[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:03

LoveWithJoy schreef:
Timmie06 schreef:
Leuk om weer hengsten te zoeken en hopelijk een goede scan morgen.
Ibbeltje wordt ook geen ster hoor ;-) ze staat bij de nieuwe heuvel en ze gaat wel vooruit begreep ik maar ze is gewoon wat tammetjes en geen spectaculaire beweger. Ook wat te weinig manen. Kan me er ook helemaal in vinden dus voor mij geen punt.
Ik wil het dekken naar volgend jaar doorschuiven..eerst de keuring en eens kijken hoe ze zich komend jaar in alle rust verder ontwikkeld.
Ben eerlijk gezegd wel blij als het avontuur voorbij is en ze weer met mij mee mag. Ik rij elke dag naar lunteren ( 40 min heen) om haar te zien maar dat vele binnen staan word ik zelf doodongelukkig van. Ik zet haar zelf dan wel buiten maar het went niet. Het is maar tijdelijk gelukkig. En de zorgen zijn echt heel goed hoor daar. Ben echt wel tevreden maar dat alles daar de hele dag binnen staat ben ik niet zo fan van.

Ja ik moet zeggen dat die van mijn ook veel binnen staat op stal Chardon. Maar voor mij is het ruim 3.5 uur rijden dus helaas ben ik niet in die mogelijkheid.
Wel fijn dat je haar zelf buiten kan zetten. Die van mij loopt opzich mooi. Maar idd ze wordt er niet minder om als ze geen ster wordt. Wil alleen wel alles geprobeerd hebben om spijt te voorkomen :)
En ze heeft het vast goed daar. Het tijdelijk wat meer binnen staan is vervelend, maar gelukkig niet permanent :o

Idd...het is even niet anders...uiteindelijk staat ibbeltje ruim 7 weken bij de nieuwe heuvel. Ze zou eerst de 21e voor de keuring maar ze willen haar nu 5 mei aanbieden zodat ze toch nog iets meer eruit kunnen halen. Ik ben het met je eens dat ze er wel uit moeten halen wat er in zit. Alleen voor mijzelf zal het geen teleurstelling geven. Ik heb haar zelf gefokt en wil haar zelf houden en nog een veulentje met haar fokken ook voor mijzelf maar je weet nooit hoe de toekomst zal zijn. Een premie, welke dan ook, kan dan wel handig zijn.
Volgende maand als ze weer lekker op stal staat bij ons mag ze bijkomen en lekker hele dagen luieren in de wei... Misschien heb ik er zelf wel meer last van dan zij...over het algemeen als ik kom ligt ze languit in stal.En ze doen elke dag wat met haar. Lopen aan de hand of onder het zadel. Indrukken genoeg voor zo'n jong ding.
En ik heb wel begrepen inmiddels dat het bij de meeste keuringsklaarmaak stallen zo gaat( dat vele binnen staan)

xXutopiaXx

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:05

Misschien een stomme vraag, en misschien willen jullie het ook helemaal niet delen.. maar wat kost dat keuringsklaar maken eigenlijk?!

Ennnn ik heb weer 's op Dije gezeten!! :D

Afbeelding

Sinds we horsemanship-dingen zijn gaan doen is hij zo verbeterd! Echt heerlijk om te zien <3 Zoveel meer vertrouwen! Had ik veel eerder moeten doen :+:

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:59

Idd...het is even niet anders...uiteindelijk staat ibbeltje ruim 7 weken bij de nieuwe heuvel. Ze zou eerst de 21e voor de keuring maar ze willen haar nu 5 mei aanbieden zodat ze toch nog iets meer eruit kunnen halen. Ik ben het met je eens dat ze er wel uit moeten halen wat er in zit. Alleen voor mijzelf zal het geen teleurstelling geven. Ik heb haar zelf gefokt en wil haar zelf houden en nog een veulentje met haar fokken ook voor mijzelf maar je weet nooit hoe de toekomst zal zijn. Een premie, welke dan ook, kan dan wel handig zijn.
Volgende maand als ze weer lekker op stal staat bij ons mag ze bijkomen en lekker hele dagen luieren in de wei... Misschien heb ik er zelf wel meer last van dan zij...over het algemeen als ik kom ligt ze languit in stal.En ze doen elke dag wat met haar. Lopen aan de hand of onder het zadel. Indrukken genoeg voor zo'n jong ding.
En ik heb wel begrepen inmiddels dat het bij de meeste keuringsklaarmaak stallen zo gaat( dat vele binnen staan)[/quote]

Groot gelijk heb je. Ik ben van mening dat het voor een relatief korte periode geen kwaad zal doen. Vooral niet als ze erna lekker op de wei mag luieren.
Wel fijn dat ze haar iets langer de tijd willen geven. Dat zeggen ze vaak niet voor niks. Het gaat hoe dan ook vast goedkomen met je hummeltje. Ze zal je dankbaar zijn als ze weer vertroeteld wordt thuis :D

Die van mij staat momenteel ook veel in de box. Is denk ik ook wel gebruikelijk op die trainingsstallen.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:00

xXutopiaXx schreef:
Misschien een stomme vraag, en misschien willen jullie het ook helemaal niet delen.. maar wat kost dat keuringsklaar maken eigenlijk?!

Ennnn ik heb weer 's op Dije gezeten!! :D

[ [url=m/p74q4i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sinds we horsemanship-dingen zijn gaan doen is hij zo verbeterd! Echt heerlijk om te zien <3 Zoveel meer vertrouwen! Had ik veel eerder moeten doen :+:

Het verschilt enorm per stal. Maar goedkoop is het niet haha.
Ligt ook een beetje aan het paard zelf. Hoever ze zijn qua training enz.

Super leuk, fijn om te horen/ te zien!

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:02

Appaloosa9 schreef:
hmm nu komen bij mij ook de kriebels naar boven om toch Ali volgend jaar te laten dekken :)

Haha ik zou zeggen doen :j *\o/*

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:12

Ik betaal bij de nieuwe heuvel € 750 per maand maar dat is de combi voor keuringsklaar en zadelmak maken

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:19

Ik wil Nanne ook voor de keuring doen. Gewoon voor de leuk om te kijken hoever hij komt en als het klaar is laat ik hem ruinen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:24

Thornforest: Plan b ben ik nog niet mee bezig. Ben eerst druk om hengsten uit te zoeken voor m'n andere merrie :')

Mij staat bij dat het keurings gebeuren ongeveer €1500,-, dit bestaat uit:
- Keuringsklaar maken
- Beleerd voor kar en onder het zadel
- Hoefsmid en ijzers
- Dna onderzoek (geldt voor stermerries)
- Kosten nieuw stamboekpapier, inschrijving etc.

Zou het zo weer doen, vond het een fantastische ervaring

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:47

Dennenboom schreef:
Thornforest: Plan b ben ik nog niet mee bezig. Ben eerst druk om hengsten uit te zoeken voor m'n andere merrie :')

- Keuringsklaar maken
- Hoefsmid en ijzers

Ja dit ben ik ook kwijt alleen excl het beleren, want ze kon dat al.
En ster is even afwachten uiteraard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:52

Dennenboom schreef:

- Keuringsklaar maken
- Hoefsmid en ijzers

En hoelang is ze weg geweest?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:06

Op zich... voor alles wat je krijgt is 't een geweldige deal!! Even een som geld om zo neer te leggen, maar je krijgt er wel echt een hoop voor terug! Leuk om te weten, dank voor jullie openheid :+:

Het lijkt mij ook leuk om er met Dije heen te gaan. Lijkt me zo'n toffe ervaring! Verwacht er niet teveel van, maar nu is 't nog niet zo spannend.. stel je gaat er ooit met een eigen fokproduct heen, dan heb je wel meer hoop natuurlijk :P Nu is 't gewoon leuk! Dus dan kan ik zorgeloos ervaren haha :D

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:12

Zonnebloem: 7 weken geloof ik

Utopia: Ja zeker een leuke ervaring. Is Dije een ruin? Dan (vind ik persoonlijk) voegt het wel minder toe.. en is het meer extra voor als je hem verkopen wilt. Voor een merrie in de fokkerij vind ik het wel echt toegevoegde waarde :o

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:54

xXutopiaXx schreef:
Op zich... voor alles wat je krijgt is 't een geweldige deal!! Even een som geld om zo neer te leggen, maar je krijgt er wel echt een hoop voor terug! Leuk om te weten, dank voor jullie openheid :+:

Het lijkt mij ook leuk om er met Dije heen te gaan. Lijkt me zo'n toffe ervaring! Verwacht er niet teveel van, maar nu is 't nog niet zo spannend.. stel je gaat er ooit met een eigen fokproduct heen, dan heb je wel meer hoop natuurlijk :P Nu is 't gewoon leuk! Dus dan kan ik zorgeloos ervaren haha :D

Opzich is het naar de keuring gaan leuk, maar wat Denneboom ook zegt als hij een ruin is zou ik je geld er niet aan besteden. Dan is het hooguit oke voor de verkoop idd. Maar dat is mijn mening :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:18

Neeeee Dije is nog hengst! <3 :D

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:30

xXutopiaXx schreef:

Ohh kijk dan kun je het idd altijd proberen :)
Welke afstamming heeft hij als ik vragen mag? Nu ben ik wel keibenieuwd

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:10

Het is zeker een mooie ervaring, ik heb idd alleen het stalgeld genoemd maar komt idd nog ijzers bij enz.
Kom er net weer vandaan...ze doet het heel goed hoorde ik net dus wie weet ;-)
Ik ga er zelf donderdag voor het eerst zelf op...dikke mijlpaal.
Ondanks dat het groot is op lokatie kennen ze ibbeltje wel echt goed dus ik ben er wel echt tevreden mee.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:36

Spannend Timmie. Inderdaad een mijlpaal. Fijn gevoel dat ze Ibbeltje goed kennen, is het geen ‘nummertje’.

Kom net bij Nanne vandaan en hij is in 3 weken echt heel erg gegroeid. Hij wilde alleen maar slapen dus kon alleen lig foto’s maken. Maar ben heel blij met hoe hij zich nu ontwikkeld.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog even met Sierou geknuffeld.

Afbeelding

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:53

Maan gaat als 3/4-jarige ook voor de keuring, ondanks dat het voor mij minder uitmaakt, zou ik het wel heel erg leuk vinden als ze ster wordt. Is altijd goed meegenomen.

Beleren ga ik zelf doen, heb er ervaring mee en vindt het zo'n leuk proces om samen te groeien.

Maan is nu 9 maanden oud en heb ook al grondwerk les aangevraagd, wil er alles aan doen om op een leuke manier toch af en toe met haar bezig te zijn.

Nanne ziet er happy uit, ben benieuwd hoe hij uitgegroeid!

En ja Dije blijft knap!! Fijn dat hij het zo goed oppakt

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 20:25

Nanne ziet er goed uit!

Wat stoer dat je dit zelf gaat doen Getty. Ik durf dat echt niet zelf .

Genoemde prijzen zijn denk ik idd representatief. Ik vind het persoonlijk ook een smak geld, maar het wel waard als er kwaliteit geleverd wordt. Je krijgt er meestal een hele mooie basis voor terug.

Timmy, spannend moment om op te stappen. Heb je een “fotograaf” in de buurt? Leuk om daar een kiekje van vast te leggen.

Dije nog hengst, dan kan het zeker leuk zijn. Is zijn afkomst interessant met leuke vaders, moeders en beetje redelijk verwantschapspercentage? Prachtige big smile foto. I love zijn behang! Werkelijk prachtig.

Jinthe nog gekeken? Nog meer vandaag de keuring gekeken? Wat vonden jullie ervan? Moest het echt op de achtergrond houden ivm werk, maar leuk dat het weer begint!

Nog een positieve scan lovewithjoy?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:49

LoveWithJoy schreef:
xXutopiaXx schreef:

Ohh kijk dan kun je het idd altijd proberen :)
Welke afstamming heeft hij als ik vragen mag? Nu ben ik wel keibenieuwd

Dije is een Rindert 406 x Felle 422 :D Komt uit een hele goeie lijn van de moeder :+: Qua afstamming geen soep in ieder geval!

Fijne foto's ThornForest! <3

Dankje Getty! :D

Dije z'n behang is inderdaad flink aanwezig SunnyHorse! :D En z'n afstamming is zeker interessant :j

Gisteren weer op gezeten.. niet meer gedaan dan de vorige keer.. eerst maar weer 's volledig dat vertrouwen en de rust terug <3 En hij doet 't ZO goed! Zodra ik ga zitten, gaat ie met z'n koppie omlaag en lekker knabbelen/likken :+: En wat een páárd is 't al om op te zitten <3

Afbeelding

In de sneeuw ook nog toffe foto's van 'm gemaakt trouwens! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook van m'n bink Tamme <3

Afbeelding

Afbeelding

Die is overigens donderdag op de foto gezet, röntgen.... het goeie nieuws is dat de artrose in de andere benen/gewrichten niet erger is geworden :):) Ik was een beetje bang dat hij van alle 4 z'n benen last had.. maar dat is dus niet het geval.. z'n LA spronggewricht is echter wel echt slecht... in 2018 zat er een beetje gruis aan de zijkant van het gewricht, dat is nu losgekomen en zweeft overal en nergens rond... ;( Dus ze gaat met de chirurg bespreken of ze hier nog iets mee kunnen.. en anders is 't pijnstilling en ontstekingsremmers om 'm zo comfortabel mogelijk te houden... in goede periodes dan niet geven, alleen op de slechte, koude dagen... :(:) ;(

En, omdat ze er toch waren, en ik m'n vermoedens had.. ook z'n tanden op de foto gezet.. en waarschijnlijk heeft ie ook beginnend EOTRH.. ook dit ging ze nog bespreken.. maarja.. dat eindigt in tanden trekken ;( Dus hij gaat nog een lastige periode tegemoet, m'n grote stoere lieverd... maar we slepen onszelf er wel doorheen <3

Oh en! :') We hebben alle 16 foto's van Minh Dan binnen!! :):) Maar daar ga ik nog een topic van maken, dus die houden jullie nog tegoed :D Zó blij dat ik dat gedaan heb!!!

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:02

Ik ben alvast aan het oriënteren op het fokken, maar ik zit te kijken naar de kosten.
Je betaald het dekgeld van de hengst, maar ook bij het kfps afdracht dekgeld?
Ali moet nog nagekeken worden op waterhoofd en dwerggroei dat is €60,- + administratie kosten dna onderzoek is €36,75.
Ook betaal je dan voor het paspoort, chippen en keuren enz. waar moet ik nog meer aan denken?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:33

Het scannen van je merrie :o

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:04

Xxutiopiaxx prachtig stel heb je daar zo! Ach zo sneu als er dan allerlei kwalen om te hoek kijken. Zo heeft vaak ieder paard wel wat. Comfortabel erdoorheen loodsen is dan belangrijkste doel.

Appaloosa, wat dennenboom zegt, scannen. Met wat geluk is het niet vaak nodig, met een beetje pech... wil je graag een scanpakket :D

Mogelijk dierenarts kosten bij de bevalling. Eventuele “EHBO” materialen bij bevallingen.
En veel schattige hebbedingen als mierzoete halstertjes :+

Keuringskosten?
Ach, je kunt je geld er wel aardig in kwijt zullen we maar zeggen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:32

Wat sunnyhorse zegt :D

Hier twijfel om dit jaar al te dekken of toch wachten.

Onze welsh a loopt richting einde van de dracht.

Jullie bekend met het voeren van levertraan ?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:26

Waarom twijfel je Janine?

Utopia: Mooi stel heb je. Zou wel een leuke uitdaging zijn Dije voor de keuring. Is het niet een idee om hem voor de eerste bezichtiging te doen? Als die zo aantrekkelijk is :D. Dan kun je echt zien hoe ver die komt en kan je ook gewoon het ster predikaat halen. Maar een idee wat me zo te binnen schiet hoor :P