juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruth91

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:19

het ligt er natuurlijk ook aan, welk niveau lott reed en jou vriendin priya, dat weet ik ook niet :P maar daar heb je helemaal gelijk in mol !

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:06

Op het moment dat jij een proef rijd, is hoe jouw paard gepunt wordt subjectief..

En ik kan vertellen. Mijn Fries liep altijd wat achter de loodlijn en ik heb er héel weinig gevolgen van gehad.. Heb het misschien 1 keer op mijn coupon gehad. Wat mij betreft, hadden ze dit veeel harder aan mogen pakken!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:46

Ik kan nu geen link plaatsen want zit op men mobiel maar kwam vanmorgen iets tegen, in t voorpagina nieuws, dat er plaatjes gegeven worden aan stuwards van de FEI, van welke halshoudingen zijn toegestaan tijdens het losrijden, en dat is alleen lang en laag, maar er zijn dus nog steeds geen richtlijlen voor tijdens de proef van wat wel en niet mag? En dan vooral van wat niet :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:34

Die richtlijnen zijn er toch allang en staan beschreven in de FEI reglementen?
Er zijn nu alleen richtlijnen voor het losrijden bijgekomen want die waren er nog niet.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:52

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:24

Ja idd, die richtlijnen voor tijdens de proef wist ik niet :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:05

Gister was ik op weg naar in de binnenbak in de buurt.
Veel ruiters bij ons maken gebruik van die mogelijkheid.
Een van de amazones die een stal in de buurt heeft was net kaar met haar paard toen ik aan kwam.
Zij staat behoorlijk hoog aangeschreven hier, maar ga haar naam niet noemen.

We raakten aan de praat en kwamen op het onderwerp nageven, buiging etc.
Op een gegeven moment bood ze me aan om me het een en ander uit te leggen over het fysiek van het barokke paard en rijtechnisch correct nageven, juiste halshouding etc.
Ik zei natuurlijk geen nee omdat het altijd fijn is om iets op te steken.
Zij ging haar paard verzorgen en ik zoude mijne intussen los gaan rijden.

Het was erg leerzaam wat ze me allemaal vertelde en feitelijk stond ze mij les te geven.
De invalshoek beviel me ontzettend: uitgaan van het paard en niet van de ruiter. ( wat natuurlijk altijd het uitgangspunt hoort te zijn, maar wat dus veelal niet gebeurd)
Ze vertelde me het een en ander over de spieren en welke het paard gebruikt als hij correct wordt gereden. Ook wat je dan ziet.
Dat vond ik al erg waardevol, want dit is me nog niet eerder uitgelegd.

Ik heb gister erg interessante uitleg gekregen over meerdere dingen, maar om een lang verhaal kort te maken: 1 ding vond ik zo bijzonder dat ik het hier met jullie wil delen:
(Misschien vertel ik het niet helemaal goed, ik ben geen ster in het onthouden van de benaming, sorry!)

Ze liet me een (speeksel?) klier zien die tussen de nek en de kaak zit.
Deze kon ze als het ware met haar handen er tussen uit drukken dat hij eruit kwam, erboven op kwam te liggen.
Deze maakt het voor een paard lastiger om zijn hoofd af te buigen, los te laten.
(Nu weet ik niet meer of dat vooral voor een barok paard gold of dat alle paarden dit hebben.)

In ieder geval: ze begon deze te masseren en vertelde dat ik het m'n paard gemakkelijker zou maken door voor het rijden dus op beide kanten deze klieren te masseren.
De klier is langwerpig en behoorlijk dik en hard.
Er zat ook wat verschil in dikte en hardheid tussen kanten.
Ik heb de andere kant op haar aanwijzing gemasseerd en voelde inderdaad dat deze losser, slapper werd.
Ze vertelde mij dat het uiteindelijk de bedoeling is dat naarmate ik dit vaker doe, de klier steeds meer van zichzelf losser en zachter wordt en dat dat dus ook de bedoeling is.

Ben erg benieuwd of er iemand is die iets in m'n verhaal herkend?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:06

Als je je paard goed nageeflijk rijdt wordt die klier niet naar buiten gedrukt en heeft hij daar dus ook helemaal geen last van.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:24

Ja, maar stel dát je paard door die klier niet goed kan/wil nageven, omdat die klier steeds gespannen blijft op een of andere manier/om een of andere reden, dan zou dit natuurlijk het voor de ruiter wel gemakkelijker maken om het wel voor elkaar te krijgen. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord.. Misschien eens op google zoeken.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:29

Ik wil hier ook wel eens een foto plaatsen van mij en mijn jonge friese ruin. Ik heb nog maar 1 keer les gehad met hem, de rest klooien we samen lekker aan ;)
Afbeelding

Hij mag hier zeker nog meer zakken, maar opzich vind ik de halslengte en houding hier niet heel verkeerd, wat vinden jullie?

We komen hier zo ongeveer vanaf, dit was ca. een jaartje geleden, dus vind wel dat er vooruitgang inzit :)
Afbeelding

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:38

Ik hou dit topic even in de gaten.
Zelf heb ik een jonge fries van 4, die ook erg opkrult. Vooral omdat hij zijn nekspieren nog moet ontwikkelen wil hij steeds teveel naar beneden met zijn hoofd. Erg lastig. Ik doe dit met rust-pauzes. Gaat hij te laag, is hij moe. Rust ik even met hem dan houdt hij het lang vol.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:57

Wijnanda schreef:
Ja, maar stel dát je paard door die klier niet goed kan/wil nageven, omdat die klier steeds gespannen blijft op een of andere manier/om een of andere reden, dan zou dit natuurlijk het voor de ruiter wel gemakkelijker maken om het wel voor elkaar te krijgen. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord.. Misschien eens op google zoeken.

Een klier is niet gespannen of niet gespannen op zich, hij lijkt gespannen doordat spieren hem eruit drukken. En die spieren, daar heb je als het goed is als ruiter invloed op.

Dit lijkt een beetje op niet het probleem oplossen, maar hetgeen door het probleem ontstaat. Kom je niet verder mee.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:21

@ cruesli:
Ik vind de bovenste foto erg goed er uit zien. Je ziet zeker verbetering, maar het is ook wel een heel andere foto en het paard is op de bovenste in een heel andere conditie.
Bovenste foto toont een mooi beeld, redelijk ontspannen rug, mooi gedragen hals, weinig spanning en de neus er mooi wat uit. Nu is het natuurlijk wel een momentopname, wat meer foto's zouden een wat duidelijker beeld geven. Maar zo op het eerste gezicht vind ik het er netjes uit zien.
Probeer trouwens wel je armen ontspannen te houden, bij je lichaam, en gebogen. Er lijkt ook wat druk te zitten op de binnenhand, maar dat kan ik niet heel duidelijk zien op deze foto.
Hoe oud is het paard?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:16

even ter idee

galopfoto vind ik een fijn beeld geven. draf foto is nog te weinig halslengte. wat ik dus erg moeilijk vind omdat ik haar niet bij me kan houden en je dat dan toch probeert op te lossen door voor tegen te houden omdat ze er anders gewoon uit raced. thuis lukt het wel veel beter maar daar geef ik binnenkort foto's van

Afbeelding

Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:18

Wat er in draf volgens mij gebeurt is dat ze door je hand heenloopt en daardoor teveel doorknikt richting hals.

Probeer het volgende eens, eerst in stap en als dat goed gaat in draf:
Je stapt weg, houdt je handen mooi voor je in contact, en maakt een halve ophouding (je knijpt je vingers VOOR JE UIT dicht, dus NIET naar je toe trekken). Waarschijnlijk loopt ze hier eerst half doorheen, dan sluit je door en houd je gelijk halt. Dit herhaal je totdat je voelt dat je paard gelijk van je hand afkomt en als het ware één pas inhoudt als je je halve ophouding maakt. Ze brengt dan het gewicht over naar haar achterhand en zal ook in houding hetzelfde blijven. Als ze dat doet ontspan je gelijk je vingers en stap je weer door.
Probeer hetzelfde in draf, telkens weer sluit je je hand gewoon vóór je, houdt ze gelijk een pas in en voel je dat ze volledig van je hand afkomt, dan ontspan je, gaat ze wel trager maar komt ze niet volledig van je hand of loopt ze gewoon door, dan sluit je door en stop je zo snel mogelijk.

Je zult merken dat daar nog wel een heel stuk verbetering ligt waar je haar veel beter onder controle kan krijgen zonder heter te worden.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:53

Dat klinkt als een hele goede tip! Heb zelf ook een heethoofd namelijk.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:30

Inderdaad een goede tip!

Dat jullie allemaal van die heethoofden hebben, Friezen zijn toch zo makkelijk, rustig en braaf :+

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:03

hihi ja ik hoor ook steds vaker van mensen van goh die van jou is wel een vlugge he dat zie je niet vaak de meeste friezen zijn zo rustig en braaf.... :+
Ja braaf is ze ook, maar ze wil gewoon te graag voor me werken haha!

Als je er met los teugeltje op zit zal ze geen pas te hard gaan, maar ze je haar aant werk dan wordt ze wat hectisch en doet hetzelfde wat Lott beschrijft.
Dus ook voor mij is Jenny's tip erg bruikbaar :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:12

Mijn 4 jarige begint altijd direct te draven en gaat zo snel mogelijk in galop over. Instappen is niet aan haar besteed :+

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:57

Daisies schreef:
Inderdaad een goede tip!

Dat jullie allemaal van die heethoofden hebben, Friezen zijn toch zo makkelijk, rustig en braaf :+

Tja... Bij ons op stal zegt ook iedereen huh.. maar het is toch een fries? Ach, ik heb ze liever een beetje heet dan dat je ze vooruit moet fikken.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:58

Daisies schreef:
Mijn 4 jarige begint altijd direct te draven en gaat zo snel mogelijk in galop over. Instappen is niet aan haar besteed :+

Ze wil gewoon de renbaan op.. :p

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:51

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:19

Wat een mooie proef! En wat een beest zeg.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:47

horseyfries schreef:
Wat er in draf volgens mij gebeurt is dat ze door je hand heenloopt en daardoor teveel doorknikt richting hals.

Probeer het volgende eens, eerst in stap en als dat goed gaat in draf:
Je stapt weg, houdt je handen mooi voor je in contact, en maakt een halve ophouding (je knijpt je vingers VOOR JE UIT dicht, dus NIET naar je toe trekken). Waarschijnlijk loopt ze hier eerst half doorheen, dan sluit je door en houd je gelijk halt. Dit herhaal je totdat je voelt dat je paard gelijk van je hand afkomt en als het ware één pas inhoudt als je je halve ophouding maakt. Ze brengt dan het gewicht over naar haar achterhand en zal ook in houding hetzelfde blijven. Als ze dat doet ontspan je gelijk je vingers en stap je weer door.
Probeer hetzelfde in draf, telkens weer sluit je je hand gewoon vóór je, houdt ze gelijk een pas in en voel je dat ze volledig van je hand afkomt, dan ontspan je, gaat ze wel trager maar komt ze niet volledig van je hand of loopt ze gewoon door, dan sluit je door en stop je zo snel mogelijk.

Je zult merken dat daar nog wel een heel stuk verbetering ligt waar je haar veel beter onder controle kan krijgen zonder heter te worden.

Ik ga het eens proberen :) dankjewel voor de tip

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:06

Gjilke schreef:
Even fotootje+filmpje van mijn niet heethoofdige, wel doordrammerige en flegmatieke Prins

http://www.filmpjes.nl/v/q5D6X5hY6Cs

Afbeelding

heb zitten kijken naar je proef, wat me opval is de haastige indruk die het geeft, en dat er toch wel aardig wat druk op de hand staat en stang, en wat een bewegelijke benen je hebt lijk wel of ze van rubber zijn, als je je appuyent rijd is deze over haast en daardoor niet moot je SB is in mijn opinie niet correct gereden er is geen buiging in het lichaam het lijkt meer op wijken van de kuit, en je been gaat zover naar achter toe.
en achter de lood lijn, snap wel dat het op ander terein is enz. mooi paard is het wel