad) echt waardeloos :D

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:40

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:20

Bonjoy schreef:
Mijn zoektocht naar een Berber wordt even gestaakt, gisteren had ik opeens een hele gave Valentijnsdag :D
[ITP] En dan komt een droom uit.....

Ach, een Arabier is ook niet verkeerd ;)
Gefeliciteerd!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:34

Moragh schreef:
Ach, een Arabier is ook niet verkeerd ;)

Nee dat vind ik ook :D
Veel plezier samen!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:47

Als ik Yusraa zo zie dan denk ik dat we je pas op zijn vroegst over tien jaar weer terugzien op dit topic ... Veel plezier samen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:58

Gefeliciteerd Bonjoy, toch hard gegaan ineens :D

Vrienden van me hebben een bruine jaarling Berber Arabier merrie te koop, wordt grote maat (ouders 1.55 en 1.60) en ik had laatst contact met Chantal Chekroun en ze heeft ook meerdere paarden te koop.. Vooral endurance gefokt, maar er zitten ook barokke modellen tussen..

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:22

Heel erg bedankt! :D Ik blijf hier wel lekker mee lezen en posten als ik iets te vertellen heb. Vind de Berber nog steeds heel gaaf!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:42

nicolanca schreef:
maar voor mezelf had ik bedacht dat ik geen berber wilden die in Zuid-Frankrijk het hele jaar rond voornamelijk op het zand heeft gestaan (een enkele stoeterij doet dat) omdat de overgang voor het spijsverteringsstelsel naar de Nederlandse weilanden (ik heb zelf geen land, ik ben dus afhankelijk pensionstalling + de opvattingen daar over weidebeheer) te groot zou zijn. Kijk dus goed in de rondte wat je mogelijkheden hier in Nederland zijn voor de huisvesting van je toekomstige paard.

Hierop wou ik even reageren. Dit klopt niet. Ik heb een merrie, pure Lusitano (wel groot, 1m67), die van de Larzac komt en die beter tegen gras kan dan menig autochtone warmbloed.... vette gras- en klaverweides, geeft allemaal geen problemen voor haar.
Een andere merrie doet het dan weer niet goed hier, maar dat blijkt een erfelijke kwestie te zijn ivm spijsverteringsproblemen.
Het hangt af van paard tot paard, zoals met alles met levende wezens.

Ik wou nog een oproepje doen. Ik ga in mei een paard terug op pension naar de Larzac brengen omdat ze daar een vrij leven kan leiden met beter geschikte vegetatie voor haar.
Mocht iemand interesse hebben (bvb een berber uit de Larzac) kan die tegen betaalbare transportkosten getransporteerd worden naar België of Nederland.

Bonjoy, gefeliciteerd met je aankoop ;-)!!