Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:53

Kan niet anders, als je een normaal denkend mens bent leen je je niet voor zulke sporten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:55

het gaat erom dat men liever heeft dat de mens op de horens genomen word door de stier als dat de mens de stier wat aandoet. De mens kiest er zelf voor om de ring in te gaan de stier niet.

Als ik een mens zon speer en in zie steken dan mag van mij die stier dat mens ook wel wat aan doen. Moet die mens dat maar niet doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:55

suleilitha schreef:
Ergens ver in Paraquayos
Daar woonde eens een torero
Die, al doodde hij wel stieros
Dat niet deed met echt plezieros
Daar hij in zijn hart een lid was
Van de dierenbeschermingdas
Huilde soms heel de nachtos
En dan zei zijn vrouwtje zachtos

Malle vent, kom maar bij Rosa
Heb jij weer last van die stieros
Wat een klieros zijn die dieros
Huil maar niet of Roos wordt boos, ja
Wat een klieros zijn de dieros

Op een nacht weer, zo'n benarde
Kon ie het niet langer harden
En behuilde hij met tussenposa
De pyjama van zijn Rosa
Hij bezwoer toen van zijn levos
Zijn beroepos op te gevos
Hij had het toch weer benauwd ja
En weer suste hem zijn vrouwtja

Wat een klieros zijn die dieros
Huil nou niet of Roos wordt boos, ja
Huil nou niet, niet
Daar kan ik niet tegen
Hoe heb ik zo'n vent gekregen
Ohoh jij, ik ga weer terug naar mijn moeder
En zij ging heen, heen, heen
Die arme Rosa

Laten we nou van dit soort flauwe dingen doen. Ik vind, ondanks dat ik het totaal niet met Lusitana eens ben, ze wel goed blijft discussieren en zich niet op laat jutten. Dat moet jij ook niet doen.

En een tem? Waarom? Zij verschilt duidelijk van mening en verkondigt dat. Er heerst hier toch geen diktatuur dat bokt bepaald waar de discussies over mogen gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:56

Citaat:
Portugal

In Portugal wordt een ander soort stierenvechten gehouden dan in Spanje. Het is in dit land volgens de wet verboden om de stier in de arena te doden, behalve in de gemeente Barrancos, aan de Spaanse grens. In andere gemeenten, zoals Aldeia da Luz en Monsaraz, worden ook regelmatig stieren gedood in de arena, maar dit is illegaal. Het is echter moeilijk om dit in de gaten te houden, omdat er in Portugal regelmatig verplaatsbare (tijdelijke) arena's gebruikt worden die ergens in een weiland gezet worden. Een dag van tevoren wordt dan bijvoorbeeld via een mailinglijst bekend gemaakt waar het stierengevecht zal plaatsvinden.

Portugese stierengevechten zijn net zo wreed als Spaanse stierengevechten, en het duurt zelfs langer voordat de stier dood is. De stier wordt namelijk niet in de arena - onder het oog van het publiek - gedood, maar pas uren of soms zelfs dagen daarna.

Bij Portugese stierengevechten spelen paarden een belangrijke rol. Zij hebben geen beschermende deken om, omdat ze vrij moeten kunnen bewegen. Deze paarden zijn getraind en hebben meestal een eigenaar, in tegenstelling tot de paarden van de picadors. Dit zijn vaak oude werkpaarden die anders naar de slager zouden zijn gegaan.

Hoe verloopt een Portugees stierengevecht?
Net als bij een Spaans stierengevecht maken alle toreros een 'ererondje' door de arena. Als ze de ring verlaten hebben, wordt de stier binnengelaten. Je kunt direct zien dat zijn horens voor een deel zijn afgevijld en dat ze zijn bedekt met een leren of stoffen omhulsel. Dit is veiliger voor de paarden en toreros, omdat ze hierdoor minder snel gewond raken. De stier verliest door het afvijlen van zijn horens echter zijn coördinatievermogen en bovendien gebeurt het vijlen vaak op een zeer ruwe manier. Soms worden de zenuwen geraakt en dat is zeer pijnlijk voor de stier.

Hierna komt een cavaleiro de arena binnen, wiens taak het is om zes tot twaalf banderillas zo diep mogelijk in de rug van de stier te steken. Hierdoor verliest de stier veel bloed. Hij kan deze speren niet van zich afschudden, omdat de weerhaken achter zijn huid blijven steken.

Hoewel het officieel volgens de Portugese wet verboden is, wordt er in sommige Portugese stierengevechten gebruik gemaakt van een picador. Dit vinden veel mensen het meest wrede onderdeel van het stierengevecht, omdat hier het duidelijkst te zien is dat het om pure marteling gaat.

Forcados. Foto: League Against Cruel Sports

Het laatste onderdeel van het 'gevecht' vormt het optreden van de forcados. Dit is een groep van acht mannen met de taak de stier nog meer uit te putten en te treiteren.

Zeven van de acht mannen springen op het lichaam van de stier en proberen hem op deze manier te stoppen (de stier heeft de natuurlijke neiging om zich te blijven verdedigen). De banderillas zitten nog in het lichaam van de stier, die door de bewegingen van de forcados nog meer pijn veroorzaken. De forcados moeten uitkijken dat ze niet gewond raken door de banderillas. De achtste man trekt met al zijn kracht aan de staart van de stier. Dit is voor de sterk verzwakte stier het moment waarop hij de strijd opgeeft.

Hierna komt er een aantal ossen (gecastreerde stieren) de ring binnen, die de stier weer naar buiten moeten leiden.

Het einde
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, wordt de stier ook na een Portugees stierengevecht gedood. Hij wordt in een donkere ruimte gezet tot de slager hem uit zijn lijden komt verlossen. Dit kan uren of soms zelfs dagen duren, omdat slagerijen in het weekend vaak gesloten zijn. De banderillas zijn na het gevecht uit zijn lichaam getrokken en er wordt gezegd dat er zout of bruistabletten in zijn wonden gestrooid worden om het bloeden te stoppen.

In Portugal worden per jaar meer dan 4.000 stieren gedood bij stierengevechten en tijdens fiestas.

Bron: http://www.stieren.net/

detour

Daarom (zal mijn moordende wraakzucht zijn) kan ik er zo enorm van genieten dat de stier zo'n vent op de horens neemt en zijn mannelijke ego letterlijk verbrijzelt.. Wat een sadist ben ik toch..

Jeetje. Haha!

Diablo

Lusitana schreef:
suleilitha schreef:
Wie heeft hier waanideëen???

Mensen die denken dat de ruiters moordlustige mensen zijn bv. Die hebben dus ook het artikel wellicht niet gelezen? Denk je echt dat zo'n 17 jarige meisje dit wil doen omdat ze moordlustig is ofzo?

Waarom doet ze het dan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:58

suleilitha schreef:
Die zijn dus ook helemaal gehersenspoeld. En ik kan er niet bij dat dit soort tooics waarin dierenmishandeling wordt gepropageerd, zijn toegestaan op een forum waar het notabene draait om hart voor dieren te hebben.

Waarom is ergens kennis van hebben nou meteen weer hersenspoelen? Kan je er niet bij dat als je ergens inzicht in hebt je wellicht andere conclusies trekt dan als je alleen maar een fantasie ergfens over hebt, dieje zelf naar je eigen hand kunt zetten, wat niet gaat met de waarheid?

Ik kan er best inkomen dat er mensen zijn die de stier zielig vinden, en ik leg uit dat het wel meevalt en waarom (en je mag dan nog zielig blijven vinden) maar het artikel gaat in de eerste plaats over een amazone die een byzondere status heeft, nl de jongste tauromatische amazone.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:58

Poeh, ik zou niet trots zijn!!!! Wát een status!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:00

Maar Lusitana, hoe weet jij dat zo'n dier geen angst en pijn ervaart? Kun je dat wetenschappelijk bewijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:01

Zie mijn bericht, vanaf de site stieren.net. Zo te zien zijn er hier nogal wat onwaarheden verkondigd in dit topic.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:03

Citaat:
Een dag van tevoren wordt dan bijvoorbeeld via een mailinglijst bekend gemaakt waar het stierengevecht zal plaatsvinden.

Dat lijkt verdacht veel op de handelswijze van de illegale hondengevechten. Dat zijn ook al zulke sukkels.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:05

Joh, dat is geen sukkeligheid, dat heet "folklorelol".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:07

Ja, waarschijnlijk met een hoog "olé-olé-gehalte".

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:08

Lusitana schreef:
Waarom is ergens kennis van hebben nou meteen weer hersenspoelen? Kan je er niet bij dat als je ergens inzicht in hebt je wellicht andere conclusies trekt dan als je alleen maar een fantasie ergfens over hebt, dieje zelf naar je eigen hand kunt zetten, wat niet gaat met de waarheid?

Ik kan er best inkomen dat er mensen zijn die de stier zielig vinden, en ik leg uit dat het wel meevalt en waarom (en je mag dan nog zielig blijven vinden) maar het artikel gaat in de eerste plaats over een amazone die een byzondere status heeft, nl de jongste tauromatische amazone.

Dat meiske is opgegroeid in een familie van stierenvechters en weet niet beter omdat ze nooit iets anders gehoord heeft. Lusitana, jij komt uit Nederland en zou beter moeten weten.

Het heeft inderdaad veel weg van die vroegere hondengevechten.

Een dier eerst zo martelen en het daarna geen medische zorgen geven en uren laten wachten op de dood Misselijk

Het zegt veel over iemand als mens dat ze zulke walgelijke toestanden in hun omgeving tolereren en zelfs prijzen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:09

Ok dan ben ik blijkbaar ook een sadist, ik kan het altijd erg leuk vinden als die eikels even een flink pak rammel krijgen van een stier die ze net hebben getreiterd en gemarteld. Lekker goed voor dat enorme ego van ze.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:10

ieder normaal denkend mens snapt toch wel dat het pure dierenkwelling is??

dat het gewoon weg niet goed te praten is??

tis in portugal en spanje gewoon, "had je maar geen stier moeten worden" mentaliteit.

maar dat schijnt wel vaker te gebeuren als mensen dit met dieren doen,weet niet wat dat is,dieren worden heel snel dingen zonder gevoel...triest maar waar.

een paar jaar geleden heb ik een documentaire gezien,over die grienden die ze elk jaar weer opdrijven naar de kust en afslachten...

dierenbeschermers wilde de bevolking erop wijzen hoe slecht het was,en liet ze een film zien,met onderdelen als stierenvechten,olifanten schieten voor de plezierjacht,zeehondjes knuppelen enz..mensen zaten huilend en scheldend te kijken naar al het dierenleed...

tot het onderdeel grienden steken kwam...ongelooflijk maar waar,ze vonden het prachtig,herkenden vele gezichten,telde hoeveel walvisjes deze gedood hadden,prachtig was het... Ja

zien gewoon niet in,dat dat net zo erg was...

dus ja,dit zegt gewoon hoe kortzichtig mensen zijn als het om hun "ding" gaat....

en probeer dat maar eens te verandeen...

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:12

Citaat:
kimmie261 schreef:

een paar jaar geleden heb ik een documentaire gezien,over die grienden die ze elk jaar weer opdrijven naar de kust en afslachten...

dierenbeschermers wilde de bevolking erop wijzen hoe slecht het was,en liet ze een film zien,met onderdelen als stierenvechten,olifanten schieten voor de plezierjacht,zeehondjes knuppelen enz..mensen zaten huilend en scheldend te kijken naar al het dierenleed...

tot het onderdeel grienden steken kwam...ongelooflijk maar waar,ze vonden het prachtig,herkenden vele gezichten,telde hoeveel walvisjes deze gedood hadden,prachtig was het... Ja

quote]

Dit is nog een paar graden erger: eskimo's slachten die grienden om ze op te eten. De dieren lijden niet langer dan nodig is.
Stierenvechten gaat juist om het plezier van het martelen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:15

uhm scoopje ik heb wel een mail voor je met wat er in denemarken gebeurd...voor de lol....

geef maar en mail adres stuur ik de link wel door Lachen

eskimo's eten deze dieren,en daar zal je mij niet over horen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:20

Lusitana schreef:
Hij wordt niet opgejut (dit heb ik nu al tig keer uitgelegd), hij volgt zijn natuurlijke instinct om bewegende dingen aan te vallen.
Of hij nu op een paard of een andere stier afgaat, hij volgt gewoon een instinct en als hij "een prik terug krijgt" is dit voor hem volkomen normaal.

detour, de wilde zwarte stier is van een volkomen ander ras dat van nature agressief is en zo wordt gehouden door steeds met de meest woeste stieren door te fokken. Ze worden ook nog eens in het wild gehouden of op enorme natuurlijke landerijen en zijn niet vergelijken met tam vee dat in de wei en stal leeft!!!

Daarom vind ik honden- en hanen gevechten ook niet erg, daar zijn de beesten op gefokt en die zijn er op gebouwd en van nature veel agressiever. Misselijk

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 14:33

suleilitha

Dat komt ook van een anti site en wordt met een negatieve belichting geschreven.
Elke dier wat naar een slachthuis gaat moet uren of een dag wachten, ook in Nederland. Er zijn trouwens ook hier protesten tegen het feit dat sommigen een dag moeten wachten en dan niet verzorgd worden. Wederom, mensen die geen bezwaren hebben tegen stierenvechten, gaan niet automatisch accoord met misstanden.
Ze doen alsof het gebrek aan beschermende kleding voor het paard slecht is, maar er is simpelweg geen bescherming nodig.

De taak is niet zo diep mogelijk steken, de haken kunnen niet dieper dan een bepaalde diepte en dat is net onderhuids.

Ik zou wel graag bewijs willen zien van hoe het mogelijk is dat een stier die de punten van zijn hoorns niet meer heeft zijn coordinatie verliest.

De taak van de forcados is niet om de stier uit te putten of te treiteren, dat is zo'n typische anti stierenvecht interpretatie. Het aan de staart pakken maakt alleen dat de stier rondjes gaat draaien. De man aan de staart trekt met zijn voeten een cirkel en daar komt de stier dan in te staan. Dat is het einde. De stier is zeker moe aan het einde. Net zo moe als wanneer hij bv in een kudde op hol zou slaan. Ik zie niet waarom dat op zich zielig zou zijn. Een paard dat presteert, wordt ook moe....

"Er wordt gezegd". Men weet dat dus niet. Het is waar dat de slagerijen op zondag niet werken. Nogmaals, hier protesteert iedereen tegen. Maar niet alle stieren worden gedood. Meer dan de helft wordt weer voor de fok gebruikt.

Die 4.000 gaat over alle stieren en niet alleen die waar ruiters mee werken in de arena. Daar zijn dus ook stieren bij die na een evenement als door de straten galopperen naar de slacht gaan.

Citaat:
Dat meiske is opgegroeid in een familie van stierenvechters en weet niet beter omdat ze nooit iets anders gehoord heeft. Lusitana, jij komt uit Nederland en zou beter moeten weten.

Ik kwam met dezelfde vooroordelen hier en daarom weet ik hoe we beinvloed zijn door elkaars wilde verhalen en eigen fantasieen. Ik kon er eerst ook niet naar kijken. Maar er was hier een programma op TV (wekelijks) dat ging over de stieren, de paarden, de mensen, de fokkers, alles eromheen en ze lieten steeds stukjes zien van wat heel mooi was en wat slecht liep etc en zo kreeg ik inzicht en kennis van zaken. En nou eens niet in anti licht, maar gewoon puur zoals het is! Ik ging ook de stukken lezen in de paardenbladen (in elk paardenblad hier wordst ook stierenvechten behandeld, het is echt heel erg verbonden aan de paardencultuur) en kranten die ik eerst oversloeg omdat het over stierenvechten ging.

Ik ben dus niet gehersenspoeld, maar heb zelf gekozen om er over te leren ipv me alleen maar blind af te zetten. En nogmaals er zijn genoeg misstanden waar ik het ook niet mee eens ben. Maar ik zie een normaal Portugees stierengevecht als het summum van rijkunst.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:36

Geef je me nog antwoord, Lusitana? Ik was benieuwd naar jouw wetenschappelijk onderbouwde argumenten, heb nog nergens iets gezien mbt daartoe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 14:36

scoopje schreef:

Dat is dus wat tegenstanders denken/vinden, maar wat niet waar is voor Portugese stierenvechters.
Lees jij in het artikel dat het meisje het gaat om het plezier van het martelen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:37

En nog steeds krijg ik geen antwoord. Dat vind ik erg jammer..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:41

Lusitana schreef:
scoopje schreef:

Dat is dus wat tegenstanders denken/vinden, maar wat niet waar is voor Portugese stierenvechters.
Lees jij in het artikel dat het meisje het gaat om het plezier van het martelen?

Zo kijken (ik vind helaas) alle mensen er tegen aan die van beesten gevechten houden.
Ik heb zowel honden als hanen gevechten gezien, en die mensen zijn echt dol op hun beesten en trainen en verzorgen ze tot in de puntjes. Maar dat wil niet zeggen dat die beesten niet lijden door de gevechten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 14:46

Je kreeg nog geen antwoord omdat ik aan het typen was en anderen postten, dan kom ik er niet tussen. Het is niet omdat ik je negeer:

detour schreef:
Maar Lusitana, hoe weet jij dat zo'n dier geen angst en pijn ervaart? Kun je dat wetenschappelijk bewijzen?

Ik heb al in het begin van het topic aangegeven dat we het alleen aankunnen nemen op anatomische kennis van het gebied, dat vet heeft (plus een dikke huid die ik nieteens genoemd heb, vandaar dat de haken vlijmscherp moeten zijn en met een bepaalde lengte) en weinig zenuwen dat er weinig of geen pijn is, (en bovendien zullen ze een hoge pijndrempel hebben omdat ze nu eenmaal dieren zijn die onderling vechten) en dat de wilde stieren van nature geen angstige dieren zijn, maar agressief. Dit blijkt uit hun instinct tot aanval ipv wegrennen bv.
Daarbij, ik beweer nergens dat er geen pijn is, alleen dat we aannemen dat die niet ondraaglijk is.