lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:17

Nou even een ego post, maar heb vanmorgen even snel gelongeerd aan de dubbele en wat meer verzameld en ze liep fantastisch. Ook beter in de buiging, het staat me nog iets tegen om een 5 jarige al zo te verzamelen maar kennelijk is het wel de manier waarop het haar voorkeur heeft. Nu nog even kijken hoe we dat voor de wagen moeten gaan doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:23

Elisa2 schreef:
Nou even een ego post, maar heb vanmorgen even snel gelongeerd aan de dubbele en wat meer verzameld en ze liep fantastisch. Ook beter in de buiging, het staat me nog iets tegen om een 5 jarige al zo te verzamelen maar kennelijk is het wel de manier waarop het haar voorkeur heeft. Nu nog even kijken hoe we dat voor de wagen moeten gaan doen.

Ze heeft zeker meegelezen in dit topic! ;) Fijn dat het zo goed ging. *\o/*

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:26

Elisa2 schreef:

Ah fijn zeg, het is altijd even zoeken hoe ze werken en wat het beste werkt, en dat kan per dag nog wel eens wisselen ook…
Deze heb je vast binnen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:08

Jaa, ze begon ook echt met een heerlijk veertje te lopen. Heb wel geschakeld maar dan vanuit die verzameling als basis. Echt fijn!

Hopelijk niet te vaak wisselen haha, ze wil ook nog weleens mega uit de plaat gaan in het begin met longeren. Dat geeft weer een andere uitdaging. :+

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:31

Ah wat fijn! Klinkt alsof ze door te verzamelen zichzelf ergens lichamelijk ruimte kan geven. Wat leuk trouwens dat je met haar voor de wagen werkt. Staat hier ook op het verlanglijstje, maar nog niet veel ervaring mee dus ik wil eerst gaan lessen met een ervaren paard. Van de zomer een proefles gedaan, vond het best spannend, haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:49

Ja dat idee had ik ook, dat ze juist door die verzameling meer ruimte kreeg ofzo..maar hoe ik dat voor de wagen moet doen is me nog een raadsel hoor. Zo ver zijn we nog niet, ze is pas in Juli beleerd dus nog heel groen.

Voor de wagen is ook best spannend, je mist toch echt been en die teugels zijn een paar meter lang haha. Het is verstandig om eerst te oefenen met een braaf en ervaren paard. Toch is het ook echt heel leuk om te doen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 20:16

Ik merk dat met Pardal ook wel, als je hem iets te veel 'laat doen' zet hij zijn rug vast en rent hij weg, is voor niemand aangenaam. Ook wat meer richting verzameling aan het werken en dan pas begint hij door zijn lichaam te lopen en zijn passen af te maken. Ik vind het ook wat vroeg/eng om daarmee bezig te zijn, maar vertrouw mijn lesgeefster erin. En hij lijkt het wel heel fijn op te pakken. Ik maak sterk gebruik van zijgangen hiervoor ook, en daar is hij heel snel in mee :j Ook al is hij superduper kort haha. Voor ons is vooral de galop wat moeilijk, in de weide heeft hij een goede balans , maar met mij erop wordt het toch wat moeilijk en ik verkramp dan, wat voor hem ook weer spanning oplevert...

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 20:35

Vorige week kwam Pedro nog eens lesgeven, hij vond het al een heel ander paard en ik moest vooral zo blijven voortdoen *\o/* was weer een super fijn weekend. Deze keer heb ik 3 dagen achter elkaar een halfuurtje meegereden, was ideaal eigenlijk voor ons.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(in de galop zie je nog duidelijk de spanning, zeker bij mij :( maar komt wel :) )

Ennn ik rijd sinds kort nog een valk lusitano, Lafuente! Super leuke merrie, ze is nog redelijk groen en maakt wat spanning tijdens pistewerk, maar dat komt goed! Ik ben helemaal verliefd. Ik ben echt team valk ofzo <3 Ook zij mocht een lesje meerijden bij Pedro :D Ze is in eigendom van MD Lusitano, een opstartende Belgische fokker.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:12

Oh wat leuk al die Valkjes! Is de laatste merrie een fokmerrie?

Ik zie wel wat gelijkenissen in bouw bij Pardal, de galop is hier ook nog de moeilijkste gang. Wat leuk ook die lessen en complimenten van Pedro. Het ziet er ook netjes uit!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:50

Jouw merrie lijkt me wel iets langer in de lenden, maar kan de foto zijn! Super iig dat het zo goed gaat :)

Ja Lafuente heeft een aantal jaar dienst gedaan als fokmerrie. Het koppel waarvan ze nu is, wil ook fokken met haar, maar vinden de rijdbaarheid belangrijk en willen hun dieren echt goed kennen. Dus ik mag er nu even mee aan de slag. Ze is ooit zadelmak gemaakt, en lijkt al wel wat oefeningen te kennen, maar ze heeft natuurlijk heel lang niets gedaan onder het zadel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:31

Ja ik denk dat de mijne inderdaad wel net iets langer is.

Dat lijkt me heen straf om op zo,n manier met zo,n dier aan de slag te mogen. :D

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:50

Klopt, ik geniet ervan! Voor mij mooie kans om weer meer ervaring op te doen, en voor Lafuente ook leuk om aan de slag te mogen (denk ik, ze geeft me toch de indruk dat ze wil werken).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:15

Volgens mij zijn de meeste Lusi's wel werkwillig (op hun manier dan haha).

Maar het is ook leuk om verschillende paarden te rijden, vaak zijn ze toch net even wat anders.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:32

Ja dat denk ik ook. Wat hierboven gezegd werd, dat zuchten en kreunen als het toch wat anders moet dan ze zelf bedacht hadden is iets wat pardal heeeel hard doet. Echt komisch haha. Maar hij wil echt wel, zo anders dan mijn warmbloed.

Ja, ik vind het idd heel nuttig om verschillende paarden te rijden. Vorige zondag mijn allerlaatste wedstrijd met Hiro gereden, een BWP. Ik ga hem missen, maar mijn hart ligt toch wel echt bij de lusitano's.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:03

Elisa2 schreef:
Volgens mij zijn de meeste Lusi's wel werkwillig (op hun manier dan haha)..

Die bruine van mij moet er wel het nut en liever nog de lol van inzien anders krijg ik wel een dikke middelvinger van hem. Hij vindt zichzelf veel te stoer en trots om maar gewoon commando's op te volgen en daarbij krijgen ze bij mij ook altijd alle ruimte om over al wat van te vinden en dat te uiten. Dat zorgt er voor dat ik creatief moet zijn en altijd met hem mee moet bewegen. Dat gaat me gelukkig goed af. Ik vind hem dan ook heel erg grappig. Hij kan echt op de rem gaan staan en omkijken naar me met een blik van "Wat wil jij nou?!" Dressuur in een bak is sowieso stom en saai en daar heb je minimaal allerlei obstakels bij nodig zodat hij voor zijn gevoel nog ergens heen gaat. Als ik hem dan ook nog verveel met mijn scheve rug en slechte balans brengt hij me snel weer terug naar de plek waar ik ben opgestegen. :D

Maar als ik het zo maak dat hij er de lol van inziet dan zijn we één ziel en één gedachten. Ik vind hem geweldig!! <3

Mijn witte trekt wel graag alles uit de kast en wordt ook wel een beetje nerveus als hij niet begrijpt wat ik bedoel. Dan biedt hij zo'n beetje alles aan wat hij kan en blijft ook eindeloos 'doorrollen' in de zijgangen. Als je hem daar niet in begrenst dan wordt het inderdaad een soort slangenpaard wat alle kanten op buigt en beweegt. Gelukkig heeft hij net als de andere ook gewoon een aan- en uitknop. De spanning of energie is weer makkelijk af te laten vloeien. Als ik stop, dan stopt hij ook. En dan kunnen we het opnieuw proberen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:26

Nou die witte klinkt wel heel fijn eigenlijk.

Mijne lijkt geloof ik op jouw bruine. Wil ook wel samenwerken op haar manier maar moet wel gemotiveerd worden en als ze iets leuk vindt zoals vandaag ff los in de bak rennen dan is mevrouw ineens wel super snel. :+
Is ook geen paard voor onzekere mensen.

Kiwia, dat snap ik helemaal.. met BWP en KWPN ookal zijn het fijne paarden is het toch heel anders werken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:12

Ze zijn allebei fijn om mee te werken. Mijn bruine is ook geen sloom of lui paard, juist heel extravert. Hij haalt het beste in mij naar boven. Goed voor m’n horsemanship om steeds weer creatief te zijn zodat we op dezelfde lijn blijven en hij het voor me wil doen omdat hij het zo leuk vindt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:27

Mijn merrie was heel sensibel, niet druk maar wel snel gespannen en vlug.
Mijn ruin was juist meer van het type die het nut er niet van in ziet om van iets onzinnigs moe te worden…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:37

Jessix schreef:
Ze zijn allebei fijn om mee te werken. Mijn bruine is ook geen sloom of lui paard, juist heel extravert. Hij haalt het beste in mij naar boven. Goed voor m’n horsemanship om steeds weer creatief te zijn zodat we op dezelfde lijn blijven en hij het voor me wil doen omdat hij het zo leuk vindt.

Dat is waar, mooie manier om het te bekijken. :D

Dat lijken me ook twee heel verschillende paarden Nouvel.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:47

Ik vind mijn jonkie ook geen beginnerspaard := omdat hij zo ontzettend vlug leert en heel erg "aan" kan zijn.

Hij is trouwens soms echt heel stoer en soms echt.. tja :') hij vindt dingen waar hij zijn voeten op moet zetten doodeng (zeiltje, mat, waterbak, trailer). Op het zeiltje train ik al weken en nog staat hij te trillen... Maar ik loop wel zo met hem door het drukke verkeer heen, legde er zo voor het eerst een barebackpad op, en allerlei varianten van de "scary corridor" (smalle doorgang met vlaggetjes, ballonnen, zwembadnoodles etc) draait hij z'n hoef niet voor om. Maakt me wel benieuwd naar hoe het zal zijn om hem ruitermak te maken :') welke kant zal die stuiver opvallen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:21

Haha dat begrijp ik, gelukkig hoeft hij dan nergens zijn voeten op te zetten. Trailer was hier ook heel eng, en nog wel spannend maar gelukkig laadt ze nu heel makkelijk.

Zeilproof is de mijne ook. :+

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:47

Oh daar hebben die van mij dan weer geen enkel probleem mee. Die vinden echt alles een spelletje.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:01

Hee wat leuk! Dit topic kende ik geloof ik nog niet!

Ik heb ook een Lusitano. Een merrie van 4 jaar (Afinado x Almansor SS)
We zijn afgelopen februari begonnen met inrijden en nu wordt ze 1x per week gereden en dit pakt ze super goed op!

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:49

Wat een knapperd!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:52

Nouvel schreef:
Mijn lusitano ruin was juist enorm lang in zijn rug met een lage vrij zware halsaanzet (heel erg niet lusitano dus…) en voor hem was het stukje oprichting, goed sluiten van achteruit en van je hand af blijven lopen echt heel lastig. Hij hing het liefst heel confortabel lekker op je handen voorover als hij niet goed van achteruit gereden werd.

Ferro had dan wel weer een prachtig rastypisch hoofd. En ja zijn bouw was zeker niet optimaal, maar zijn medische issues zullen het ook niet bepaald makkelijker gemaakt hebben voor hem. Nog steeds respect hoor voor hoever je hem hebt kunnen krijgen, aan jouw en zijn inzet heeft het nooit gelegen.

Elisa2 schreef:
Wat gaaf Karina! Hoe lang loopt hij al voor de wagen?

Thanx! Ruim een jaar nu, maar dan tel ik 2 jaar voorbereiding aan dubbellonge etc niet mee hoor. Ik moest namenlijk even sparen en moed verzamelen voordat ik hem 6 weken in training durfde te zetten. Ik ben een enorme kloek en zit er het liefst zelf bovenop zeg maar. Door zijn stress op de trailer (laden is geen probleem maar onderweg maakt ie zich erg druk) werd heen en weer rijden naar instructeur hem niet. Maargoed, achteraf denk ik dat hij ook wel prima wat extra tijd om uit te groeien kon gebruiken. Hij was 7 tegen die tijd en toen was hij er ook wel echt aan toe.

Elisa2 schreef:

Ah wat goed *\o/*
Misschien moet je het ook niet zo zeer zien als verzamelen, maar meer als helpen te (her)balanseren.

rider schreef:
Staat hier ook op het verlanglijstje, maar nog niet veel ervaring mee dus ik wil eerst gaan lessen met een ervaren paard. Van de zomer een proefles gedaan, vond het best spannend, haha.

Oeh dat zou leuk zijn, nog een Lusitano die aangespannen loopt erbij. Van alle paarden en ponies waar ik mee gemend heb vertrouw ik mijn lusi toch het allermeest hoor.
De Duitse dame die in eerste instantie zijn moeder van mij had gekocht die kon haar door haar gevoeligheid ondanks haar niveau onder het zadel niet narijden, was toch nog steeds verliefd en heeft haar toen ook laten beleren. Zij reed er zelfs met een tweewieler mee door het dorp (zou ik zelfs nog spannend vinden) maar dat ging kei-goed en heel vertrouwd.
Toen ze haar vanwege verlatingsangst toch wilde verkopen (ze kon niet met haar andere paard buiten gaan rijden of gaan lessen) heb ik bemiddeld dat ze toch naar mijn vriendin in Portugal kon als fokmerrie. En zo is uiteindelijk Mojito op de wereld gekomen. Voor Zamora was leven op de herdade in zo'n vaste merriegroep echt een droom, zo fijn dat ze dat nog een jaar heeft mee mogen maken.

Kiwiaa schreef:
Voor ons is vooral de galop wat moeilijk, in de weide heeft hij een goede balans , maar met mij erop wordt het toch wat moeilijk en ik verkramp dan, wat voor hem ook weer spanning oplevert...

Allereerst: je foto's zijn geweldig hoor! Echt mooi fijn beeld. Goh zou toch leuk zijn als Pedro zo'n tripje ook eens kon combineren met midden-Nederland haha

Wat galop betreft: Heb je de mogelijkheid om buiten, in bos ofzo te rijden? Alledrie de lusitano's in mijn leven vonden galop best een ding, maar lange bospaden zijn wel geweldig. En nu met Mojito merk ik met het mennen in een baan dat kegelpoortjes hem enorm helpen, dat ie echt het idee heeft dat ie ergens heen gaat net als in het bos. Heb dus ook voor mijn bijrijdster die hem af en toe onder zadel rijdt wat kegels neergezet in de bak en dat hielp ook echt met galop in de baan.