[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appaloosa9

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:56

ohja goeie die was ik helemaal vergeten

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:58

Appaloosa9 schreef:

Het is ook net hoever je wilt rekenen. Zeker aan het eind van de dracht en tot 5 maanden leeftij veulentje moeten ze voldoende merrie brok hebben. Dit kost ook aardig wat.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:22

Super leuke ervaring keuringsklaar maken had wel een hoop stress hahah maarja hoort erbij denk!
Ik zou het zo weer doen ook je kan wel rond €1000 rekenen inderdaad! Maar hoe dan ook je paard knapt er onwijs goed van op vind ik goede bespiering enzovoort vond wel echt dat je het kon merken !

Zou het ook zeker proberen met djie altijd leuk ook!

Hier nu ook twijfels of ik misschien toch nog 1 veulentje zal fokken dit jaar en dan waarschijnlijk met Matthys wat vinden jullie?

Zoe is Thorben x Stendert
Quick gaat heel goed mee echt een doerak, zo is hij het liefst! <3

Afbeelding
Afbeelding

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:52

Sannahtris: Waarom wel en waarom niet? Hoe oud is Zoe?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:03

Utopia, wat jammer dat Dije die dingen al heeft op zijn jonge leeftijd. EORTH is ook erg pijnlijk, hopelijk gaat het niet heel snel bij hem.
Naar de keuring is natuurlijk erg leuk maar als ik lees dat Dije artrose heeft en een slechte sprong denk ik wel dat je je af moet vragen of het de moeite is. Een hengst wordt immers niet geprimeerd en krijgt alleen ster of blijft veulenboek. Ik vermoed dat zijn artrose of slechte sprong zichtbaar is in zijn beweging? Of hem wel zou beperken? als het zichtbaar is in het beenwerk en/of zijn sprong dan zal dat waarschijnlijk zijn sterpredicaat in de weg staan. Ik kan natuurlijk zo niet zien hoe zijn beenwerk is maar het wordt voor een ster hengst wel meegenomen. Wel heel fijn dat het het zo fijn doet! Daar hebben we de paardjes toch voor <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:33

Jinthe1 schreef:
Utopia, wat jammer dat Dije die dingen al heeft op zijn jonge leeftijd. EORTH is ook erg pijnlijk, hopelijk gaat het niet heel snel bij hem.
Naar de keuring is natuurlijk erg leuk maar als ik lees dat Dije artrose heeft en een slechte sprong denk ik wel dat je je af moet vragen of het de moeite is. Een hengst wordt immers niet geprimeerd en krijgt alleen ster of blijft veulenboek. Ik vermoed dat zijn artrose of slechte sprong zichtbaar is in zijn beweging? Of hem wel zou beperken? als het zichtbaar is in het beenwerk en/of zijn sprong dan zal dat waarschijnlijk zijn sterpredicaat in de weg staan. Ik kan natuurlijk zo niet zien hoe zijn beenwerk is maar het wordt voor een ster hengst wel meegenomen. Wel heel fijn dat het het zo fijn doet! Daar hebben we de paardjes toch voor <3

Volgens mij heeft haar andere Fries artrose en Dije niet.

Ik heb gister echt super fijn gereden op mijn verzorgfries.. Zijn wel een uur fanatiek bezig geweest.

Vandaag weer even op Emma gereden, 7 weken geleden heeft mijn instructice geprobeerd en ik zelf in januari voor het laatst. Hoewel ik hoopte dat ze goed zou lopen was dat niet realistisch. Maar ik ben niet ontevreden, met aandraven in het begin protesteerde ze wat maar toen ze eenmaal liep, liep ze rustig en ontspannen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:24

Jinthe1 schreef:

Tamme heeft artrose, Dije niet..

Heel erg vervelend vd beginnende EORTH, hopelijk heeft hij er niet al teveel last van en blijft de artrose ook nog enigszins te doen... germ zeg, arme Tamme.
Wel fijn dat het oppakken van Dije weer goed gaat!
Ben heel erg benieuwd naar de foto's.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:38

Dennenboom schreef:
Appaloosa9 schreef:

Het is ook net hoever je wilt rekenen. Zeker aan het eind van de dracht en tot 5 maanden leeftij veulentje moeten ze voldoende merrie brok hebben. Dit kost ook aardig wat.

Nou idd, goed voer kost ook wel wat!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:43

Ben ook wel benieuwd waar je twijfel zit Sannethris? Wij gaan dit jaar ook voor Matthys. Ben heel benieuwd. Of dit moment “ken” ik 1 matthys veulen: enorme drukte maker!

Vanochtend weer een mooie buitenrit gemaakt. Het zadel ligt volgens mij nog steeds aardig goed ondanks haar drachtige buikje. Ze kan zich onder zadel ook nog flink uitsloven. Wel wat sneller moe/puffen. We gaan nog rustig door.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 07:10

Zonnebloem92 schreef:
Jinthe1 schreef:

Volgens mij heeft haar andere Fries artrose en Dije niet.

Ik heb gister echt super fijn gereden op mijn verzorgfries.. Zijn wel een uur fanatiek bezig geweest.

Vandaag weer even op Emma gereden, 7 weken geleden heeft mijn instructice geprobeerd en ik zelf in januari voor het laatst. Hoewel ik hoopte dat ze goed zou lopen was dat niet realistisch. Maar ik ben niet ontevreden, met aandraven in het begin protesteerde ze wat maar toen ze eenmaal liep, liep ze rustig en ontspannen.

Ze heeft een lichte vorm van KS toch?
Juist omdat ze zo jong is, zou ik hier iemand bij halen, die heel kundig is qua revalidatie. En dan iemand die niet werkt met bijzet of slof of iets dergelijks.

Ik heb wel eens gelezen dat er zelfs paarden op heel hoog niveau lopen met KS,maar door de juiste training, dit prima aan kunnen.

Goed teken dat ze ontspannen liep. Ik had ooit een jonge ruin met rugproblemen.
Hij zette zich vast in zn schoft en schouders tijdens de overgang en de overgang was echt zo'n opstandig huppeltje.

Volgens mijn instructrice (paardenfysio) moest ik tijdens overgangen stap - draf zo rijden alsof ik denkbeeldig een treintje naar voren liet rollen.

Het hielp mij in het subtiel naar voren rijden en denken en de overgang werd er echt beter van.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:09

Och ja, gelukkig Dije niet! Sorry! Vond het al zo jong :+
Alsnog balen voor Tamme natuurlijk, nooit fijn :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:11

boemel schreef:
Juist omdat ze zo jong is, zou ik hier iemand bij halen, die heel kundig is qua revalidatie. En dan iemand die niet werkt met bijzet of slof of iets dergelijks.

Ik heb wel eens gelezen dat er zelfs paarden op heel hoog niveau lopen met KS,maar door de juiste training, dit prima aan kunnen.

Hij zette zich vast in zn schoft en schouders tijdens de overgang en de overgang was echt zo'n opstandig huppeltje.

Volgens mijn instructrice (paardenfysio) moest ik tijdens overgangen stap - draf zo rijden alsof ik denkbeeldig een treintje naar voren liet rollen.

Het hielp mij in het subtiel naar voren rijden en denken en de overgang werd er echt beter van.

Ja klopt,geen zware vorm van KS gelukkig.

Het is inderdaad zo'n opstandig raar huppeltje met soms een bok.
De dierenarts vind het lastig om te bepalen of ze toch nog wat pijn heeft of het gedrag is. Het gaat nu in ieder geval wel veel beter dan 7 weken geleden, maar ik ga haar op metacam zetten en dan nog een keer kijken hoe ze loopt.

Een goede instructrice is wel echt fijn (ik ben zelf ook niet van het vastbinden met hulpteugels). Het valt echter niet mee om iemand te vinden, vooral niet omdat ik iemand zoek die op locatie komt.
Ik heb namelijk zelf geen trailer en kan ook niet met een trailer rijden, dus dan zou ik er steeds 1 moeten huren en een slachtoffer vinden die ons kan rijden, maar aangezien we flink zijn opgelicht hebben we nu ook nog maar 1 auto met zijn tweeën en die kan geen trailer trekken dus dan zou ik ook ergens een auto die een trailer kan trekken moeten huren dus dat is geen doen.

Mocht iemand dus een goede instructrice weten die ervaring heeft met paarden met rugproblemen en op locatie komt in Zuid Holland hoor ik het graag!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:33

Jinthe1 schreef:
Och ja, gelukkig Dije niet! Sorry! Vond het al zo jong :+
Alsnog balen voor Tamme natuurlijk, nooit fijn :(:)

Haha 3 is wel héél erg jong inderdaad.. al vind ik Tamme met z'n 15 jaar nu ook nog wel erg jong hoor... :(:) Heel erg balen ja... Soms gaat ie tekeer in z'n paddock, niet normaal.. dan houd ik m'n hart vast := Maar ook met een rondje buiten stappen kan hij het mij ontzettend moeilijk maken :') De wil om door te gaan heeft hij in ieder geval gelukkig nog heel duidelijk :P <3

Dank voor jullie reacties! :D

Wat rot dat jullie zijn opgelicht Zonnebloem! :n Hopelijk vind je snel een goeie instructie! Is inderdaad heel moeilijk om te vinden, iemand die goed bij jullie past!

Leuk SunnyHorse, en lekker buitenritje <3 Wanneer is ze uitgerekend? Hoe lang kun je eigenlijk een drachtige merrie in het werk laten staan? Of is dat per paard aankijken?

Leuke foto's sannahtris! :+:

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:46

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:24

Xxutopiaxx, met onze Tinker zijn we 2 maanden van te voren te gestopt: zadel lag echt niet meer goed. Ze werd wel zonder zadel gereden, maar werd ook beetje stout, veeeeeel te fris! Dan zit het niet bepaald relaxed als je een rustig hobbel rondje door bos wil doen. Beetje ontoerekeningsvatbaar door de hormonen leek het?

Deze Friese dame is eind mei begin juni uitgerekend. Conditioneel nog heel goed, wel meer stappen etc. Maar we rijden inmiddels alleen onder het zadel een buitenritje van zo’n 10 km, zadel ligt nog goed, een menles per week van een half uur en longeer haar met een galop training eens per week. Dat gaat op dit moment uitstekend. Alhoewel lamoen van de menwagen wel wat krap begint te worden :+ denk dat het inderdaad per paard verschilt en goed moet kijken hoe het paard zelf eronder is.

Vind het zelf lastiger om te bepalen wanneer je ze na de bevalling weer rustig oppakt.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:44

Mijn twijfels zijn meer omdat ik 1 veulen dacht te fokken, maar nu het toch wel heel leuk vind en er toch wat leuks uitgekomen is :o

Zoè is nu 6 jaar waarschijnlijk word het toch een andere hengst.. Zoveel keuzes :=

Ik heb nog heel lang met zoè gereden zolang ze zin had lekker blijven doen wel heel veel stap werk!
Ik ben nu aan oefenen dat veulen even alleen staat wil zoè straks wel weer gaan longeren ze is best dik momenteel ..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:53

Zonnebloem92 schreef:
boemel schreef:

Ja klopt,geen zware vorm van KS gelukkig.

Het is inderdaad zo'n opstandig raar huppeltje met soms een bok.
De dierenarts vind het lastig om te bepalen of ze toch nog wat pijn heeft of het gedrag is. Het gaat nu in ieder geval wel veel beter dan 7 weken geleden, maar ik ga haar op metacam zetten en dan nog een keer kijken hoe ze loopt.

Een goede instructrice is wel echt fijn (ik ben zelf ook niet van het vastbinden met hulpteugels). Het valt echter niet mee om iemand te vinden, vooral niet omdat ik iemand zoek die op locatie komt.
Ik heb namelijk zelf geen trailer en kan ook niet met een trailer rijden, dus dan zou ik er steeds 1 moeten huren en een slachtoffer vinden die ons kan rijden, maar aangezien we flink zijn opgelicht hebben we nu ook nog maar 1 auto met zijn tweeën en die kan geen trailer trekken dus dan zou ik ook ergens een auto die een trailer kan trekken moeten huren dus dat is geen doen.

Mocht iemand dus een goede instructrice weten die ervaring heeft met paarden met rugproblemen en op locatie komt in Zuid Holland hoor ik het graag!

Wellicht via diensten Bokt? Of via Facebook sites? Marktplaats? Ik zou op zoek gaan naar iemand die in 1e instantie grondwerk geeft eventueel in combinatie met rijles centered riding, klassieke dressuur.
Dat moet toch te vinden zijn in die regio?

Ik heb aardig wat "drama" gehad met mijn jonge Friese merrie.
Ze had heel veel stress en spanning, wat ook terug te zien was in haar rug.

Ze had op haar 4e serieus veel rugpijn en door verkeerd ruggebruik ook knieproblemen. Geen foto's laten maken omdat ze niet te vervoeren was en de dierenarts geen goede rug foto's verwachte bij het maken van foto's op lokatie.

Ik ben helemaal terug naar af gegaan.
Heb veel grondwerkles gehad (terwijl dat helemaal niet mijn ding was), waardoor ze leerde haar spanning af te laten vloeien en haar lijf beter te gebruiken.

Ook aan de longe wierp dit zn vruchten af. Van veel spanning met weggedrukte rug naar ontspannen stofzuigen.

Ik had steeds een uur les. 30 minuten grondwerk,zodat ik met een los en ontspannen paard ging rijden.

Weinig verwachtingen, veel bewust werk.
Regelmatig masseur en osteopaat erbij gehad.
Uiteindelijk na 1.5 jaar een heel fijn paard gekregen, zonder rug en knieproblemen, oja en tegenwoordig ook braaf te vervoeren.

Ik heb in ieder geval heel veel bijgeleerd, wat ik niet geleerd zou hebben zonder deze problemen.
En ben nog lang niet uitgeleerd :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:54

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:16

Appaloosa9 schreef:
Ik ben alvast aan het oriënteren op het fokken, maar ik zit te kijken naar de kosten.
Je betaald het dekgeld van de hengst, maar ook bij het kfps afdracht dekgeld?
Ali moet nog nagekeken worden op waterhoofd en dwerggroei dat is €60,- + administratie kosten dna onderzoek is €36,75.
Ook betaal je dan voor het paspoort, chippen en keuren enz. waar moet ik nog meer aan denken?

Wat ik nu allemaal krijg excl. de keuring:
Een pakket met alle scans a €600-800 euro, dekgeld van de hengst (€1050 excl BTW). Stalgeld per dag dat ze daar staat €7,50 / 8,00. DNA onderzoek incl administratie kosten €96,75 en dat is enkel het drachtig krijgen. Alles wat in haar dracht / bij de geboorte gebeurd is uiteraard nog niet meegerekend.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:42

Ja ik ben zelf ook van mening dat je kunt doorrijden tot de merrie aangeeft dat het niet meer kan. Ben ook wel benieuwd hoelang die van mij het gaat volhouden.
Helaas vrijdag nog niks te zien op de scan. Maar we zijn nog vroeg dus het kan nog komen natuurlijk *\o/*

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:07

Ik ben weer terug van een weekendje strand! De paarden waren zooo ontzettend braaf & het was zo'n gave ervaring! De paarden konden 's nachts lekker in een stal, en overdag op de paddock. Strand was +- 20 minuutjes rijden. We hebben ook mega geluk gehad met het weer gezien de voorspellingen :D

Zaterdagochtend is een vriendin van mij foto's komen maken & hier heb ik alvast een voorproefje van mogen ontvangen. Zo blij met m'n once in a lifetime horse <3

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:48

Hele mooie foto zeg!!! :oo <3 En je hebt inderdaad geluk gehad met het weer haha :D

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:54

Goedemorgen, mag ik hier wat vragen als onbekende in de friezen wereld.
Waar kan je het beste een fries jaarling hengstje te koop zetten?
Naast de reguliere dingen als marktplaats enz.

Bvd

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:59

Facebook, sporthorses (heeft een speciale plek voor Friese paarden)? Verder weet ik ook niets :P

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:04

Er was toendertijd bij het KFPS ook een speciale marktplaats op de website die je kon gebruiken als je KFPS lid bent. Weet niet of dat er nog steeds ook is?